Permalänk
Medlem

Ram till asus rampage III Gene

Jag har ett Asus Rampage III Gene moderkort och jag undrar om jag kan skaffa 2st 3x2gb a-data kit. Memory support listan gjorde mig ännu mer förvirrad, se nedan.

Vad menas med ss/ds.
DIMM socket support? den har DIMM socket support 1,2,4 enligt memory support list^
Vad menas med det? Kan jag fylla alla 6 dimm slots med detta ram minne?
Här är minnet; http://www.pixmania.se/se/se/4857540/art/a-data/pc-minnexpg-s...
Såg att a-data fått bra recensioner, rekommenderar ni det?

Permalänk
Medlem

Listan där är fel, det ska vara 2, 3, 4, 6 och inte 1, 2, 3, 4.
Så dom där stöder alltså 2, 3 och 6 stickor av det där minnet. Du kommer dock vara tvungen att öka bclk på processorn för att köra i 1600MHz.. kan ju vara jag som fick en dålig controller, men jag kan inte ändra ration för minnena mer än ett steg, (så upp till 1333MHz) utan att öka bclk : (
Alternativt kan du bara ändra till XMP i bios, men jag litar inte riktigt på att alla inställningar är korrekta för alla moderkort, så jag gör det hellre själv.

Men det där ska gå. Personligen har jag alltid kört med corsair, men nog fungerar A-data också!

Sen är det väl rekommenderat att ha färre stickor med högre kapacitet, för att minska belastningen på kontrollern. Varför vet jag inte, då dom ska vara byggda för att klara det, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har tre stickor av typen Corsair av typen CM3X3G1600C8 och jag har problem med att den ibland bara känner igen två stickor. Jag har provat att ändra på spänningsinställningarna etc men har hittils inte hittat något sätt att definitiv köra på alla tre stickor med det moderkortet. Hoppas att du lyckas bättre.

Permalänk
Medlem

Kan vara fel med kortet också, alternativt att du råkat komma åt pinsen under processorn så att alla inte ansluter ordentligt.

Jag returnerade ju mitt första kort för att A1 och A2 inte fungerade. Den kände av stickan, men kunde inte använda den. När jag fick nya kortet fungerade det bra.
Men det kan vara värt att kontrollera att du inte råkat böja någon pin där - dom sitter ganska dåligt egentligen och det är många som har problem med det.

Tråd på [H]ard|Forum http://hardforum.com/showthread.php?t=1546247