Acer 3820TG, Asus U35JC, MSI X360 och Toshiba R630

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension som tar upp de väsentliga. Köpte en 3820tg-5454 iförrigår och är toknöjd! testat flera spel, alla flyter på högsta grafik, hdmi till tv blir perfekt. Bra batteritid, bra med dubbla grafikkort. Inte mkt klaga på än, skärmen är lite glansig men påverkar inte mig personligen mkt. Tack sweclockers!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och välskriven recension.

Jag förstår dock inte alls synpunkterna på Toshibans byggkvalitet, jag har själv en Toshiba R630-13U och jag upplever datorns chassi som mycket välbyggt och stabilt. Dessutom är det mesta av skalet gjort i magnesium, vad jag förstår. Klart bättre än mina tidigare bärbara datorer av plast av HP och Dell. Av bilderna att döma är det en modell med exakt samma chassi som har testats, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

En TimelineX 3820TG-5484G50n med mobility 6550 skulle sitta fint. Bara firewire som saknas för att utöka användningsområdet ytterligare.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att min 3820TG varit ett bra köp, nu fick man det på papper också.
För er OpenSource-intresserade kan jag meddela att Acer:n fungerar bra i de flesta Linuxdistar jag kört i den. Debian, Ubuntu och Gentoo har funkat, varav den gjorde sig bäst i Ubuntu.
Hade dock problem med fläktkontrolleringen och Wifi i Debian och Gentoo.

Permalänk
Medlem

jag undrar hur bra en Macbook Pro 13 tum skulle stått sig i testet, någon som har några ideer?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Saknar också en MacBook som referens, Unibody White (13") är under 10000kr (8500kr med studentrabatt!). Är väl som alla vet stora skillnader på OSX och Windows men hade vart kul o se dem emot andra. Bootcamp kan man juh köra tester på lika villkor med.

Fördelar är magsafe strömadaper, slotin-dvd, touchpaden och andrahandsvärdet. Nackdelar är att man behöver adaptrar för dvi, hdmi vga och displayport samt avsaknaden av en delete-tangent, går dock att byta ut mot annan tangent.

Spelar man inte på sin bärbara är mac att rekommendera starkt.. enligt mig.

Du vet om man trycker på Function och Backspace blir det Delete? Och det är standard!

Visa signatur

Livet leker.

Permalänk
Medlem

Blev sugen att beställa en Acer TimelineX 3820TG även fast jag aldrig riktigt gillat acer.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja veta ljudnivån på acern då man isåfall sitter på ett tåg med den.
Skoj och använda den och folk tror att det kommer ett jetplan inne i tåget :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Skulle gärna vilja veta ljudnivån på acern då man isåfall sitter på ett tåg med den.
Skoj och använda den och folk tror att det kommer ett jetplan inne i tåget :S

Jag skulle gärna också höra lite fler åsikter om ljudnivån på Acer-datorn från folk som äger den.

Redigering: Hittade en intressant tråd på SilentPCReview där det bland annat diskuteras om ljudnivån: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=59898

Verkar över lag som att folk i den tråden anser att Acern är en tyst dator och att lösningen med separat kylning för GPU och CPU är bra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Skrivet av OtZman:

Jag skulle gärna också höra lite fler åsikter om ljudnivån på Acer-datorn från folk som äger den.

Jag tycker den är tyst, har inte direkt reagerat på att jag hört den. Och då har jag ändå kört med en SSD största delen av tiden, så fläktarna borde ha framträdit.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Jag tycker den är tyst, har inte direkt reagerat på att jag hört den. Och då har jag ändå kört med en SSD största delen av tiden, så fläktarna borde ha framträdit.

Det låter ju bra. Tack för ditt svar!

Redigering: Hittade precis den här matiga tråden på 1018 sidor (!) som handlar om Acer 3820TG om någon skulle vara intresserad: http://forum.notebookreview.com/acer/488205-acer-timelinex-38...

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Dock vill jag höja ett varnande finger för 3820TG samt märket Acer. Jag köpte en 3820TG för ett tag sen, vilken fick en del irriterande problem vid växlingen av grafikkrets samt att wifi-kortet lade ner med jämna mellanrum. Har fått för mig att Asus teknik med switchningen mellan grafikkort skall fungera bättre, vilket jag snart skall ta reda på då min nya U36JC anländer. Varför anländer den om jag redan har en 3820TG? För att Acers support och service-avdelningen verkligen har misskött sig med hanteringen av mina datorproblem - den har skickats in 4 gånger(!) sedan mitten av december, varav den senaste gången i mitten av februari, och har inte hört ett ord från dem sen dess (två månader). När det inte längre gick att söka på min dators ID-nummer på acer fick jag nog och krävde en ny dator av komplett.
Jag tänker aldrig mer köpa Acer, och jag råder er att inte göra det heller. Får man problem med datorn är man helt körd om man inte köpt datorn från en återförsäljare som åtar sig att fixa problemet själva genom att tex byta ut datorn direkt, något som komplett inte gör.
Än en gång, bra recension!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark