Permalänk

Från rakhyvel till rakapparat

Hur är skillnaden?

Har alltid använt en rakhyvel men börjar nu tycka att de är lite mycket jobb med de, allt raklödder och allt.

Hur funkar dagens rakapparater, är dom värda namnet? Kan man överhuduvtaget räkna med ett liknande resultat som med rakhyvel eller får man räkna med konstant stubb?

Hur pass stor skillnad är de på rakapparater för 500kr och dom för 1500kr?

Ser att vissa rakapparater också är byggda för att kunna användas medans man duschar, funkar de verkligen? Är inte alls sugen på att lägga en tusenlapp och sen bli missnöjd, men om dom funkar bra så kan de ju absolut vara värt pengarna för de måste ju gå betydligt snabbare med rakapparat än med hyvel..

Erfarenheter?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Erfarenheter?

Att man får stå bra mycket längre med en apparat. Du kommer att behöva raka samma ställe om och om igen för att få bort allt skägg, jag tycker det går snabbare med hyvel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det tar ungefär lika lång tid med apparat som med hyvel. I alla fall om man rakar sig varje dag. Om jag glömt raka mig ett par dagar tar det längre tid och har det gått för många dagar så är det ingen idé att ens försöka med apparaten.
Överlag tycker jag att det är mycket smidigare med rakapparat. Mycket mindre kladd och så men det blir inte lika bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig i ditt val men: Du har inte funderat på lite mer skägg? Jag trimmar skägget ungefär en gång i veckan, rakar typ kinderna och halsen, sen är det bara att låta det växa. Och det ser inte för jävligt ut om man ska tro andras åsikter. Men det är väl för att jag är så jävla snygg ändå Eller kanske inte. Men om du har en bra skäggväxt tycker jag du ska använda den.

Permalänk

Billiga rakmaskiner luggar ofta, philips rakmaskiner så rekommenderar jag ingen med kraftig skäggväxt att köpa mindre än 7000serien.
Så från runt 1000kr får man räkna med, laddbar är smidigt och man behöver sällan ladda dem.

Fördelar med rakmaskin det är snabbt och enkelt lite kladd, dock om man ska vara noggrann så tar det extra tid. (lätt något enstaka skäggstrå någonstans bli kvar och man får spegla sig och leta)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tycker att det tar längre tid med rakapparat och känns betydligt mindre bekvämt. Fördelar med rakapparat är att den rakar lite närmre än hyvel och att man slipper kladd.
Jag fattar inte meningen med att använda rakapparat i duschen, där spelar ju skumkladdet ingen roll.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Rakar man sig varje dag tycker jag rakapparat är att föredra. Beror lite på hur kraftig skäggväxt man har antar jag.

Dessutom känns det alltid lite småläskigt att stå där nyvaken på morgonen och svaja med en rakhyvel i handen.

Visa signatur

---

Permalänk

Jag har en rakapparat med sladd, men den har jag inte använt på flera år, utan rakar mig istället snabbt med hyvel. Jag har en Merkur 23c för "gammaldags" platta rakblad.

http://www.fendrihan.com/images/MRK23C-3.jpg

Jag ids inte använda lödder, utan när jag tvättat ansiktet på morgonen så plaskar jag på skäggstubben lite extra med varmt vatten, torkar övre delen av ansiktet och låter kinderna och hakan vara blöta så att stubben är mjuk. Rakar sedan och plaskar av. När man får in vanan så hackar det inte och man slipper raksår.

Platta rakblad är billiga. Jag köper blåvita på Coop för ca 22 kr för ett tiopack. De är mycket vassa och räcker längre än svindyra "Mach 3".

