Permalänk
Medlem

Corsair H50 + 1055T - Dålig prestanda?

Installerade för några dagar sen denna kylare, och har idag kört lite tester med Intel burn test. Efter ca 30 min är tempen uppe i 60C. idle temp ligger på ca 40c, chassi temp ca.28-29c. (läser av med PC-Probe)

Jag har satt den medföljande fläkten mellan radiatorn och chassit för utblås längst bak i R2:an, och satt en FD 120m.m fläkt som blåser direkt på radioatorn (push-pull). Har även två st 120mm som blåser in luft fram och en 120mm som bliser in luft längst ner . Är detta normala temperaturer? Jag har tagit bort den medföljande kylpastan och lagt på Arctic Silver 5. Pumpen är kopplad till "powerfan" kontakten på moderkortet, denna kontakt ska inte gå att fläktstyra enl. manualen, så pumpen borde ju gå för fullt.

Edit: Den medföljande fläkten låter ju som ett flygplan. Tar gärna emot tipps på alternativa fläktar som ger lika bra prestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om jag fattar dig rätt så har du satt att du blåser ut luft från chassit genom radiatorn ut ur chassit.
Du ska blåsa in luft utifrån chassit genom radiatorn för att det ska komma kall luft och kyla vätskan.

Jag kör H50 på min 1090, min maxtemp i prime är 47 grader när jag har chassifläktarna på för fullt
Håller med dig om att den låter rätt mycket, Scythe 120mm Gentle Typhoon är fläktarna som rekomenderas för minsta oljud, sänker inte prestandan.

Dock så låter den rätt så mycket pga att ljudet kommer ut direkt från chassit eftersom fläkten sitter där, min gissning är att det låter extra mycket pga radiatorn bidrar till att luften bildar svichande ljud.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Om jag fattar dig rätt så har du satt att du blåser ut luft från chassit genom radiatorn ut ur chassit.
Du ska blåsa in luft utifrån chassit genom radiatorn för att det ska komma kall luft och kyla vätskan.

Jag kör H50 på min 1090, min maxtemp i prime är 47 grader när jag har chassifläktarna på för fullt
Håller med dig om att den låter rätt mycket, Scythe 120mm Gentle Typhoon är fläktarna som rekomenderas för minsta oljud, sänker inte prestandan.

Dock så låter den rätt så mycket pga att ljudet kommer ut direkt från chassit eftersom fläkten sitter där, min gissning är att det låter extra mycket pga radiatorn bidrar till att luften bildar svichande ljud.

Kör med H70, pnp setup, alltså fläkt - radiator - fläkt, som blåser in i chassit. För att få kall frisk luft utifrån chassit, rätt meningslöst att blåsa varmluft genom radiatorn? ;P (om man vänder på setupen)

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Kör med H70, pnp setup, alltså fläkt - radiator - fläkt, som blåser in i chassit. För att få kall frisk luft utifrån chassit, rätt meningslöst att blåsa varmluft genom radiatorn? ;P (om man vänder på setupen)

Som jag fattar det har TS skrivit att han blåser varm luft från chassit genom radiatorn, eller är jag bara dum som fattar det han har skrivit så?

Han skrev ju:
"Jag har satt den medföljande fläkten mellan radiatorn och chassit för utblås längst bak i R2:an, och satt en FD 120m.m fläkt som blåser direkt på radioatorn (push-pull). Har även två st 120mm som blåser in luft fram och en 120mm som bliser in luft längst ner . "

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har oxå H70 båser in luft, men nackdelen är väl att den blåser in lite damm oxå, men det får man väl leva med
Testade en ny grej med H70 för att få ner tempen.
#10681470

Verkar funka bra
http://img17.imageshack.us/i/linx3.jpg/

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Synd att du bytte kylpasta. Den som sitter på är klart bättre än AS5.

Tycker det låter som du fått dålig kontakt mellan blocket och processorn. När jag körde med H50 monterade jag om den ett antal gånger och det kunde skilja rätt mycket i temperatur mellan gångerna. Jag fick bäst resultat med lite mer kylpasta än man normalt använder.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Om jag fattar dig rätt så har du satt att du blåser ut luft från chassit genom radiatorn ut ur chassit.
Du ska blåsa in luft utifrån chassit genom radiatorn för att det ska komma kall luft och kyla vätskan.

Jag kör H50 på min 1090, min maxtemp i prime är 47 grader när jag har chassifläktarna på för fullt
Håller med dig om att den låter rätt mycket, Scythe 120mm Gentle Typhoon är fläktarna som rekomenderas för minsta oljud, sänker inte prestandan.

Dock så låter den rätt så mycket pga att ljudet kommer ut direkt från chassit eftersom fläkten sitter där, min gissning är att det låter extra mycket pga radiatorn bidrar till att luften bildar svichande ljud.

Max på fläktarna?

Jag kör Schyte Mugen PnP och styr fläktarna med fläktkontroll, kör de i lägsta 20% och utblås styrs automatiskt så den går max. Ändå blir min maxtemp 51 grader efter 100% stresstest.

Fast iofs, du kanske har klockat en aning, mitt är helt oklockat så.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Om jag fattar dig rätt så har du satt att du blåser ut luft från chassit genom radiatorn ut ur chassit.
Du ska blåsa in luft utifrån chassit genom radiatorn för att det ska komma kall luft och kyla vätskan.

Jag kör H50 på min 1090, min maxtemp i prime är 47 grader när jag har chassifläktarna på för fullt
Håller med dig om att den låter rätt mycket, Scythe 120mm Gentle Typhoon är fläktarna som rekomenderas för minsta oljud, sänker inte prestandan.

Dock så låter den rätt så mycket pga att ljudet kommer ut direkt från chassit eftersom fläkten sitter där, min gissning är att det låter extra mycket pga radiatorn bidrar till att luften bildar svichande ljud.

Men om jag vänder på fläktarna blir det ju helt konstigt luftflöde i chassit? Då blåser ju alla fläktar IN luft och ingen som blåser ut. Ska ja vända fläktarna i fronten också? så att det blåser ut luft i fronten?

EDIT: Orkade inte vänta på svar, så nu har jag vänt på luftflödet i chassit. Två 120mm i fronten blåser ut (känns helt fel, men kul att prova). Har vänt på fläktarna på radioatorn så båda blåser in luft i chassit nu. Corsair fläkten sitter ytterst på radiatorn, dvs suger luft, och fractal design fläkten trycker luft mot radiatorn. Fläkten i botten på chassit är kvar som den är och blåser in kall luft underifrån.

Har nu kört prime i ca 15min. Max temo på CPU ser än så länge bra ut, ca 52c. Chassit temperaturen är dock sämre än vanligt, uppe i 34c nu. Rumstempen är väl runt 21-22.

Blir inte riktigt klok på detta. Hur har dom tänkt egentligen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör med fläktarna så som du hade monterat det nu! dvs. utblås istället för inblås. Det ger inte så stor skillnad mellan inblås och utblås. Fördelen är att du inte värmer upp luften inne i chassiet, radiatorn blir inte full med damm, samt du förändrar inte luftflödet i chassiet. Dina resultat är helt normala. Ska du jämföra temps mot det du hade tidigare så skall du också köra med samma program dvs. Intelburn test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kör med fläktarna så som du hade monterat det nu! dvs. utblås istället för inblås. Det ger inte så stor skillnad mellan inblås och utblås. Fördelen är att du inte värmer upp luften inne i chassiet, radiatorn blir inte full med damm, samt du förändrar inte luftflödet i chassiet. Dina resultat är helt normala. Ska du jämföra temps mot det du hade tidigare så skall du också köra med samma program dvs. Intelburn test.

Har ändrat om ännu en gång. Har vänt tillbaka fläktarna i fronten för diskarna blev för varma. Så två st fläktar i fronten blåser in luft. Sen har ja flyttat fläkten som blåste in luft i botten till sidan istället där den blåser ut luft. H50 sitter två fläktar som blåser in luft. Än så länge max temp runt 55c, bättre än förut iaf, kylpastan har ju bara legat på i 2 dagar, behövs ju 200timmar innan den blir optimal. Diskarna ligger runt 38C.

Dock så visar TEMP2 i Hwmonitor hög temp runt 39 nu, är detta nordbryggan? Jag kan inte tänka mig att det är chassitemperaturen som jag först trodde, om jag känner efter den utblås kommer så känns inte den luften speciellt varm.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

jag körde pnp med "varmluft" genom raden och tror inte jag maxade mer än 50/55c i load !

Bättre luftflöde i burken skulle jag satsa på, själv hade jag 2 scythe gt i front, samt 1 scythe gt i botten, samt även 1 scythe gt ut i taket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

jag körde pnp med "varmluft" genom raden och tror inte jag maxade mer än 50/55c i load !

Bättre luftflöde i burken skulle jag satsa på, själv hade jag 2 scythe gt i front, samt 1 scythe gt i botten, samt även 1 scythe gt ut i taket!

Jag har också kommit fram till att det är luftflödet som är dåligt. Körde med öppet chassi och då maxade jag 52C i load, notera att CPU:n är överklockad, samt att jag kollar tempen på CPU:n inte på individuella kärnorna, som är ca 10c svalare (har läst att detta inte stämmer). Har beställt 3 st Scythe GT nu, ska sätta två på radiatorn, samt en som utblås i sidan. Verkar vara en bra kylare detta, fast man får trixa lite för att få till det bra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Använd H70 och H50 som utblås snälla! De skiljer några grader på processorn JA. Men du får ja hela chassit uppvärmt om du använder den som inblås.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Man ska köra inblås genom radiatorn, bara fixa någon chassifläkt top som ger utblås. Förhoppningsvis har du slot för fläktar top på ditt chassi.
Jag kör R3 chassi med H50, det chassit blir varmare än normala chassin, har dock 2 chassifläktar top som går på minimum med chassifläktar och min chassitemp ligger cirka 2-3 grader över rumstemp. 2 st inblås fram, 1 inblås bot, 1 inblås bak (genom radiatorn) sen 2 utblås top ger bra temp på både cpu och chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Man ska köra inblås genom radiatorn, bara fixa någon chassifläkt top som ger utblås. Förhoppningsvis har du slot för fläktar top på ditt chassi.
Jag kör R3 chassi med H50, det chassit blir varmare än normala chassin, har dock 2 chassifläktar top som går på minimum med chassifläktar och min chassitemp ligger cirka 2-3 grader över rumstemp. 2 st inblås fram, 1 inblås bot, 1 inblås bak (genom radiatorn) sen 2 utblås top ger bra temp på både cpu och chassi.

Jag har funderat på att sätta utblås på toppen, men sist jag provade det så tyckte jag det lät för mkt. Allt ljud läcker ut från burken om man öppnar dom två fläktluckorna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kör topfläktarna på minimum typ när jag inte anstränger datorn, låter inte mer av det imo. Känns som allt ljud kommer ut bakifrån från radiatorn. Fast erkänner ju att när man drar på fläktarna top börjar det ju låta mer, Kör iofs en 140mm 1700rpm top, inte så konstigt om den låter på max.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag är framför allt lite förvånad att det ska va så svårt att få dessa CPU:er svala. Är intels i7:or svalare?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Använd H70 och H50 som utblås snälla! De skiljer några grader på processorn JA. Men du får ja hela chassit uppvärmt om du använder den som inblås.

+1
Precis vad jag försöker säga.

Permalänk
Medlem

Jag kör med H70 och fläktarna blåser inåt, jag märker inte att chassit blir varmare än att dom blåser utåt, iofs så har jag 2st 120mm fläktar i taket som blåser ut luft. Kan ju bero på det
Däremot så kan det nog bli lite mer damm när dom blåser inåt.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Använd H70 och H50 som utblås snälla! De skiljer några grader på processorn JA. Men du får ja hela chassit uppvärmt om du använder den som inblås.

Håller med, vettigare att ha den som utblås än att sabba luftflödet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

TS du kanske använder för mycket kylpasta eller så glömde du ta bort den gamla om du inte satte dit ny. För mycket kylpasta ger ju sämre temps.

Inte direkt svårt få bra luftflöde när man kör H50/70 som inblås, 2 fläktar som utblås top fixar det hur lätt som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Rätt tragiskt att jag satt och snacka skit om er som körde utblås genom H50, blev nyfiken och testade samma sak själv nu.
Blev som ni sa 1 grad varmare bara när man kör prime95 + att ljudnivån gick ner betydligt.
Blir bara 5 grader varmare om jag stänger av alla chassifläktar.

Jag ber så mycket om ursäkt, man kanske inte ska ta allt de skriver i installationsmanualen så bokstavligt

Modekortet ligger 4 grader lägre nu också

En fråga dock ni som kör H50 i Push/pull, kör ni bara 2 skruvar på varje eller?
Jag kör så iaf nu, tycker den satt rätt stabillt iaf.
Jag fick bara med 4 skruvar och har inte hittat några liknande som passar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenQ:

Rätt tragiskt att jag satt och snacka skit om er som körde utblås genom H50, blev nyfiken och testade samma sak själv nu.
Blev som ni sa 1 grad varmare bara när man kör prime95 + att ljudnivån gick ner betydligt.

Jag ber så mycket om ursäkt, man kanske inte ska ta allt de skriver i installationsmanualen så bokstavligt

Modekortet ligger 4 grader lägre nu också

En fråga dock ni som kör H50 i Push/pull, kör ni bara 2 skruvar på varje eller?
Jag kör så iaf nu, tycker den satt rätt stabillt iaf.
Jag fick bara med 4 skruvar och har inte hittat några liknande som passar.

Kör igenom en gängstav, det gjorde jag på min H70. Och den funkar fortafarende bra

Körde denna variant med fläktarna
http://img844.imageshack.us/img844/6843/h50s.jpg

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Jo funder på att göra den också, känns dock lite tight med plats. + Att jag behöver hitta skruvar för det, du har möjligtvis inte bild på dina skruver. Isf håll upp de mot fläktarna och radiatorn så jag får se hur lång du hade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte bild på dom. Men gängstaven sticker väl ut ca.1cm på varje sida. Går att köpa kupolmuttrar så ser det lite snyggare ut
Köp gruvgängade skruv (typ 30mm långa borde räcka eftersom fläktarna är 25mm), det funkar hur bra som helst. Det fick jag göra när jag fick gäng paj på radiatorn.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråden lite.

Har nu fått hem nya Scythe GT 120mm 1450rpm fläktar och kör push -> pull. Men tycker fortfarande temperaturen och ljudnivån är sjukt dålig. Max load är 59-60C i prime95 med en liten överklockning (se sign) Maxhastigheten på fläktarna ställd till 80% (låter ändå som in i H). Och minst hastigheten 60% låter också mycket. Schythes fläktar verkar vara känsliga för att komma nära gallret, låter som fan när man lägger dom mot chassit. Vet inte va ja ska göra. Funderar på att slänga ut allt å köpa en Noctua kylare istället. Förväntade mig bättre resultat med vattenkylning än detta faktiskt, dessutom är ju ljudnivån högre än vad jag hade innan med luftkylning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Drar upp denna tråden lite.

Har nu fått hem nya Scythe GT 120mm 1450rpm fläktar och kör push -> pull. Men tycker fortfarande temperaturen och ljudnivån är sjukt dålig. Max load är 59-60C i prime95 med en liten överklockning (se sign) Maxhastigheten på fläktarna ställd till 80% (låter ändå som in i H). Och minst hastigheten 60% låter också mycket. Schythes fläktar verkar vara känsliga för att komma nära gallret, låter som fan när man lägger dom mot chassit. Vet inte va ja ska göra. Funderar på att slänga ut allt å köpa en Noctua kylare istället. Förväntade mig bättre resultat med vattenkylning än detta faktiskt, dessutom är ju ljudnivån högre än vad jag hade innan med luftkylning.

Kan ju vara pga att det uppstår ojlud när luft passerar genom kylaggregatet. Eller gallret på baksidan där luften går ut. Det ljudet är nog rätt svårt att göra sig av med, enda är nog bara att vänja sig vid oljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Fixade ihop min H50 idag tillsammans med min i5a. Bytte pastan till Zalman Super Thermal Grease för ja råkade komma åt den som kom med och kladda bort nästan allt :/ men men.

Kör den som inblås just nu för att testa och idle ligger den 30c och load 55c vilket ja tycker är fint jämfört med stock kylaren
Utblås top funkar fint om man har den som inblås!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Installerade för några dagar sen denna kylare, och har idag kört lite tester med Intel burn test. Efter ca 30 min är tempen uppe i 60C. idle temp ligger på ca 40c, chassi temp ca.28-29c. (läser av med PC-Probe)

Jag har satt den medföljande fläkten mellan radiatorn och chassit för utblås längst bak i R2:an, och satt en FD 120m.m fläkt som blåser direkt på radioatorn (push-pull). Har även två st 120mm som blåser in luft fram och en 120mm som bliser in luft längst ner . Är detta normala temperaturer? Jag har tagit bort den medföljande kylpastan och lagt på Arctic Silver 5. Pumpen är kopplad till "powerfan" kontakten på moderkortet, denna kontakt ska inte gå att fläktstyra enl. manualen, så pumpen borde ju gå för fullt.

Edit: Den medföljande fläkten låter ju som ett flygplan. Tar gärna emot tipps på alternativa fläktar som ger lika bra prestanda.

Hittade du en lösning?
Har nästan exakt likadan rigg, med nästan exakt samma bekymmer. Annat fläkt val bara. Och lägre clock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blojmonster:

Hittade du en lösning?
Har nästan exakt likadan rigg, med nästan exakt samma bekymmer. Annat fläkt val bara. Och lägre clock...

Nej. H50:n är helt enkelt för klen, Jag fick nöjja mig där. Har fått lite bättre temps efter att jag satte fläktar i taket på R2an som blåser ut och i botten som blåser in samt i sidan som blåser in. Styr allt med Speedfan, så den är väldigt tyst när man bara sitter och surfar Men nästa system kommer jag köpa en H100 direkt, eller iaf en H80.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm