FSP Aurum tar 80 Plus Gold

Permalänk
Melding Plague

FSP Aurum tar 80 Plus Gold

Fortron Source Power introducerar fyra nya nätaggregat certifierade med 80 Plus Gold.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt, trevligt med 80 plus på 400 Watt.

Permalänk
Medlem

Inte modulärt dock, men kan väl inte få allt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Högintressant. Som Nandai sa, ovanligt med låga effekter och guldcertifiering.

Kan bli det billigaste guldagget på marknaden?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Det stod inget om det är halvpassivt eller inte på FSPs hemsida. Det borde nästan vara standard tycker jag på high end nätagg.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

400W, 80Guld. troligen tyst. Kan bli en riktigt favorit om det blir billigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av ElZoido:

Det stod inget om det är halvpassivt eller inte på FSPs hemsida. Det borde nästan vara standard tycker jag på high end nätagg.

De har ju en ljudkurva, där ser det inte halvpassivt ut...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Blir det billigt kan detta nog bli en storsäljare.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackansson:

De har ju en ljudkurva, där ser det inte halvpassivt ut...
http://www.fsp-retail.com/UserFiles/Image/400/chart_400_acous...

Tycker nästan jag eftersom de börjar räkna vid 20% belastning, men å andra sidan så får man hoppas att fläkten i alla fall är temperaturstyrd.

Men upp till 96% verkningsgrad är ju intressant, mkt bättre än platinum som ska vara 90,92,89% vid respektive 20,50,100% belastning.

Men när kommer FSP450-60PTM platinum ut i butiker, för som inte vet vad det är så är det ett platinum speccat nätagg. Men det var kanske bara några testexemplar som gick igenom platinum testet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

96% verkar inte riktigt inom räckhåll va?

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Inte modulärt dock, men kan väl inte få allt

I den prisklassen så är inte direkt modulärt ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

I den prisklassen så är inte direkt modulärt ett alternativ.

Vilken prisklass?

Pris är ju ännu okänt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Tycker nästan jag eftersom de börjar räkna vid 20% belastning

Tyvärr tror jag inte att det innebär halvpassivt, jag tror de hade påtalat detta om så var fallet. De valde nog bara 5 mätpunkter med samma intervall.

I vilket fall, hur många datorer drar mindre än 80W?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Om ett nätagg behöver en fläkt bör det kanske inte sitta en glidlagrad fläkt i. De flesta nätagg jag känner till behöver en fläkt samt monteras horisontellt.

Skrivet av Mackansson:

I vilket fall, hur många datorer drar mindre än 80W?

Har ingen exakt siffra, men förhoppningsvis många.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Tyvärr tror jag inte att det innebär halvpassivt, jag tror de hade påtalat detta om så var fallet. De valde nog bara 5 mätpunkter med samma intervall.

I vilket fall, hur många datorer drar mindre än 80W?

Valfri Fusionburk?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Vilken prisklass?

Pris är ju ännu okänt

Den prisklassen den kommer vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Det hela beror nog på vilken belastning man har, är det mycket 12V så kan man få bättre effektivitet jämfört med en mer spridd belastning. Sen så kan det även vara att den kurvan är för 110V vilket ger en lägre effektivitet än 230V. Så upp till 96% är nog möjligt här i Europa...

Permalänk
Medlem

Oj, om det där är relativt tyst och presterar fint så kan jag nog tänka mig byta ut mitt Corsair 450W mot 400W-version.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar riktigt lovande. Hurra för FSP om de kan släppa bra, högeffektiva och välbyggda agg i lägre effektlägen. Och med humana priser, vilket de ju brukar ha. Låt säga 400W för 700-800. Borde inte vara omöjligt med tanke på att deras prisvärda budgetagg i samma effektläge kostar hälften. Det skulle utan tvekan kunna bli en storsäljare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om ett nätagg behöver en fläkt bör det kanske inte sitta en glidlagrad fläkt i. De flesta nätagg jag känner till behöver en fläkt samt monteras horisontellt.

Vad annars? Nästan alla fläktar på marknaden har glidlager, det är bättre än kullager när det ska vara tyst.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Mumma hoppas dom inte snälar bara med Taepo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakuni:

Vad annars? Nästan alla fläktar på marknaden har glidlager, det är bättre än kullager när det ska vara tyst.

Det beror helt på vilken typ av glidlagring. Den ursprungliga, enkla typen, passar inte för annat än vertikal montering, men olika tillverkare har ju kommit med specialvarianter som håller nästan lika länge som kullagrat och klarar horisontell montering. Men glidlager är billigare att göra och garanterat huvudskälet till att så många använder dem.
Kullagrat är standard på högkvalitetsmärken eftersom de kan monteras precis hur som helst oavsett utförande (och håller väldigt länge oavsett temperatur). Exempel är att Corsair gått från kullagrat i CX400 (Seasonic, bra) till glidlagrat i CX430 (CWT, riktig budget). Enbart av ekonomiska skäl.

När ett glidlager torkar är det långt ifrån tyst, så vad hjälper det då att det är tyst i början? Det tar mycket längre tid för ett kullager att torka/väsnas pga sin konstruktion. Samma sak med kondensatorer i nätagg. De billigare varianterna är bra i början, men elektrolyten torkar ut eller börjar läcka mycket fortare än kvalitetsmärkena.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Valfri Fusionburk?

Väljer man inte ett externt fläktlöst agg om datorn drar mindre än 100W?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Väljer man inte ett externt fläktlöst agg om datorn drar mindre än 100W?

En dator drar ju inte exakt lika mycket hela tiden...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

En dator drar ju inte exakt lika mycket hela tiden...

Nähä

Min poäng som jag inte framlade ordentligt är denna:
De flesta vanliga datorer drar mer än 100W i idle.
En riktig (högst personlig åsikt) HTPC drar runt 100W även när den belastas. Då kör man på en extern nätdel som är helt passiv.
Med andra ord finns det ingen riktig nytta i att detta nätagg skulle vara passivt under 100W.

Det finns säkert några som sitter på datorer som drar mindre än 100W allt som oftast, men drar mer än en extern passiv strömkonverterare klarar. Då skulle detta agg kunna passa, och man får även nytta av att det är passivt under 100W. Det jag menade är att en sådan setup inte är så vanlig.

Sedan vidhåller jag fortfarande att detta agg inte är semipassivt, jag tror fläkten går även under 100W. Jag gissar att FSP bara inte mätt ljudnivån vid belastning under 100W och kan således inte visa vad ljudnivån är under 100W.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag vill ha modulärt, halvpassivt och 80+ Guld, då finns endast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130 just nu.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazter:

Jag vill ha modulärt, halvpassivt och 80+ Guld, då finns endast http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130 just nu.

AX750 och AX850 från Corsair byggs av Seasonic och är i princip samma nätagg, fast billigare och med 2 års längre garanti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det beror helt på vilken typ av glidlagring. Den ursprungliga, enkla typen, passar inte för annat än vertikal montering, men olika tillverkare har ju kommit med specialvarianter som håller nästan lika länge som kullagrat och klarar horisontell montering. Men glidlager är billigare att göra och garanterat huvudskälet till att så många använder dem.
Kullagrat är standard på högkvalitetsmärken eftersom de kan monteras precis hur som helst oavsett utförande (och håller väldigt länge oavsett temperatur). Exempel är att Corsair gått från kullagrat i CX400 (Seasonic, bra) till glidlagrat i CX430 (CWT, riktig budget). Enbart av ekonomiska skäl.

När ett glidlager torkar är det långt ifrån tyst, så vad hjälper det då att det är tyst i början? Det tar mycket längre tid för ett kullager att torka/väsnas pga sin konstruktion. Samma sak med kondensatorer i nätagg. De billigare varianterna är bra i början, men elektrolyten torkar ut eller börjar läcka mycket fortare än kvalitetsmärkena.

Olja fläktarna typ en gång om året? Då blir de tystare än kullagrade är någonsin (om de inte är för budget dvs).

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakuni:

Olja fläktarna typ en gång om året? Då blir de tystare än kullagrade är någonsin (om de inte är för budget dvs).

Jag är nog expert på att olja glidlagrade fläktar. Har blivit hånad här på sweclockers ett antal gånger efter att ha förklarat hur bra just helsyntetisk "superolja" (alltså PAO (poly alpha olefin) eller Esterolja, inte fejksyntet/blandning som de flesta numera efter ett domstolsutslag i USA)) till motorer är det bästa jag sett till glidlager. Använder Castrol SLX 0W-30 och alla fläktar, oavsett märke, snurrar fortfarande. Sitter t ex bredvid flera Zalman (40-50kr) som är perfekta i lagringen efter 7-8 år (minns ej exakt, men kan leta kvitton om så önskas ).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är nog expert på att olja glidlagrade fläktar. Har blivit hånad här på sweclockers ett antal gånger efter att ha förklarat hur bra just helsyntetisk "superolja" (alltså PAO (poly alpha olefin) eller Esterolja, inte fejksyntet/blandning som de flesta numera efter ett domstolsutslag i USA)) till motorer är det bästa jag sett till glidlager. Använder Castrol SLX 0W-30 och alla fläktar, oavsett märke, snurrar fortfarande. Sitter t ex bredvid flera Zalman (40-50kr) som är perfekta i lagringen efter 7-8 år (minns ej exakt, men kan leta kvitton om så önskas ).

Haha, har köpt första bästa på Järnia xD Funkar än så länge. Det där som du skrev verkar bara finnas i en liters förpackningar eller större, men får komma ihåg det nästa gång jag ska olja fläktar

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.