Permalänk
Medlem

Till asien billigast?

Jag och en kompis tänkte resa runt i asien lite till sommaren.
Vi tänkte boka biljett redan nu. Har hittat riktigt billiga biljetter men har ni tips tar jag gärna emot mer alternativ!

Tiderna är ungefärliga och vi tänkte från 3-10 juni -> 20-30 augusti (vi är väldigt flexibla).

Vi har hittat Köpenhamn -> Beijing och tillbaks via Moskva för 4000-4400kr ungefär med Aeroflot.
Köpenhamn är en bra avreseort då tåg/buss går direkt till Kastrup från Göteborg och det kostar inte särskillt mycket. Kan man spara en tusenlapp är det värt jämfört med Göteborg som vi annars reser ifrån.
Stockholm och Oslo skulle kunna funka i nödfall.

Beijing var bara ett exempel. Hongkong, Singapore, Taipei, Bangkok etc skulle funka och olika dit- och hemresa är inga problem.
Kan vara bra om man kan boka om hembiljetten iofs.

Har ni tips på billiga flygbolag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vart i Asien ska ni resa? Tur och retur till Beijing för runt 4000:- låter väldigt prisvärt, nästan svårslaget rent av. Hur är flygpriserna från Beijing till övriga ställen ni ska besöka? När jag bodde i Sydkorea så utgick jag alltid från Seoul när jag reste. Betalade 1500kr för flygbiljetter Seoul -> Beijing och Shanghai -> Seoul.

Vill givetvis pusha för Sydkorea som resmål också. Finns otroligt mycket att se och det är ett billigt land att leva i. Won:en är något dyrare nu än när jag bodde där men för att ta något som ett riktmärke så kostade en Big Mac & Co 30kr på McDonalds. Sydkorea bjuder på mycket vackert landskap, shopping, god mat, stora härliga städer. Åker ni till Sydkorea måste ni givetvis ta en tur till DMZ-området (gränsen mellan Nord- och Sydkorea). Men givetvis måste ni också besöka Busan (kuststad på sydöstra delen av Koreanska halvön) och Jeju Island.

Kollar man på flygresor.se så går det att flyga tur och retur till Seoul för under 5000kr. Visserligen från Stockholm om man väljer att flyga till Seoul.

Edit: Kollade vidare lite och från Seoul kan man ta sig till Bangkok för runt 3300:- tur och retur. Så försök hitta en sweetspot i Asien som ni kan utgå ifrån för när jag reste så var enkelbiljetter ganska dyrt. Vet inte hur det fungerar med visum dock. Jag hade visum för ett halvårs vistelse i Sydkorea och hade "alien registration card" så jag kunde resa in och ut ur Sydkorea som jag ville under ett halvår.

Permalänk
Medlem

Det kostar ju lite mer att resa mellan norra och södra asien, i södra asien skulle jag rekommendera Kuala Lumpur som utgångsplats. Många flygbolag reser dit, Air Aisa tror jag är billiga dock från London (?) ev. andra ställen.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips!
Mafnus: Sydkorea vore mycket roligt att se och vi har kollat lite på det. Om jag inte minns fel la du upp fascinerande bilder från DMZ-området

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det är Aeroflot som gäller vad jag vet. Har en resa bokad i juni-juli till Kina. Dit med Aeroflot och tillbaka med Qatar för dom råkade vara billiga. Men bokade för läänge sedan.

Permalänk
Medlem

Singapore är en ball stad! Och Bali får du inte missa

Kolla med kanske t.ex. STA om de kan koka ihop något?

Permalänk
Medlem

Blev Qatar Airways till slut. Förhoppnings lite mer klass än Aeroflot hehe.
Största anledningen var att det blev billigast om vi ville åka hem från en annan ort och inte ha jobbiga 30h-resvägar.
Så nu går ditresan till Beijing och hemresan från Bangkok för 5400kr.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Låter helt underbart!
Måste vara skönt att kunna "rymma" iväg under en längre tid sådär.

Mitt plan lyfter till Krabi nu på söndag. Ska dit en vecka för att jobba och njuta

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Blev Qatar Airways till slut. Förhoppnings lite mer klass än Aeroflot hehe.
Största anledningen var att det blev billigast om vi ville åka hem från en annan ort och inte ha jobbiga 30h-resvägar.
Så nu går ditresan till Beijing och hemresan från Bangkok för 5400kr.

Ruggigt bra pris skulle jag säga! Hur ser er resplan ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Blev Qatar Airways till slut. Förhoppnings lite mer klass än Aeroflot hehe.
Största anledningen var att det blev billigast om vi ville åka hem från en annan ort och inte ha jobbiga 30h-resvägar.
Så nu går ditresan till Beijing och hemresan från Bangkok för 5400kr.

Mycket bra val, reste från Göteborg-Moskva-Bangkok tor. förra året med en kompis. Maken till otrevlig flygplats har jag aldrig sätt (Moskva). Sjukt dåligt affärutbud, dyr och värdelös mat, inga sköna platser och allmänt deprimerande var det där.

