Permalänk
Medlem

En tur genom Akihabara

De flesta prylintresserade känner nog till att Japan har det mesta för att tillfredsställa ens prylbehov.
Däremot är det inte alla som känner stadsdelen Akihabara, som är rena elektronikparadiset.

denna länk har en van Akihabarabesökare lagt upp en ett gäng korta videosnuttar där han besöker olika butiker i området.
Observera länkarna på högersida om videorutan för att byta video.

Någon som varit i Akihabara eller känner till något annat intressant?

Permalänk
Medlem

finns alldeles för mycket prylar och affärer i Akihabara för att man ska hinna med att glo igenom allt. Oavsett hur mycket tid man än spenderar där.. belive you me.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jag var där i somras. Riktigt coolt.

Dock finns det inte riktigt något man vill köpa där. För det första är allt dyrare än i Sverige, och för det andra är det inte något man inte kan hitta här/på internet.

Det är själva upplevelsen som är roligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

och för det andra är det inte något man inte kan hitta här/på internet.

Mnjae.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ok, kan väl erkänna att jag inte har koll på ALLT som säljs. Men jag fick i alla fall den generella uppfattningen när jag var där.

Permalänk
Medlem

Vart är det man ska dra om man vill fynda? Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag var där i somras. Riktigt coolt.

Dock finns det inte riktigt något man vill köpa där. För det första är allt dyrare än i Sverige, och för det andra är det inte något man inte kan hitta här/på internet.

Det är själva upplevelsen som är roligast.

är ju bullcrap så det svider om det att det är billigare i Sverige. Då kan du inte kollat allt för noga på någonting.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Om man är i Akihabara skall man ta svängen om till följande ställe:

Nuf' said.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

står i valet om jag ska dra till Australien i nån månad och jobba/resa eller dra till Japan nån vecka och bara softa...Svårt val =D
Men ställen som dessa gör ju att de väger upp något, hehe.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Om man är i Akihabara skall man ta svängen om till följande ställe:

http://uzi.ath.cx/~rich/japan/IMG_3411.jpg

Nuf' said.

Där strosade jag runt några timmar när jag var i Japan. Mäktigt ställe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Om man är i Akihabara skall man ta svängen om till följande ställe:

http://uzi.ath.cx/~rich/japan/IMG_3411.jpg

Nuf' said.

Det där ser intressant ut, ska kika lite närmare på vad de har för något.

Permalänk
Medlem

Skulle inte sitta helt fel att dra dit med ett obegränsat kontokort om man säger så

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet ifan om jag hade kunnat vistas där borta.... Hade handlat upp alla pengar på några timmar.

Permalänk
Musikälskare

Riktigt ballt ställe Saknar Japan...

Saknar "frukost sushin"... xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Yodobashi är väl mest "bara" elektronik? Var går de som önskar få tag i manga å sånt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Yodobashi är väl mest "bara" elektronik? Var går de som önskar få tag i manga å sånt?

Om man bara flummar omkring jäms med Akihabaras gator finns oändliga antal butiker som säljer manga... I alla dessa former...

Men riktigt kul stadsdel. Riktigt härlig stämning i några av arkadhallarna med om du gillar sånt.
När jag och kompisen var där flummade vi mest runt och bara kollade. Spelade lite arkad, köpte lite manga och kollade på söta cosplayade japanskor. Tycker inte den dyra tekniken var billig nog för att vara värt att köpa där och inte i en svensk butik dit man bara kan ringa om nåt skulle hända varan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

är ju bullcrap så det svider om det att det är billigare i Sverige. Då kan du inte kollat allt för noga på någonting.

Jag syftar mest på "vanlig" elektronik, då kanske pratar om mer udda grejer.

Men när jag var där i sommras var det ABSOLUT inget snack om att tex digitalkameror, tv, minneskort var dyrare i Akihabara än i svenska affärer. Iofs jämförde jag med prisjakt, som ger svenska internetpriser. Men även inklusive frakt var det skillnad.

Jag träffade en svensk (som bott där ett par år ) som sa att priserna har gått upp riktigt mycket de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag syftar mest på "vanlig" elektronik, då kanske pratar om mer udda grejer.

Men när jag var där i sommras var det ABSOLUT inget snack om att tex digitalkameror, tv, minneskort var dyrare i Akihabara än i svenska affärer. Iofs jämförde jag med prisjakt, som ger svenska internetpriser. Men även inklusive frakt var det skillnad.

Jag träffade en svensk (som bott där ett par år ) som sa att priserna har gått upp riktigt mycket de senaste åren.

Jag drog precis samma slutsats när jag var i Japan över nyår 2009/2010. Elektronikpriserna var höga. Dock kikade jag mest på fotoutrustning och objektiv samt kamerahus var betydligt dyrare än i Sydkorea där jag bodde i ett halvår.

Permalänk
Medlem

Gå inte bara in på dom stora butikerna! Gå omkring på bakgatorna och kolla igenom begagnade prylar. Och framförallt mycket onödiga prylar!

Jag har nöjet(?) att åka till Tokyo en gång i halvåret med jobb så har jag hunnit åka dit fem gånger och brukar kolla upp svenska priser innan. Mycket ligger på samma pris som i Sverige men vissa saker är billigare. Hårddiskar är något som jag sparade in hundralappar på till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snutte:

Gå inte bara in på dom stora butikerna! Gå omkring på bakgatorna och kolla igenom begagnade prylar. Och framförallt mycket onödiga prylar!

Jag har nöjet(?) att åka till Tokyo en gång i halvåret med jobb så har jag hunnit åka dit fem gånger och brukar kolla upp svenska priser innan. Mycket ligger på samma pris som i Sverige men vissa saker är billigare. Hårddiskar är något som jag sparade in hundralappar på till exempel.

Får man fråga vad du jobbar med? Tjänsteresa till Tokyo en gång i halvåret låter inte fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Får man fråga vad du jobbar med? Tjänsteresa till Tokyo en gång i halvåret låter inte fel!

Jag petar in elektroner i mobiltelefoner för en Svensk/Japansk tillverkare.

Permalänk

Super potato var mest intressant för en gammal gamer som jag, men mycket intressant med det andra också!

Mannen pratade utmärkt engelska också, jag har fått uppfattningen att japanerna suger på engelska men jag hade tydligen fel.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk

Schysst tråd.
Tack för länkarna.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Yodobashi är väl mest "bara" elektronik? Var går de som önskar få tag i manga å sånt?

De större butikerna ligger utmed huvudgatan, inrymmer hela sjuvåningshus och skyltar inte blygsamt så de är svåra att missa..

En som inte är fullt lika uppenbar men fortfarande löjligt stor är dock Mandarake

Väldigt mycket figurer, samlarobjekt, antika konsollspel och en hel del mangarelaterade saker man förmodligen inte kan bära genom tullen utan att skämmas / bli arresterad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion