Roccat lanserar spelmusen Kova[+]

Permalänk
Melding Plague

Roccat lanserar spelmusen Kova[+]

Tyska Roccat breddar sortimentet med nya spelmusen Kova[+]. Specifikationerna avslöjar bland annat förbättrad avläsningshastighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redigt snygg var den!... Men är den ergonomisk när den är så kantig?

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Den var snygg. Men knapparnas placering oroar mig.
Är det meningen att man ska komma åt dem med ring/långfingret, eller är det helt enkelt stöd för att göra den ambidextriös?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Specifikationerna avslöjar bland annat förbättrad avläsningshastighet.

Citat:

Modellen är en vidareutveckling av ursprungliga Kova där maximala avläsningshastigheten ökats till 130 tum per sekund

Sedan när mäter man hastighet i tum?

Permalänk

Sedan alltid, dpi = dots per inch

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Musikälskare

Verkar vara en renodlad FPS mus

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ah äntligen. Drivrutiner easy shift och mys :). Perfekt form på den här musen, och vikten är precis så jag vill ha den. Ska bli skönt

Permalänk
Medlem

aldrig

Kommer aldrig köpa en roccat.
Har att göra med då man var på dhw08 och var 30Min så klev dom upp på scenen och skrek.
Även om dom skulle ha bra produkter så skulle jag aldrig köpa det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Denna annonserade de väll redan i november? Har för mig att det snackades om den på DHW...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Snygg va den, men jag är nyfiken på om den är bekväm att använda.
Får hoppas att den dyker upp i en butik så man kan testa den

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jaaa!
Högre avläsningshastighet, det har vi inte haft nog av de senaste 3 åren.
Sorgligt att det fortfarande används som ett försäljningsargument.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Hade vanliga Kova för ett tag sen, men jag ledsnade rejält på den då av någon anledning så fick jag alltid plugga ur och in den vid start eller omstart, sen va den inge vidare skön att hålla i heller, naej, inge mer Roccat för mig iaf. Som "vinylens" sa längre upp så va det riktigt irriterande DHW08 då dom ständigt kom upp på scenen med deras tyskengelska accent, usch.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Hade vanliga Kova för ett tag sen, men jag ledsnade rejält på den då av någon anledning så fick jag alltid plugga ur och in den vid start eller omstart, sen va den inge vidare skön att hålla i heller, naej, inge mer Roccat för mig iaf. Som "vinylens" sa längre upp så va det riktigt irriterande DHW08 då dom ständigt kom upp på scenen med deras tyskengelska accent, usch.

Det där problemet löste man annars genom att använda scrollhjulet (scrolla upp eller ner) så fungerar den igen.

Många som inte vet om det dock, så don't blame you.

Hur skön en mus är att använda är ju väldigt subjektivt, för mig är formen helt perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Hade vanliga Kova för ett tag sen, men jag ledsnade rejält på den då av någon anledning så fick jag alltid plugga ur och in den vid start eller omstart, sen va den inge vidare skön att hålla i heller, naej, inge mer Roccat för mig iaf. Som "vinylens" sa längre upp så va det riktigt irriterande DHW08 då dom ständigt kom upp på scenen med deras tyskengelska accent, usch.

Skrivet av Kyuki:

Det där problemet löste man annars genom att använda scrollhjulet (scrolla upp eller ner) så fungerar den igen.

Många som inte vet om det dock, så don't blame you.

Hur skön en mus är att använda är ju väldigt subjektivt, för mig är formen helt perfekt

exakt.

Absolut bästa musen jag haft, dock inte haft många, men testat väldigt många. hade min trepunktnolla i cirka 7 år innan den behovdes byta ut, under tiden testade jag fyrapunktnollan som pajjade efter 2 dagar.

Permalänk
Medlem

alltid velat ha 2m sladd till min mus så man kan rulla upp den på en pinne.
Såg så inte så bekväm ut.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Sedan när mäter man hastighet i tum?

Hastighet = sträckan/tiden, i detta fallet tum/sekund. Kan lika gärna vara kilometer/timme eller valfri enhet.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Det där problemet löste man annars genom att använda scrollhjulet (scrolla upp eller ner) så fungerar den igen.

Många som inte vet om det dock, så don't blame you.

Hur skön en mus är att använda är ju väldigt subjektivt, för mig är formen helt perfekt

Tack för tipset! Måste provas, har precis det problemet trodde det var mitt moderkorts bios som spökade till det. Ska även prova druvrutinerna till Kova+.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så kunnig inom området, men kommer man verkligen upp i 30G när man använder en mus?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nu är jag inte så kunnig inom området, men kommer man verkligen upp i 30G när man använder en mus?

Det beror ju på vad du håller på med... Om du går från maxhastigheten en riktning till maxshastigheten motsatt riktning på 0,02 sekunder ungefär så utsätter du musen för 30 g.

30 g ~ 11600 in*s^-2
260/t = 11600
260/11600 ~ 0,02

130 tum är för övrigt ca 3,3 meter.

Men mest så handlar det om att musen ska kunna reagera fort från stillastående då accerelationen jätteprecis i början oftast är mycket hög och självklart även vid motsatta rörelseförändringar.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det beror ju på vad du håller på med... Om du går från maxhastigheten en riktning till maxshastigheten motsatt riktning på 0,02 sekunder ungefär så utsätter du musen för 30 g.

30 g ~ 11600 in*s^-2
260/t = 11600
260/11600 ~ 0,02

130 tum är för övrigt ca 3,3 meter.

Men mest så handlar det om att musen ska kunna reagera fort från stillastående då accerelationen jätteprecis i början oftast är mycket hög och självklart även vid motsatta rörelseförändringar.

Förstod inte riktigt vad det var du räknade ut...
BTW det är stor skillnad på G och g. g=gram
Och det med accelerationen, finns det nån tabell på det eller är nåt som du kommer ihåg? Om nu in betyder inches så låter 295m/s^2 som en åt he**e*e sjuk acceleration.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

En frontalkrock i 50km/h motsvarar 10-15G, så jag tror ju knappast att man behöver en mus som är specad till 30G

Källa: http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/24...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Förstod inte riktigt vad det var du räknade ut...
BTW det är stor skillnad på G och g. g=gram
Och det med accelerationen, finns det nån tabell på det eller är nåt som du kommer ihåg? Om nu in betyder inches så låter 295m/s^2 som en åt he**e*e sjuk acceleration.

det låter aningen fort ja då ljudbarriären är 340.29 m/s^2

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Kört med Kone[+] i 2 månader nu och måste säga att jag är mycket nöjd. En av de viktigaste förbättringarna var inte nämd i nyheten och det är (scrollhjulet). Det har förbättrats rejält från gen1, där det faktiskt var en svaghet. Kan inget annat än rekommendera denna mus.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara några nyheter i den musen som inte redan finns i många andra möss.
Dock gillar jag den futuristiska looken på den

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Verkar inte vara några nyheter i den musen som inte redan finns i många andra möss.
Dock gillar jag den futuristiska looken på den

Innovation i all ära, men komigen, det är en mus. Vad vill folk att den ska göra? Det viktigaste är väl att man har en mus som trackar bra på det underlag man har, är bekväm att använda och har de funktioner man behöver.

En RTS eller FPS gamer kommer inte behöva 700 knappar och X antal macro funktioner, men att ha möjligheten att jobba lite extra med musen skadar inte. Design och funktion borde trots allt vara det viktigaste, imo.

När jag har letat mus har jag bara koncetrerat mig på ett fåtal saker; Storlek, form, vikt och optisk/laser funktionalitet. Plockade hem en Razer Spectre och den hade utmärkt passform och vikt för mig, men lasern är en total katastrof. Att dem ens släpper sådana möss är för mig en gåta.
Resten är standard (X antal DPI, lysande dioder osv) och kommer med "alla" möss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyuki:

Innovation i all ära, men komigen, det är en mus. Vad vill folk att den ska göra? Det viktigaste är väl att man har en mus som trackar bra på det underlag man har, är bekväm att använda och har de funktioner man behöver.

En RTS eller FPS gamer kommer inte behöva 700 knappar och X antal macro funktioner, men att ha möjligheten att jobba lite extra med musen skadar inte. Design och funktion borde trots allt vara det viktigaste, imo.

När jag har letat mus har jag bara koncetrerat mig på ett fåtal saker; Storlek, form, vikt och optisk/laser funktionalitet. Plockade hem en Razer Spectre och den hade utmärkt passform och vikt för mig, men lasern är en total katastrof. Att dem ens släpper sådana möss är för mig en gåta.
Resten är standard (X antal DPI, lysande dioder osv) och kommer med "alla" möss.

Det finns en hel del nya funktioner jag skulle önska på möss och det finns fortfarande mycket utrymme för nya ide'er som verkligen skulle hjälpa vid spelande (speciellt för FPS spelande på högre nivå).

Design och funktion är som du säger det som borde vara det viktigaste.
Där skulle man kunna ha möjligheten att byta ut och förändra greppytan på musen, så att folk slipper tejpa möss för bättre grepp.
Att kunna koppla till någon sorts enklare handske till musen så att det går mycket lättare att lyfta och förflytta musen snabbt vore också bra.

Också att helt kunna "bygga om" sin mus för att passa ens eget grepp och hand perfekt vore trevligt.
Där finns inte så mycket att välja på idag. Det finns den där R.A.T. 7 musen, men även den är rätt begränsad i hur mycket man kan konfigurera.

Sedan finns fortfarande en del problem med avläsningen med många möss. Då talar jag inte om att mössen behöver ännu mer överflödig DPI, utan om att fixa alla problem med negativ och positiv acceleration som fortfarande finns på de flesta möss (speciellt lasermöss).

Sedan finns det utrymme för en hel del innovationer när det gäller kontaktytan mellan mus och musmatta. Kanske någon helt ny konstruktion ?
Musmattor av plast slits alltid ut snabbt på subtila sätt som gör att friktionen förändras något, vilket kan vara förödande i fps spel på hög nivå. Musmattor av tyg är bättre, men laser gillar ofta inte tyg.
Här kan man nog hitta något bra

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det finns en hel del nya funktioner jag skulle önska på möss och det finns fortfarande mycket utrymme för nya ide'er som verkligen skulle hjälpa vid spelande (speciellt för FPS spelande på högre nivå).

Design och funktion är som du säger det som borde vara det viktigaste.
Där skulle man kunna ha möjligheten att byta ut och förändra greppytan på musen, så att folk slipper tejpa möss för bättre grepp.
Att kunna koppla till någon sorts enklare handske till musen så att det går mycket lättare att lyfta och förflytta musen snabbt vore också bra.

Också att helt kunna "bygga om" sin mus för att passa ens eget grepp och hand perfekt vore trevligt.
Där finns inte så mycket att välja på idag. Det finns den där R.A.T. 7 musen, men även den är rätt begränsad i hur mycket man kan konfigurera.

Sedan finns fortfarande en del problem med avläsningen med många möss. Då talar jag inte om att mössen behöver ännu mer överflödig DPI, utan om att fixa alla problem med negativ och positiv acceleration som fortfarande finns på de flesta möss (speciellt lasermöss).

Sedan finns det utrymme för en hel del innovationer när det gäller kontaktytan mellan mus och musmatta. Kanske någon helt ny konstruktion ?
Musmattor av plast slits alltid ut snabbt på subtila sätt som gör att friktionen förändras något, vilket kan vara förödande i fps spel på hög nivå. Musmattor av tyg är bättre, men laser gillar ofta inte tyg.
Här kan man nog hitta något bra

Det är lite det här jag tycker är ett problem, och det ligger inte bara i hos mustillverkare, utan nästan alla tech tillverkare.
Kolla på TV tex. Man utvecklar utseende, och untility framför bildkvalitet, och så marknadsför man det stenhårt och folk köper. LED är ett praktexempel.

Lägg ner pengarna på att fixa en bra laser (om det är det man vill satsa på) annars jobbar man med en annan lösning som fungerar (optiska möss) och ser till att den är så perfekt som möjligt innan man går vidare och utrustar den med funktioner.

Vad ska man med en mus som har en superlayout med 40 knappar och en handske som du sätter på dig (det skulle jag personligen aldrig köpa ) som sen slutar fungera till och från då du sätter ner den på musmattan efter att du lyft den (även om det är en väldigt kort tid). Det är knas imo.

Finns absolut saker att hitta på och göra, men för en highend user så tror jag ren kvalitet och performance är vad som är viktigaste utöver att den passar din hand.

Less lull lull pls. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kommer aldrig köpa en roccat.
Har att göra med då man var på dhw08 och var 30Min så klev dom upp på scenen och skrek.
Även om dom skulle ha bra produkter så skulle jag aldrig köpa det.

Haha samma här. Vrålade något fruktansvärt och var så jobbig att jag bestämde mig då för att aldrig köpa en roccat produkt. Man borde verkligen inte göra sina potentiella kunder förbannade

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Haha samma här. Vrålade något fruktansvärt och var så jobbig att jag bestämde mig då för att aldrig köpa en roccat produkt. Man borde verkligen inte göra sina potentiella kunder förbannade

Vad hände på dreamhack?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ser för djävlig ut. Kan sammanfattas så här..

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?