Den stora semledagen - En tradion som är pä väg att försvinna.

Permalänk
Medlem

Den stora semledagen - En tradion som är pä väg att försvinna.

Jag vet inte med er, men visst är det synd och skam att man inte klarar av att hålla på tradionerna och vänta med att börja sälja semlor till Fettisdagen ( 16 februari, i år ) som man alltid har gjort.

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni lär ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Istället för att ta ut allting i förskott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

http://img146.imageshack.us/img146/6200/semlor.jpg

Jag vet inte med er, men visst är det synd och skam att man inte klarar av att hålla på tradionerna och vänta med att börja sälja semlor till Fettisdagen ( 16 februari, i år ) som man alltid har gjort.

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni när ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Istället för att ta ut allting i förskott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

Tänkte samma sak när mamma kom hem med en varsin semla nu i veckan. God var den men håller med till fullo. Såg årets första semla redan 8januari. De borde bara få säljas ungefär en dag per år, +/- en dag.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Tänkte samma sak när mamma kom hem med en varsin semla nu i veckan. God var den men håller med till fullo. Såg årets första semla redan 8januari. De borde bara få säljas ungefär en dag per år, +/- en dag.

Jag vet då när jag var en liten grabb, så sålde man bara semlor på Fettisdagen och ingen annan dag på året. Så då hade man en dag på sig att käka så mycket semlor man bara kunde, får sen fick man ingen mer chans.

Men som det är i dag, så säljer man ju både semlor och kränger jumust året om känns det som.

Det är ju lite synd tycker jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fetlagsdagen i all ära, men semlans förträfflighet kräver en längre tids exponering i stormarknadernas kyldiskar. Den är helt enkelt för god för att säljas under en alltför begränsad tidsperiod.

Istället föreslår jag att man äter FLERA semlor på fettisdagen. Så många man orkar och törs.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar tillgång till semlor 24/7 istället för att upprätthålla någon meningslös tradition. Tack för tipset, ska nog smäcka i mig 2st imorrn!

Permalänk
Medlem

Färdiga semlor smakar inte bra, bättre å göra själv då slipper man skrapa 1kg mandelmassa.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Färdiga semlor smakar inte bra, bättre å göra själv då slipper man skrapa 1kg mandelmassa.

Ja, och deras grädde, som jag tvivlar på verkligen är grädde...
Nej, semlor finns ju nästan året runt, det är inget speciellt att äta dom längre.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Färdiga semlor smakar inte bra, bättre å göra själv då slipper man skrapa 1kg mandelmassa.

Äh, det är ju den man är ute efter.
För mycket grädde är inte gott dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

( 16 februari, i år )

Enligt den länk du själv levererar är det 8 mars i år, 2011. Påsken är ju rätt sen i år, så...

Edit: lunchrestaurangen vi frekventerar hade semlor både i tisdags och idag. Nu är de ju goda, bakelserna, men jag tycker att det är lite tidigt...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Nej, nu jäv... Nu samlas vi och går i en stor folkhop och river ut kyldiskarna! Självklart ska det hela ske till musiken av Twisted Sister.

We're not gonna take it, sweclockers.

Permalänk
Medlem

Får jag peka och skratta åt er medans jag klämmer i mig en till semla?

Permalänk
Medlem

Ta bort semlan? Ture Sventon och Bert Karlsson kommer att gå bananas!

Semlor är gott och ska finnas hela året.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Semlor är gott som fan ja!

Dem för mer än gärna finnas flera dar om året, dock är det ju lite av en tradition att de ska säljas och ätas just på fettisdagen och ingen annan dag. Wellwell man bryter och förstör traditioner hit och dit iaf..

Permalänk
Medlem

Det tjuvstartas med det som med allt annat.

Men själv äter jag bara en semla per år och det är på fettisdagen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Var någon gång på slutet av åttiotalet / början av nittio som semlorna började säljas veckan efter trettondagen, tidigare var det från början av februari fram till påsk.

Däremot var det länge så att semlor endast såldes på tisdagar.

Nu kan man köpa en saffranssemla i november/december och alla andra varianter efter trettondagen... ända fram till påsk... alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det tjuvstartas med det som med allt annat.

Men själv äter jag bara en semla per år och det är på fettisdagen.

Samma här, förbannat mäktig bakelse. En rejäl semla är ju som en lunch typ, men det är gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Får jag peka och skratta åt er medans jag klämmer i mig en till semla?

Din hädare Öppnar du julklappar på lucia också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Samma här, förbannat mäktig bakelse. En rejäl semla är ju som en lunch typ, men det är gott

Instämmer till fullo.... äter ifs tre stycken på fettisdagen

Permalänk

Usch...närmar sig den feta dagen...

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Semla, mäktig? Jag visste inte att det var så gott om fruntimmer här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interstella:

Nej, nu jäv... Nu samlas vi och går i en stor folkhop och river ut kyldiskarna! Självklart ska det hela ske till musiken av Twisted Sister.

We're not gonna take it, sweclockers.

Det får bli en +1 på den.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag tycker det är ett tecken på modernisering att vi frångår dumma traditioner och istället gottar oss som vi själva vill, utan att låsas till fasta datum. Traditioner är för det mesta bara vidrigt konservativt groll som inte hör hemma hos den moderna människan. Om ni nu ska hålla på traditionerna, fastar ni också då? Om inte så är det bara riktigt jävligt tragiskt av er.

Jag uppskattar semlor som istället för mandelmassa (som verkligen inte passar på semlor) använder sylt, tyvärr är dessa av någon anledning fruktansvärt ovanliga (och nä, jag tänker inte göra dem själv. Tid är pengar!). Vad jag har förstått så är dessa populära i Finland och Norge, men det hjälper ju inte mig när man blir bjuden på semlor i Sverige...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag uppskattar semlor som istället för mandelmassa (som verkligen inte passar på semlor) använder sylt, tyvärr är dessa av någon anledning fruktansvärt ovanliga (och nä, jag tänker inte göra dem själv. Tid är pengar!). Vad jag har förstått så är dessa populära i Finland och Norge, men det hjälper ju inte mig när man blir bjuden på semlor i Sverige...

Fy bubblan så vidrigt det låter. Mandelmassa är ju halva nöjet med en semla!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Ni har säkert sett mig ge diverse råd i diverse trådar att det är viktigt att träna, men när det kommer till semlor så unnar jag mig så mycket jag orkar en dag, tills nästa år då det är dags igen!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

http://img146.imageshack.us/img146/6200/semlor.jpg

Jag vet inte med er, men visst är det synd och skam att man inte klarar av att hålla på tradionerna och vänta med att börja sälja semlor till Fettisdagen ( 16 februari, i år ) som man alltid har gjort.

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni lär ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Istället för att ta ut allting i förskott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

Håller med helt och hållet.

På Willys här i stan har dom sedan 1 vecka tillbaka sålt semlor i ett eget "semlestånd", tragiskt som fan.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens komma på en så absurd idè?

Självklart ska man få sälja semlor vilken dag man vill utan att någon annan lägger sig i det. Om jag tror det är vad marknaden vill ha och ser det lönsamt så skall inte någon hop bönder komma med religiöst babbel om att det inte är tradition.

Vad förespråkar ni egentligen? Att staten skall straffa de som säljer semlor någon annan dag?
Finns det några andra kombinationer av mat eller dryck som enligt er bör förbjudas på vissa dagar?

Kanske är dags för en ny myndighet som håller koll så att ingen äter semlor för tidigt eller målar äggen inför påsk i förväg...

Permalänk
Medlem

Klart som fan det ska vara mandelmassa i en fastlagsbulle, som den heter här. En semla är nåt man äter till frukost.

Lägger man sylt i är det inte en fastlagsbulle längre. Den är fortfarande god dock. Jag köpte ett par igår, eftersom alla sorter dom hade med mandelmassa i såg ut att ha sån där äcklig kräm istället för grädde. Gott som sagt, men lite hädelse är det nog

Permalänk
Medlem

Just den där semlan åt jag idag, helt okej men de jag köpt åren innan var bättre. Är ju inte precis mättande, men det är nog den enda bakelsen med grädde som jag inte blir mätt av vilket är lite konstigt..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med Xerbee! Ni är alla facister och semlehatare!

Permalänk
Medlem

Jävlar jag glömde att vi var i Sverige och här vet ju alla att traditioner är något dåligt.....