Sandy Bridge K-processorer: Överklockningsresultat

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge K-processorer: Överklockningsresultat

Hej,

EDIT: Använd denna modell som DevilDoll postade:

Modell -
Batch samt stepping -
Klockfrekvens CPU -
DRAM frequency -
CPU multipel -
BCLK -
CPU voltage -
CPU PLL voltage -
DRAM bus voltage -
Hyperthreading On/Off -
Temperatur vid belastning -
Stabilitetstest (Program, tid) -
Kylning -
Övriga komponenter -
24/7 Ja/Nej -

Som många andra har även jag fått min leverans av Sandy Bridge-plattformen idag. Jag har knappt hunnit testa något, men det blev givetvis en "OC on first boot", dvs "love at first sight".

Jag föreslår att vi som har hunnit klämma på våra nya processorer en liten stund postar resultatet i form av en CPU-Z valideringslänk. Här är min: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1588960

Jag skruvade bara upp spänningen till 1,4V och ökade multipeln till 45. Mina temperaturer är ca. 65c i load med Prime95, med hjälp av en Noctua-kylare. Stängde även av lite onödiga strömsparfunktioner. Hittills verkar allt fungera bra, nästa steg är att höja multipeln till max vad den klarar och därefter finjustera spänningen.

Fram med lite resultat!

Permalänk
Medlem

Vilken Noctua använde du? Jag har lite beslutsångest på vilken modell jag ska ha

Har inga resultat att dela med mig av än...

Permalänk
Medlem

Jag ligger för närvarande på 4,4ghz. Multiple 43, spänning 1,2v 60grader load. Noctua D-14.. Jobbar på deT

Permalänk
Medlem
Skrivet av denad:

Vilken Noctua använde du? Jag har lite beslutsångest på vilken modell jag ska ha

Har inga resultat att dela med mig av än...

Jag använder Noctua NH-U12P SE2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag ligger för närvarande på 4,4ghz. Multiple 43, spänning 1,2v 60grader load. Noctua D-14.. Jobbar på deT

Nice, jag har dock ett oerhört jobbigt problem med mitt moderkort:

Om jag ställer in något som är för instabilt för att datorn ska starta, t.ex. för hög multipel med för låg spänning, så startar inte datorn efter det. Varken clear CMOS eller att ta ut batteriet fungerar. Jag löste det genom att göra datorn strömlös i 15 minuter, då startar den. Det är riktigt drygt när man ska testa sig fram.

Kör för närvarande på stockfrekvens igen, måste läsa på lite vilka saker man faktiskt bör ha inställda.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

2600k @ 4,8 ghz 1,4v. Lekt sedan i söndags med den... Inet hade på lager i butik. Är lite osäker på hur mycket vcore man vågar dra på... har varit inne i Windows @ 5 ghz och 1,45v dock ej occt stabil.

Foldar nu i 4,8ghz och ligger runt 48000ppd

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

4.5ghz 1.25vc

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grillmeister:

Hej,

Som många andra har även jag fått min leverans av Sandy Bridge-plattformen idag. Jag har knappt hunnit testa något, men det blev givetvis en "OC on first boot", dvs "love at first sight".

Jag föreslår att vi som har hunnit klämma på våra nya processorer en liten stund postar resultatet i form av en CPU-Z valideringslänk. Här är min: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1588960

Jag skruvade bara upp spänningen till 1,4V och ökade multipeln till 45. Mina temperaturer är ca. 65c i load med Prime95, med hjälp av en Noctua-kylare. Stängde även av lite onödiga strömsparfunktioner. Hittills verkar allt fungera bra, nästa steg är att höja multipeln till max vad den klarar och därefter finjustera spänningen.

Fram med lite resultat!

Vilka minnen kör du?

Skrivet av Trigger:

2600k @ 4,8 ghz 1,4v. Lekt sedan i söndags med den... Inet hade på lager i butik. Är lite osäker på hur mycket vcore man vågar dra på... har varit inne i Windows @ 5 ghz och 1,45v dock ej occt stabil.

Foldar nu i 4,8ghz och ligger runt 48000ppd

Vilken kylare kör du med?

Passar på att länka till ett inlägg jag postade nyss där Asus leker lite, 2600K @ 5.2 på kartong och med en Hyper 212+.

#10695424

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Vilka minnen kör du?

http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Permalänk
Medlem

Är inte att köra den i 1.4V att ta i lite?

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner bör jag stänga av? Speedstep, men något mer?

Permalänk
Medlem

Runt 60 grader på 4.5ghz. Kylaren är en Noctua C12P SE14. Rätt nöjd faktiskt Kommer nog försöka komma upp i 5ghz i framtiden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av TheDaemon:

Vilka minnen kör du?

Vilken kylare kör du med?

Passar på att länka till ett inlägg jag postade nyss där Asus leker lite, 2600K @ 5.2 på kartong och med en Hyper 212+.

#10695424

Noctua D-14 ligger runt 60 grader vid folding.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://img827.imageshack.us/img827/8422/65392199.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/5748/tempr.jpg

Runt 60 grader på 4.5ghz. Kylaren är en Noctua C12P SE14. Rätt nöjd faktiskt Kommer nog försöka komma upp i 5ghz i framtiden.

I Core Temp är ju frekvensen 3300. Har du nån slags speedstep el dyl aktiverat?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Semjonov:

Är inte att köra den i 1.4V att ta i lite?

Nääää

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Trigger:

Noctua D-14 ligger runt 60 grader vid folding.

Har du möjlighet att ta en bild på hur tight det är där i området mellan kylare och dina minnen?
Oavsett vilka minnen du kör med

Funderar lite på vad jag ska köra med nämligen

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa i7 2600K. Vilket moderkort är det som gäller om jag vill överklocka?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

I Core Temp är ju frekvensen 3300. Har du nån slags speedstep el dyl aktiverat?

Coretemp visar mig veterligen alltid stockfrekvens. Du kanske tänker på CPU-Z

Permalänk
Medlem

4,65 ghz stabilt nu. Tar tag i det imorgon igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Coretemp visar mig veterligen alltid stockfrekvens. Du kanske tänker på CPU-Z

För mig visar då Core temp rätt frekvens. Kan ju ha att göra med den nya plattformen kanske måste uppdateras.

Skrivet av Lefanz:

Bara två kärnor som du belastar enligt core temp, gör om gör rätt.

Eller felmonterad kylare men samma gäller ju i så fall där, gör om gör rätt

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av TheDaemon:

Har du möjlighet att ta en bild på hur tight det är där i området mellan kylare och dina minnen?
Oavsett vilka minnen du kör med

Funderar lite på vad jag ska köra med nämligen

Inser själv att bilden suger...kameran fukuserar endast på fläkten i mörkret..
Det man kan säga är att kylaren är "över" minnena.
Asus P8P67 PRO
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Eller felmonterad kylare men samma gäller ju i så fall där, gör om gör rätt

Nej inte om du kollar på load värdena för kärna 3 och 4

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men är det inte bättre att hålla denna tråden borta från diskussion. Tycker det ska vara en ren överklockningstråd med resultat endast. Bättre att ni skickar pm om ni har frågor. Blir så svårt att skumma igenom vad som faktiskt är resultat och inte annars

/ Gnällpelle

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kanske ska tillägas att CPU-Z sen ganska nyligen visar inställ frekvens/multipiler, utan någon hänsyn till speedstep m.m
gäller alla plattformar.
Coretemp visar den faktiska frekvensen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aeqvist:

Inte för att vara sån men är det inte bättre att hålla denna tråden borta från diskussion. Tycker det ska vara en ren överklockningstråd med resultat endast. Bättre att ni skickar pm om ni har frågor. Blir så svårt att skumma igenom vad som faktiskt är resultat och inte annars

/ Gnällpelle

Ber verkligen om ursäkt om jag gjort livet jobbigt för dig..:) Jag menar.. du kan ju få skavsår på scrollfingret.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

5ghz här

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

4733 verkar vara stabil på 1.4v men varm...jag har endå en H70 på och enligt OCCT så ligger den på 60 ungefär vilket jag inte tror på, coretemp ca 70-80-90 och med intels egna sensor 72-79 tycker det e lite för varmt.

p8p67pro
2600k
A-data 1600mhz cl8

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Åh vad vackert det ser ut med 5000 MHz... helt plötligt är mina 4000 MHz gammalt... suck...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Najs. Vad har du för kylning och loadtemp?

Hur mkt loadtemp är OK på en 2600k? Hur mycket motsvarar 5 rundor i Intelburn på Standard när det kommer till spel? Blir den varmare i spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Åh vad vackert det ser ut med 5000 MHz... helt plötligt är mina 4000 MHz gammalt... suck...

Körde prime i 28 minuter, ides inte mer på 5ghz.
helt klart ett vettigt byte jag gjorde från x58 och 4ghz i7 950.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)