Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter klockning!

Som rubriken lyder så vägrar datorn starta! Jag tar det från början, jag skulle följa i min kompis fotspår å klocka min amd phenom II x6 BE processor från standard 3,2 till 4,0. Gjorde allt som man skulle göra som tex att stänga av turbo funktionen m.m. och valde samma core voltage som min kompis som har samma grejjer. ( 1,45) Allt funkade bra i windows 7 och jag laddade hem prime95 för att kolla stabiliteten. Tempen låg vid ca 28 grader i idle enligt real temp.

Direkt när jag startade prime 95 så dog datorn! Jag flyttade jumpern för clear cmos, och jajamensan, den startade som om inget hade hänt.

Då blev jag mer försiktig och tänkte att jag skulle göra små ökningar i taget (som man egentligen ska)

Jag klockade nu från 3,2 till 3,4Ghz och höjde volten bara lite till 1,4 v, den startade upp windows och jag körde igång prime å efter ca 10 min i testet så dog den igen! Jävlat svart!

Den startade inte via knappen, så jag gjorde en clear cmos, men nu är den helt död!! Vad satan kan ha hänt??

Mina komponenter är:

Moderkort MSI 890FXA-GD70 (ska speciellt palla hög överklockning)
Processor Amd Phenom II x6 BE 3,2 Ghz, med trimkylare zalman nånting?
4 Gbyte sata ddr3 RAM
nätagg 550w
grafikkort nvidia 8800 gts ( ska bytas ut snart till ett HD kort)

Allt funkade klockrent igår, spelade bad company 2 utan problem.

Hoppas det finns någon kunnig där ute som vet hur jag ska få igång den, blir lite orolig att nått är paj!

Permalänk
Medlem

Ajaj, clr mos ska ingentligen ändra till fabrikinställningar? Testa om du kan felsöka på moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

utgår från att du tog ut bios-batteriet också?

EDIT: Att höja volten bara för att dra upp 200mhz känns lite onödigt, bör kunna köras på standardvolt till 3.4/3.6 imo

EDTI: Trimekylare, haha, måste bara älska den formuleringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackDistortioN:

Ajaj, clr mos ska ingentligen ändra till fabrikinställningar? Testa om du kan felsöka på moderkortet?

Hur felsöker jag på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peezzon7:

Hur felsöker jag på moderkortet?

Kolla efter brända lödbanor, ta bort processor och kolla så inget är bränt, kolla är brända/sprängda kondningar.

Har du möjlighet så pröva moderkortet i en annan dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

utgår från att du tog ut bios-batteriet också?

EDIT: Att höja volten bara för att dra upp 200mhz känns lite onödigt, bör kunna köras på standardvolt till 3.4/3.6 imo

Jo det var nog inte nödvändigt. Men hur kan den vara död nu efter en sån liten klockning, men startade upp efter att den var klockad till 4,0??

Jo jag tog ut batteriet någon minut åxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Kolla efter brända lödbanor, ta bort processor och kolla så inget är bränt, kolla är brända/sprängda kondningar.

Har du möjlighet så pröva moderkortet i en annan dator!

Dom nyare korten brukar ha en sådann knapp. Annars måste du lämna in datan till några som har verktyg till att göra en normal felsökning

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Kolla efter brända lödbanor, ta bort processor och kolla så inget är bränt, kolla är brända/sprängda kondningar.

Har du möjlighet så pröva moderkortet i en annan dator!

Ok jag får ta isär allt å kolla om jag ser nått fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peezzon7:

Jo det var nog inte nödvändigt. Men hur kan den vara död nu efter en sån liten klockning, men startade upp efter att den var klockad till 4,0??

Jo jag tog ut batteriet någon minut åxå...

Att datorn startar upp med en klock har i princip inget att göra med hur stabil den är!

Och om du nu hade en klock på 4ghz, varför klocka ner den?

Permalänk
Medlem

Ta bort batteriet (CMOS) och låt datorn stå sådär över natten och lägg på batteriet igen. Kan faktiskt funka.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

är det verkligen möjligt att nått skulle brännas sönder vid så låga inställningar?

Å varför startade den upp efter första klockningen till 4,0 Ghz utan problem men inte nu?? Man blir ju helt lost! :/

Aja, ska skruva isär nu å kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Att datorn startar upp med en klock har i princip inget att göra med hur stabil den är!

Och om du nu hade en klock på 4ghz, varför klocka ner den?

Som jag skrev i början, den startade å funkade fint i windows å surfa men dog direkt jag testade den i prime95 :/ Så därför tänkte jag att jag bara skulle göra små ökningar i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ta bort batteriet (CMOS) och låt datorn stå sådär över natten och lägg på batteriet igen. Kan faktiskt funka.

Har du varit med om att det funkat för nån annan? Ingen skulle bli gladare än jag om det funka!

Ska jag flytta jumpern åxå eller räcker det med att bara ta bort batteriet?

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att tro att något har hänt med moderkortet faktiskt och din spänning var inte speciellt hög i mitt tycke heller, tittade på en printscreen jag fått av kompis som körde sin x4 965 i 4,1GHz med 1.46v. Gör som Superlight sa, gör hela datorn strömlös inklusive CMOS batteri och vänta ett par timmar innan du startar upp den igen. Om det inte funkar då så har något verkligen hänt och så är det bara testa sakerna i en annan dator om du har tillgång till det för att hitta vad som gått sönder. Men som sagt så tror jag inte att något har hänt, du har ju en zalman kylare och dom brukar kyla på bra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peezzon7:

Har du varit med om att det funkat för nån annan? Ingen skulle bli gladare än jag om det funka!

Ska jag flytta jumpern åxå eller räcker det med att bara ta bort batteriet?

Bort med batteri, bort med strömkabel!

Funkade för mig för ngt år sen när jag lekte för mycket med klocken på min e43a

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag har väldigt svårt att tro att något har hänt med moderkortet faktiskt och din spänning var inte speciellt hög i mitt tycke heller, tittade på en printscreen jag fått av kompis som körde sin x4 965 i 4,1GHz med 1.46v. Gör som Superlight sa, gör hela datorn strömlös inklusive CMOS batteri och vänta ett par timmar innan du startar upp den igen. Om det inte funkar då så har något verkligen hänt och så är det bara testa sakerna i en annan dator om du har tillgång till det för att hitta vad som gått sönder. Men som sagt så tror jag inte att något har hänt, du har ju en zalman kylare och dom brukar kyla på bra.

Jo jag tycker åxå att det vore konstigt om nån hårdvara rent gått sönder, och som du säger så kyler min zalman bra åxå... Ska prova att göra allt strömlöst över natten och sedan prova.

(Hur ska jag kunna sova i natt!??)

Permalänk

Händer någonting alls när du trycker på startknappen? snurrar fläktar eller så?

Visa signatur

Filserver: [Amd Dual Core 4850e @ 2.51 GHz] [2GB 800mhz Kingston] [Asrock N61P-S] [4.7TB Hdd]
Laptop:[Amd Athlon x2 Dual-Core QL-64 @ 2.1GHZ][3GB RAM][250GB Hdd][Ati Radeon 4530 512MB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrJakim:

Händer någonting alls när du trycker på startknappen? snurrar fläktar eller så?

nä, inget händer. Inte ens en diod blinkar till!??

Permalänk

Du har ju en BE...varför nöjde du dig inte bara med att ändra multipeln....dottern har en X3 720 BE....kör 24/7 klock på den i 3,4ghz (original är 2,8 ghz)...detta utan att röra några andra värden...kör en Arctic cooling Freezer 7 rev.2 som kylare.
Tror inte att du behöver oroa dig ...har aldrig varit med om att något hänt utrustningen vid sådan lite överklockning.

Vad har du för nätagg? 550W men vilket märke?
Ger agget ifrån sig något ljud när du startar datorn?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Peezzon7:

nä, inget händer. Inte ens en diod blinkar till!??

Skulle prova med ett annat nätagg isf om du har möjligheten. Dom billigare
brukar iaf tendera att gå sönder :/

Visa signatur

Filserver: [Amd Dual Core 4850e @ 2.51 GHz] [2GB 800mhz Kingston] [Asrock N61P-S] [4.7TB Hdd]
Laptop:[Amd Athlon x2 Dual-Core QL-64 @ 2.1GHZ][3GB RAM][250GB Hdd][Ati Radeon 4530 512MB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Du har ju en BE...varför nöjde du dig inte bara med att ändra multipeln....dottern har en X3 720 BE....kör 24/7 klock på den i 3,4ghz (original är 2,8 ghz)...detta utan att röra några andra värden...kör en Arctic cooling Freezer 7 rev.2 som kylare.
Tror inte att du behöver oroa dig ...har aldrig varit med om att något hänt utrustningen vid sådan lite överklockning.

Vad har du för nätagg? 550W men vilket märke?
Ger agget ifrån sig något ljud när du startar datorn?

Nätagget är artic cooling, jag kan inte höra att det låter nått från det. Allt är dött.

Permalänk
Medlem

en fråga, om man överklockar t.ex. en 955be bör man stänga av CnQ? fick en svart skärm i 3.8ghz i 1.325v men inga problem nu när jag har CnQ avstängt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

Ok...låter som nätagget tyvärr...samma sak har hänt mig med ett Antec agg...behöver inte vara kopplat till överklockningen alls.
Mitt gick sönder under semestern...var inte ens hemma...när jag kom hem och startade datorn var den heldöd...bytte agg och allt funkade:)

En till sak...kolla så att du inte kommit åt strömknappen på baksidan agget...lite pinsamt om det är en sådan enkel grej:)
Du kan ju ha stängt av på den knappen när du tog ut batteriet och gjorde clr cmos...

En kompis till mig hade gjort så...han plockade isär hela datorn för felsökning...vi skrattade gott i säkert en kvart...fy fan va roligt...höll nästan att pissa på mig:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Ok...låter som nätagget tyvärr...samma sak har hänt mig med ett Antec agg...behöver inte vara kopplat till överklockningen alls.
Mitt gick sönder under semestern...var inte ens hemma...när jag kom hem och startade datorn var den heldöd...bytte agg och allt funkade:)

En till sak...kolla så att du inte kommit åt strömknappen på baksidan agget...lite pinsamt om det är en sådan enkel grej:)
Du kan ju ha stängt av på den knappen när du tog ut batteriet och gjorde clr cmos...

En kompis till mig hade gjort så...han plockade isär hela datorn för felsökning...vi skrattade gott i säkert en kvart...fy fan va roligt...höll nästan att pissa på mig:)

Haha pinsamt men ett väldigt billigt fel iaf! Är det inte någon knapp så kanske det är nätagget som pajat, men det är ju inte hela världen i så fall. Hellre det än mitt nyinköpta moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peezzon7:

Haha pinsamt men ett väldigt billigt fel iaf! Är det inte någon knapp så kanske det är nätagget som pajat, men det är ju inte hela världen i så fall. Hellre det än mitt nyinköpta moderkort

Hur gick de? var de knappen du glömt lr e de psu som e död?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Avstängd

Felsökning: -> AMD CPU...

Visa signatur

Rigg

Intel Core i7 2600K | Asus Maximus IV | Gigabyte GTX 480 SLI med Koolance NX-480 Block | Corsair HX1000W | Corsair Dominator GT 2000MHz 2x2GB | Corsair Obsidian 800D | HP TFT ZR24W 24" | Logitech Z-5500 | Koolance CPU-370 | Koolance RP-450x2 | XSPC RX360 | Laing D5 Vario |

Permalänk
Medlem

jag har nu haft isär allt å kollat noga men ser då inga för ögat synliga fel. Den är fortfarande helt stendöd! Det måste ju vara nätagget som lagt av, det är ju trots allt 4 år gammalt å av lågklass.

Får helt enkelt ta å prova med nån annans nätagg.

Varför ska det bara jävlas?

Tack för hjälpen alla, kommer ni på nått mer så skriv!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addekillen:

Felsökning: -> AMD CPU...

haha tror inte det är så jävligt

Permalänk
Medlem

Okej grabbar, nu har jag testat med ett annat nätagg och FAN VA DET LYSTE VACKERT i shassit!!

Så nu blir det att skaffa ett nytt nätagg å klocka vidare

Tackar Fidel Castro för tipset, guld värt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addekillen:

Felsökning: -> AMD CPU...

Nu va du allt taskig

Visa signatur