Google Chrome slopar stöd för H.264

Permalänk
Medlem

"Resultatet är att webbutvecklare tvingas använda ett annat videoformat, alternativ en annan spelare kodad i till exempel Adobe Flash." Menar dom att hemsidor som YouTube kommer att börja använda Flash helt och hållet då? Men hur ska man då kunna se på YouYube på sin Iphone.. Har för mig att den inte kunde visa Flash? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

"Resultatet är att webbutvecklare tvingas använda ett annat videoformat, alternativ en annan spelare kodad i till exempel Adobe Flash." Menar dom att hemsidor som YouTube kommer att börja använda Flash helt och hållet då? Men hur ska man då kunna se på YouYube på sin Iphone.. Har för mig att den inte kunde visa Flash? :/

Tråkigt för dem helt enkelt. Finns inte mycket att göra när apple vägrar stöja flash.

Permalänk
Medlem

http://www.osnews.com/story/23236/Why_Our_Civilization_s_Vide...
intressant läsning om h.264
en tickande licensbomb skulle jag vilja påstå.

dock lite trist att dumpa ett format så där bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

"Resultatet är att webbutvecklare tvingas använda ett annat videoformat, alternativ en annan spelare kodad i till exempel Adobe Flash." Menar dom att hemsidor som YouTube kommer att börja använda Flash helt och hållet då? Men hur ska man då kunna se på YouYube på sin Iphone.. Har för mig att den inte kunde visa Flash? :/

Det betyder bara att man, om man nu tvunget ska visa h264 enkodad video, får använda t.ex. en flashspelare istället för HTML5s video-tagg.
Det "som inte kommer fungera" är att titta på h264 enkodade filmer via HTML5-taggen <video> i Google Chrome.

Man har aldrig använt flash för att titta på YT i iPhone.
Video på YouTube via HTML5 kommer förmodligen använda WebM istället för h264.

Permalänk
Medlem

W3C ville inte ha stöd för h.264 i video-taggen från början eftersom de inte vill ha webbstandards som är beroende av icke-fria format, Apple ändrade på det.

Permalänk
Medlem

värst vad alla ska lipa om det här då innan de läser igenom saker
om man nu har ett så stort företag som google nu har blivit så gör man int saker utan orsak

jag antar att haters gonna hate

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Hatar Adobe å deras Acrobat Reader å Flash då de har en tendens att krasha hela tiden (dock klart bättre senaste 2-3 åren) så allt som kan slå ut det. Enda man hatar mer är RealPlayer. Inte använt RealPlayer på åratal men minns det som klart sämsta mediaspelaren och messade upp saker i datorn och ställde in saker utan att fråga som göra sig själv till default för alla filer plus var svår att lyckas avinstallera helt m.m..

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

OOT: Själv ser jag väl inte riktigt "nyttan" med html5-videotaggen i dagsläget i många fall. Den lär ju behöva utvecklas en hel del innan den kan ta över streamning av videos på nätet helt och hållet.

John Harding på YouTube sammanfattar problematiken rätt bra: http://apiblog.youtube.com/2010/06/flash-and-html5-tag.html

Permalänk
Medlem

Det jobbiga som jag ser det är att man som webmaster måste koda filmer som både h264 (för uppspelning i flash-spelare) och WebM för uppspelning i <video>-taggen. Hittills har jag hållt mig till enbart h264.

Permalänk
Medlem

@ Dentoid
Självklart, Google vill maximera sin egen vinst. DEt är meningen med alla företag, även om Google börjar likna Apple allt mer

"We are Google, you will use our standards, resistance is futile!"

Permalänk

alla som har nån koll vet vad som ligger och bublar is h.264 grytan och välkomnar en skadeskjutning av standarden.sen att google inte är det vitaste lammet på nöt farmen är ju en annan sak..kolla upp vad ni hasplar ur er google haters.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Firefox stödjer inte h264 direkt ur boxen utan med plug-in vad jag förstått.

Vad är det folk klagar om, sämre kvalitet? Det är i stort sett samma kvalité på WebM och h264. Den lilla skillnaden som finns är otroligt minimal (kolla jämförelser tidigare i tråden)
Själv skulle jag föredra ett öppet, gratis alternativ som alla kan använda över ett stängt alternativ som kostar, med en sådan minimal kvalitetskillnad som det är. Visserligen är h264 gratis just nu, men det kommer förmodligen ändras.

Nu jämfördes det med en kass h.264 encoder (sorenson squich) och inte med x264 som idag är överlägset VP8. Visst kan man få samma kvalitet men det blir då på bekostnad av att man får öka bandbredden (högre bitrate) om man kör WebM med VP8. Förhoppningsvis utvecklas VP8 i rask takt nu när det är en öppen standard så skillnaderna minskar väl. Jag gillar öppna standarder men jag gillar bra videokvalitet mera. Men jag förstår att google prioriterar annorlunda med tanke på de usla inställningar de kör på sina komprimerade videos på YouTube. Å andra sidan ogillar jag flash. html5 har väl egentligen full möjlighet att kunna köra h.264 om man bara lade in stödet i webläsarna. Varför inte stödja både h.264 och VP8 i webbläsarna så får man välja det man själv vill?

EDIT: Kolla denna jämförelse:
http://www.streamingmedia.com/articles/editorial/featured-art...

Där framkommer det i kommentarerna att:
"Some readers have questioned why we used the baseline H.264 profile and the MainConcept codec instead of x264 for our H.264 encoding. As stated in the article, the VP8 and H.264 files were encoded by Sorenson Media using its Squish tool, since Sorenson had been apparently been working with Google for some time to get the tool up and running, and could produce the VP8 and H.264 encoded files soon after Google made the WebM announcement."

Alltså baseline h.264 profile är ju den sämsta inställningen man kan välja. Dessutom så är Mainconcept h.264 encoder inte alls lika bra som x264. Sedan kommer ju den verkliga slutklämmen att filerna var framställda av Sorenson i samarbete med google... Klart att google vill få det att se ut som att VP8 är fördelaktigt...

Då kan man ju kontra med denna (också något partiska) jämförelsen:
http://x264dev.multimedia.cx/archives/377

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

@ Dentoid
Självklart, Google vill maximera sin egen vinst. DEt är meningen med alla företag, även om Google börjar likna Apple allt mer

"We are Google, you will use our standards, resistance is futile!"

Google tjänar ingenting på detta. Vad Google gjorde var att köpa ut rättigheter och sedan göra om det till open-source och ge det en fri license. Syftet? Att ha en öppen fri standard för Webben.

Vi kan kritisera Google för mycket, men just i den här frågan finns det knappast något att klaga på.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag helt för att WebM skall vinna detta "krig". Anledningen är att jag inte vill riskera att utvecklare (och kanske även användare) i framtiden ska behöva betala licensavgifter för att få nyttja H.264. Idag finns det inga direkta licenser för de flesta men om patentägarna får för sig att börja kräva det har de rätten på sin sida.

Måhända att WebM kvalitetsmässigt ligger efter H.264, dock är den kompromissen enligt mig fortfarande värd. Huruvida det nu är ett bra drag av Google och skippa stödet i Chrome är dock inte upp till mgi att avgöra, det får framtiden göra.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

My jedisenses picking up h264 license boom are.

Permalänk
Medlem

Är det ngn stabilitets, hastighets skillnad mellan Chrome och Chromium, lr andra fördelar med Chromium? Det där med att Chrome ska kolla vad jag håller på med som folk bjäfsar om spelar ingen roll för folk som inte är paranoida lr har rent mjöl i påsen IMO

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Google tjänar ingenting på detta. Vad Google gjorde var att köpa ut rättigheter och sedan göra om det till open-source och ge det en fri license. Syftet? Att ha en öppen fri standard för Webben.

Vi kan kritisera Google för mycket, men just i den här frågan finns det knappast något att klaga på.

Kanske inte direkt, men väl indirekt.
Google är ju de som bestämmer över standarden, sätter "stadarden" om man så vill, Google är ett stort företag och deras ända mål är vinst, inte välgörenhet
Det är trevligt med öppna format så länge de fortsätter vara helt öppna, men de får gärna lanseras samtidigt som de stängda så de kan konkurrera på lika villkor. Senare ökar bara risken för att det blir en nischad produkt (wave?) som Google försöker "frälsa" till sina användare, medan de skippar den vanliga standarden, en gammal god MS-variant alltså :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Kanske inte direkt, men väl indirekt.
Google är ju de som bestämmer över standarden, sätter "stadarden" om man så vill, Google är ett stort företag och deras ända mål är vinst, inte välgörenhet
Det är trevligt med öppna format så länge de fortsätter vara helt öppna, men de får gärna lanseras samtidigt som de stängda så de kan konkurrera på lika villkor. Senare ökar bara risken för att det blir en nischad produkt (wave?) som Google försöker "frälsa" till sina användare, medan de skippar den vanliga standarden, en gammal god MS-variant alltså :/

Vi kommer knappast få några öppna medieformat kontrollerade av ett ideellt arbetande kompisgäng. Därför blir det till att välja bästa alternativ. Frånsett frågan om licensen ser jag faktiskt Google som ett bättre alternativ än MPEG-LA.

Jag tror knappast det blir fråga om en nischad produkt. Undersökningar av webb-utvecklare har flera gånger visat att de är mer open-source än många andra, och det är långt ifrån konsumentmarknadens 85% Windows som gäller. Vi vet inte ens vilka utvecklarna av WebM blir om ett år. Idag står Google för de mesta resurserna, men det kan mycket väl bli fråga om ett typiskt open-source kollektiv med tiden.

Det här är ändå en ganska liten fråga. Det är inte många här på forumet som reagerade när Apache Foundation hamnade i luven med Oracle om Java. Det är t o m så att Apache Foundation till slut valde att hoppa av Java SE/EE Executive Committee. Om vi talar om Webben så borde den nyheten vara mer omvälvande.

Permalänk

Jag tror jag skiter i formaten så länge de är bra bild och att det går att ladda.. liksom youtube är grymt segt! fixa så att de funkar först och främst.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu... Är inte WebM en container? H.264 är ju en codec. Borde isf vara lite bättre att snacka om VP8...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rumpnisse:

Men vänta lite nu... Är inte WebM en container? H.264 är ju en codec. Borde isf vara lite bättre att snacka om VP8...

Korrekt. Men eftersom VP8 är en komponent av flera i behållaren så kommer nog WebM bli det mer vedertagna namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixim:

Vimeo.com...
http://vimeo.com/blog:268

Youtube.com...
http://www.youtube.com/html5

Sen har mängder av sajter html-5 versioner av sina flashvideos för mobila-devicer....

Men det där är ju smarty pants special html5 versionerna, jag kan slå vad om en rejäl summa internet cred att 90+% av användarna på vimeo och youtube kör genom flashspelaren idag och därför inte kommer märka någon skillnad.

Jag tycker google gör rätt här, genom att stödja ett öppet format "från början" så försökrar de sig om att h264 folket inte kommer om 5 år och börjar kräva licenspengar av alla som vill använda deras teknik och vi får en mp3 situation. Som elektronisk artist som vill ge ut min musik som mp3or tvingas jag till olagligheten att säga till LAME att jag bara ska använda det i utbildningssyfte. Det är sådana situationer vi slipper om vi kör 100% öppna format från början.

Ni som ropar hycklare för att de har kvar flashstöd: det är klart man har kvar Flash-stödet, kolla hur stor del av sin internettid folk spenderar med flash bara. Att slopa stödet för h264 i videotaggar är som att klippa naglarna, förebyggande underhåll. Att slopa stödet för flash vore som att amputera benen. Man skulle ju bli helt handikappad

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Känns som pro-H.264 bara är allmänt obildade.

Permalänk
Medlem

Det bättre alternativet hade varit att köpa upp MPEG och låsa in H.264 i en snäll licens. Jag kan förstå att Google var lite för snåla för det så de satsade på ett litet skitföretag On2 istället.

Vad som är intressant är att VP8 inte skiljer sig mer än marginellt från H.264. Användare av VP8 är precis lika osäkra om risken för plötsliga royalties som de är för H.264. Det finns juridisk möjlighet för Google att ta på sig det ansvaret men det har de inte gjort.

En annan sak är att VP8 inte kan utvecklas, inte ens lite. Google har satt ner foten och bestämt att den implementationen de har gjort ÄR standarden. Buggfixar har föreslagits men Google har nekat just eftersom deras standard är slutgiltig. För att närma sig x264-kvalitet behöver de göra en ny standard VP9 och då får webbläsarutvecklare och hårdvaruutvecklare börja om med sina implementationer.

I längden är mjukvarupatent skit och stjälper mer än de hjälper. Det är kul att Google fortfarande är intresserade av licensfria format men det är tråkigt att de inte vågar satsa mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Locke:

Det bättre alternativet hade varit att köpa upp MPEG och låsa in H.264 i en snäll licens. Jag kan förstå att Google var lite för snåla för det så de satsade på ett litet skitföretag On2 istället.

Vad som är intressant är att VP8 inte skiljer sig mer än marginellt från H.264. Användare av VP8 är precis lika osäkra om risken för plötsliga royalties som de är för H.264. Det finns juridisk möjlighet för Google att ta på sig det ansvaret men det har de inte gjort.

En annan sak är att VP8 inte kan utvecklas, inte ens lite. Google har satt ner foten och bestämt att den implementationen de har gjort ÄR standarden. Buggfixar har föreslagits men Google har nekat just eftersom deras standard är slutgiltig. För att närma sig x264-kvalitet behöver de göra en ny standard VP9 och då får webbläsarutvecklare och hårdvaruutvecklare börja om med sina implementationer.

I längden är mjukvarupatent skit och stjälper mer än de hjälper. Det är kul att Google fortfarande är intresserade av licensfria format men det är tråkigt att de inte vågar satsa mer.

Tror du att det är rimligt att förvänta att Google, trots sin storlek, har någon möjlighet att "köpa ut" någonting ifrån MPGE? Det tvivlar jag starkt på, med tanke på vilka som står bakom MPEG och vilka enorma summor de dragit in.

Vad gäller kvalité handlar ju detta bara om en HTML5 standard, så oavsett vilka begränsningar VP8 kan ha, kommer de att ha ringa eller ingen påverkan i sitt användningsområde. En av orsakerna till att VP8 är att föredra är klart minskad bandbredd i jämförelse med H.264. Jag tycker det mest känns som mycket väsen för ingenting när kvalitén används som argument. Det handlar egentligen inte om vilket format som är de facto bäst för film generellt, utan om vilket format som uppfyller flest kriterier för att vara en bra HTML5 standard.

Eventuella stämningar är branschens plåga, och det har egentligen ingen betydelse vilket format som lanserats med den implikation på branschen som VP8 kan ha. Så länge den här typen av mjukvarupatent finns kvar kommer alltid konkurrenter att söka efter orsak och hota om stämning.

Vad gäller kritiken om att VP8 vägras förbättring, tror jag att du fått det ifrån Diary Of An x264 Developer, och kanske då ifrån en artikel skriven för några månader sedan. För att undvika egna tolkningar är här ett citat ifrån FAQ för WebM:

Citat:

Are VP8 or WebM subject to change?

The VP8 and WebM specifications as released on May 19th, 2010 are final. We believe that the code and tools can evolve and improve for many years without requiring changes to the core specifications. We'll maintain a separate branch of the code, however, for bold new ideas that could alter the specifications. If there are significant improvements to warrant a new revision we might adopt them, but only after careful consideration and after discussing suggested changes with the WebM community.

Kanske rådde det tidigare oklarhet om detta, men jag kan inte tolka texten på annat vis än att den motsäger påståendet om att Google skulle vägra förändringar. Det enda som anges är en konservativ hållning eftersom det handlar om en standard, och att radikala förändringar inte godtyckligt implementeras förrän efter noggrann prövning. Det skulle ju vara ohållbart och VP8 bröt sin specifikation gång efter annan.

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att det inte finns något som säger att Apple inte kommer att inkludera WebM i sina produkter framöver. Det är ju gratis för dem, till skillnad från h.264.

Att det kostar pengar är ju också anledningen till att Mozilla inte skickar med h.264 i sina produkter, men det har säkert redan nån skrivit i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad gäller kritiken om att VP8 vägras förbättring, tror jag att du fått det ifrån Diary Of An x264 Developer, och kanske då ifrån en artikel skriven för några månader sedan. För att undvika egna tolkningar är här ett citat ifrån FAQ för WebM:

Citat: Are VP8 or WebM subject to change?
The VP8 and WebM specifications as released on May 19th, 2010 are final. We believe that the code and tools can evolve and improve for many years without requiring changes to the core specifications. We'll maintain a separate branch of the code, however, for bold new ideas that could alter the specifications. If there are significant improvements to warrant a new revision we might adopt them, but only after careful consideration and after discussing suggested changes with the WebM community.

Kanske rådde det tidigare oklarhet om detta, men jag kan inte tolka texten på annat vis än att den motsäger påståendet om att Google skulle vägra förändringar. Det enda som anges är en konservativ hållning eftersom det handlar om en standard, och att radikala förändringar inte godtyckligt implementeras förrän efter noggrann prövning. Det skulle ju vara ohållbart och VP8 bröt sin specifikation gång efter annan.

Det är helt riktigt att jag bygger min kunskap på Garrett--Glasers dagbok. Det som är fastställt är specifikationen; det Google tillåter förbättring inom är implementationen. Båda är viktiga delar men varje gång du förbättrar implementation tvingas du också återimplementera de buggar som råkade komma med i On2:s första försök. Det beror dels på att Google onödigt tidigt har spikat fast standarden och dels på att standarden i huvud taget inte är skriven utan nittiotalsaktigt kopierad från källkoden av den första implementationen --- källkod som dessutom innehåller attgöra-poster ända från 2004.

Det är lustigt att On2 har byggt, slipat och filat på sitt format längre än vad x264 har varit i utveckling och ändå inte kommit närmare än ungefär H.264 baseline. Jag kan tänka mig att Google kunde köpa upp ett sådant skitföretag för en spottstyver och ändå lyckats övervärdera dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Locke:

Det är helt riktigt att jag bygger min kunskap på Garrett--Glasers dagbok.

Jag ifrågasätter inte hans uppriktighet, men jag ställer mig tveksam till hur lätt det är att vara objektiv när han satsat allt på h.264. h.264 kommer att leva kvar som ett viktigt format, även om det inte blir HTML5 standard. Ändå känns det nog lite si så där för honom att VP8 kan komma att stjäla strålkastarljuset på Webben.

Hur som har han gjort ett fantastiskt arbete. Det kan ingen ta ifrån honom.

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över en artikel av Ed Bott som påstår sig ha läst MPEG-LA:s avtal och han presenterar lite siffror på faktiska priser.

http://www.zdnet.com/blog/bott/a-closer-look-at-the-costs-and...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Locke:

Jag snubblade över en artikel av Ed Bott som påstår sig ha läst MPEG-LA:s avtal och han presenterar lite siffror på faktiska priser.

http://www.zdnet.com/blog/bott/a-closer-look-at-the-costs-and...

Licensen är inte skriven i sten och ändras kontinuerligt. Vad som gäller idag behöver inte gälla imorgon. Därför är det främst en förtroendefråga.

Principiellt är ändå tanken att det ska finnas en fri standard för Webben. Det gör det möjligt för alla att ta del av och bidra till innehållet. Naturligtvis finns ändå frihet att använda använda format, kanske också fria, eller mot betalning. Huvudsaken är att valet av ett fritt format inte ska stänga dig ute från att nå den breda publiken.