Stark kvartalsrapport från Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan passa på att påpekat att företag som RIM och Mircosoft har högre marginaler än Apple... fast där hör man aldrig något om "ondska". Google som en del användare tycks älska högre än jesus har marginaler på närmare 30%.

På vilket vis kan vi jämföra Apple med Microsoft tycker du? Microsoft är huvudsakligen ett mjukvaruföretag och säljer väldigt lite hårdvara. Apple säljer tvärtemot väldigt mycket hårdvara, säljer de sina operativsystem enskilda också?

Google har förvisso sin Nexus men annars får väll även de räknas till mjukvarubranschen?

Men vem vet, Apple kanske donerar sin hårdvara och istället är det operativsystemet som kostar. På tal om det, vad kostar OS X?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

På vilket vis kan vi jämföra Apple med Microsoft tycker du? Microsoft är huvudsakligen ett mjukvaruföretag och säljer väldigt lite hårdvara. Apple säljer tvärtemot väldigt mycket hårdvara, säljer de sina operativsystem enskilda också?

Google har förvisso sin Nexus men annars får väll även de räknas till mjukvarubranschen?

Men vem vet, Apple kanske donerar sin hårdvara och istället är det operativsystemet som kostar. På tal om det, vad kostar OS X?

Microsoft är väl lika mycket hårdvaruföretag som Apple med sitt Xbox, Zune, tangentbord, mös, webbkameror m.m. Ingen av dem tillverkar något själv, de designar och lägger ut tillverkningen på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Microsoft är väl lika mycket hårdvaruföretag som Apple med sitt Xbox, Zune, tangentbord, mös, webbkameror m.m. Ingen av dem tillverkar något själv, de designar och lägger ut tillverkningen på andra.

Ja man kan självklart kalla dator tillbehör för hårdvara men de håller en extremt låg profil i jämförelse med Apple. Visst XBOX360 hör man en del om men det är fortfarande mjukvaran de tjänar mest på här. Du måste väll ändå se en stor skillnad här? Appel leverar mjukvaran och hårdvaran till din dator, Microsoft levererar endast mjukvaran och ett par tillbehör(om du vill köpa dem). Hårvaran d.v.s själva dator köper du på annat håll.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad dillar du om egentligen? Överpris är subjektivt och självklart avgör man själv vad som är bäst och mest värt pengarna. Att de inte kan erbjuda den senaste tekniken må vara men å andra sidan kan ingen annan tillverkare erbjuda OSX med sina datorer heller och då känns Apples produkter rätt prissatta om du kollar egna preferenser. Personligen betalar jag hellre 2000 kr mer för en Mac med OSX än en "PC" med liknande hårdvara med Windows trots att den är 2K billigare.

Skrivet av SnowJim:

Hahaha? Va? Vad räknas som överpris? Vem bestämmer var gränsen går?

En grundsten är självklart värdet på vad produkten kostar att tillverka och det är här som Apple enligt mig och många andra sätter sjuka överpriser(så länge vi pratar om datorer). I regel får man äldre hårdvara till ett högre pris när man köper Apple datorer i jämförelse med "PC"s.

Men sen har vi självklart andra grundstenar som avgör om en produkt är överprisad eller prisvärd. När det gäller Apple så handlar det mycket om funktion och jag kan förstår att många Apple användare värderar dessa funktioner så pass högt att man anser att produkten är prisvärd även om produktions kostnaden är lika med eller lägre med andra liknande produkter.

En annan grundsten är hur lätt det är att köpa rätt produkt, Apple har inte så många att välja mellan vilket gör det ganska lätt, dessutom vet man mer eller mindre alltid vad det är man får. Detta är självklart något som kan vara värt en slant för vissa. När det gäller "PC" marknaden krävs det en hel del för att hitta rätt i djungeln, har du inte koll så är risken stor att du betalar 20 000 för en dator som är värd 10 000 kr.

Att Apple har hög marginal på sina produkter syns väll ganska klart på denna nyheten?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vad dillar du om egentligen? Överpris är subjektivt och självklart avgör man själv vad som är bäst och mest värt pengarna. Att de inte kan erbjuda den senaste tekniken må vara men å andra sidan kan ingen annan tillverkare erbjuda OSX med sina datorer heller och då känns Apples produkter rätt prissatta om du kollar egna preferenser. Personligen betalar jag hellre 2000 kr mer för en Mac med OSX än en "PC" med liknande hårdvara med Windows trots att den är 2K billigare.

hehe läste du ens vad jag skrev. Som sagt vad som är prisvärt är upp till var och en. Att det bara skiljer 2000 kr är väll dock att ta i.

Exempel :
Asus U35JC-RX040V
CPU : i3 370M 2,4 GHz
Minne : 4GB
Grafikkort: GeForce 310m (typ samma som 320) 1 GB
Hårddisk: 650GB SATA
Skärm: 13,3"
Batteritid : 10 timmar
Pris : 6800 kr

MacBook Air
CPU : Intel Core Duo 1,82 GHz
Minne : 2 GB
Grafikkort Geforce 320M 256 MB delat med huvudminnet
Hårddisk : 128GB SSD
Skärm : 13,3"
Batteritid : 7 timmar
Pris : 12 495 kr

Visst SSD disken gör lite så släng in en sådan i Asus dator och lägg på ca 2000 kr så hamnar vi på 8800 kr d.v.s 12 495 - 8800 = 3695 kr mer för MacBook Air trotts att hårdvaran är utan tvekan sämre.

Det hade varit intressant att jämföra även Mac Pro som börjar på 24 000 kr men tyvärr har jag inte tid att leta upp något matchande.

Men som sagt, hårdvaran är inte allt, jag förstår att man kan värdera andra saker som Mac har högre än vad man förlorar i hårdvaran.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

hehe läste du ens vad jag skrev. Som sagt vad som är prisvärt är upp till var och en. Att det bara skiljer 2000 kr är väll dock att ta i.

Exempel :
Asus U35JC-RX040V
CPU : i3 370M 2,4 GHz
Minne : 4GB
Grafikkort: GeForce 310m (typ samma som 320) 1 GB
Hårddisk: 650GB SATA
Skärm: 13,3"
Batteritid : 10 timmar
Pris : 6800 kr

MacBook Air
CPU : Intel Core Duo 1,82 GHz
Minne : 2 GB
Grafikkort Geforce 320M 256 MB delat med huvudminnet
Hårddisk : 128GB SSD
Skärm : 13,3"
Batteritid : 7 timmar
Pris : 12 495 kr

Visst SSD disken gör lite så släng in en sådan i Asus dator och lägg på ca 2000 kr så hamnar vi på 8800 kr d.v.s 12 495 - 8800 = 3695 kr mer för MacBook Air trotts att hårdvaran är utan tvekan sämre.

Det hade varit intressant att jämföra även Mac Pro som börjar på 24 000 kr men tyvärr har jag inte tid att leta upp något matchande.

Men som sagt, hårdvaran är inte allt, jag förstår att man kan värdera andra saker som Mac har högre än vad man förlorar i hårdvaran.

Lägg till ca 2000 för trackpad(som jag ifs anser vara ovärderlig i sammanhanget)
lägg till ca 1000 kr för en dator helt i aluminium(lyxigare känsla+stabilare ifall man tappar den)
lägg till ca 1000 kr för att få en dator som är mellan 0,3-1,7cm tjock!(ASUSen är 2.5cm tjock)
lägg till ca 1000 kr i viktförminskning(detta är en väldigt stor del av en ultraportabel laptop, ASUSen väger 1.9(!) kg, Macbook air väger endast 1,06 kg)

Oj, vips så har macbooken blivit lite prisvärdare.

EDIT: Vet att jag kanske var lite grov i de specifika summorna, men principen. Jag skulle lätt betala lite extra för allt det som jag just drog upp i alla fall. Precis som du beskrev i slutet.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

mrtazz, nu tycker jag absolut att du tar i alldeles för mycket. Speciellt när det gäller att lägga till 2000kr extra för trackpad

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i edit så är jag medveten om det. Samtidigt skulle jag nog inte tveka på att betala 2000 kr extra på en dator bara för att få just den trackpaden. Ni som inte har känt på den vet inte vad ni pratar om, men visst, ta bort en virtuell tusing och priset enligt mig blir i alla fall lika motiverande.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Lägg till ca 2000 för trackpad(som jag ifs anser vara ovärderlig i sammanhanget)
lägg till ca 1000 kr för en dator helt i aluminium(lyxigare känsla+stabilare ifall man tappar den)
lägg till ca 1000 kr för att få en dator som är mellan 0,3-1,7cm tjock!(ASUSen är 2.5cm tjock)
lägg till ca 1000 kr i viktförminskning(detta är en väldigt stor del av en ultraportabel laptop, ASUSen väger 1.9(!) kg, Macbook air väger endast 1,06 kg)

Oj, vips så har macbooken blivit lite prisvärdare.

EDIT: Vet att jag kanske var lite grov i de specifika summorna, men principen. Jag skulle lätt betala lite extra för allt det som jag just drog upp i alla fall. Precis som du beskrev i slutet.

En liten rättelse MacBoo Air 13" väger 1,32 och inte 1,06 så det skiljer ca 600 gram.

Ja precis, de e helt rätt tänkt, du värderar andra saker runtom högre till Mac fördel och tycker då att den är prisvärd. Men skulle vi endast titta på hårdvaran (inte chasi o liknande) så blir det genast svårare att säga att Mac är prisvärt.

- För min del spelar det ingen roll om datorn är 2,5 cm tjock, jag ska ju inte ha den i fickan direkt.
- Det spelar ingen roll för mig om datorn väger 600 gram mer, det klarar jag av att hantera
- För mig är trackpad värd lika med 0
- För mig kan mycket väl plast/alum ge en full go känsla(om det är gjort på rätt vis), man brukar dessutom säga att plast tål stötar bättre (aluminium bubblar till sig).
- För mig spelar en rapp CPU roll, det är värt lika mycket som hårdvaran kostar
- För mig låter 4 GB ram mer rimligt till en modern dator
- 1 GB grafikminne är ju super jämfört med 256 MB delat
o.s.v o.s.v

Alla har olika åsikter vilket gör det svårt att säga generellt vad som är prisvärt eller överpris om man inte går in och pekar på vissa komponenter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Apple har byggt upp sin affärside runt begreppet "det bara funkar" och extrem användarvänlighet. Lägg till ett exklusivt utseende och bra kvalite så kan de salta priset rejält.

Det handlar om marknadsföring. Som att Corsair i mina ögon står för kvalite och AMD K6-2 är rent skräp.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

En liten rättelse MacBoo Air 13" väger 1,32 och inte 1,06 så det skiljer ca 600 gram.

Ja precis, de e helt rätt tänkt, du värderar andra saker runtom högre till Mac fördel och tycker då att den är prisvärd. Men skulle vi endast titta på hårdvaran (inte chasi o liknande) så blir det genast svårare att säga att Mac är prisvärt.

- För min del spelar det ingen roll om datorn är 2,5 cm tjock, jag ska ju inte ha den i fickan direkt.
- Det spelar ingen roll för mig om datorn väger 600 gram mer, det klarar jag av att hantera
- För mig är trackpad värd lika med 0
- För mig kan mycket väl plast/alum ge en full go känsla(om det är gjort på rätt vis), man brukar dessutom säga att plast tål stötar bättre (aluminium bubblar till sig).
- För mig spelar en rapp CPU roll, det är värt lika mycket som hårdvaran kostar
- För mig låter 4 GB ram mer rimligt till en modern dator
- 1 GB grafikminne är ju super jämfört med 256 MB delat
o.s.v o.s.v

Alla har olika åsikter vilket gör det svårt att säga generellt vad som är prisvärt eller överpris om man inte går in och pekar på vissa komponenter.

Det beror som sagt helt på vad man värderar högst.

Efter att ha asat min 15" MBP runt oändligt antal flygplatser och cirka 120 dagar om året på resande fot kan jag säga att vikt och storlek spelar en jävla roll för mig. hade jag varit smart så hade jag köpt 13" MBP istället då det är waaay overkill med all kräm som är i de flesta datorer. Det äre inte kraften i datorn som får mig att hellre sitta på en stationär och photoshoppa det ar förlusten av real estate på skärmen.

Angående trackpaden så är den även för mig helt oumbärlig på en laptop. Inte helt lätt att få plats med en mus i ett flygsäte och jag har aldrig stött på en trackpad på någon annan dator som har gått att stå ut med ens att sköta de enklaste saker.

Sen så skall vi inte glömma att apple går i cykler. Köper man när en ny release precis kommit så är det inte så tokigt pris/prestanda köper man däremot i slutet av en cykel så betalar man en hel del för ganska gammal hårdvara. Jag köpte min MBP 15" precis efter release och många som hävdade att den var överprissatt misslyckades med att plocka ihop en billigare windowsburk med samma prestanda även med saker som trackpad och design borträknade.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så du tycker Apple representerar vad Sweclockers står för? Kan man väl lika gärna börja skriva om PlayStation och ljudanläggningar till bilar..

Det har inget med anti-mac åsikter att göra, bara att man vill läsa om relevanta nyheter, precis som jag går in på Svenska Fans för att läsa om fotboll

Intressant åsikt, men håller du inte med om att Apple är ett datorrelaterat företag?

Är klockmöjligheten i samband med mac ett hinder för Apples nyheter?

Hur ställer du dig till en artikel här med test av iphone eller Windows Phone 7? (Både generellt och jämför konkurrenterna).

Test av bärbara datorer då? (Man ser ju inte hårdvaran).

Tycker inget säger att det handlar om just hårdvara här på swec. Allt som kretsar kring datorer i allt från server till bärbaraste form (mobil) tycker jag är intressant teknik att läsa om. Nätverk/NAS är trist enligt mig bara, men det är en helt personlig åsikt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande ingen roll och har definitivt inget med överpris att göra. De som köper Macbook Air i detta fall köper den till 99% pga OSX och de fördelar som Airen erbjuder, dvs mobilitet och vikt samt prestanda (SSD). De som köper Airen är villiga att betala för det men det gör inte produkten mindre prisvärd.

Visst missa jag det du skrev, my bad men dina jämförelse är lika roliga varje gång du tar upp det. Bara det att jämföra bärbar av plast mot alu är skrattretande.

Skrivet av SnowJim:

hehe läste du ens vad jag skrev. Som sagt vad som är prisvärt är upp till var och en. Att det bara skiljer 2000 kr är väll dock att ta i.

Exempel :
Asus U35JC-RX040V
CPU : i3 370M 2,4 GHz
Minne : 4GB
Grafikkort: GeForce 310m (typ samma som 320) 1 GB
Hårddisk: 650GB SATA
Skärm: 13,3"
Batteritid : 10 timmar
Pris : 6800 kr

MacBook Air
CPU : Intel Core Duo 1,82 GHz
Minne : 2 GB
Grafikkort Geforce 320M 256 MB delat med huvudminnet
Hårddisk : 128GB SSD
Skärm : 13,3"
Batteritid : 7 timmar
Pris : 12 495 kr

Visst SSD disken gör lite så släng in en sådan i Asus dator och lägg på ca 2000 kr så hamnar vi på 8800 kr d.v.s 12 495 - 8800 = 3695 kr mer för MacBook Air trotts att hårdvaran är utan tvekan sämre.

Det hade varit intressant att jämföra även Mac Pro som börjar på 24 000 kr men tyvärr har jag inte tid att leta upp något matchande.

Men som sagt, hårdvaran är inte allt, jag förstår att man kan värdera andra saker som Mac har högre än vad man förlorar i hårdvaran.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Spelar fortfarande ingen roll och har definitivt inget med överpris att göra. De som köper Macbook Air i detta fall köper den till 99% pga OSX och de fördelar som Airen erbjuder, dvs mobilitet och vikt samt prestanda (SSD). De som köper Airen är villiga att betala för det men det gör inte produkten mindre prisvärd.

