Vem kom på att vi bara har 5 sinnen?

Permalänk
Hedersmedlem

Vem kom på att vi bara har 5 sinnen?

Jag är inte helt nöjd med definitionen att vi bara har 5 sinnen. När jag räkar får jag det till 6 legitima sinnen vilka är följande:

1. Smaksinne
2. Luktsinne
3. Syn
4. Balanssinne
5. Hörsel
6. Känsel

Det är ju balanssinnet som inte brukar räknas in här, men varför? Helt ologiskt tycker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Balanssinnet sitter ju som inuti snäckan i innerörat, man kanske inte tycker att det är ett
"eget & dedikerat" organ likt de andra sinnena har & att det inte räknas som sinne då?

Permalänk
Medlem

Känseln har väl inte heller ett "dedikerat" organ i så fall?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Känseln har väl inte heller ett "dedikerat" organ i så fall?

Nej, kanske inte. "Hud" tänkte jag iaf. Noterade du frågetecknet?
Men inte hörseln/örat heller då eftersom balansen sitter där också.

Permalänk
Medlem

Det är väl för att balanssinnet inte är ett riktigt "upplevelsesinne" helt enkelt. Om vi ska börja sådär så är ju även "gåsinnet", "tänksinnet" och "hungersinnet" egna sinnen. Vi kan ju inte definiera alla våra kroppsfunktioner som sinnen.

Permalänk
Hedersmedlem

balanssinnet är ett riktigt upplevelsesinne, jo. I högsta grad. Det är inte samma sak som bollsinne, utan vi har en kroppsdel i örat som håller koll på lutning av huvudet.

Och att balansorganet råkar sitta i örat borde inte påverka. Då hade man ju lika gärna kunnat stryka hörseln som sinne istället för balanssinnet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Aristoteles
case closed

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Humhum.

Vi har väl någon speciell anordning som säger åt oss att det är dags att gå på muggen med,
vilket som vi alla vet kan vara en upplevelse, men vi har inget som heter "avföringssinne" för det ..
- Inget "prostatasinne" heller för den delen, även om den är viktig om man ville pinka t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Det är väl för att balanssinnet inte är ett riktigt "upplevelsesinne" helt enkelt. Om vi ska börja sådär så är ju även "gåsinnet", "tänksinnet" och "hungersinnet" egna sinnen. Vi kan ju inte definiera alla våra kroppsfunktioner som sinnen.

De sinnena som TS syftar på är de sinnena som tar in data om den fysiska världen vi rör oss i. Det har inget med våra instinkter att göra, imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Humans have more than five senses. Although definitions vary, the actual number ranges from 9 to more than 20. In addition to sight, smell, taste, touch, and hearing, which were the senses identified by Aristotle, humans can sense balance and acceleration (equilibrioception), pain (nociception), body and limb position (proprioception or kinesthetic sense), and relative temperature (thermoception). Other senses sometimes identified are the sense of time, itching, pressure, hunger, thirst, fullness of the stomach, need to urinate, need to defecate, and blood carbon dioxide levels.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptions#Hu...

Vissa där kan jag tycka är konstiga, för rätt många skulle kunna anses vara underkategorier till känsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt nöjd med definitionen att vi bara har 5 sinnen. När jag räkar får jag det till 6 legitima sinnen vilka är följande:

1. Smaksinne
2. Luktsinne
3. Syn
4. Balanssinne
5. Hörsel
6. Känsel

Det är ju balanssinnet som inte brukar räknas in här, men varför? Helt ologiskt tycker jag.

De fem sinnen som vi säger är oberoende.

Balanssinnet kan inte stå för sig själv utan måste stöttas av andra sinnen annars ramlar det.
Lite ironi här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Balanssinnet kan inte stå för sig själv utan måste stöttas av andra sinnen annars ramlar det.
Lite ironi här.

Även lukt och smaksinnet arbetar många gånger tillsammans, är de då inga riktiga sinnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Även lukt och smaksinnet arbetar många gånger tillsammans, är de då inga riktiga sinnen?

Jo du har rätt. Smak och lukt har ett stort sammarbete. Men vad jag vet så måste balans alltid ha ett sammarbete.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som är Blind, döv, ej har känsel, ej kan känna smak och lukt som kan gå rakt fram i en rak linje.

Permalänk
Hedersmedlem

Syn och hörsel hör ihop också. Även syn och känsel hör ihop. Kommer inte ihåg vilken kanal som gjorde dokumentär om sinnena men det var ganska intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hammar:

Humhum.

Vi har väl någon speciell anordning som säger åt oss att det är dags att gå på muggen med,
vilket som vi alla vet kan vara en upplevelse, men vi har inget som heter "avföringssinne" för det ..
- Inget "prostatasinne" heller för den delen, även om den är viktig om man ville pinka t.ex.

Skrivet av Fr1dd:

De fem sinnen som vi säger är oberoende.

Det du pratar om rör känselsinnet. Känselnerver berättar om vi är nödiga eller ej. Därför hamnar de under känsel. Men tar man exempel som hunger eller syrebrist så har vi egna "sinnen" för detta där hjärnan har olika receptorer för detta. Dessa skulle jag ju inte vilja kalla sinnen ändå, så du är väl något på spåret kanske. Men varför skiljer man då på smak och lukt? Varför ha de fått en egen plats i sinneslisten när balans inte får det? Fortfarande ingen rimlig förklaring.

Balanssinnet kan inte stå för sig själv utan måste stöttas av andra sinnen annars ramlar det.
Lite ironi här.

Jo, balanssinnet kan står för sig själv. En dövblind människa kan fortfarande stå och gå och detta är inte någon slump såklart.
En lam människa kan fortfarande känna yrsel och kan fortfarande avgöra om denne är på en gungande båt eller på fast mark. Balanssinnet fungerar fristående. Däremot kan sinnen lura varandra. Synen kan i högsta grad lura balanssinnet precis som att synen kan lura smaken. Och man kan ju som ovan nämnt inte säga att smak och lukt hänger tätt ihop. Hjärnan tar gärna in input från flera sinnen och utvärderar vad som är rimligast.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hammar:

Humhum.

Vi har väl någon speciell anordning som säger åt oss att det är dags att gå på muggen med,
vilket som vi alla vet kan vara en upplevelse, men vi har inget som heter "avföringssinne" för det ..
- Inget "prostatasinne" heller för den delen, även om den är viktig om man ville pinka t.ex.

Det du pratar om rör känselsinnet. Känselnerver berättar om vi är nödiga eller ej. Därför hamnar de under känsel. Men tar man exempel som syrebrist så har vi egna "sinnen" för detta där hjärnan har olika receptorer för hög koldioxidhalt. Dessa skulle jag ju inte vilja kalla sinnen ändå, så du är väl något på spåret kanske. Men varför skiljer man då på smak och lukt? Varför ha de fått en egen plats i sinneslisten när balans inte får det? Fortfarande ingen rimlig förklaring.

Skrivet av Fr1dd:

De fem sinnen som vi säger är oberoende.

Balanssinnet kan inte stå för sig själv utan måste stöttas av andra sinnen annars ramlar det.
Lite ironi här.

Jo, balanssinnet kan står för sig själv. En dövblind människa kan fortfarande stå och gå och detta är inte någon slump såklart.
En lam människa kan fortfarande känna yrsel och kan fortfarande avgöra om denne är på en gungande båt eller på fast mark. Balanssinnet fungerar fristående. Däremot kan sinnen lura varandra. Synen kan i högsta grad lura balanssinnet precis som att synen kan lura smaken. Och man kan ju som ovan nämnt inte säga att smak och lukt inte hänger tätt ihop. Hjärnan tar gärna in input från flera sinnen och utvärderar vad som är rimligast.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och man kan ju som ovan nämnt inte säga att smak och lukt hänger tätt ihop.

Inte? Varför kan man inte känna skillnad i smak på rå potatis eller äpple om man håller för näsan då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hammar:

Inte? Varför kan man inte känna skillnad i smak på rå potatis eller äpple om man håller för näsan då?

Äe, där blev det fel. Jag menar tvärt om ;). Att de hänger ihop såklart. Glömde ett inte i meningen vilket fick lite oönskade konsekvenser. Ändrar ovan

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe, där blev det fel. Jag menar tvärt om ;). Att de hänger ihop såklart. Glömde ett inte i meningen vilket fick lite oönskade konsekvenser. Ändrar ovan

Haha, ok. Blev så jäkla förvirrad där jue. Lördag equals maltdryck i min värld också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo, balanssinnet kan står för sig själv. En dövblind människa kan fortfarande stå och gå och detta är inte någon slump såklart.
En lam människa kan fortfarande känna yrsel och kan fortfarande avgöra om denne är på en gungande båt eller på fast mark. Balanssinnet fungerar fristående. Däremot kan sinnen lura varandra. Synen kan i högsta grad lura balanssinnet precis som att synen kan lura smaken. Och man kan ju som ovan nämnt inte säga att smak och lukt inte hänger tätt ihop. Hjärnan tar gärna in input från flera sinnen och utvärderar vad som är rimligast.

Jag håller med dig där att hjärnan utvärderar alla signaler och kommer fram till en slutsats.

Men vad händer om man tar bort alla sinnen förutom balanssinnet hos en människa? Fungerar det då?

Det är det som jag anser med ett oberoende sinne. Alla sinnen måste bort förutom ett och så skall det fungera (varav lukt och smak ligger lite på gränsen till vad som gäller).
Man kan ju t.ex ta bort alla sinnen förutom synen men ändå se vilket jag tycker gör synen till ett oberoende sinne.
Sedan kan det ju vara så också att balanssinnet automatiskt alltid finns så fort det finns ett annat sinne.

Jag tycker själv iallafall att det är förbaskat roligt att disskutera sådant här eftersom när man gick i skolan så fanns det inget alternativ utan det var bara 5 sinnen som gällde och det fanns inget att diskutera :D.

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad händer om man tar bort alla sinnen förutom luktsinnet hos en människa? Finns det då?
Ja varför skulle det inte finnas? Samma sak gäller för balanssinnet ;). Balanssinnet behöver varken syn, hörsel, lukt, smak eller känsel för att fungera.

Man kan till exempel få virus på balanssinnet och detta skall vara väldigt obehagligt. Svårt att gå och stå och man mår lätt illa och har yrsel. Detta utan att andra sinnen påverkas alls.

Var har du fått det ifrån att balanssinnet måste ha tillgång till andra sinnen för att existera?

Men jag har tänkt lite till på det här med balanssinnet som ett eget sinne.
De 5 traditionella sinnena kan hjälpa hjärnan men information om ett utomstående objekt. Färg, smak , form, vikt, eventuella ljud med mera kan man få reda på om objektet med ens 5 sinnen. Balanssinnet kan ju faktiskt inte hjälpa en ett smack här. Så balanssinnet hjälper en väl inte särskilt mycket med uppfattning om omvärlden egentligen. Och det kanske är ett kriterium att ett sinne skall kunna bedöma utomstående objekt för att få kallas ett sinne.
Men jag tycker nog att balanssinnet borde få vara med i leken ändå, för balanssinnet är ändå en sensor som gör att hjärnan kan tolka sin omgivning. Fast... det är väl kanske bara jag som tycker så.
Hade varit kul om någon kunnig hade trillat in här som kunde bidra med lite intressanta upplysningar om hur det ligger till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Var har du fått det ifrån att balanssinnet måste ha tillgång till andra sinnen för att existera?

Jo det var lite dumt att använda ordet ''finns''. Vi säger fungerar istället.

Och då håller jag med dig om att det kan existera utan andra sinnen, men blir inte balanssinnet så kallat ''fucked up'' då så att hjärnan ej tar emot några riktiga signaler utan endast tomt innehåll.

Men jag har faktiskt själv börjat tänka på en annan bana nu också. Det handlar ju faktiskt om att det finns och inte hurvida det presterar. Så jag hakar nog på din tanke lite nu också :).

Permalänk
Hedersmedlem

det är lite roligt det här. Du är nog inte direkt ensam om antagandet att balanssinnet behöver andra sinnen. Eller att balanssinnet blir så kallat ''fucked up'' utan andra sinnen. Undrar var denna insikt kommer ifrån.

En människas balans blir ju sämre utan andra sinnen, men balanssinnet fungerar fortfarande. Kan det ha att göra med att folk inte håller isär begreppen balans och balanssinne kanske?

Men visst, balansen blir negativt påverkad om man inte får hjälp från andra sinnen. Lättare att stå på ett ben när man tittar än när man blundar exempelvis. Men här försvinner alltså en del av balansen utan syn, inte balanssinnet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag som har anosmi kan intyga att man har smaksinne om man saknar luktsinne. Jag är rätt så säker på att jag kan skilja på äpple och rå potatis (tänker inte testa). Det lär smaka annorlunda sedan är konsistensen annorlunda. Titta, där tog vi in känsel också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nog är det väl så att en människa som har alla sinnen intakta har svårt att direkt ställa om när man "stryper" ett sinne. Därav kan det vara svårt att urskilja vissa ätbara ting om man håller för näsan men hos en person som kroniskt blir av med ett sinne kommer få starkare intryck av andra sinnen när hjärnan gör bedömningen.

Sedan har vi ju det där med vansinnet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nog är det väl så att en människa som har alla sinnen intakta har svårt att direkt ställa om när man "stryper" ett sinne. Därav kan det vara svårt att urskilja vissa ätbara ting om man håller för näsan men hos en person som kroniskt blir av med ett sinne kommer få starkare intryck av andra sinnen när hjärnan gör bedömningen.

Jo, det har du rätt i. Jag själv har ju levt med anosmi så länge jag kan minnas så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare