Flyga till Vancouver (Canada) med mellanlandning i USA

Permalänk

Flyga till Vancouver (Canada) med mellanlandning i USA

Hej, som topic lyder så ska jag flyga till Vancouver (Canada), och när jag flyger hem den 31/1 så ska jag mellanlanda i Chicago. Jag fick informationen att om man ska in i USA så måste man vara med i något som kallad Visa Waiver-Programmet (har inte riktigt förstått vad det innebär) eller ESTA (samma med det).

Min fråga, måste jag läsa på om detta eller är det lugnt om man bara ska mellanlanda i Chicago i 2 timmar?

Mvh. Robin

Permalänk
Medlem

Du behöver inte tänka på något särskilt du terminalen räknas som internationell mark (ur vissa synvinklar iaf), tekniskt sätt så kommer du aldrig ställa din fot i USA.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Ok, men jag kan inte lämna terminalen en timme och gå ut och kika på stan då?

Permalänk
Medlem

Har du bara två timmar transfer så är det nog en dum idé att lämna terminalen på en storflygplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Ok, men jag kan inte lämna terminalen en timme och gå ut och kika på stan då?

Har du bara någon timme hinner du aldrig in till stan om du landar på O'Hare..

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Du behöver inte tänka på något särskilt du terminalen räknas som internationell mark (ur vissa synvinklar iaf), tekniskt sätt så kommer du aldrig ställa din fot i USA.

Fast mellanlandar man i USA så måste man gå ut igenom migration, hämta bagage och checka in igen...

Så du måste nog gå och registrera dig på https://esta.cbp.dhs.gov

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Det stod på SAS hemsida efter att jag bokat att jag skulle kontakta dem för att det behövdes extra information med tanke på att jag ska mellanlanda i USA. Men jag borde ha informerats om det behövs göras någon form av registrering eller liknande...

Permalänk
Medlem

flygstolen.se;

"Européer som reser till USA eller mellanlandar där, måste från och med den 12 januari 2009 registrera sin inresa online. Anmälan till de amerikanska myndigheterna görs på Internet och ersätter den blankett (I94) som idag fylls i ombord på flyget. Informationen som man måste uppge är den samma som idag, d.v.s. upplysningar om t ex mental och fysisk hälsa, kriminell belastning, droghistoria mm. "

finns fler svar som bekräftar det om man googlar...

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk

Men det verkar väldigt oklart, jag har gogglat och läst på ESTA's sida.
Jag kan inte hitta något som tyder på att detta gäller vid mellanlandning, utan endast om man ska besöka landet upp till 90 dagar.

Jag gick in för att anmäla mig hos ESTA, men även där fick jag uppfattningen av att det endast gäller om man ska in i landet för en vistelse upp till 90 dagar. Jag är medveten om att en mellanladning också kan anses vara en vistelse i landet, men jag fick som sagt inte den uppfattningen.

Dock om man ska tro din källa, flygstolen.se, så verkar det ju även gälla vid mellanlandning. Får se om jag (eller ni) kan hitta något som styrker det?

//R

Permalänk
Medlem

Var inte så svårt att gå in på amerikanska ambassadens hemsida och hitta detta...

Q: Do nationals or citizens of countries that participate in the VWP require an ESTA if
they are only transiting the United States en route to another country?

A: Yes. Eligible nationals or citizens of countries that participate in the VWP require either
an ESTA or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit
through the United States en route to another country, when he or she completes the
ESTA application, the traveler should enter the words "In Transit" and his or her final 6
destination location in the address lines under the heading “Address While In The United
States.”

http://stockholm.usembassy.gov/root/pdfs/esta-faqs-011910.pdf

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Okej, jag tyckte att den sidan var väldigt svår att hitta relevant information på.

Jag anmälde mig hos ESTA och fick det beviljat, då är det bara att hoppas på att jag kommer in i landet också!

Permalänk

Förresten, har läst igenom en lång lista på vad som inte är tillåtet att medföra som handbagage, men hittar ingenting som skulle förbjuda snus och cigaretter. Någon som har nån annan uppfattning ang. detta?

Mvh. Robin

Permalänk

snusa bäst du vill, folk snusar i usa också

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

USA är ett helvete att mellanlanda i. Extrama köer, idiotiska rutiner osv.
Sist jag mellanlandade i USA (2010) på väg till Mexico så sa de inget om 2 stockar snus, det var först i Mexico det blev problem...

Visa signatur

"?"