Första generationens Light Peak över koppartråd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrfisse:

100gbit va det med optisk, 10 är vad de hoppas kunna uppnå med koppar. Tänka först, prata sen

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable

Morgondagens teknologi redan idag! Undrar hur många miljarder intel skickar om jag ger dem länken?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Alltid läckert att sätta solglasögon på solglasögon

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Kommer nog inte slå stort så länge det är koppar. Dock skulle jag gärna se ett alternativ till DVI/HDMI för bildöverföring där man använder optisk teknik då det ger möjlighet till mycket längre avstånd. Har för mig jag läst om något sånt interface på väg dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Alltid läckert att sätta solglasögon på solglasögon

Jo :D, så var det dock på alla andra bilderna med. Rätt så fail nu i efterhand när man tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable

Morgondagens teknologi redan idag! Undrar hur många miljarder intel skickar om jag ger dem länken?

Tänk på att kabeln är styvare och därför klumpigare, inget jag tror intel skulle ha i sin LightPeak

Du kommer inte få ett öre, dom kollar nog på mkt mer avancerad kabel.

Cat 7 kabel = http://images.dailytech.com/nimage/7299_low_run_minisub_cable... jämfört med LightPeak (1G)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad dåligt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

USB3 har 5 Gbit/s och det är tänkt att Light Peak ska ha högre än det. Sen stödjer Light Peak Daisy Chain vilket kan vara praktiskt. Annars är det inga stora skillnader vad jag kan se fram tills de börjar med optisk överföring. Dock kommer det ju krävas en generation till innan Light Peak verkligen kan göra det Intel vill, nämligen att ersätta nästan alla kablar med en. Inte ens 10 Gbit/s räcker ju för att ersätta alla skärmsladdar helt ut.

Fördelen med optik är att det är skit enkelt att dra upp bandbredden. Bra köra med fler våglängder så har man sitt på det torra. Samma sladd men bara byt ut ändpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

100gbit va det med optisk, 10 är vad de hoppas kunna uppnå med koppar. Tänka först, prata sen

"Intels ursprungliga lösning (dvs optisk) klarade av överföringshastigheter på upp till 10 gigabit per sekund samt avstånd på upp till 100 meter med framtida PLANER på upp till 100 gigabit per sekund." Vet inte vem som ska tänka innan han pratar. Att hoppas kunna uppnå innebär att de förmodligen inte når dit med coppar i första generationen och gränssnittet känns onödigt innan de tar de till optiken.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Inget ont om intel, Pentium gubbar är häftiga men om man råkar bygga en motorcykel när man utlovat en bil kanske man inte ska kalla den för bil.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Alltid läckert att sätta solglasögon på solglasögon

Skrivet av TAG9217:

Jo :D, så var det dock på alla andra bilderna med. Rätt så fail nu i efterhand när man tänker efter.

Det är ju så det ska vara. Horatio är ju dubbelt så cool = dubbla solglas.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

tveksamt , usb håller 5gbit. Lightpeak optiskt fick de att göra 10gbit. Med koppar lär de tyvärr tappa mycket.. Så smiskar är nog ett hårt ord. Dessutom tappas ju en av de trevligare funktionerna att de skulle kunna vara grymt långa utan prestanda förlust...

Ajdå, hade fått för mig att Light Peak skulle fixa 10 gbit trådbundet. :/ Om du har rätt så är "smiskar" onekligen inte så rättvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Är ju bara dumheter att Daisy chaina enligt mig, du behöver lika många sladdar, lika många uttag, du får mindre bandbredd, oavsett om du behöver bandbredden eller inte så är det ju ingen fördel. Skulle kanske vara bra för den som inte har tillräckligt långa sladdar, men å andra sidan så måste man ju ha antingen minst en lång sladd eller en lång rad med daisy chainade komponenter ändå. Vad jag menar är att man kan lika gärna ställa frågan, varför ska man inte ha en kabel från datorn till varje hårddisk? Billigare kabel då man kan ha kortare längder? Man kommer ju i vilket fall som helst få en tillräckligt lång kabel med hårddisken eller vad det nu än är för pryl man köpt.

Du missar ju en Riktigt stor poäng, och det är att om alla lightpeak-enheter måste ha daisychain - så krävs det ju kanske bara ett par portar på datorn. I dag är ju datorn begränsad till x antal usb-portar, och ja visst finns det usb-hubbar, men enligt egen erfarenhet fungerar de inte enligt förväntningarna, samt bandbreddsförlusten då...

Man slipper m.a.o. x antal portar, hubbar och står i princip alltid redo att kunna koppla in sin periferi.

Permalänk
Medlem

Borde de inte byta namn till "Copper-Peak" om de inte använder optisk-fiber...?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Eller så lägger de ner det hela och utvecklar Infiniband så konsumenter kan använda det.
Då kan man ha en box för ramminne, en för cpu och en för disk då latency och bandbredd räcker mer än väl för vad vi lekmän har hemma.

Eller det som _kan_ vara billigare, köra pci-e externt (16x v2 64 gbit/s 8 GB/s).
Ska man hårddra det så skulle det ju räcka med 1 PCI-E kontakt för 16 st 500 MiB/sec ssd's.

Men jag tycker intel ska köra på.
One cable to rule em all.

Även om infiniband imho är bättre att spinna vidare på, isci boot till en burk med olika os, bara välja vilket man ska använda. Kunna använda hårdvara med samma latency som du hade "den" hårdvaran i din burk osv.

Att kunna ställa en burk i garderoben osv, dra 1 kabel (helst då optisk) till skärmen och plugga in sakerna där. Snyggt, rent och ljudlöst även om man råkar sitta på 16 disks rack och inte tappa någon prestanda.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte problemet. Ingen som har hört talas om cat6? Den är kapabel till att köra 10Gbit/s i längder upp till 37M i "sämre" miljöer tex. när flera kablar ligger tillsammans. CItat från wikipedia: "When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a."

Cat6 är inte "så" stel och light peak borde klara sig med ~25M tills vi får optik. Dessutom borde man kunna utveckla cat6 kabeln lite.

Permalänk
Medlem

Allt i en sladd viktigare än koppar/fiber

Jag tror den viktigaste grejen med Light Peak är att man mixar samman två, tre, fyra, fem kablar till en enda. En sladd som går ut ur datorn/smartmobilen istället för fem. Det blir snyggt och praktiskt. Och så krävs färre komponenter (färre transceivers) under skalet vilket gör att tekniken blir billigare och tar mindre plats, och förmodligen drar mindre energi också.

Resonemanget gäller oavsett om Light Peak går över fiber eller koppar. Och det är kanske till och med så att priset blir lägre om du kör Light Peak över koppar, eftersom ljus-elektricitetsomvandling kräver dyra komponenter idag. Dock blir ju kabellängden kortare med koppar.

Jag tror dockningsbara smartmobiler a la Motorola Atrix kan bli en nisch för Light Peak. Där finns inte plats för en massa uttag för Ethernet, Displayport, USB, et cetera. Light peak löser det problemet – en kontakt för allt, inklusive laddning. Och så är den magnetisk, a la Apple Magsafe, kanske…

skrivfel
Permalänk
Medlem

Utan fiberoptik gör det Light Peak meningslöst !