Många som skaffat sig en Merkur-hyvel tycker att det blir mycket roligare att raka sig, och liknar det vid kultur. Flera skaffar sig rakborste och fina raktvålar. Jag finner det också roligt med en så fin hyvel så att jag inte vill gå tillbaka till apparat eller löjliga "Mach 3", men ids inte krångla till det mer än nödvändigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Spajdermän:

Jag har en rakapparat med sladd, men den har jag inte använt på flera år, utan rakar mig istället snabbt med hyvel. Jag har en Merkur 23c för "gammaldags" platta rakblad.

http://www.fendrihan.com/images/MRK23C-3.jpg

Jag ids inte använda lödder, utan när jag tvättat ansiktet på morgonen så plaskar jag på skäggstubben lite extra med varmt vatten, torkar övre delen av ansiktet och låter kinderna och hakan vara blöta så att stubben är mjuk. Rakar sedan och plaskar av. När man får in vanan så hackar det inte och man slipper raksår.

Platta rakblad är billiga. Jag köper blåvita på Coop för ca 22 kr för ett tiopack. De är mycket vassa och räcker längre än svindyra "Mach 3".

Många som skaffat sig en Merkur-hyvel tycker att det blir mycket roligare att raka sig, och liknar det vid kultur. Flera skaffar sig rakborste och fina raktvålar. Jag finner det också roligt med en så fin hyvel så att jag inte vill gå tillbaka till apparat eller löjliga "Mach 3", men ids inte krångla till det mer än nödvändigt.

Jag har varit sugen på att testa en såndär. Var hitta man en? Hade även varit kul att testa en riktig rakkniv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använt rakapparat tidigare och gått till hyvel, kommer näramare och går snabbare har jag märkt, med en apparat missar man oftast där käkbenen slutar (där öronsnibbarna är typ) och man måste gå över samma ställe flera gånger så hade nog behållt hyveln eller skaffat en sån Spajdermän snackar om

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har varit sugen på att testa en såndär. Var hitta man en? Hade även varit kul att testa en riktig rakkniv.

http://www.gents.se/rakhyvlar.htm

Jag köpte dock min från: http://www.roedter-messer.de/merkur.htm i Tyskland eftersom jag inte fann 23C (som har lite längre grepp) i Sverige.

Om du köper den typen av hyvel, så undvik Merkurs egna rakblad. Jag tycker inte att de är vassa nog. Blåvita från Coop är billigare och vassare. Feather-rakbladen sägs också vara mycket vassa. Har inte testat dem, men de är dyrare.

Jag skar mig lite grann de första rakningarna, men sedan gick det perfekt. Antingen vande jag mig eller huden sig.

Rakkniv. Tja, googla och läs om dem och hur de används. Det är en vetenskap i sig. Sök på engelska "straight razor" eller "cut-throat razor" så finner du fler svar än på svenska.

Permalänk

Vill starta lite liv i den här tråden igen för att jag funderar på att köpa en 34C. Är jag en idiot om jag ställer frågan "Hur gör sig dessa med att raka sig under armarna?"?

Permalänk
Medlem

Rakkniv är nog mer något man inte gör själv, utan går till barberaren för att få det gjort. Har provat på rakkniv 2 gånger, då skolan jag gick i hade en frisörlinje och jag var rakmodell 2 gånger. Skönt med läckra brudar som trycker brösten i ansiktet som tonåring, men visst spänner man sig ganska mycket då man inte har någon direkt kontroll själv
Kör nog själv me Gilette Fusion, men har en rakapparat men gillar den inte, huden irriteras lättare och det tar längre.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Min Braun 8995 (kanske inte säljs längre, men den var väl en av de bättre på den tiden) är mycket bra och rakar lika bra som en hyvel överallt FÖRUTOM på halsen.
Hade det inte varit för det här hade jag använt den hela tiden men nu blir det oftast hyvel faktiskt.
Tycker den irriterar när man försöker få med det runt adamsäpplet osv. Har testat min pappas Philips när den var ny och det var samma problem där.
hyvel > rakapparat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TungRuffel:

Vill starta lite liv i den här tråden igen för att jag funderar på att köpa en 34C. Är jag en idiot om jag ställer frågan "Hur gör sig dessa med att raka sig under armarna?"?

Skulle nog satsa på en Philips Bodygroom eller liknande istället.
Men är det bara stubb bör det nog funka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört Philishaves rakapparater med roterande knivar. Tycker det funkar bra. Köpte ett gillette-"startkit" med fusionblad och rakgel för nån månad sen. Rakgelen tog slut nyligen och jag hade inga problem att gå tillbaks till rakapparat. Man får raka flera varv om man vill ha ett perfekt resultat, men jag tycker det är smidigare och enklare än hyvel iaf.

Permalänk
Medlem

Har en Braun Series 5 och har tidigare haft en Philips med tre rakhuvuden (kommer tyvärr ej ihåg vilken modell men den kostade 800:- som ny) och dem emellan är Braunen bättre. Den rakar närmare och gör mindre ont. Philipsen brukade rycka ut 3-4 strån varenda rakning, oavsett längd på skäggstrået.

Saken är att jag "lider" av extremt torr hud så jag får smörja mig minst 1 gång om dagen, speciellt efter dusch, och hyvlar (provade både Mach 3, vanliga gilette, engångshyvlar osv osv osv med speciell Sensitive-raklödder) och hur jag än gjorde så fick jag irriterad hud som blev röd, kliade och hade sig.

Rakapparater tar inte riktigt lika nära huden, men å andra sidan irriterar de inte min hud minsta lilla.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av TungRuffel:

Vill starta lite liv i den här tråden igen för att jag funderar på att köpa en 34C. Är jag en idiot om jag ställer frågan "Hur gör sig dessa med att raka sig under armarna?"?

Nej, den frågan gör dig inte till en idiot. Jag använder en hyvel för platta rakblad som jag köpte från ett gammalt lager till intimrakning. (går inte närmare in på det, men ni lär förstå). Den fungerar likadant som en Merkur-hyvel. Efter ett par rakningar så slutade jag få raksår, så den hyveln är nu permanent på badkarshyllan.

Att raka sig under armarna med en 34C torde vara mindre problematiskt eftersom huden där är relativt slät. Underarmshåren är dessutom tunnare och mjukare än skägg och, eh, intimhåren. Se bara till att vara ren under armarna när du rakar där så att du inte får bakterier på hyveln.

Permalänk
Medlem

känns som att man måste ha en hyvel för att komensera det rakaparaten inte klarar, kör själv bara hyvel men funderar på en apparat men vet inte riktigt om det är värt det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hyvel är skönare. Får lätt röd och irriterad hud med apparat eftersom jag måste köra om och om igen på samma ställen.
Min morgonritual(utförs varannan dag) består av preshave-oil, vispa upp lite rakkräm med riktigt borste(grävlingshår), applicera i ansiktet sedan är det bara att dra loss med min merkur 700! Resultatet är så mycket bättre OCh skönare än Gillette eller rakapparat.

Jag måste säga att preshave-oil är grymt underskattat. Jag tyckte det lät som humbug men jag provade och nu kör jag aldrig utan.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag körde rakhyvel i början problemet är att stå och raka sig varje dag det tar så jävla lång tid. Dels därför slutade jag med hyvel dock så får det bort mer hår. Sen när man får lite för långt får man ju använda "trimmer" innan man använder rakhyvel. Med rakapparat är det bara köra snabbt enkelt blir bra. Min kostade ca 600kr tål vatten och tycker den fungerar perfekt vafan ska man stå i duschen och raka sig? Jag har provat gillar det inte man missar ju hälften om man inte har en spegel då i duschen. Sen har jag märkt att om man rakar sig i duschen så blir det ofta väldigt dåligt pga håret verkar klumpa ihop sig? Kanske bara är jag..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skippy:

Jag körde rakhyvel i början problemet är att stå och raka sig varje dag det tar så jävla lång tid. Dels därför slutade jag med hyvel dock så får det bort mer hår. Sen när man får lite för långt får man ju använda "trimmer" innan man använder rakhyvel. Med rakapparat är det bara köra snabbt enkelt blir bra. Min kostade ca 600kr tål vatten och tycker den fungerar perfekt vafan ska man stå i duschen och raka sig? Jag har provat gillar det inte man missar ju hälften om man inte har en spegel då i duschen. Sen har jag märkt att om man rakar sig i duschen så blir det ofta väldigt dåligt pga håret verkar klumpa ihop sig? Kanske bara är jag..

Nej jag har också svårt att raka mig med apparat när ansiktet är blött. Rakningen får därför vänta tills jag är klar i duschen. När jag inte lyxar till det med hyvel för då rakar jag mig först så man blir av med allt överblivet gegga i ansiktet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt rakhyvel. Rakapparat går så snabbt, smidigt och framför allt kladdar inte så att det känns meningslöst att ens överväga rakhyvel, tycker jag.
Visst, möjligen att rakningen blir mer perfekt av rakhyvel, men skägget växer ju ändå så snabbt ut igen att det inte bli många minuter skillnaden kvarstår..

Varning för att ta den allra billigaste apparaten du hittar bara för att den är billig dock. Vissa av dem är rent ut sagt usla och tar mycket dåligt. Ta något känt märke som Philips så brukar det dock vara bra.
1500 kr låter lite mycket, men kanske en 7-800 bör man nog vara beredd på för att få något mer vettigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av tråden så gick ut på e-bay ivanlig ordning och hitta detta för 187kr http://stores.ebay.com/Bestshave
1 Arko regular shaving cream 65 gr
1 Arko after shave fat cream
1 Arko 75 gr shaving stick
1 Shaving Brush (wooden handled)
1 Safety classic Razor
Total 85 double edge razor blades

Ingen Merkur men såg typ lika ut duger nog perfekt åt mig. Borde ju typ vara ett perfekt nybörjar paket om man inte är 100% säker på om man kommer gilla det eller inte löjligt billigt iallafall.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Saken är att jag "lider" av extremt torr hud så jag får smörja mig minst 1 gång om dagen, speciellt efter dusch, och hyvlar (provade både Mach 3, vanliga gilette, engångshyvlar osv osv osv med speciell Sensitive-raklödder) och hur jag än gjorde så fick jag irriterad hud som blev röd, kliade och hade sig.

Testa ansiktsvatten, fungerar prima för mig. Slutat med att smörja in ansiktet. En gång varje kväll, rena miraklet =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Blev inspirerad av tråden så gick ut på e-bay ivanlig ordning och hitta detta för 187kr http://stores.ebay.com/Bestshave
1 Arko regular shaving cream 65 gr
1 Arko after shave fat cream
1 Arko 75 gr shaving stick
1 Shaving Brush (wooden handled)
1 Safety classic Razor
Total 85 double edge razor blades

Ingen Merkur men såg typ lika ut duger nog perfekt åt mig. Borde ju typ vara ett perfekt nybörjar paket om man inte är 100% säker på om man kommer gilla det eller inte löjligt billigt iallafall.

Rena fyndet för det priset.
Köpte två Arko raktvålar i Turkiet förra året, svin bra raktvål... (antar att "Arko regular shaving cream 65 gr" är det samma i ditt paket)
Om det nu är det jag tror det är behöver du en skål också, man "knådar" ut tvålen i botten på skålen. Fast lär väll funka med vilken lite porslin skål du har i något köksskåp hemma.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av laaf:

Rakkniv är nog mer något man inte gör själv, utan går till barberaren för att få det gjort. Har provat på rakkniv 2 gånger, då skolan jag gick i hade en frisörlinje och jag var rakmodell 2 gånger. Skönt med läckra brudar som trycker brösten i ansiktet som tonåring, men visst spänner man sig ganska mycket då man inte har någon direkt kontroll själv
Kör nog själv me Gilette Fusion, men har en rakapparat men gillar den inte, huden irriteras lättare och det tar längre.

Vad var det du egentligen spände utan kontroll?

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk

Juste, hade glömt av den här tråden.

Jag kan göra en liten updatering.

Jag köpte mig en sådan här : http://www.argos.ie/static/Product/partNumber/4431259/Trail/s...

Och den är så j*vla underbar kör 1 minut varje morgon sen är de klart, inge kladd inge klet. Och den är tyst och fin och resultatet blir faktiskt över förväntan. Självklart inte lika bra som hyvel men helt klart okej.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

Rakade mig varje morgon tidigare och använde då en Braun Freeglider. Snabbt och bra. Nu rakar jag mig max ett par gånger i månaden istället, med Mach 3-hyvel. Bättre resultat med rakhyvel såklart.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro