vad är grejen med surfplattor?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ipaden är något man lättare klarar sig utan än laptop och mobil, även om abstinensen kan vara precis lika hög om man förlorar den.
Så denna pryl handlar väl mer om lyxkonsumtion och prylintresse än att man måste ha ett komplement till sina andra prylar. Sedan är den ju rätt packad med nöje, så frågan om vad man skall ha den till kan man egentligen bolla över på samma sätt på PSPs eller andra portabla konsoler. Frågan, vad ska man med ett nintendo DS till är ju rätt lätt att svara på ;).

Hade jag skitit pengar så hade jag också haft en Ipad, men nu pluggar jag istället och då hamnar en sådan statuspryl som Ipad väldigt långt ner på behovslistan.

Just när vi pratar om Nintendo DS / Sony PSP finns det ju en ny stor fördel som Android / iOS har över Nintendo / Sony, att när man är sugen på ett nytt spel kan man köpa det på direkten, var man än är så länge man har 3G/wifi och några kronor på kontot. Ett spel till Android/iOS ligger ofta på 7-22kr, och du har det på under minuten. Medan ett spel till Nintendo DS ofta kostar 399:- eller mer, dvs 50 gånger så mycket, plus att man måste åka in till en affär och köpa en kassett att stoppa in i maskinen, och byta kassett när man vill byta spel.

Nu finns det ju inget Mario eller Zelda till mobilerna ännu, men likväl finns det många bra, en del riktigt bra spel, som om de hade varit på en annan plattform hade haft ett helt annat pris. Det var väldigt OT men en grej jag tänkt på ofta vilken lyx man har med sin iphone/android/ipad.

Samt att trots app store och hur nitiska de är med vad som tillåts och inte, så är det inget mot hur det är att utveckla mot Nintendo DS / Sony PSP. Det är typ kört för en privatperson att utveckla där

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Utifrån vad jag har upplevt, så var iphones appar fantastiska, när jag testade på en. Riktigt bra respons också. Men att vissa kommer med argumenten att utvecklingskostnaden och aluminiumet skulle dra upp priset tycker jag är lite komiskt. Efter det jag har hört, så skulle ipad bli Apples stora vinst produkt pga att vinstmarginalerna vad så pass skyhöga...

Men snälla lilla människa. Hur är det ens möjligt att missförstå ett inlägg så grovt? Jag skrev "exempelvis" och "Etc..." i samma mening som ordet aluminium, vilket då innebär att just aluminiumet var ett exempel på hur Apples produkter (enligt mig) troligen kostar mer. Sen skrev jag även att jag inte lägger mig i huruvida de har feta marginaler eller inte, men man kan inte enbart se till prestanda, som många här verkar göra.
Som sagt; materialvalet var ett EXEMPEL från min sida, och att du sen hänger upp dig på det och enbart använder det som ett motargument är ju det komiskt.

Som jag skrev; läs på om indirekta kostnader. En produkt (och inte enbart Apples) är inte enbart dess hårdvara, det är desto mer än så. Utvecklingskostnaderna för en produkt kan uppgå till oerhörda summor pengar, vilket resulterar i högre pris till kund.

Skrivet av loie:

Vad jag har uppfattat är suftplatta en sak som har massa funktioner i ett och är en tidsbedrivare, med andra ord inget jag skulle villja göra arbeten på, men det kanske bara är min åsikt...
Man kan spela spel, läsa böcker, inte se hur många lediga plater det är på en bio-film när man går in på SF:s hemsida, för det bygger på flash :/. Man kan även använda det fantastiska virtuella tangentbordet som jag tycker är fantastiskt.

Just lediga platser på en bio går utmärkt att se, då SF har en applikation till iPhone och iPad. Men jag håller verkligen med dig - en produkt som bland annat är till för att surfa med, och som inte stöder flash, är i min mening lite ute och cyklar.

Skrivet av loie:

Nu, att läsa en bok på en vanlig dataskärm, är något som inte bör vara nyttigt. Att sitta framför tv:n eller datorn över 3h tillsammans har jag läst så sent som igår, ska öka risken för hjärtinfarkt...

Det måste vara jobbigt att leva med den tron att alla forskningsrön och allt aftonbladet skriver är sant.
Likaså kan man få ulnartunnelsyndrom om man sitter för länge vid datorn eller för den delen håller på med monotoma, motoriska rörelser. Man kan få cancer av i princip allt, det är farligt att gå över gatan etc. Lever man med den inställningen bör vi gå tillbaks till tiden då vi levde i grottor och åt rått kött och färska bär. Men det är väl farligt det med...

Nu decimerar jag inte rädslorna för de riktiga farorna runt omkring i världen, men om man som vanlig medborgare hela tiden blir rädd för olika forskningsresultat och indoktrinering från diverse myndigheter så blir det bara värre.

Skrivet av loie:

Jag såg däremot ett alternativ till ipad, som jag anser är fruktansvärt bra, ADAM. Men inget aluminium har manicken och dess utvecklingskostnader har varit jättelåga ifall man frågar vissa här på forumet, eftersom tableten är billigare eller kommer bli billigare lättare sagt:
http://notionink.com/

Åter igen... Sluta snacka om enbart aluminiumet!

Skrivet av loie:

Jag vet inte hur Apples aluminium är, men det låter som om det är lite halt och ifall man dessutom inte har något ställe där man kan greppa runt så blir det lite jobbigt att jobba med den länge i luften kanske, men eftersom jag inte äger en ipad kan ipad-ägarna svara på det. Att med skärmen bakgrundsbelysning av så räcker batteriet i dagar kanske är lite intressant, vilket är svårt att få i en netbook utan en sån här:
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=bilbatteri

Haha, det börjar nästan bli riktigt roligt hur du har hakat upp dig kring aluminiumet!
Men absolut - iPad är inte speciellt ergonomisk, så om man bara ska ligga och sträckläsa så finns det troligen bättre alternativ.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ipaden är något man lättare klarar sig utan än laptop och mobil, även om abstinensen kan vara precis lika hög om man förlorar den.
Så denna pryl handlar väl mer om lyxkonsumtion och prylintresse än att man måste ha ett komplement till sina andra prylar. Sedan är den ju rätt packad med nöje, så frågan om vad man skall ha den till kan man egentligen bolla över på samma sätt på PSPs eller andra portabla konsoler. Frågan, vad ska man med ett nintendo DS till är ju rätt lätt att svara på ;).

Hade jag skitit pengar så hade jag också haft en Ipad, men nu pluggar jag istället och då hamnar en sådan statuspryl som Ipad väldigt långt ner på behovslistan.

Kan till viss del hålla med, även om jag använder iPaden till mer produktiva saker som att rätta till saker i LaTeX inför inlämningar osv. Jag jobbar extra utöver studier så det ger mer spelrum för "vill-ha-inköp" :p. Skulle jag inte arbeta en hel del skulle jag inte heller ha en iPad, den ligger långt ned på listan håller jag med om.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Kan till viss del hålla med, även om jag använder iPaden till mer produktiva saker som att rätta till saker i LaTeX inför inlämningar osv. Jag jobbar extra utöver studier så det ger mer spelrum för "vill-ha-inköp" :p. Skulle jag inte arbeta en hel del skulle jag inte heller ha en iPad, den ligger långt ned på listan håller jag med om.

Hade inte du också velat ha en LaTeX-app till iPad? Hade varit så neat att kunna trycka ut ett gäng pdf:er on the go

Permalänk
Medlem

Då jag är totalt ointresserad om jag har ett äpple eller en 10-potens på min platta så flikar jag in med varför plattor kommer slå hårt när mjukvaran mognat och plattan går att använda till "vettiga" saker.

Jag själv var länge skeptisk till poängen med plattor men med rätt utrustning är dom underbara. Streama musik, NAS-kontroll osv är självklart men om man är intresserad så är det inga större konstigheter att centralköra all plc i hemmet via en x86 central (går säkert att pusha direkt till arm-systemet i plattan men tror att det är fördelaktigt att sköta allt förutom UI på en stationär enhet då det ger en mer servicevänlig miljö). Att kunna styra allt ljus, värme, vent, larm, kameror etc i hemmet har länge varit enkelt att bygga och utföra men problemet har varit att användargränssnittet avskräckt normalt klientelen för lösningarna.

I jobbet hade jag snudd på dödat för en möjlighet att plocka med mig mjukvaran i kontrollrummet när jag felsöker så att jag direkt efter en ändring kan provköra exempelvis en ventil istället för att antingen binda upp en person som står stand-by i kontrollrummet med VHF eller själv springa upp och köra. Att sedan när arbetsdagen är slut skicka upp jouren plattan istället för till stationära enheter i hytten och således få samma fina UI som nere i kontrollrummet istället för något som påminner om en TI83:a på syra.

Ja allt detta går att göra lika bra på en netbook men du kommer aldrig nå samma användarvänlighet som med en bräda.

Visa signatur

I7 980@4.4ghz, Asus 580, 12gb RAM, Asus rampage 3 extreme, Intel g2 160gb+6tb mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Hade inte du också velat ha en LaTeX-app till iPad? Hade varit så neat att kunna trycka ut ett gäng pdf:er on the go

Det finns, om än via dropbox för att generera pdferna. Du måste ha en dator igång hemma med dropbox och LaTeX som kör en klient. Så du laddar upp din .tex fil via dropbox från iPaden, på datorn körs en klient som kollar din bestämda dropbox folder efter uppdaterade .tex filer och när den ser en sådan så skapar den en pdf av den som sen syncas tillbaka till iPaden via dropbox som du sen kan kika på i iPaden. Det blir lite segt med dropbox osv men man kan få se logfilen och allt annat om nått har gått snett. Vet inte om klienten finns till Windows, men till OS X funkar den super.

TeX Touch heter appen och funkar klockrent. Blir lite encodingstrul mellan Macen och iPaden med Å Ä Ö innan man inser att man måste köra UTF-8 encoding på både iPad och dator samt lite annat småfix, men när det väl är på plats är det smärtfritt. Kan säga att utvecklaren var schysst och hjälpte till via mail när jag fick problem och fixade även så den automatiskt känner av encoding med svenska bokstäver till senare versioner så det blir enklare för andra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Min åsikt är att Tasker är helt awesome, och en av apparna som visar vad skillnaden mellan iphone och android är. En sån app får man bara när man har ett så öppet OS som Android. Jag hoppas kunna se en liknande app till iphone en dag

Men generellt känner jag ändå att en app till iphone ofta har ett renare och trevligare gränssnitt än en liknande app till android. Det är en 'skönare känsla' att använda sin iphone/ipad, precis som jag tycker det är skönare att sitta framför flickvännens Core 2 Duo Macbook Pro framför min Windows i7. (nu dock ipaden, när även den finns här i hemmet )

Jag håller med om att alla animationer och så som framför allt iPad har utklassar Android. Förhoppningsvis visar 3.0 upp lite roligare saker. Nackdelen är enligt mig med iPhone att den har ett problem äldre versioner av Windows har - knappar som inte tydligt illustrerar vad de gör. Lätta att trycka på, ja, men man förstår inte alltid vad de gör tills man faktiskt använt dem. Jag tycker personligen inte detta är något större problem, det gör bara att jag var riktigt rädd att använda andras telefoner för att jag var rädd att jag skulle råka göra något negativt.

Skrivet av Derox:

Jag vet av erfarenhet att det inte är fallet på många Netbooks, bara det att laddtiderna för windows ökar ju tiden det tar att bara få igång något. Att den har mer prestanda är ju inte detsamma som att den gör saker snabbare eller bättre. Testa hur lång tid det tar för dig att starta din netbook, öppna ett worddokument samt ändra något ord. Kan lova dig att jag gör det snabbare på en surfplatta.

Vi tar samma utmaning fast att skriva ett skolarbete på 3 st A4 istället.
För övrigt startar en netbook med SSD (dvs, de flesta) på absolut nolltid, så jag tror att netbooken vinner där. Jag föredrar iPad över netbooks, men att ni faktiskt försöker få iPaden att låta bättre på en netbooks styrkor är extremt korkad. Använd iPaden till vad den är gjord för, istället.

Skrivet av Derox:

På vilket sätt anser du t.ex. Word vara optimerat för en netbook? Det är extremt segstartat för det första.

Kanske på en netbook med en 5400RPM-hårddisk. Till och med på min stationära med en 7200RPM-hårddisk startar det nästan direkt.

Skrivet av Derox:

Sen kan vi ju prata om hur bra det går att spela spel på den. Visst har den mer prestanda, men de spelen som görs till Windows är ju inte optimerade för den prestandan som finns. Det är ju enklare att få ut en större andel av tillgänglig prestanda när mjukvaran är direkt optimerad.

Det är inte så att Windows stoppar en i en låda där du bara får ta ut en tredjedel av prestandan. Nu finns det säkert "fler" lätthittade spel i ekosystemet, men kom ihåg att alla spel inte har Crysis-grafik och du kan säkert köra alla spel som kom ut mellan 1980 och 2005 på en netbook.

Skrivet av Derox:

Det är på inget sätt samma sak som jag skrev. Appsen är inte skrivna specifikt till netbooks

Spelar inte nödvändigtvis någon som helst roll, såvida du inte försöker köra AutoCAD eller Photoshop på netbooken.

Skrivet av Derox:

Om programmet är anpassat till datorer i allmänhet och kräver sig 2000 enheter CPU-tid för att göra något och din netbook levererar 500 enheter per sekund tar det 4 sekunder att utföra. Men om mjukvaruutvecklaren utvecklar endast till en surfplatta kan denna komprimera allting och inse "det är en mindre skärm, jag kan dra ned på grafiken" eller kanske inte ha med funktioner som en bråkdel av användarna ens tittar på osv.

Det felet du nämner kallas error 30, och det får man om man försöker rendera 3D på en netbook.

Skrivet av Derox:

Så då kanske det endast krävs 1200 enheter CPU-tid att starta. Så även om surfplattan kanske endast levererar 400 enheter per sekund kommer det ta kortare tid. Detta är ju bara ett exempel, men det redovisar hur det kan fungera.

Det är kul att du börjar blanda in teori i "iPads vs netbooks".

Skrivet av Derox:

Skrev jag det? Nej. Du kanske borde testa att läsa det jag skriver istället. Men å andra sidan det gör du ju aldrig, du spyr ut massor med ologiska saker som inte har speciellt mycket med vad som skrivits.

Men för i helvete. Vad har "1080p med G4or" att göra med det här? Prestanda är prestanda, punkt. Du kommer inte kunna köra Crysis på en iPad hur bra optimerat det än är.

Skrivet av Derox:

Vad tänkte du med det? Vad har energiprincipen med detta att göra?

Se ovan.

Skrivet av Sahlstrom:

Bara för att du inte kan använda din iPad utan att jailbreaka betyder det inte att jag måste det.

För det var så jag skrev det, eller hur.

Skrivet av Sahlstrom:

Du som vet borde ju förstå att design inte bara handlar om typsnitt. Om man rapar upp information i ett konstant flöde blir det sjukt jobbigt att ta sig igenom. _Oavsett_ typsnitt och skugga.

Jag har inga problem med att läsa det. Mina ögon hoppade automatiskt ned till "usage examples" för att se vad det kunde göra.

Skrivet av Sahlstrom:

Ja. Men jag har inte förstått vad den gör ännu, förutom att vara bättre än ALLT till iOS.

Läs mitt inlägg, och sedan läser du vad som står på sidan.

Skrivet av Sahlstrom:

Om man ser anpassad för processor som anpassad för plattform är man vilsen.

För jag har skrivit att processorn är den enda beståndsdelen i en netbook, inte sant.

Skrivet av Sahlstrom:

iPhone-appar som körs på iPad är bland det fulaste som finns och det har känts som en nödlösning sen dag 1.

Applikationer som kräver enorm skärm som körs på en netbook är exakt lika korkad.

Skrivet av Sahlstrom:

Men ändå så är en uppskalad iPhone-app helt ok, för den är fortfarande anpassad till inmatningsmetoderna. Och inmatningsmetoderna är anpassade efter produktens utformning.

De flesta netbooks har ett tangentbord, tro det eller ej.

Skrivet av Sahlstrom:

Noname behöver det inte vara. Men ett riktigt Office som är skrivet och anpassat för en liten skärm/dålig hårdvara hade kanske varit bra. Även för slutkund.

Det finns ett mycket bra fullskärmsläge i Word.

Skrivet av Sahlstrom:

Det är mycket trevligare att köra Ubuntu Netbook Edition istället för den vanliga desktop-versionen.

Det går också!

Skrivet av Sahlstrom:

Är skärmen liten == använd hela och låt mig bara se paneler och verktyg när det behövs.

Ja, och det kallas fullskärmsläge.

Skrivet av Sahlstrom:

Nä. Det har vi läst tidigare att GUI och användarvänlighet är meningslöst...

Jag måste ifrågasätta dina kunskaper i det svenska språket om du får "det är ingen dealbreaker om jag hade behövt en netbook" till "GUI och användarvänlighet är meningslöst".

Skrivet av Sahlstrom:

Det som jag tog upp här var dock interfacet mot människan och då tänkte jag främst det fysiska interfacet med mus och tgb. Det interfacet är i mina ögon så mycket bättre på en iPad.

Nyare teknologi är nyare teknologi, trots allt.

Skrivet av Sahlstrom:

En netbook är bara en nerskalad laptop där man inte har tänkt mycket längre än så. En iPad/Tablet har man skalat ner en dator och funderat på hur man ska få till en vettig användarupplevelse.

Ska jag skriva ett par uppsatser på en dator som får plats i en väska stor som en handväska fungerar det så jäkla mycket bättre på en netbook än en iPad. Två olika produkter till två olika typer av arbete. Surfar jag gör jag hellre på en iPad.

Skrivet av Sahlstrom:

Jag vet. Helt sick, azzå.

Skrivet av Sahlstrom:

Så energioptimering är meningslöst? Verkningsgraden på en Otto-motor är konstant? Osv.

Du måste nog leta i hundratals år för att hitta ett inlägg av mig där jag skriver att energioptimering är värdelöst. Lägg ned med dina strawman-attacker på en gång, dina inlägg är fyllda med dem.

Skrivet av Sahlstrom:

Man _kan_ köra 1080p på en Mac Mini G4 med MorphOS. Det handlar bara om att man lägger bitarna rätt.

Jag vet! Det är jättebra att man kan det, men jag kan inte se relevansen till diskussionen.

Skrivet av Sahlstrom:

Och där förlorar du ronden! Blanda in religion i en diskussion om teknik är alltid lika fint. Borde det inte uppfylla Godwins lag? Eller så borde lagen skrivas om så att det passar.

Och att blanda in Mac Minis i en diskussion av surfplattor känns lika intressant, ey!
Måste säga att det är intressant att du jagar mig med blåslampa för att jag inte tycker att en iPad är bättre än en netbook på exakt allt, var som helst, när som helst. Jag menar, jag har skrivit flera gånger att jag skulle ha mer nytta av en iPad än en netbook, men trots detta så visar du i dina inlägg att du måste rabbla upp massor med felslut för att ens ha i närheten av en poäng i den här tråden.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Riktigt så är det inte, Apple's produkter må vara dyra men man får vad man betalar för. Ta en titt på de bra applikationerna till en iphone och jämför med de till android, det är högre kvalité på iphone

Men 2 papp är ett riktigt bra pris för wildfire så man får köpa det man känner för

och ipad, jäklar vad grym den är men jag hinner inte skriva om den riktigt nu!

Det var inte apparna som var poängen utan hårdvaran i telefonen. Att apparna är bättre är möjligt men det är inte dem man betalar för när man köper telefonen.

Permalänk
Medlem

Den dagen det kommer en platta som kan ersätta min Wacom platta, den dagen jag har hittat mitt användningsområde.
Personligen finner jag annars inget syfte med en platta i mitt hem än för rent nöje, dock så är det för ett dyrt nöje och väljer och prioritera mina pengar på andra produkter, samt att de vad dem kostar idag ser jag inte värt pengarna. Sparar hellre dem där tusenlapparna med att gå 2 meter till stationära eller hämta en av dem bärbara som finns i hemmet. Förbränner lite fett iaf

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Det var inte apparna som var poängen utan hårdvaran i telefonen. Att apparna är bättre är möjligt men det är inte dem man betalar för när man köper telefonen.

Klart att en del av priset på telefonen är plattformen som körs på den, samma som om du köper en PC med Windows eller en Mac, en Mac kostar lite extra men då får du också Mac OS X som arbetsmiljö istället för Windows. Ta en titt på en random android vs. en iphone 3Gs/4 och känn på gränssnittet. Det flyter på iphone men hackar aningen på android, trots att android kan ha kraftigare hårdvara inuti. Så apparna är visst en del av poängen.

Permalänk

Suck.

Skrivet av fratey:

Men för i helvete. Vad har "1080p med G4or" att göra med det här? Prestanda är prestanda, punkt. Du kommer inte kunna köra Crysis på en iPad hur bra optimerat det än är.

Jo. Tills du bevisar motsatsen så går det att optimera Crysis så att det går att köra på en iPad.

Skrivet av fratey:

Jag har inga problem med att läsa det. Mina ögon hoppade automatiskt ned till "usage examples" för att se vad det kunde göra.
Läs mitt inlägg, och sedan läser du vad som står på sidan.

Fattar fortfarande inte vad det är bra för eller vad det gör.

Skrivet av fratey:

För jag har skrivit att processorn är den enda beståndsdelen i en netbook, inte sant.

Ja.

Skrivet av fratey:

Applikationer som kräver enorm skärm som körs på en netbook är exakt lika korkad.

Precis, därför finns det en stor marknad där man lätt kan hitta appar anpassade för sin netbook.

Skrivet av fratey:

De flesta netbooks har ett tangentbord, tro det eller ej.

Att det finns ett tangentbord gör inte att det är bra per automatik.
Netbooks använder samma grundläggande idéer som har funnits sen 80-tal. Bara de att man har skalat ner skärm, tangentbord och mus så att det _precis_ går att använda.

Skrivet av fratey:

Det finns ett mycket bra fullskärmsläge i Word.

Det går också!

Ja, och det kallas fullskärmsläge.

Coolt. Jag antar att det kör på lika fint som tex Pages på iPad

Skrivet av fratey:

Jag måste ifrågasätta dina kunskaper i det svenska språket om du får "det är ingen dealbreaker om jag hade behövt en netbook" till "GUI och användarvänlighet är meningslöst".

I en annan tråd som är rätt lång försökte jag och en till förklara att ett enhetligt GUI och tänk på användarvänlighet är bra för slutkund.
Vi möttes av beskedet att ingen bryr sig om GUI och användarvänlighet.

För övrigt: läs hela ditt inlägg. Du skriver uttryckligen att ett GUI som är anpassat för en specifik enhet inte gör +/-. Som om man inte kan se att ett bra GUI för upplevelsen framåt så får jag det till att GUI inte spelar någon större roll.

Skrivet av fratey:

Ska jag skriva ett par uppsatser på en dator som får plats i en väska stor som en handväska fungerar det så jäkla mycket bättre på en netbook än en iPad. Två olika produkter till två olika typer av arbete. Surfar jag gör jag hellre på en iPad.

Nej. Jag skriver hellre en uppsats på min iPhone än på en netbook. Eller så här: jag skriver gärna en till uppsats på min iPhone, allt för att slippa jobba med en netbook.

Skrivet av fratey:

Du måste nog leta i hundratals år för att hitta ett inlägg av mig där jag skriver att energioptimering är värdelöst. Lägg ned med dina strawman-attacker på en gång, dina inlägg är fyllda med dem.

"Man kan inte skapa prestanda" och sen börjar du rabbla eneriglagarna. Du säger emot dig själv. Läs dina inlägg innan du börjar attackera mig.

Tips: om du nu inte vill bli feltolkad så får du skriva så man inte kan misstolka dig. Och var konsekvent

Skrivet av fratey:

Måste säga att det är intressant att du jagar mig med blåslampa för att jag inte tycker att en iPad är bättre än en netbook på exakt allt, var som helst, när som helst. Jag menar, jag har skrivit flera gånger att jag skulle ha mer nytta av en iPad än en netbook, men trots detta så visar du i dina inlägg att du måste rabbla upp massor med felslut för att ens ha i närheten av en poäng i den här tråden.

Läs vad _du_ skriver och vad _du_ klankar ner på. Samt vad _jag_ klankar ner på. Att jag håller med dig i en sak betyder inte att jag håller med dig i allt annat också.

Personligen så hatar jag netbooks över allt annat, de är guds straff till människan.

Så över till något vettigt:
Jag använder min iPad överallt, istället för min laptop.

Hela min tankekedja från idé till färdig lösning körs via iPad. MindNode, Plaintext, OmniGraffle och sen vid behov ut i Keynote.
Jag kör i år också ett fotoprojekt där alla bilder redigeras enbart på min iPad.
Utöver det så surfar jag, ser på film, lyssnar på musik och mailar.

iPaden har ersatt min laptop i mångt och mycket. Det är inga bekymmer att åka hem över jul och bara ha med sig iPaden, som exempel.

Det iPaden vinner på, som nämnt av andra, är att mjukvaran är anpassad efter plattformen. Och mjukvaran tar hänsyn till hur man interagerar med enheten vilket gör att det är enkelt att göra stora saker. Det är tillexempel ett par hundra gånger effektivare att jobba i MindNode och OmniGraffle på iPad jämfört med samma appar på min laptop.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Det finns, om än via dropbox för att generera pdferna. Du måste ha en dator igång hemma med dropbox och LaTeX som kör en klient. Så du laddar upp din .tex fil via dropbox från iPaden, på datorn körs en klient som kollar din bestämda dropbox folder efter uppdaterade .tex filer och när den ser en sådan så skapar den en pdf av den som sen syncas tillbaka till iPaden via dropbox som du sen kan kika på i iPaden. Det blir lite segt med dropbox osv men man kan få se logfilen och allt annat om nått har gått snett. Vet inte om klienten finns till Windows, men till OS X funkar den super.

TeX Touch heter appen och funkar klockrent. Blir lite encodingstrul mellan Macen och iPaden med Å Ä Ö innan man inser att man måste köra UTF-8 encoding på både iPad och dator samt lite annat småfix, men när det väl är på plats är det smärtfritt. Kan säga att utvecklaren var schysst och hjälpte till via mail när jag fick problem och fixade även så den automatiskt känner av encoding med svenska bokstäver till senare versioner så det blir enklare för andra.

Gött. Har funderat på den appen ett tag men har blivit avskräckt av att ha en burk stående igång hemma. Men det låter som att den fungerar fint så får nog ta och testa den ändå!

Permalänk
Medlem

Surfplattor känns rätt meningslösa i min åsikt, då man lika gärna kan köpa en bra telefon med en bra skärm istället. Och sen att apple skulle ha bättre kvalitét och allt det där snacket låter ju lockande, eller snarare lät tills man fick en macbook genom skolan. Skulle kanske ta den om jag fick den gratis.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vi tar samma utmaning fast att skriva ett skolarbete på 3 st A4 istället.
För övrigt startar en netbook med SSD (dvs, de flesta) på absolut nolltid, så jag tror att netbooken vinner där. Jag föredrar iPad över netbooks, men att ni faktiskt försöker få iPaden att låta bättre på en netbooks styrkor är extremt korkad. Använd iPaden till vad den är gjord för, istället.

Ja, skriva ett längre arbete skulle jag inte vilja göra på en surfplatta, det håller jag med om, men det vill jag inte på en netbook heller. Fast netbookens styrka är inte att programmen körs snabbare eller bättre, dess styrka är att den kan köra alla program.

Skrivet av fratey:

Det är inte så att Windows stoppar en i en låda där du bara får ta ut en tredjedel av prestandan. Nu finns det säkert "fler" lätthittade spel i ekosystemet, men kom ihåg att alla spel inte har Crysis-grafik och du kan säkert köra alla spel som kom ut mellan 1980 och 2005 på en netbook.

Skrev inget om att windows var boven. Men hur många spel/program som släpps finns i en speciell netbookversion? Det är ju det som gör saker snabbare på t.ex. iPad eller någon android platta, att programmen är nedbantade för att fungera snabbt med låg prestanda. Jag antar här att man vill använda nya program och spel som kommer ut, skall vi hålla oss till gamla saker på en enhet kan vi ju like gärna ta med en gammal P2a i jämförelsen.

Om vi tar nyare saker som inte är optimerade till lägre beräkningskraft så är det ju mer som skall köras, om det är optimerat krävs mindre körning.

Skrivet av fratey:

Spelar inte nödvändigtvis någon som helst roll, såvida du inte försöker köra AutoCAD eller Photoshop på netbooken.

Behöver inte spela roll nej, men de flesta program till vanliga datorer är ju skrivna med kraftfullare datorer än en netbook i åtanke.

Skrivet av fratey:

Det är kul att du börjar blanda in teori i "iPads vs netbooks".

Varför inte? Vad är fel med teori?

Skrivet av fratey:

Fast om vi ska applicera energiprincipen på prestanda så funkar den ju inte. Du kan få ut mer prestanda per joule genom att göra processorn mer effektiv. Prestanda är ju även något löst, vad är prestanda egentligen? Det är ju något vi skapar i en dator, alltså bryter ju själva definitionen av prestanda mot energiprincipens definition. Du får nog förklara närmare hur du menar att energiprincipen är tillämpbar här. Vad exakt är det som inte går att skapa eller förstöra?

Skrivet av Sahlstrom:

Gött. Har funderat på den appen ett tag men har blivit avskräckt av att ha en burk stående igång hemma. Men det låter som att den fungerar fint så får nog ta och testa den ändå!

Yes, funkar bra så länge man har en dator på hemma.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En iPad är en onödig vill-ha-pryl, punkt.

* Overpriced utav bara fasen
* Avsaknad av flash.
* Avsaknad av USB-portar (som har vart inkopplingsstandard sedan 1990-talet, riktigt pinsamt.)
* Går inte att se filmer utan att konvertera till "rätt" format.
* Inget tangentbord

Nej, jag väljer en netbook alla dagar i veckan. Min har jag med mig på universitet för att skriva anteckningar och surfa runt och hitta material. Skriva anteckningar kan jag göra utan att titta ner mot netbooken, klarar ni iPad-fantaster det än? Att skriva på ett riktigt tangentbord äger touchscreens x10, finns inte ens utrymme till diskussion. Du som hellre skriver en uppsats på en iPhone får gärna göra det

Någon sa att man kan koppla in ett tangentbord till en iPad, det är ju komiskt.

För det var därför jag köpte en netbook, surfa och skriva. Vad ska jag med en iPad till. Leka? Det räcker med min androidmobil. Och den är nog smidigare att kolla upp något på wikipedia istället för att plocka fram en ipod-touch-på-stereoider-a.k.a.-iPad och surfa fram något.

Nej, en iPad är en (dyr) fluga. Och den här tråden har visat att mac-fanboysen (gubbsen) är lika pinsamma.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Lite är väl att jämföra äpplen och päron när pratar om surfplattor vs datorer , men är det bara jag som tycker att utvecklingen känns som den plötsligt går baklänges?

Man har gjort bärbara enheter som blivit mindre, lättare och smidigare sen den första släpbara datorn nån gång på slutet av 80-talet. OS-en har blivit bättre och bättre och plug and play och standardinterface som gör att man kan ansluta en pryl och det funkar utan att man behöver pilla alltför mycket. Utvecklingen gick framåt. Man hade ett verkligt universalverktyg och öppna gränssnitt

Plötsligt nu så blir det hippt med en pryl som är seg som en sköldpadda i rå prestanda, som inte har USB, inte går att skriva ut på annat än genom krångliga omvägar och betalapps. Och vad värre är , om man väljer ett visst märke så censureras det vilka program (appar) som får distribueras!

Ja -det är ett smidigt och snyggt gränssnitt och genom möjligheten att ta betalt för appar så sporras utveckling av lättdrivna apps och tjänster som skulle ha svårt att få lönsamma i konkurrens med sämre gratisvarianter, men man går ifrån den gratiskultur ,öppenhet, mångsidighet och och valfrihet som man haft med en traditionell dator och rätt som det är börjar websidor stängas ner och material som tidigare varit fritt tillgängligt blir plötsligt bara nåbart genom appar och man blir styrd på ett helt annat sätt.
Det går visserligen att jailbreaka och installera öppna OS om man vill hacka lite men det är en liten minoritet som gör och utbudet styrs av majoriteten..

Permalänk
Skrivet av Gling:

* Går inte att se filmer utan att konvertera till "rätt" format.

Jag spelar MKV och xvid rakt av, kan streama dem antingen direkt över wifi eller så kör jag dem i vlc .. hur menar du konvertera? Hänger inte riktigt med på vad du menar. Du kanske inte tänkte på att man kan lägga in andra program än standardprogrammen på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag spelar MKV och xvid rakt av, kan streama dem antingen direkt över wifi eller så kör jag dem i vlc .. hur menar du konvertera? Hänger inte riktigt med på vad du menar. Du kanske inte tänkte på att man kan lägga in andra program än standardprogrammen på den?

Så VLC finns, det är ju kanon. Ett specifikt-kodat-program-för-ipad kanske?

Hjälper tyvärr inte till på de andra argumenten.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Så VLC finns, det är ju kanon. Ett specifikt-kodat-program-för-ipad kanske?

Hjälper tyvärr inte till på de andra argumenten.

Det fanns, är borttaget ur app store nu.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Det fanns, är borttaget ur app store nu.

Hehe, det var för smärtfritt enligt apple kanske.

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Hehe, det var för smärtfritt enligt apple kanske.

Nej, men en av skaparna bakom VLC bestämde att det inte passade sig med VLC på App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Nej, men en av skaparna bakom VLC bestämde att det inte passade sig med VLC på App Store

Jaså, på så vis.

Permalänk
Medlem

Det här var en av de bittraste trådarna jag någonsin har läst :\

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Man har gjort bärbara enheter som blivit mindre, lättare och smidigare sen den första släpbara datorn nån gång på slutet av 80-talet. OS-en har blivit bättre och bättre och plug and play och standardinterface som gör att man kan ansluta en pryl och det funkar utan att man behöver pilla alltför mycket. Utvecklingen gick framåt. Man hade ett verkligt universalverktyg och öppna gränssnitt

Plötsligt nu så blir det hippt med en pryl som är seg som en sköldpadda i rå prestanda, som inte har USB, inte går att skriva ut på annat än genom krångliga omvägar och betalapps. Och vad värre är , om man väljer ett visst märke så censureras det vilka program (appar) som får distribueras!

Utvecklingen går inte baklänges, den går alltid framåt! Vi har gått igenom en enorm utveckling när det gäller hur man använder datorer. Och nu har vi kommit till nästa port, göra en produkt som är fantastiskt bra på en sak åt gången. En produkt som kan anpassas rakt igenom efter applikationens användningsområde.

Och varför ska man behöva släpa med sig hårdvaruprestanda som man inte använder? Lämna det gamla tänket och gå vidare.

För övrigt: Apple censurerar inte, de refuserar saker som de inte vill ha i sin butik. Precis som du hade gjort om du hade haft en affär; man vill inte sälja allt.

Skrivet av Gling:

Nej, en iPad är en (dyr) fluga. Och den här tråden har visat att mac-fanboysen (gubbsen) är lika pinsamma.

Sånt som man kan få ångra

Tänk inte iPad som i Apple eller Android. Tänk iPad som något visionärt, tänk framtiden. Förändring är inte smärtfri men oftast nödvändig.
Det stora är inte att Apple säljer några miljoner enheter eller att man kan stoppa in fler appar på Android. Det stora är hur enheten är uppbyggd och vad det innebär för framtiden!

Innan 2015 kommer vi se tablets som det normala att göra all vår traditionella datorverksamhet på. Kanske är det ingen Apple och kanske inte heller en Android, men något som bygger på samma grundidé. Stor touchscreen och appar som tar tillvara på hela skärmen!
Boom - skärmen är en perfekt fotoram
Boom - skärmen är nu en perfekt ordbehandlare
Boom - skärmen är nu en perfekt *
osv.

Eftersom man kan anpassa tangentbordet och knapparna utefter vad man gör kan man skapa fantastiska applikationer som går att använda på ett enkelt sätt.
Du kör mathematica - du har ett tangentbord som visar de kommandon som är viktigast där du är nu.
Du redigerar film - alla knappar är logiskt placerade och färgmärkta utefter sin funktion (precis som med klistermärken på tgb idag när man kör ex final cut pro)
Du skriver ett brev till din polare i NY - tangentbordet är på engelska

Våga visionera! Tablets är ingen fluga, det är framtiden!

Permalänk
Skrivet av Jhuyt:

Det här var en av de bittraste trådarna jag någonsin har läst :\

Välkommen till Mac på Swec

Permalänk
Medlem

Ipad

Jag ser Ipaden som en sak som dem som kan och har råd skaffar. För oss dödliga som inte läser så mycket böcker eller behöver kolla tv-tablån med jämna mellanrum så uteblir den nog pga priset. Kan propagera för en hel del andra saker jag hellre lägger vantarna på.

Har aldrig ägt något från apple då jag spelat mycket i min uppväxt och hellre gör mina inköp efter "bang-for-the-buck". Men det betyder inte att jag inte skulle tänka mig en appleprodukt ifall den verkligen fyllde mitt behov. Jämför man t.ex. som tidigare. En Wildfire mot en 3gs... Jag tror ingen väljer HTC:n efter en veckas bruk

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Sånt som man kan få ångra

Tänk inte iPad som i Apple eller Android. Tänk iPad som något visionärt, tänk framtiden. Förändring är inte smärtfri men oftast nödvändig.
Det stora är inte att Apple säljer några miljoner enheter eller att man kan stoppa in fler appar på Android. Det stora är hur enheten är uppbyggd och vad det innebär för framtiden!

Innan 2015 kommer vi se tablets som det normala att göra all vår traditionella datorverksamhet på. Kanske är det ingen Apple och kanske inte heller en Android, men något som bygger på samma grundidé. Stor touchscreen och appar som tar tillvara på hela skärmen!
Boom - skärmen är en perfekt fotoram
Boom - skärmen är nu en perfekt ordbehandlare
Boom - skärmen är nu en perfekt *
osv.

Eftersom man kan anpassa tangentbordet och knapparna utefter vad man gör kan man skapa fantastiska applikationer som går att använda på ett enkelt sätt.
Du kör mathematica - du har ett tangentbord som visar de kommandon som är viktigast där du är nu.
Du redigerar film - alla knappar är logiskt placerade och färgmärkta utefter sin funktion (precis som med klistermärken på tgb idag när man kör ex final cut pro)
Du skriver ett brev till din polare i NY - tangentbordet är på engelska

Våga visionera! Tablets är ingen fluga, det är framtiden!

Skrev att iPad var en fluga, inte tablets. Vill-ha-faktorn på iPad är helt hypad, precis som med iPhones.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

En iPad är en onödig vill-ha-pryl, punkt.

* Overpriced utav bara fasen
* Avsaknad av flash.
* Avsaknad av USB-portar (som har vart inkopplingsstandard sedan 1990-talet, riktigt pinsamt.)
* Går inte att se filmer utan att konvertera till "rätt" format.
* Inget tangentbord

Nej, en iPad är en (dyr) fluga. Och den här tråden har visat att mac-fanboysen (gubbsen) är lika pinsamma.

Jag tror du tänker fel när du ser ipad som en ersättare till din dator, det är inte det som är ipad/läsplatta. För att ta ett exempel, mkv igen. Jag har mitt arkiv av filmer här på min PC. Var jag än är i världen kan jag se dessa filmer på min ipad så länge jag har wifi som kan leverera ~3mbit/sek. Filmen konverteras on the fly till ett format som ipaden kan spela upp, och det ser riktigt bra ut på plattan. Hur gör du samma sak på din netbook?

Sen när det kommer till att läsa tidningar/böcker - Det är verkligen inte bekvämt på en laptop/netbook. Men fungerar helt fantastiskt trevligt på en ipad.

Att visa upp bilder (jag är fotograf) på min ipad är en bra mycket trevligare upplevelse för klienter/vänner än att vända en laptop mot dem där de kan bläddra. IPS-Skärmen är också riktigt fin på ipad till skillnad mot de flesta laptops med tn-displayer

flash och usb-portar har jag aldrig saknat på min ipad, så det kan jag inte uttala mig om. De flesta sajter använder flash i syftet att visa reklam och filmer, och reklamen saknar jag inte, filmerna fungerar för det mesta på plattan ändå.

avsaknaden av tangentbord är inget problem då när sånt arbete krävs har man laptopen eller den stationära att jobba vid. ipaden är ett komplement till din dator, inte en ersättare, som sagt

När det kommer till priset håller jag med om att tablets idag är rätt saftiga i pris, men ett par år så tror jag det har löst sig så att de som vill ha en tablet har råd med en.

Och vare sig du vill eller inte kommer det inom ett år krylla av tablets, vissa kommer vara ipad, de flesta kommer köra android, och vissa stackare till tablets kommer köra windows 7. Det fina för dig är att du inte behöver köpa någon av dem, vissa förstår vitsen med en tablet, andra inte helt enkelt. De flesta brukar förstå när de väl håller i en och ser hur annorlunda den är mot en vanlig laptop

Vad jag siktar på till min nästa laptop är en sånhär:
tunnare, lättare och mer prestanda än en netbook, full-size tangentbord och ett utmärkt komplement till ipaden

Permalänk
Avstängd

1080p är en väldigt vag sak och är definitivt inte en referens för vad en dator klarar av eller inte klarar av.
1080p mpeg2 utan ljud kanske går men försök med VC-1 eller AVC/H.264 i någon högre profil så som 4.1 med DTS så är det kanske inte lika skoj.

Permalänk
Medlem

Handlar väl inte så mycket om att "förstå vitsen med en tablet", utan snarare vad man har för användningsområden.
Och till de flestas behov av en liten "bärbar dator" så är netbooken mer användbar än vad en tablet är. Kanske passar bra till ditt användningsområde, men för många är det bara ytterligare en lek/showoff-pryl.

T ex en föreläsningssal, där sitter var och varannan med en laptop/netbook. En iPad hade inte platsat där. Återigen syftar jag på med det här att skriva. Det går aldrig att skriva lika snabbt/smidigt på ett onscreen-tangentbord.

Och filmredigering som du nämnde, nja alltså. Tvivlar på att en iPad sköter det bra då det är en mycket tung uppgift. Kanske ett 640x480 klipp från mobilkameran.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2