Permalänk
Medlem

Köpte fel antal minnen

Hej

Jag köpte nyss ett nytt moderkort och när jag köpte minnen till den tänkte jag fel och antog att DDR3 var samma sak som att moderkortet stödjer trippel channel så därför köpte jag CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ CL9 (3X2GB).

Det blev inte helt lyckat då moderkortet bara klarar av dual channel. Så nu sitter jag med ett minne för lite. Min fråga är, går det bra att trycka i ett 2gb minne till av vilken sort som helst och så fungerar det? För det verkar omöjligt att bara köpa ett Corsair DDR3 XMS3 1600MHz 2GB minne någonstans, hittar det inte. Har du/ni något bra tips på alternativt 2GB minne jag kan köpa så det fungerar bra?

Permalänk

Tryck i de som du redan köpt. Du måste inte installera jämna par och 6GB är alldeles lagom mycket !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tryck i de som du redan köpt. Du måste inte installera jämna par och 6GB är alldeles lagom mycket !

Tack för ditt svar.
Så om jag trycker i alla så borde jag få 6GB?
Jag får bara 4GB för tillfället, och det fungerar endast när jag har alla 3 minnen i.
Tar jag ut ett och försöker köra i dual channel fungerar det inte, datorns minnestest lyser rött och vill inte starta, men sätter jag i det tredje så fungerar det. Moderkortet är ett ASUS P7P55D DELUXE P55 S-1156 ATX. Betyder det att ett minne förmodligen är trasigt? Jag trodde att det betydde att jag var tvungen att köra parvis

Har inte testat några andra kombinationer men ska testa dom en och en när jag kommer hem på torsdag, för om det ska gå som du tipsar borde jag ju ha 6GB nu

Permalänk

Fritt översatt från moderkortsmanualen.

Citat:

Enligt Intels specifikation så stöds endast ett minne per kanal om de körs som DDR3-1600
men ASUS Hyper DIMM gör undantag från detta och stöder dubbla DDR3-1600 minnen per kanal.
CPU med klockning 2.66GHz stöder minnen upp till DIMM-1333. För att använda högre klockade
minnen med 2.66GHz CPU så använd "DRAM O.C. Profile" funktionen i BIOS.

De ljusblå DIMM-hållarna skall användas i första hand. Därefter platsen närmast processorn.
Efter vad jag läst i manualen så skall man hålla MemOK! knappen intryckt tills att lampan börjar blinka
varefter knappen släpps och minnet konfigureras. Datorn startas sedan om och släcker lampan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Fritt översatt från moderkortsmanualen.

De ljusblå DIMM-hållarna skall användas i första hand. Därefter platsen närmast processorn.
Efter vad jag läst i manualen så skall man hålla MemOK! knappen intryckt tills att lampan börjar blinka
varefter knappen släpps och minnet konfigureras. Datorn startas sedan om och släcker lampan.

Okej tack så mycket, så om jag ställer in överklockning så kanske det startar som det ska.
Har tagit med manualen men inte öppnat den än :D, sen ser så tråkig ut.
Har testat det där med att hålla in tills den börjar blinka men den lyckas inte lösa det själv tyvärr. Ska testa med överklockning på så kanske det går vägen, tack för att du tog dig tid att läsa åt en latapa som jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

De ljusblå DIMM-hållarna skall användas i första hand. Därefter platsen närmast processorn.

Ovanstående rad löste biffen, jag hade satt minnena fel, satte allt nära processorn. Tack så jättemycket för hjälpen Waxinator