AMD döper om Juniper till Radeon HD 6700

Permalänk
Medlem

Tycker inte direkt att detta är en nvidia om jag ska vara ärlig, de släppte om 5700 serien med några förbättringar och sänkte den en "prisklass nivå"/prestanda nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

På tal om?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta namnbytande stör mig något fruktansvärt, särskilt när det är för OEM-marknaden där kundkretsen är Svensson och Johansson som inte har den blekast om att det är samma skit som förra generationen.

Som jag har sagt förut när nVidia hållt på så här, det är fanimej falsk marknadsföring.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som jag har sagt förut när nVidia hållt på så här, det är fanimej falsk marknadsföring.

Det är, tyvärr, inte det och därför kommer det fortgå.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är, tyvärr, inte det och därför kommer det fortgå.

Omärkning av produkt borde ju inte konsumentombudsmannen gilla?
Produkten får en ny kartong med nytt namn och högre modellnummer för att sälja mer och dom som får hem "skräpet" tror att deras dator är ny och bra medans dom sitter på flera år gamla produkter som bara är om märkta.

Jo tycker nog detta är väldigt illa och bör inte vara tillåtet.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Helt klart en tolkningsfråga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jo det var väl det att AMD skulle använda samma grafikkrets som i 5770?
Det finns ju bilar i olika serier med samma motor som ingen gnäller över.
Det kommer säkert lite andra finesser oxå.
Många kort i 6xxx serien har ju olika konfigurationer minne, kylning, anslutningar mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Lite av amd-fanboyen i mig dog just... Kasst betéende.

Eller egentligen är man nog ingen fanboy, vill bara att det ska gå bra för dem så de kan ge intel och nvidia en match.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Det har vi iof vetat från första början.
5700, 6800, 6900
var det meningen att deras nya serie skulle heta (5700 skulle vara en del av det).
Så det nya här är att de döpt om 5700 till 6700 för att det ska se snyggare ut =).

Kanske ide att byta ut 5an till en 6a på 58xx serien då med. De är ju i princip samma prestanda.*Trollface*

Jag kan förstå varför de gör såhär. Men jag tycker det är fult. Vi visste väl ändå inte säkert att de skulle döpa om korten?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Känns ju inte så intressanta om dom är identiska med 5750/5770, vilka är ganska mediokra idag.

Men passar väl bra i överprisade märkesdatorer antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belzebubb89:

Känns ju inte så intressanta om dom är identiska med 5750/5770, vilka är ganska mediokra idag.

Men passar väl bra i överprisade märkesdatorer antar jag.

Sett till prestanda per krona och prestanda per watt så är 5700-serien fortfarande minst sagt konkurrenskraftig.

Permalänk
Medlem

Det är bara att vänta till nästa år, 2012 då 7xxx serien kommer ut.
Ny teknologi, mycket mer prestanda än 5/6xxx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Det är bara att vänta till nästa år, 2012 då 7xxx serien kommer ut.
Ny teknologi, mycket mer prestanda än 5/6xxx serien.

Då är det ännu bättre att vänta på 8xxx serien 2013, för den slår allt.
Nej det är nog bäst att köpa när man behöver nytt och strunta i vad som kommer nästa gång om det inte är nått nytt på G nästa vecka, annars får man nog alldrig ändan ur för det är väl nästan alltid nått nytt på gång.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Nja, ibland tas det lite större kliv.
5000-serien var ett betydligt större steg jämfört med tidigare än 6000-serien varit.
7000-serien kommer ha en riktigt stor kympning av tillverkningstekniken till hjälp och kommer vara ett mycket större hopp än 6000 var.

Så om man sitter på någonting som fungerar bra idag så kan det vara värt att vänta till AMDs 7000- och Nvidias 600-serie.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Rätt övertygad om att icelaw var ironiskt, annars är det ju skrämmande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

tycker sånna här namnbyten är riktigt ruttna och jag trodde bara det var nvidia som sysslade med sånt, men ack så jag bedrog mig.
även om dom nu gör några minimala ändringar så är det ju helt klart vilseledande speciellt när det handlar om OEM datorer och okunnigt folk, tragiskt rent ut sagt :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb