[Guide] Gigabyte Face Wizard (byter bios splashscreen)

Permalänk
Medlem

[Guide] Gigabyte Face Wizard (byter bios splashscreen)

Gigabyte face-wizard är ett program som används för att byta splash screenen i BIOS. Dvs bilden som visas innan windows laddar. (vanligtsvis ungefär samma som på förpackningen.)
Download => Download Gigabyte Face Wizard
Facetime har endast stöd för bilder mindre än 640*480 i 256 Color Bitmap och moderkort från Gigabyte.

Finns ett liknande program till ASUS som heter Mylogo och Mylogo 2 men dessa ser utdaterade ut och jag vet inte om det finns nyare. Om ni hittar något så tippsa.

Stötte på den när Tozzi nämnde den i sitt HTPC bygge.

Har personligen testat på två olika AM3 baserade gigabyte moderkort och det var jätte lätt.

Inte världens bästa kvalitet men det syns vad man ådstakommer

Instruktioner

1. Hitta en bild

2. Krymp bildens storlek i pixlar till 640*480 eller mindre. Dvs höjden får högst vara 480 pixel och bredden får högst vara under 640.
En bild på 480*641 funkar inte medans en bild på 200*200 funkar fint (ser nog konstig ut dock)

3. Använd paint (eller annat) för att spara bilden som 256 Color Bitmap (*.bmp;*.dib)

4. Starta facewizard (du måste stänga av andra gigabyte program)

5. Klicka på "select bios on board" så ser du din nuvarande splashscreen i fönstret

Spara din gamla bios bild med save knappen ifall du skulle vilja byta tillbaka någon gång

6. Tryck "load image" och hitta din 640*480 256 Color Bitmap (.bmp) bild, välj den

7. Tryck "auto" så skriver den in den nya bilden på bioset. Datorn kommer frysa till lite under denna process men var inte orolig det är helt normalt. vanligtvis under 5 sekunder
-Om det inte händer något när du trycker på Auto så står det eventuelt i den gröna texten under bilden att bilden inte uppfyller något kriterie.

Nu var det klart

För att återställa är det lättast att spara ditt nuvarande någonstans med "save" knappen eller uppdatera bios med
Gigabyte @BIOS så skrivs den tillbaka till den vanliga bilden. Det går att "uppdatera" till det bios man har.

Exempel på bilder:
Gjord av ToJa92

Upptäckt av P_NILZ

Gjord av någon på google + mig

Om ni gör fina bilder (eller nån bild överhuvudtaget) posta gärna dem i tråden så lägger jag till dem i exemplen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast

Hur ser din nuvarande bild ut då? Har du någon bild som du kan knäppa på Skärmen när den startar?
Vill bara veta ifall det inte ser sönderstretshat ut osv..
Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Tack, nu ska jag photoshopa ihop en bild med ATi loggan och Intel loggan

alltså kan man bara öppna programmet igen och välja originalbilden som man sparat och ladda in den ist för den modifierade bilden?

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Hmm... något universalt borde finnas till alla moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Tack, nu ska jag photoshopa ihop en bild med ATi loggan och Intel loggan

alltså kan man bara öppna programmet igen och välja originalbilden som man sparat och ladda in den ist för den modifierade bilden?

inte säker men uppdatera så blir det default.

Låter snyggt

Skrivet av Jonssown:

Hur ser din nuvarande bild ut då? Har du någon bild som du kan knäppa på Skärmen när den startar?
Vill bara veta ifall det inte ser sönderstretshat ut osv..
Mvh

Det blir lite halvdant när man konverterar till 256-bit.bmp. därifrån till bios så är det ingen skillnad.
beror lite på hur många färger som används. Foton blir konstiga en tecking inga problem kan ju testa att spara om några bilder med paint så får du se. (ville sig inte med fuskbugg fick ingen länk till bilden utan bara en download länk)

testa om http://data.fuskbugg.se/dipdip/Deep%20Blue%20Waters%20%28Nigh...
och
http://data.fuskbugg.se/dipdip/our_planet.bmp

fungerar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Hmm... något universalt borde finnas till alla moderkort.

Antagligen men har inte ens hört talas om det.

+ då måste den vara kompatibel med alla bios. den här skriver om dem lite (bilden är en del av bioset)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Antagligen men har inte ens hört talas om det.

+ då måste den vara kompatibel med alla bios. den här skriver om dem lite (bilden är en del av bioset)

Ja jag har heller aldrig stött på något program som gör det. Men det borde gå att lösa tycker man, det är ju en bra idé till utvecklare om inte annat.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om de uppdaterade programmet, jag kollade på backupen av default splash screenen på mitt moderkort och det såg ut som att den tagit bort färger.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Skulle vara kul om de uppdaterade programmet, jag kollade på backupen av default splash screenen på mitt moderkort och det såg ut som att den tagit bort färger.

Om tillräckligt många använder del så

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Funkade till min förvåning fortfarande. Slängde ihop en bild snabbt i photoshop med amd loggan och min CPU-info + ati loggan och grafikkortsinfon. Blev lite roligare att kolla på att datorn bootar. Ett tips! Skriv ner genvägarna i bilden, annars kommer ni kanske inte ihåg vilka knappar som gör vad, eftersom den infon är med i bilden.

EDIT: Och om ni spelar musik när ni flashar bios, bli inte rädda om ljudet hackar till. Själv trodde jag flashningen misslyckades.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Funkade till min förvåning fortfarande. Slängde ihop en bild snabbt i photoshop med amd loggan och min CPU-info + ati loggan och grafikkortsinfon. Blev lite roligare att kolla på att datorn bootar. Ett tips! Skriv ner genvägarna i bilden, annars kommer ni kanske inte ihåg vilka knappar som gör vad, eftersom den infon är med i bilden.

EDIT: Och om ni spelar musik när ni flashar bios, bli inte rädda om ljudet hackar till. Själv trodde jag flashningen misslyckades.

När bios (basic input/output system) updateras eller skrivs i så fryser input/output till lite de borde jag skriva till...

Kan du länka bilden låter kul

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

När bios (basic input/output system) updateras eller skrivs i så fryser input/output till lite de borde jag skriva till...

Kan du länka bilden låter kul

Här har du bilden: http://img267.imageshack.us/img267/1056/newtg.png

Ska väll fixa till den lite snart, då ville jag bara se om det fungerade...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

efter lite om och men fastnade jag för:

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ser antalet views klättrar stadigt men inte antalet kommentarer. Om ni använder denna guide någon gång låt mig veta

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ser antalet views klättrar stadigt men inte antalet kommentarer. Om ni använder denna guide någon gång låt mig veta

Någon koll på om det finns nå liknande för ASUS?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Ser antalet views klättrar stadigt men inte antalet kommentarer. Om ni använder denna guide någon gång låt mig veta

Ser bra ut men orkar inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nice att kunna ändra splash screen men synd att det verkar bara funka med Gigabyte... skulle också vilja veta om det finns till ASUS.

Får säga att det är snygga bilder ni slängt ihop

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

inte hört talas om nåt till asus men maila deras support.

tack

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

mjahh guiden ser inte så mycket ut nu när fuskbugg.se ligger nere. får hoppas den kommer upp snart igen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

mjahh guiden ser inte så mycket ut nu när fuskbugg.se ligger nere. får hoppas den kommer upp snart igen

och nu är fuskbugg tillbaka så nu är den sitt gamla jag igen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bara jag som upptäckte den fina bilden brevid swec loggan (när han googlade)?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nl0l:

Bara jag som upptäckte den fina bilden brevid swec loggan (när han googlade)?

jag googlade "swec" tror jag. bilden kom från nån tråd om foto men finns inte kvar där längre :/

*edit* med tanke på stavförslaget så var det nog sweclockers loga eller liknande. Det är ju en fin bild

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nu ligger det på ungefär hundra views per kommentar... om ni använder guiden kan ni bekräfta att det funkar på samma sätt fortfarande?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

dom flesta mobotillverkare har nån form av program för att byta bios bilden.

tror Asus heter Mylogo eller nått sånt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dom flesta mobotillverkare har nån form av program för att byta bios bilden.

tror Asus heter Mylogo eller nått sånt

Haha många som letat och du kommer och bara berättar om MyLogo som om ingenting xD

*edit*http://www.asus.com/999/html/events/mb/feature.htm ser ut att vara under hälften som "har" MyLogo

*edit2* Oj de flesta andra hade MyLogo 2 sasmma sak fast nyare. Dock har jag gigabyte så nån annan får kolla upp de tmer.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Haha många som letat och du kommer och bara berättar om MyLogo som om ingenting xD

*edit*http://www.asus.com/999/html/events/mb/feature.htm ser ut att vara under hälften som "har" MyLogo

*edit2* Oj de flesta andra hade MyLogo 2 sasmma sak fast nyare. Dock har jag gigabyte så nån annan får kolla upp de tmer.

Bra guide, det första jag la märke till på google bilden var bruden, kanske skulle ta o byta bilden?

Minns att mitt gamla scoket 754 Asus moderkort gick att byta BIOS bild på, det var ca 6-7 år sedan.

Sen tänkte jag påpeka att det är nog 256 färger och inte 256 bit som du skrev tidigare.

Edit: Tips, ändra rubriken, tips stavas det

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Haha många som letat och du kommer och bara berättar om MyLogo som om ingenting xD

*edit*http://www.asus.com/999/html/events/mb/feature.htm ser ut att vara under hälften som "har" MyLogo

*edit2* Oj de flesta andra hade MyLogo 2 sasmma sak fast nyare. Dock har jag gigabyte så nån annan får kolla upp de tmer.

mmm:) MyLogo stödjer vist inte min bräda (ser ut som den bara stödjer äldre socklar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmm:) MyLogo stödjer vist inte min bräda (ser ut som den bara stödjer äldre socklar).

Det ska vara MyLogo 2 inte den gamla.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Det ska vara MyLogo 2 inte den gamla.

Menade båda två sen så har min sockel som mest vista stöd. Så om man inte kan få tag i det separat, utan hela installations programet (med alla drivers).

Har inte hittat vart man kan ladda ner det. Bara som ett paket har jag hittat det på asus hemsida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Bra guide, det första jag la märke till på google bilden var bruden, kanske skulle ta o byta bilden?

Minns att mitt gamla scoket 754 Asus moderkort gick att byta BIOS bild på, det var ca 6-7 år sedan.

Sen tänkte jag påpeka att det är nog 256 färger och inte 256 bit som du skrev tidigare.

Edit: Tips, ändra rubriken, tips stavas det

Oj, det hette "256 Color Bitmap" och jag blandade ihop saker. tack för tipset;)

Värst vad alla har Asus

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