Lycka till i asien! Hoppas själv jag kommer ner dit efter vintersäsongen är slut.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Tänkte också spara pengar en gång för tre år sen och åkte till Tokyo via Moskva med Aeroflot. Det gör jag aldrig om.

För det första finns ingen "inflight entertainment", eller vad det kan tänkas heta på svenska (alltså saker att göra ombord, filmer, spel, musik osv). Det som erbjöds var en rysk film textad på japanska som visades på monitorer i gångarna. Jag satt väl en tjugo meter ifrån den närmaste...

För det andra är flygplatsen Sjeremetjevo den sunkigaste jag någonsin besökt. Grått, smutsigt, otrevliga och nästan våldsamma vakter, personal som inte pratar nån engelska alls (min ryska är lite...obefintlig), butikerna tog inte Visa-kort (!) och drickautomaterna tog bara rubel. Med andra ord omöjligt att få tag på nåt att dricka som inte var vatten inne på toaletten. Det kanske har ändrats sen dess och jag orkade inte leta igenom hela jefla terminalen men jag gissar att de gett sig fan på att göra det så krångligt som möjligt för genompasserande.

Till råge på allt missade jag (de) min transfer tillbaka till Stockholm så jag fick tillbringa en natt på ett gammalt militärhotell inne på flygplatsen (visum krävs för Ryssland...). Kallt som fan, oätlig mat, de bara antog att jag kände den andre svensk som också missade planet så vips bodde vi i samma rum.

Men visst, vill man spara in pengar och bara komma till Asien på billigaste sätt är det ett alternativ, men man ska vara medveten om vad man går miste om för att tjäna in en tusing

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Ruggigt bra pris skulle jag säga! Hur ser er resplan ut?

Inte spikat någon än, men diskussionerna går kring att börja åka runt i Kina, sedan vidare till Taiwan, eventuellt till Filippinerna, Malaysia, Borneo, Singapore och slutligen Thailand någon vecka på slutet. Vi har börjat läsa på lite om olika resmål så det kan mycket väl hända att vi tänker om en och två gånger

Skrivet av Big0:

Mycket bra val...

Skrivet av bobamatics:

Tänkte också spara pengar en gång...

Låter helt klart som något man vill undvika

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

Mycket bra val, reste från Göteborg-Moskva-Bangkok tor. förra året med en kompis. Maken till otrevlig flygplats har jag aldrig sätt (Moskva). Sjukt dåligt affärutbud, dyr och värdelös mat, inga sköna platser och allmänt deprimerande var det där.

Lycka till i asien! Hoppas själv jag kommer ner dit efter vintersäsongen är slut.

Skrivet av bobamatics:

Tänkte också spara pengar en gång för tre år sen och åkte till Tokyo via Moskva med Aeroflot. Det gör jag aldrig om.

För det första finns ingen "inflight entertainment", eller vad det kan tänkas heta på svenska (alltså saker att göra ombord, filmer, spel, musik osv). Det som erbjöds var en rysk film textad på japanska som visades på monitorer i gångarna. Jag satt väl en tjugo meter ifrån den närmaste...

För det andra är flygplatsen Sjeremetjevo den sunkigaste jag någonsin besökt. Grått, smutsigt, otrevliga och nästan våldsamma vakter, personal som inte pratar nån engelska alls (min ryska är lite...obefintlig), butikerna tog inte Visa-kort (!) och drickautomaterna tog bara rubel. Med andra ord omöjligt att få tag på nåt att dricka som inte var vatten inne på toaletten. Det kanske har ändrats sen dess och jag orkade inte leta igenom hela jefla terminalen men jag gissar att de gett sig fan på att göra det så krångligt som möjligt för genompasserande.

Till råge på allt missade jag (de) min transfer tillbaka till Stockholm så jag fick tillbringa en natt på ett gammalt militärhotell inne på flygplatsen (visum krävs för Ryssland...). Kallt som fan, oätlig mat, de bara antog att jag kände den andre svensk som också missade planet så vips bodde vi i samma rum.

Men visst, vill man spara in pengar och bara komma till Asien på billigaste sätt är det ett alternativ, men man ska vara medveten om vad man går miste om för att tjäna in en tusing

Kom nyss från Thailand och flög med Aeroflot (4200kr tur och retur). Var inget fel på planet, helt nytt typ, alla hade TV i stolen och allt var på engelska. Fanns typ 3 ryska filmer och ~15 engelska...
Bra service på planen, ingen alkohol serverades (vilket var väldigt bra, gratis alkohol och ryssar går inte bra ihop.)

Fanns massor affärer på flygplatsen, som också verkade rätt nytt, kläder, elektronik, tax free shop. Alla tog VISA, även lilla tidnings kiosken.

Enda dåliga var att spendera natten där på tillbaka vägen där man blev skickad till hotellet i en buss, inskickad bakvägen, eskorterad till våningen av en vakt (våning till för de utan visum, där det sitter en vakt dygnet runt och kameror i alla korridorer).
Man kändes sig behandlad som någon fånge. Vilket man ifs och var. Fick inte lämna rummet förens det kom någon och hämtade dig på morgonen för att åka till flygplatsen igen.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.