GPRS till en privat IP-adress (HTC Desire)

Permalänk
Medlem

GPRS till en privat IP-adress (HTC Desire)

Hej!

Min sambo har råkat ut för en skum sak.

Hon fick ärva en telefon här om dagen, och efter ett par dagar ringde kundtjänst upp och sa att hon använt ca 2000 kr på 2 dagar i datatrafik. Visst, det är högt MB-pris, men problemet är att jag i samtalsloggen ser att all GPRS-trafik har gått till i princip en IP-adress. Gjorde reverse-lookup på den, och den visar sig vara privat.

Någon idé vad som kan ha hänt? Intervallet är regelbundet ett tag, ändras sedan för att åter vara regelbundet. Allt från var 207:e sek (de första 10 st var typ 10 Mb styck) till varje timma.

Det lustiga är att jag var inne en sväng på t.ex. SVD, och flera androidappar har uppdaterats, men dessa IP-adresser är inte med.

Men, ska man se IP-adressen när mobiloperatören skickar ut spec? Eftersom det är i princip samma IP hela tiden så måste det antingen vara deras gateway, eller så är telefonen hackad/felinställd?

Det kanske finns ett enkelt svar på detta...! Tacksam för snabbt svar.

Edit: Finns det något sätt att spåra vilka program i telefonen som använder data, och hur mycket? Hittar inga loggar i telefonen...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Ledsen för dubbelpost, men borde jag lägga denna i någon annan forumdel?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte var man såg data usage i android 2.2, men tror att det synns om man skriver in *#*#4636#*#* i dailern.

Permalänk
Medlem

Finns många apps som har koll på app trafiken, men testa Network TrafficStats Lite: http://www.appbrain.com/app/network-trafficstats-lite/com.trafficstats

Tror inte att tel blivit hackad, utan mera på inställningarna är inte konfiguerad på det sätt att använda minsta internet trafik som möjligt.
Enklast är stäng av datatrafik och sätt på endast vid behov.
- Stäng av roaming vid behov.
- Stäng av autosync
- Konfiguera epost att hämta manuellt.
- Apps har autokonfiguerat att uppdatera med mellanrum. Stäng av allt i inställningarna.

Tips: Installera 3G Watchdog. Kan ställa in data trafik, varning vid kvot uppnåd, auto stäng av data trafik mm.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Finns många apps som har koll på app trafiken, men testa Network TrafficStats Lite: http://www.appbrain.com/app/network-trafficstats-lite/com.trafficstats

Tror inte att tel blivit hackad, utan mera på inställningarna är inte konfiguerad på det sätt att använda minsta internet trafik som möjligt.
Enklast är stäng av datatrafik och sätt på endast vid behov.
- Stäng av roaming vid behov.
- Stäng av autosync
- Konfiguera epost att hämta manuellt.
- Apps har autokonfiguerat att uppdatera med mellanrum. Stäng av allt i inställningarna.

Tips: Installera 3G Watchdog. Kan ställa in data trafik, varning vid kvot uppnåd, auto stäng av data trafik mm.

Ok, tack för bra tips!

Det känns ändå bra att ha ngn sorts "master", som reglerar trafiken såsom den sista du nämner.

Men fortfarande vore det intressant att veta vilka program det är som använt så mkt trafik, och då får det väl bli att vända sig till operatören för att få reda på vad som döljer sig bakom IP-adresserna...

Men 10 Mb var 3:e minut under en längre period, låter inte det som lite väl mkt?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

IP-adressen är antagligen din operatörs GGSN.

PM:a över den så kan jag se om jag hittar något.