Video: Lexar visar tillverkningen av minneskretsar

Permalänk
Melding Plague

Video: Lexar visar tillverkningen av minneskretsar

Undrar du hur alla små minneskort och USB-minnen egentligen blir till? Lexar publicerar en intressant filmsnutt på Youtube.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Avstängd

Rätt cool video faktiskt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Hjälpsam

Damn vad mycket manuellt jobb som gjordes i Asien. Inte så imponerad av den planten, US tillverkningen verkade riktigt nice dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Damn vad mycket manuellt jobb som gjordes i Asien. Inte så imponerad av den planten, US tillverkningen verkade riktigt nice dock.

Varför tror du att alla robotar är i USA medan allt manuellt arbete görs i Asien? Antagligen för att de arbetar hårt och snabbt för 20 kr/timman.

Fy fan för att jobba i Kina =( Man ser ju hur stressade de är + att de har låg lön. Själv jobbar jag på Ericsson där jag kopplar ihop kretskort, hög lön för "skitarbete" + att det är LÅNGT ifrån stressigt. Vi FÅR inte jobba snabbt, för då jobbar vi förbi målen... Sjukt att det företaget går plus när de gör manuellt arbete i Sverige med höga löner och låg arbetstakt. Man förstår att alla företag flyttar tillverkning till Kina, där skiter de ju i den enskilda människan. De pressar ju ut max ur varje människa med låga löner och högt tempo tills de tar livet av sig i princip, sen in med en ny. Arbetsmyror... Nyss var det väl 40 pers som tog livet av sig i iPhone-fabriken i kina? (y)

Ni tycker det ser häftigt ut att bygga dator-prylar, men det är hemskt kan jag lova, i alla fall i Kina;)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

damn nice video, ibland önskar man att det fanns fler sånna här!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Avstängd

vad kan huset ligga på för väden ?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte märkningen/branding var intressant. Toksnabb laser in action var coolt men det coolaste var ändå märkningen av microSDHC-minnen (vid 05:06). Det såg inte ut som klistermärken men det måste väl vara det? Resultatet är ju fantastiskt om det är flytande färg.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

coolt med en sån här video ^^ mer sånt

@leedow ja det ser iaf ut som klistermärken 05:06 men det var ju vanliga sdhc men 05:10 är det micro-sdhc och det ser helt klart ut som flytande färg som trycks på.

Permalänk
Avstängd

Sjukt...

Permalänk
Medlem

fan va häftigt med första delen

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Uscha för att jobba sådär alltså :< Tycker synd om dem :c

Första delen var cool men sen nja.. :c

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här är skithäftigt!
Tråkigt jobb för koreanerna, men vafan, dom får ju jobb iaf

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Häftig video, finger kondomer äger!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

"Micron Technology is the only company that manufactures memory chips in the United States", soft att varenda person som monterade ihop minnena var asiater, humor!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

"Micron Technology is the only company that manufactures memory chips in the United States", soft att varenda person som monterade ihop minnena var asiater, humor!

Chipsen görs fortfarande i USA

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

såna här videos är alltid kul, det är coolt att få se hur dom tillverkar sakerna. Dock tyckte jag att den från gigabyte tror jag det var, där man fick se när dom gjorde moderkort var intressantare, här är det ju bara kretsar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig och informativ video, dom verkade även ha en sjuklig fetisch för städning.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla wafers är runda, det är ju inte det effektivaste eftersom kretsarna är rektangulära. Det blir ju massa spill runt kanterna?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fattar inte varför alla wafers är runda, det är ju inte det effektivaste eftersom kretsarna är rektangulära. Det blir ju massa spill runt kanterna?

Finns säkert någon anledning varför de är runda annars hade de nog inte varit det

Skulle tippa på att det är för att de är lättare för robotarna att föra in dem i de där hålen och de spelar ingen roll vilket håll den åker in på, vilket gör de svårare med en retangulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobled:

Finns säkert någon anledning varför de är runda annars hade de nog inte varit det

Skulle tippa på att det är för att de är lättare för robotarna att föra in dem i de där hålen och de spelar ingen roll vilket håll den åker in på, vilket gör de svårare med en retangulär

Säkert lättare att flytta runt när dom är runda.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av XzaR:

Säkert lättare att flytta runt när dom är runda.

Har för mig att det är så att dom måste vara det pga tillverkningsprocessen. På 1:50 ser du hur, för att sprida ut det jämt så snurrar dom plattan och då kan man inte ha en fyrkantig platta

Permalänk

Älskar de små röda plupparna <3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

http://cleanroom.byu.edu/EW_formation.phtml för dom som är intresserade i varför wafers är runda. det är helt enkelt inte praktiskt att göra en fyrkantig wafer då man tappar mer yta när man skär till den.

