Permalänk
Medlem

Samsung klar med första DDR4-modulen

Allt blir i stort sett dubbelt så bra som DDR3

Samsung Electronics, den största tillverkaren av DRAM, sade under förra veckan att företag nu färdigställt utvecklingen av industrins första DDR4-minnesmodul, vilken tillverkas med chip producerade med 30 nm-processen.

De nya DDR4 DRAM-modulerna kan komma upp i en dataöverföringshastighet av 2,133 Gbps och spänningen behöver inte ligga på högre än 1,2 V, jämfört med 1,6 Gbps och 1,35 V eller 1,5 V för DDR3-minnen. Tittar man på moduler för bärbara datorer kommer även strömförbrukningen att minskas med 40 % jämfört med DDR3.

Att DDR4 drar så lite är på grund av en ny teknik som kallas POD, eller psuedo open drain. Den tillåter minnesmodulen att dra hälften så mycket ström som tidigare. Genom en ny arkitektur i chipen kan Samsungs DDR4-minnen även dubbla frekvensen och kan nu köras i 3,2 GHz, vilken kan jämföras med det normala 1,6 GHz för DDR3 och 800 MHz för DDR2

Samsung planerar nu att arbeta tillsammans med ett antal servertillverkare för att slutföra JEDEC-standardisering av DDR4 under andra halvan av året.

Källa: http://feber.se/pc/art/198008/samsung_klar_med_frsta_ddr4mod/

Sökte på forumet om detta redan stod någonstans men hittade inget.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

köpte mitt första ddr3 minne någonsin idag som ska kombineras med sandybridge och lite annat skrot när löningen kommer, hinner knappt sätta in det innan det är gammalt. ddr2 höll ett bra tag för mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

DDR3 är inte utdaterat bara för att man börjat utveckla DDR4, inte som att det går att få tag i Själv sitter jag på DDR(1), hoppar till DDR3 nu med sandybridge.

Permalänk
Skrivet av denad:

DDR3 är inte utdaterat bara för att man börjat utveckla DDR4, inte som att det går att få tag i Själv sitter jag på DDR(1), hoppar till DDR3 nu med sandybridge.

DDR, orginal - den var ganska hardcore den

Trevliga nyheter för övrigt! Undra hur lång tid det tar innan de börjar krypa ut på marknaden

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Lär nog ta ett tag. Man säger ju att standarden ska vara klar Q3/4 11/12, så det lär dröja ett tag. Sedan så kommer det ta tid för implementera stöd i processorena. Jag gissar på 2013/2014 för konsumentmarknaden, och då kan man ju kosta på sig en uppgradering av mobo och minnen