Permalänk

amd 955+ 6950 2gb vs i5 2400 + 6870 1gb

Hej ska bygga en stationär och hade tänka köpa en amd 955 prolle tillsammans med ett 6950 grafikkort, men så kom sandy bridge ut precis. så min fråga är vilken utav detta som får mest prestanda i spel:
amd 955+ 6950 eller i5 2400 och ett 6870 kort? jag kommer förmodligen inte overclocka särskilt snart.
datorn är bara till för gaming och det blir mest bc2, gta4 och cod mm. jag har en tight budget så har inte råd att mixtra.
kommer en 955 3.2GHz räcka till att maxa spel i 1år till?
tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av anton9887:

Hej ska bygga en stationär och hade tänka köpa en amd 955 prolle tillsammans med ett 6950 grafikkort, men så kom sandy bridge ut precis. så min fråga är vilken utav detta som får mest prestanda i spel:
amd 955+ 6950 eller i5 2400 och ett 6870 kort? jag kommer förmodligen inte overclocka särskilt snart.
datorn är bara till för gaming och det blir mest bc2, gta4 och cod mm. jag har en tight budget så har inte råd att mixtra.
kommer en 955 3.2GHz räcka till att maxa spel i 1år till?
tack på förhand.

Generellt brukar ett bättre grafikkort ge bättre spelprestanda än en bättre processor (så länge som processorn är tillräckligt bra). Så jag skulle säga att 955+6950 ger bättre prestanda. Sedan beror det ju också på vad du tänkt att köra för upplösning, i låg upplösning och med låg grafikkvalitet har processorn större inverkan än vid 1920x1200 med hög grafikkvalitet (då grafikkortet ofta kommer att vara begränsande faktorn i båda dina fall och följdaktligen kommer det bästa grafikkortet ge bäst prestanda)

En 955 (som du dessutom lätt kommer kunna klocka upp högre genom att höja multipeln), kommer attt räcka gott ett år till (eller mer).

Visa signatur

~Pelle~