Microsoft rullar ut Security Essentials 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmoth:

Tror dock inte att Linux och Mac kommer att vara befriade från virus i all evighet!
Finns ju redan virus som bitar på Linux i alla fall...

Apple rekommenderar väl antivirus även på Mac och till Linux finns det väl en del ganska harmlösa virus men ändå så pass väldigt mycket mindre antal virus än för Windows att det knappt är värt besväret med antivirus än så länge. Kanhända att andelen Mac och Linuxanvändare som kör med antivirus jämnar ut antalet windowsanvändare som kör utan antivirus?

Själv kör jag inte antivirus på Linux och FreeBSD men på Windows kör jag antivirus. Kan eventuellt tänka mig lägga in antivirus på filservern (som kör FreeBSD) för att skydda windowsanvändarna men då alla datorer i hushållet som kör Windows ändå har antivirusprogram så känns det inte särskilt motiverat. Men finns det i så fall några vettiga antivirusprogram som funkar på FreeBSD? Kan tänka mig ha ett kommandoradbaserat utan GUI så man kan köra schemalagda antivirusscanningar nattetid.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Avast antivirus. Har inte haft virusproblem någonsin och man märker knappt att programmet finns där. Att det är gratis för privatpersoner är också en bonus. Lite fånigt bara att Windows (Vista & 7) inte detekterar programmet i säkerhetscentret utan tror man saknar antivirus.

Hade jag inte varit nöjd hade jag nog definitivt gått över till MSE, det verkar riktigt nice. Som det är nu tror jag inte jag orkar byta.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av alma16:

Hej, ny här.
Nån som vet om Defender inte fungerar ihop med MSE?
Jag la in MSE för några veckor sedan och det har fungerat problemfritt tills nu.
Datorn segar och defender är avaktiverat och går inte att aktivera, försöker jag kommer det upp en ruta med felkod.
Skall defender vara avstäng om man kör MSE?

Tacksam för svar.

Ja det ska vara avstängt. MSE ersätter defender och gör mycket mer än vad defender gjorde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Ja det ska vara avstängt. MSE ersätter defender och gör mycket mer än vad defender gjorde.

Tack så mycket för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushio:

klart man inte har virusproblem utan virusprogram dope!

Hehehe, jo så kan man se det också. Kanske va lite luddigt formulerat.:D Jag har ganska bra koll på vad det är för processer som ska gå igång och inte i windows. Är det nånting som inte ska va där så märker jag det med en gång. Men svenson som har köpt in sin första OEM dator från ONOFF lär ju inte märka nån skillnad.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Alltså, vem hade väntat sig att MICROSOFT skulle ha marknadens mest effektiva helt bloatware befriade antivirusprogram på marknaden?

Jag kör detta på alla mina datorer, kombinerat med kompetens så tror jag det duger bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, vem hade väntat sig att MICROSOFT skulle ha marknadens mest effektiva helt bloatware befriade antivirusprogram på marknaden?

Jag kör detta på alla mina datorer, kombinerat med kompetens så tror jag det duger bra.

Ja precis, man är ganska förvånad. MSE är faktiskt riktigt bra, smidigt, enkelt och litet och utan en massa blingbling.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Apple rekommenderar väl antivirus även på Mac och till Linux finns det väl en del ganska harmlösa virus men ändå så pass väldigt mycket mindre antal virus än för Windows att det knappt är värt besväret med antivirus än så länge. Kanhända att andelen Mac och Linuxanvändare som kör med antivirus jämnar ut antalet windowsanvändare som kör utan antivirus?

Själv kör jag inte antivirus på Linux och FreeBSD men på Windows kör jag antivirus. Kan eventuellt tänka mig lägga in antivirus på filservern (som kör FreeBSD) för att skydda windowsanvändarna men då alla datorer i hushållet som kör Windows ändå har antivirusprogram så känns det inte särskilt motiverat. Men finns det i så fall några vettiga antivirusprogram som funkar på FreeBSD? Kan tänka mig ha ett kommandoradbaserat utan GUI så man kan köra schemalagda antivirusscanningar nattetid.

För att MSE integrerar funktionen av windows defender.
Om windowsdatorerna kör AV .. varför ska du då ha det på filservern också ?

Annars är det fullt möjligt köra både av/defender och defender..

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Ja precis, man är ganska förvånad. MSE är faktiskt riktigt bra, smidigt, enkelt och litet och utan en massa blingbling.

1. De har tillgång till källkoden och kan därför köra på ett annat sätt än att läsa varenda fil som finns utan kan sitta idle och vänta på systemcalls eller dylikt som verkar suspekt.

2. Inga falskpositiva pga dels 1 och att man inte behöver få in pengar på det, annars är "VARNING !!!!" ett väldigt bra sätt att hålla kvar kunder att köpa deras programvara, och ju fler varningar desto mer tror svensson att det är reela hot. Samma med brandväggar som varnar så svensson ringer support så fort det kommer en ping eller map.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Kört MSSE ett bra tag nu ... eftersom jag jobbar som datortekniker så kommer även vänner familj osv med sina datorer till mig vill få dom ominstallerade virusfria osv och jag har hittills bara goda erfarenheter med MSSE.

Den största fördelen för mig personligen är att jag inte behöver registrera om datorerna och lägga in nya gratislicenser hela tiden. Dessutom är det väldigt "Non-intrusive" så jag får inte massa frågor om anti-viruset hela tiden.

Normalt i andra program så får användaren ett meddelande ibland och då är det panik och inte våga röra datorn, och istället ringa mig

Så som gratisalternativ rekommenderar jag gärna MSSE.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Kör just nu med avast men funderar att byta till MSE. Men jag vill veta innan finns det någon liknande funktion som Game mode som finns i avast? Dvs att man enkelt kan stänga/ stoppa programmet när man ska spela? Och ni som har kört med båda Avast och MSE vilket upplever ni fungerar bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krona:

Kör just nu med avast men funderar att byta till MSE. Men jag vill veta innan finns det någon liknande funktion som Game mode som finns i avast? Dvs att man enkelt kan stänga/ stoppa programmet när man ska spela? Och ni som har kört med båda Avast och MSE vilket upplever ni fungerar bäst?

Var primärt avast jag installerade på alla maskiner tidigare men även AVG och personligen tycker jag bättre om MSSE.
Vet inte om det finns något speciellt game-mode på MSSE men jag brukar ha det igång utan problem, har ju varit en del spel som haft problem med det (speciellt i source-motorn då den tidigare lästa config-filer hundratals ggr i minuten av någon underlig anledning, dock fixat nu).

Ett annat alternativ jag brukat mig av när jag inte haft så snabb dator är att göra ett batch-script som stänger av alla tjänster som inte behövs vid spelande.

För msse skulle man skriva "net stop MsMpSvc", kan ju passa på att stänga av massa andra tjänster också ... skrivare, wireless, themes, windows update ...

sen är det bara göra ett batch start-script av samma tjänster sen.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Var primärt avast jag installerade på alla maskiner tidigare men även AVG och personligen tycker jag bättre om MSSE.
Vet inte om det finns något speciellt game-mode på MSSE men jag brukar ha det igång utan problem, har ju varit en del spel som haft problem med det (speciellt i source-motorn då den tidigare lästa config-filer hundratals ggr i minuten av någon underlig anledning, dock fixat nu).

Ett annat alternativ jag brukat mig av när jag inte haft så snabb dator är att göra ett batch-script som stänger av alla tjänster som inte behövs vid spelande.

För msse skulle man skriva "net stop MsMpSvc", kan ju passa på att stänga av massa andra tjänster också ... skrivare, wireless, themes, windows update ...

sen är det bara göra ett batch start-script av samma tjänster sen.

Okey tack för infon:)Blir att testa MSSE då:P btw anledningen till att jag ville kunna stänga av virusprogrammet under tiden jag spelar är för att vissa virus program inte klarar av när man har EAC igång utan dom håller på och varnar 24/7.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft så lite problem, lite irritationsmoment och lite systemprestandapåverkan som när jag använt MSSE...

Permalänk
Medlem

I regel är antivirusprogram mer virus än virus, därför ser jag det inte som värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

I regel är antivirusprogram mer virus än virus, därför ser jag det inte som värt.

Du skämtar ?

Virus är ute efter att förstöra, hämta data eller komma åt olika system. Skulle inte tro att anti-virus företagen är ute efter det. Dom lever ju på att folk köper deras grejjer för att få bort virusen.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Virus är ute efter att förstöra, hämta data eller komma åt olika system. Skulle inte tro att anti-virus företagen är ute efter det.

Jo just precis. Haft otaliga jobbiga möten med diverse antivirus som orsakat, krashet, scaningar i tid och otid och allmänt sattyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Du skämtar ?

Virus är ute efter att förstöra, hämta data eller komma åt olika system. Skulle inte tro att anti-virus företagen är ute efter det. Dom lever ju på att folk köper deras grejjer för att få bort virusen.

Ett företag som är ute efter att tjäna pengar är ofta minst lika destruktiva som virusmakare.

Men ja, han överdriver rätt rejält.
Trots det så är faktum som så att de flesta anti-virusprogram slöar ner datorn mer och ställer till med fler besvär än dom flesta virus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jo just precis. Haft otaliga jobbiga möten med diverse antivirus som orsakat, krashet, scaningar i tid och otid och allmänt sattyg.

Ett virusprogram som orsakar krascher? Låter väldigt suspekt och lär vara enormt ovanligt. Att scanningar sker i tid och otid är för att man som användare inte stängt av automatisk skanning. "allmänt" sattyg är ganska odefinerat så det kan jag inte ens kommentera.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Några exempel på allmänt sattyg är konflikter med andra program, falska virusvarningar som man behöver ägna massa tid åt att exkludera hela tiden, resurskrävande uppdateringar, reurskrävande idling, väldiga struligheter vid försök till avinstallering eller större uppdatering...
Och inget av det har jag haft problem med vad gäller MSSE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

I regel är antivirusprogram mer virus än virus, därför ser jag det inte som värt.

Tummen Upp
Antivirus är ett gissel.

Rekomenderar inte att man ska vara utan det i komersielt syfte dok.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tummen Upp
Antivirus är ett gissel.

Rekomenderar inte att man ska vara utan det i komersielt syfte dok.

Que?
Förstår att du menar ordet "kommersiellt", men vad har det med att du inte kan rekommendera att inte använda ett antivirusprogram (om du nu inte råkar vara en tillverkare av antivirusprogram...).

Permalänk
Medlem

Så då borde jag satsa på MSE nu när min Nod32 går ut?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så då borde jag satsa på MSE nu när min Nod32 går ut?

Det tycker jag absolut!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

MSE e gratis men inte ett heltäckande skydd, bör kompletteras med andra gratisvaror.

Som vaddå?

Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem

Mjuk BV, tex.
SuperAntiSpyWare
Advanced System Care
CCleaner
Glarys Utilities
MalWareBytes Anti-Malware
SpyWareBlaster
.....

and what have u?

Permalänk
Medlem

har CCleaner som rullas igång titt som tätt bara för att putsa lite här och där.
Har Win7 brandisen och tänkte isåfall köra med MSE om det nu är helt ok som folk påstår så ser jag ingen anledning till att betala 3-400 pix.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Mjuk BV, tex.
SuperAntiSpyWare
Advanced System Care
CCleaner
Glarys Utilities
MalWareBytes Anti-Malware
SpyWareBlaster
.....

and what have u?

Vad gör dom och vad behöver man dom till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad gör dom och vad behöver man dom till?

Det är anti-spyware som gör djupsökningar i datorn efter skadlig programvara och installationsfiler. Antivirus har oftast ett aktivt skydd medan antispyware är ett sökverktyg - kort och gott.

Du kan läsa mer om skillnaden här -> http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Internet/2008/antivirus_a...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"