Fractal Design Arc i mars

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyrenberg:

Fråga; varför välja detta framför R3? verkligen intresserad, men ser det inte.
Mvh

Detta har sannerligen bättre luftgenomströmning

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Jag tror att R3 är tystare, eftersom Arc inte har någon ljudisolerande dörr på framsidan, och är öppen på hela ovansidan. Jag tycker att Arc ser riktigt lovande ut, jag gillar att man minskat till 2 optiska enheter och dessutom gjord hårddiskburen delbar.
Jag har byggt flera R3, men kommer nog att rekommendera Arc i fortsättningen pga den nya hårddiskburen. Alla chassin går att få tysta med rätt nätagg och rätt cpu-fläkt som är PWM-styrd.

Om fronten är gjord i metall, så har vi här ett chassi som jag blir riktigt sugen på!

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Ser fin ut men saknar extern 3,5".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag tror att R3 är tystare, eftersom Arc inte har någon ljudisolerande dörr på framsidan, och är öppen på hela ovansidan. Jag tycker att Arc ser riktigt lovande ut, jag gillar att man minskat till 2 optiska enheter och dessutom gjord hårddiskburen delbar.
Jag har byggt flera R3, men kommer nog att rekommendera Arc i fortsättningen pga den nya hårddiskburen. Alla chassin går att få tysta med rätt nätagg och rätt cpu-fläkt som är PWM-styrd.

Om fronten är gjord i metall, så har vi här ett chassi som jag blir riktigt sugen på!

Minskat till 2 optiska enheter?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Byter till detta chassi när det kommer ut på marknaden garanterat!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Japp, jag har äntligen hittat mitt nya chassi. Grymt snyggt och verkar ha ordentligt med kylningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du får så är priset mycket bra! Gillar dock inte designen helt men ett bra pris för en sådan produkt.

Permalänk
Medlem

gillar chassits utseende skarpt men är aningens rädd att det kommer släppa in en jävla massa damm. ser iaf så ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det finns utrymme för en "tjock" 2x120mm radiator, dvs. ca 60mm i tjocklek, även parat med minnen av lite större storlek, t.ex. Corsair Dominator (se bild här; http://www.fractal-design.com/img_prod/FD-CA-ARC-BL_cooling.j...)

Hmm, enligt den bilden ser det rätt kört ut att få in en DVD-spelare med radden på plats? ... eller finns det tillräckligt korta som går att klämma in där emellan? (jag är skeptisk)

Så: hur "tunn" radiator, och hur få/tunna fläktar måste man köra med för att höjden inte ska vara ett problem för 5.25 platserna?

Skrivet av RAC_Viking:

Om fronten är gjord i metall, så har vi här ett chassi som jag blir riktigt sugen på!

Fronten har det tidigare bekräftats (av Fractal) att den är plast. Hade blivit hundringar dyrare annars om jag minns rätt.

...

Chassit har en riktigt fin stilren design tycker jag personligen ... lite synd med plastfronten, men iallafall.
Gillar klart de delade HD-buren! Kommer Define få den på sikt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

måste säga att fractal designs chassin ser fina ut! sitter sj med ett thermaltake xaser II eller vad det heter o det är aptungt o bara 80mm fläktar.. men återstår att se vilket av dessa fina chassin man väljer! har ju en Cool IT alc kylare likt corsairs h50 ,,, så hoppas denna radiator +fläkt kan passa i något av chassina

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RAC_Viking:

Om fronten är gjord i metall, så har vi här ett chassi som jag blir riktigt sugen på!

Hade hela chassit varit gjort I alu så hade vi snackat grejer här. Tycker den är snygg faktiskt, men orkar verkligen inte ha ett stål chassi.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Avstängd

Äckligt snyggt ju

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, hade kunna tänka mig ha ett sådant!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kommer man inte få in en 120.3 Rad i taket då, dock med endast två fläktar på? Och en 120.2 i fronten med/utan fläkt?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Woods:

Kommer man inte få in en 120.3 Rad i taket då, dock med endast två fläktar på? Och en 120.2 i fronten med/utan fläkt?

Nej, tyvärr inte. Med nuvarande hålmall kommer en 360-rad ta i 5,25"-buren. Vi har lagt 2x120-rad-hålen ganska nära den vänstra sidopanelen (sett framifrån) för att kunna säkerställa kompatibilitet med större minnen och moderkorts-MOSFET.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Roger W:

Hmm, enligt den bilden ser det rätt kört ut att få in en DVD-spelare med radden på plats? ... eller finns det tillräckligt korta som går att klämma in där emellan? (jag är skeptisk)

Så: hur "tunn" radiator, och hur få/tunna fläktar måste man köra med för att höjden inte ska vara ett problem för 5.25 platserna?

Det går att få in en kortare, modernare ODD (170mm) i den övre 5,25-slotten med en 280mm radiator monterad. Samtidigt går det att få in en äldre, djupare ODD (200mm) i den nedre 5,25-slotten med en 60mm tjock radiator och 25mm tjocka fläktar på.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av czin:

gillar chassits utseende skarpt men är aningens rädd att det kommer släppa in en jävla massa damm. ser iaf så ut

Observera att både front, topp och botten har tvättningsbara filter.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Calle2003:

Ser fin ut men saknar extern 3,5".

Både ja och nej, det ingår en 5,25>3,5"-konverter så att du kan montera en 3,5"-enhet i en av 5,25"-platserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Nej, tyvärr inte. Med nuvarande hålmall kommer en 360-rad ta i 5,25"-buren. Vi har lagt 2x120-rad-hålen ganska nära den vänstra sidopanelen (sett framifrån) för att kunna säkerställa kompatibilitet med större minnen och moderkorts-MOSFET.

Mmm, svårlöst, men det ÄR synd att det inte får att få in en trippel i taket.
Nu känns väl fläktplatsen längst fram ganska mycket som "kosmetika" egentligen? Den fyller väl ingen större funktion där framme?

Skrivet av Fractal Design:

Det går att få in en kortare, modernare ODD (170mm) i den övre 5,25-slotten med en 280mm radiator monterad.

Låter lovande! ... menfår man verkligen även i SATA+strömkontakter? (gissar man får leta upp vinklade kontakter?)

Skrivet av Fractal Design:

Samtidigt går det att få in en äldre, djupare ODD (200mm) i den nedre 5,25-slotten med en 60mm tjock radiator och 25mm tjocka fläktar på.

Hmm, det verkar ju inte funka med radden på exempelbilden iallafall, om inte mitt ögonmått är alldeles felkalibrerat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Nej, tyvärr inte. Med nuvarande hålmall kommer en 360-rad ta i 5,25"-buren. Vi har lagt 2x120-rad-hålen ganska nära den vänstra sidopanelen (sett framifrån) för att kunna säkerställa kompatibilitet med större minnen och moderkorts-MOSFET.

Fick aldrig nått svar på 240 rad i fronten, men jag utgår ifrån att det är kört eftersom fläktarna tar i HDD buren?

Riktigt synd det där med 360radden! Det vill man ju gärna ha :/ Dock borde det väll gå om man bara tar å klipper till det ?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Detta har sannerligen bättre luftgenomströmning

tackar, då vet man får se om man har råd med ett när det kommer!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Roger W:

Mmm, svårlöst, men det ÄR synd att det inte får att få in en trippel i taket.
Nu känns väl fläktplatsen längst fram ganska mycket som "kosmetika" egentligen? Den fyller väl ingen större funktion där framme?

Låter lovande! ... menfår man verkligen även i SATA+strömkontakter? (gissar man får leta upp vinklade kontakter?)

Hmm, det verkar ju inte funka med radden på exempelbilden iallafall, om inte mitt ögonmått är alldeles felkalibrerat.

Fläktplatsen i toppen längst fram bör egentligen bara användas om du inte har några ODD alls.

Vad gäller ODD-monteringen när radiator är monterad - givetvis får även SATA-kontakter plats och en vinklad kontakt är inget krav. Du får helt enkelt lita på oss vad gäller det här Vad som kanske inte riktigt framgår av bilderna är att frontpanelen också "äter upp" en del av ODDernas djup.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Woods:

Fick aldrig nått svar på 240 rad i fronten, men jag utgår ifrån att det är kört eftersom fläktarna tar i HDD buren?

Riktigt synd det där med 360radden! Det vill man ju gärna ha :/ Dock borde det väll gå om man bara tar å klipper till det ?

240-rad i fronten - inget som är kompatibelt "off the shelf" men med lite moddning så

360-rad-stöd - det kommer i framtida större versioner av Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vad som kanske inte riktigt framgår av bilderna är att frontpanelen också "äter upp" en del av ODDernas djup.

Just ja, det har du förstås rätt i: DVDn går ju hela vägen fram till plastfronten på denna låda! Det tänkte jag inte på! Då ser det mer görligt ut att rymma en (kort) DVD innanför, helt klart.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Synd att det är 3 månader kvar tills den kommmer ut i butiker, är den inte helt klar eller varför dröjer det? Hade lätt kunnat betala några hundra mer för att fronten skulle vara i aluminium eller åtminstone metall! Men blir nog ett sånt här direkt när det kommer, sjukt stilrent, snyggare än define enligt mig!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt chassi, dock hade jag hellre velat se en aluminium front..

Permalänk

Bara att det är ett svenskt företag gör att jag kommer att köpa ett chassi av dem nästa gång det blir av. De har garanterat en modell som passar mig. Jag har hittills alltid kört med Chieftech.

Men ett sorts chassi som jag verkligen saknar på marknaden är ett chassi för att stoppa in mycket disk. Och dessutom helst går att montera i rack. Men det kan ju också naturligtvis skruva dit fötter på ena sidan om man vill ställa det på golvet. Ett sånt här typ men istället för en massa 5,25" monterade vertikalt så ska det vara 1 eller 2 rader (på höjden) med 3,5"-platser horisontalt. Och sen 2-3 120mm fläktar framför och en lucka med filter längst fram. 2st 120mm fläktar där bak också. Någon 5,25" plats behövs inte för att hålla på med skivor är förlegat, alternativt enbart 1 plats vertikalt.

Tänk er att diskarna ska stå så här, men det ska inte vara hotswap (för att spara kostnad).

Ett sånt chassi finns helt enkelt inte på marknaden och om det fanns skulle jag köpa ett direkt. Det är ett jävla problem att fulmeka i full-tower chassin för att få in all disk. Det borde gå in 13 diskar i ett sånt chassi, och om det finns en till modell med dubbla rader så borde det då gå in 26 diskar. Man kan också ha 2 korgar med 6 diskar i varje. Bundla detta med ett schysst satakort så blir det affär direkt. Någon RAID på kortet behövs inte. Jag och de flesta andra (tror jag) kör med software-raid (ZFS under *BSD eller mdadm under *nix) ändå. Det räcker med vanligt ATX, men tänk på att man kanske måste få plats med ett extra stort nätagg. Fractal Design Ultimate Storage är ett lämpligt namn kanske?

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Observera att både front, topp och botten har tvättningsbara filter.

men inget filter för hålet i sidoplåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Ett sånt chassi finns helt enkelt inte på marknaden och om det fanns skulle jag köpa ett direkt. Det är ett jävla problem att fulmeka i full-tower chassin för att få in all disk. Det borde gå in 13 diskar i ett sånt chassi, och om det finns en till modell med dubbla rader så borde det då gå in 26 diskar.

Hehe, hur stor marknad finns det för privatanvändare som ska ha in 26 diskar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.