Permalänk
Medlem

Ja... Bara jag som stängde av musiken efter 3 minuter ........

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fattar inte varför alla wafers är runda, det är ju inte det effektivaste eftersom kretsarna är rektangulära. Det blir ju massa spill runt kanterna?

Om jag inte minns fel har det att göra med hur kiselplattorna tillverkas. Det var ett tag sedan jag fick se hur det gick till, men om jag förstått det rätt låter man tydligen kislet växa (genom någon form av kristallstruktur) så att de bildar stavar eller cylindrar som sedan skivas upp. Denna process ska vara rätt känslig och måste göras på rätt sätt då varje stav är en enda kristall. Som jag förstår det är det det här steget som gör att det var ett så stort steg att gå från 200 mm plattor till 300 mm och att det än så länge inte är någon som kommit igång med 450 mm plattor.

Hittade en länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon

Permalänk
Medlem

Bra kvalitet på videon och riktigt häftigt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kislet i skivorna behöver vara i perfekt kristallin formation. Det åstadkommer man i dag genom att man bokstavligen drar ut kislet sakta ur ett kar med smält kisel, från en punkt. Ju saktare man drar ut pelaren desto tjockare blir den. Sen på något sätt som jag inte har någon aning om så knäcker eller sågar man ut skivor ur det hela när allt stelnat.

Poängen är att skivorna är runda av den anledningen. Dessutom så måste skivorna rotera många gånger i tillverkningsprocessen och runda skivor ger då säkerligen en viss fördel i många fall.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Varför tror du att alla robotar är i USA medan allt manuellt arbete görs i Asien? Antagligen för att de arbetar hårt och snabbt för 20 kr/timman.

Fy fan för att jobba i Kina =( Man ser ju hur stressade de är + att de har låg lön. Själv jobbar jag på Ericsson där jag kopplar ihop kretskort, hög lön för "skitarbete" + att det är LÅNGT ifrån stressigt. Vi FÅR inte jobba snabbt, för då jobbar vi förbi målen... Sjukt att det företaget går plus när de gör manuellt arbete i Sverige med höga löner och låg arbetstakt. Man förstår att alla företag flyttar tillverkning till Kina, där skiter de ju i den enskilda människan. De pressar ju ut max ur varje människa med låga löner och högt tempo tills de tar livet av sig i princip, sen in med en ny. Arbetsmyror... Nyss var det väl 40 pers som tog livet av sig i iPhone-fabriken i kina? (y)

Ni tycker det ser häftigt ut att bygga dator-prylar, men det är hemskt kan jag lova, i alla fall i Kina;)

Mycket bra sagt, du är påläst. Det var innan årsskiftet som det skedde. Dem människorna är hårt arbetande slit-och-släng delar i ett stort industriellt maskineri som hålls igång av kunder världen över som inte vet hur deras prylar tillverkas.

Nu är det så att Foxconn är "Iphone fabriken" och det verkar som Lexar inte tillverkar sina produkter i Foxconns fabriker. - men vem vet?
Utöver det så slarvas det rejält med arbetarskydd och miljöskydd där nere. Inte konstigt att det blir billigare. Utöver det har jag förstått att man får foten omgående om man har synpunkter på verksamheten. Foxconn ska vara riktigt hemska på den punkten.

Fy sjutton för made in china.

Lexar/micron gör sin hemläxa med sina RAM-minnen - de byggs testas och bestyckas helt och hållet i USA (med komponenter från USA och från andra länder). Finns säkert fler produkter de gör på hemmaplan.
För mig är det en helt otrolig känsla att titta på "Made in USA" stämpeln på såpass modern och avancerad elektronik. Den får man inte se särskilt ofta på "konsumentelektroniken" Dessutom fungerar dem stickorna grymt bra.

Lexar och Micron visar att det går att tillverka elektronik i väst med lönsamhet - men den processen är med 90% sannolikhet helt automatiserad.

Det tillverkas elektronik här i Sverige också - men skillnaden är att det nästan helt handlar om industri och militärklassad elektronik. Jag har jobbat ett antal veckor med sådana produkter, hehe, det är inga kompromisser där inte ;D Det byggs för att tåla, hålla och gå och gå. För det mesta får korten också en tjock skyddslack som är ESD säker upp till flera tusen volt, kemikalietålig etc. Sådan lack hittar man inte ens på ett sabertooth-kort.

-Back on track-

GRYM video, mycket kul att se sådan verksamhet i USA. Tack Lexar!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.