Visst missa jag det du skrev, my bad men dina jämförelse är lika roliga varje gång du tar upp det. Bara det att jämföra bärbar av plast mot alu är skrattretande.

Konstigt att man inte kan respektera olika tycken? Vissa gillar Alum skal medan andra prioriterar andra saker, hur svårt är det att förstå? Man har inte ett sämre tycke bara för att man inte föredrar Apples produkter.

De e precis som när du letar en partner, vissa går på utseendet andra går på personligheten och resterande går på en bladning, det finns inget som är rätt eller fel.

För mig är Asus datorn långt mycket prisvärdare än en MacBook Air, inte bara för att den är gjord för Windows7 utan även såklart hårdvarumässigt.

Självklart respekterar jag de som föredrar MacBook Air framför Asus datorn, men vi måste väll ändå erkänna att rent hårdvarumässigt så är MacBook tokigt efter. Sen kan man så klart sitta o säga att man inte behöver så mycket kraft men vem är det som bestämmer det? Kan uppstart av operativ och program gå för fort?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

kan man inte argumentera att ipad äro en uppblåst iphone utan telefonfunktion då?

Skrivet av kmzdapimp:

som inte ipad är en jättestor iphone som man inte kan ringa på ! apple är något som jag gillat asså. sjukt dyrt motsvarande den prestanda man får ut ! apple suger

Skrivet av lang999:

Vad är då ipad som kör Iphone OS?
Bara namnet säger ju emot sig själv.
Fick han för mycket medicin på sjukhuset eller.
Bojkotta Apple. De mesta är bättre för halva priset.

Skrivet av heddan:

iPad om något är ju bara en förvuxen mobiltelefon när den tom. kör samma OS som iPhone (IOS4)

Skrivet av roob82:

Hmm "uppblåsta mobiltelefoner"... är inte det precis vad IPad är. En uppblåst Iphone. Det enda som skiljer är ju i stort sett storleken på skärmen.

Skrivet av ambreswe:

Precis vad jag tycker, men grabbarna på Apple har ganska stora egon

Nej.

Rent hårdvarumässigt kan man kanske säga att en iPad är som en förvuxen iPhone (förvuxen iPod touch i alla fall), men iOS på iPad är speciellt anpassat för den större skärmen. Skillnaden är inte som natt och dag så klart, men det är de små grejorna som gör det. Annars skulle väl Apple knappast ha tagit månader av tid på sig för att släppa iOS 4 för iPad. Det är säkert också därför som det tar tid för Google att ta fram Android 3.0.

Det är lätt att på håll döma och dra slutsatser saker och dra slutsatser, men ack så dumt.

Skrivet av flancen:

men hade inte HTC ute en platta för något år sedan som hade bättre prestanda och portar än ipaden?

Sån klassisk SweClockers-kommentar. ”Men prestanda då? Prestanda per krona? Med den här kan jag göra ditt och skruva på den mojängen här och ratta lite där”.
Det finns annat att uppskatta. Det är inte så att det enda av värde är något som alltid går att mäta i sekunder eller FPS. Det finns andra aspekter än prestanda på pappret och antalet portar som gör en produkt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Konstigt att man inte kan respektera olika tycken? Vissa gillar Alum skal medan andra prioriterar andra saker, hur svårt är det att förstå?

Det håller väl alla med om? Ändå diskuteras det vidare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att man ska ha olika smak, annars vore det konstigt och väldigt tråkingt. Lite roligt faktiskt att just DU tar upp det, med tanke på att topicen handlar om Apple vinst så är du som första medlem som tar upp en irrelevant jämförelse mellan två olika bärbara datorer som riktas mot två olika kundgrupper och sen babblar om respekt om olika tycken.

Skrivet av SnowJim:

Konstigt att man inte kan respektera olika tycken? Vissa gillar Alum skal medan andra prioriterar andra saker, hur svårt är det att förstå? Man har inte ett sämre tycke bara för att man inte föredrar Apples produkter.

De e precis som när du letar en partner, vissa går på utseendet andra går på personligheten och resterande går på en bladning, det finns inget som är rätt eller fel.

För mig är Asus datorn långt mycket prisvärdare än en MacBook Air, inte bara för att den är gjord för Windows7 utan även såklart hårdvarumässigt.

Självklart respekterar jag de som föredrar MacBook Air framför Asus datorn, men vi måste väll ändå erkänna att rent hårdvarumässigt så är MacBook tokigt efter. Sen kan man så klart sitta o säga att man inte behöver så mycket kraft men vem är det som bestämmer det? Kan uppstart av operativ och program gå för fort?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Ja det är klart att man ska ha olika smak, annars vore det konstigt och väldigt tråkingt. Lite roligt faktiskt att just DU tar upp det, med tanke på att topicen handlar om Apple vinst så är du som första medlem som tar upp en irrelevant jämförelse mellan två olika bärbara datorer som riktas mot två olika kundgrupper och sen babblar om respekt om olika tycken.

Jag visst e det, läser man inte allt eller inte förstår vad som skrivs så kan det ju vara svårt, men kul att du är road iallafall

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så du tycker Apple representerar vad Sweclockers står för? Kan man väl lika gärna börja skriva om PlayStation och ljudanläggningar till bilar..

Det har inget med anti-mac åsikter att göra, bara att man vill läsa om relevanta nyheter, precis som jag går in på Svenska Fans för att läsa om fotboll

gör dig inte dum nu. varken playstation eller en ljudanläggning handlar om datorhårdvara/mjukvara. apple gör båda delarna.
ska man följa dina kriterier, så finns det ju MYCKET här på swec som är onödigt att skriva om.

nån klagar på att swec handlar om folk som bygger sina datorer osv. då kan man ju i så fall sluta skriva om externa hårddiskar, datorhögtalare eller nått som handlar om nätverk.

för mig handlar swec om hårdvara, såväl dator som mobila enheter av olika slag. o där passar apple in, precis som många andra. det är lite tråkigt att se hur det klagas enbart pga. att det står apple i nyheten eller på produkten, samma människor som sen står o hyllar företag som egentligen inte är nå bättre. ska man klaga, så ska man väll vara konsekvent, tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Apple är grymt bra ur företagsynpunkt. På något sätt så lyckas dem ta ut enorma överpriser utan att kunderna gnäller. Antingen är produkterna något alldeles extra eller så är det hjärntvätt på hög nivå.

Själv har jag som princip att inte köpa något som det görs för mycket reklam för eller som det sätts upp flashiga butiker eller liknande. Dem pengarna kommer från produktpriserna och det är störande att veta att jag betalar en massa för just sånt som inte rör produktens konstruktion.

/s

köp en apple dator så kanske du förstår många förstå sig påare, som aldrig ägt en, vilket är synd.

du äger ingen bil va? o du kör väll inte windows? för jag menar, både stämmer ju in på kriterierna som du satt upp för vad du inte vill köpa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

gör dig inte dum nu. varken playstation eller en ljudanläggning handlar om datorhårdvara/mjukvara. apple gör båda delarna.
ska man följa dina kriterier, så finns det ju MYCKET här på swec som är onödigt att skriva om.

Det som han menar är kanske att Apple användare är generellt inte så intresserad av hårdvara utan använder dator enbart som ett hjälp verktyg i arbetet medan medlemmarna på sweclockers har exakt det motsatta intresset.

Sweclockers för mig har länge varit ren motsatts till vad Apple/Mac står för och därför undrar man såklart om liknade siter som är huvudsakligen inriktat på Apple/Mac även skriver om Microsoft/Windows/"PC" (då inte bara de negativa artiklarna) ?

Men som redan nämnts man kan alltid hoppa över Apple trådarna om man inte är intresserad

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja man kan självklart kalla dator tillbehör för hårdvara men de håller en extremt låg profil i jämförelse med Apple. Visst XBOX360 hör man en del om men det är fortfarande mjukvaran de tjänar mest på här. Du måste väll ändå se en stor skillnad här? Appel leverar mjukvaran och hårdvaran till din dator, Microsoft levererar endast mjukvaran och ett par tillbehör(om du vill köpa dem). Hårvaran d.v.s själva dator köper du på annat håll.

vad är skillnaden på att ha hög marginal på hårdvara och att ha hög marginal på mjukvara egentligen? ja förstår inte vad som är bättre eller sämre av de två. för mig äre samma sak. det är produkter, om än av olika slag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det som han menar är kanske att Apple användare är generellt inte så intresserad av hårdvara utan använder dator enbart som ett hjälp verktyg i arbetet medan medlemmarna på sweclockers har exakt det motsatta intresset.

Sweclockers för mig har länge varit ren motsatts till vad Apple/Mac står för och därför undrar man såklart om liknade siter som är huvudsakligen inriktat på Apple/Mac även skriver om Microsoft/Windows/"PC" (då inte bara de negativa artiklarna) ?

Men som redan nämnts man kan alltid hoppa över Apple trådarna om man inte är intresserad

för mig handlar apples produkter om ett paket. när man snackar om hårdvara, så handlar ju inte allt om vem som är snabbast. när jag köper en bil, så köper jag ju kanske inte den bil som är snabbast, om den faller på många andra kriterier som jag satt upp, om du förstår vad jag menar.

om sweclockers bara handlar om att bygga datorer, så äre ju som jag redan nämnt rätt många saker som borde tas bort här på swec.

personligen ser jag hellre ett swec som är brett o där jag kan välja vad jag vill läsa om, än nått smalt, där jag egentligen inte har nått att välja på.

o självklart ska man respektera olika tycken, jag har inget emot att du inte föredrar apples produkter. jag tycker bara att det är lite konstigt att just du kommer med en sådan kommentar. för med de inlägg du haft i denna tråd så framstår det i alla fall för mi, som om du inte respekterar att det finns folk som gillar apple och värdesätter deras produkter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

vad är skillnaden på att ha hög marginal på hårdvara och att ha hög marginal på mjukvara egentligen? ja förstår inte vad som är bättre eller sämre av de två. för mig äre samma sak. det är produkter, om än av olika slag

Ja så är det kanske, kan ni inte länka till någon sida som påvisar att Microsoft kör med höga marginaler?

Det jag först tänkte var ju att hårdvara kan man generellt jämföra rakt av med hårdvara från andra leverantörer, jag menar om man ska ha ett ATI 5850 i datorn så kostar det 1800 kr, tar en leverantör avsevärt mer betalt så är troligen marginalen också högre. Men detta gäller väll egentligen främst stationära datorer. När det gäller bärbart så läggs det såklart en hel del utveckling på saker runtom som ex formfaktor, design o.s.v och sånt är såklart inte gratis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

för mig handlar apples produkter om ett paket. när man snackar om hårdvara, så handlar ju inte allt om vem som är snabbast. när jag köper en bil, så köper jag ju kanske inte den bil som är snabbast, om den faller på många andra kriterier som jag satt upp, om du förstår vad jag menar.

om sweclockers bara handlar om att bygga datorer, så äre ju som jag redan nämnt rätt många saker som borde tas bort här på swec.

personligen ser jag hellre ett swec som är brett o där jag kan välja vad jag vill läsa om, än nått smalt, där jag egentligen inte har nått att välja på.

o självklart ska man respektera olika tycken, jag har inget emot att du inte föredrar apples produkter. jag tycker bara att det är lite konstigt att just du kommer med en sådan kommentar. för med de inlägg du haft i denna tråd så framstår det i alla fall för mi, som om du inte respekterar att det finns folk som gillar apple och värdesätter deras produkter.

Det jag menar är att om man är intresserad av hårdvara och då även pressa den till sina gränser så är chansen att du köper Mac ganska minimal? Och vad kommer du då köra för operativsystem? Jag skulle gissa på att större delen kör Windows och en väldigt liten del kör Linux, högst troligt kommer ingen köra OS X. Då är frågan, vad ska vi har för nyheter till dessa medlemmar? Är det intressant att skriva om nyheter om Apple?

Visst man kan ju fundera på hur bra ex mobiltelefoner passar in, men å andra sidan så har mer eller mindre alla en mobiltelefon och det har med teknik att göra.

Ska man skriva om alla nyheter inom teknik och inte begränsa sig alls så är det väll något åt M3 hållet vi pratar om? Om jag då vill bygga ny dator och clocka den lite är det ett bättre ställe att gå till än en nischad site som SweClockers?

Jag ser personligen hellre nischade siter, ex är jag intresserad av ficklamper då letar jag upp ett site om det, är jag intresserad av Apples produkter då letar jag upp en site om det. Detta gör jag för att försöka slippa allt Buzz runtom och dessutom få mer ingående nyheter.

Hade jag själv varit huvudsakligen Mac användare så hade jag självklart röt mig på siter som behandlar ämnet ingående.

Tråkigt att du inte tycker att jag respekterar apple användare, det jag menar är bara att generellt är jag inte intresserad av Apple efter som jag hänger på detta forum och då vill jag gärna slippa sortera bland nyheterna. Men jag förstår ju att Sweclockers kommer fortsätta med apple nyheter så det får jag finna mig i.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Eftersom jag är uppvuxen med microsofts OS så tror jag inte att jag kan lära mig Apples dito lika bra. Tror så är fallet för rätt många här.

Apples hårdvara är det inget fel på (förutom vissa grafiklösningar) och designen/konstruktionerna tilltalar mig. Men OSX är inget jag vill beblanda mig med.

Jag hade lätt kunnat betala runt 20 000 kr för en 27" imac med Windows och ett vettigt grafikkort ( i stil med HD6950 / Gtx 570).

Saxat från apple.se "den otroligt kraftfulla ATI Radeon HD 5750 med 1 GB GDDR5-minne. Du kommer att märka av hastighetsökningen varje gång du använder 3D-program och spelar grafikintensiva spel."

Jag vet inte hur det är med er, men jag hade inte klassat 5750 som "otroligt kraftfullt"...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Men OSX är inget jag vill beblanda mig med.

Varför inte det?
Det påminner mig om hur handfallna IT-folk som jobbar med Microsofts-mjukvaror hela dagarna brukar vara när det hamnar en Mac framför dem. Då blir de totalt avtrubbade och all kunskap de har inom datorer och IT är plötsligt som bortblåst. Detta är mig helt obegripligt.

Klart du inte ska beblanda dig med Mac OS X om du inte vill, men tror det är bra att inte ha en helt fientlig inställning.

Det där med grafikkorten när det gäller Apple datorer håller jag fullständigt med om och det där citatet från hemsidan är ju bara reklamsnack. Sen är det bara att inse att Apple (i alla fall i nuläget) inte ser något värde i att alltid haka på de senaste grafikkorten. Hade de velat göra det så är jag övertygad om att det sett annorlunda ut.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Tråkigt att du inte tycker att jag respekterar apple användare, det jag menar är bara att generellt är jag inte intresserad av Apple efter som jag hänger på detta forum och då vill jag gärna slippa sortera bland nyheterna. Men jag förstår ju att Sweclockers kommer fortsätta med apple nyheter så det får jag finna mig i.

Så är det väl med de flesta nyheter även här – vissa är inte intresserade av alla artiklar som kommer upp.
Vissa vill kanske ha lite Apple-nyheter även här. Vem har rätt att bestämma vad som är OK och inte?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tråkigt att du inte tycker att jag respekterar apple användare, det jag menar är bara att generellt är jag inte intresserad av Apple efter som jag hänger på detta forum och då vill jag gärna slippa sortera bland nyheterna. Men jag förstår ju att Sweclockers kommer fortsätta med apple nyheter så det får jag finna mig i.

För att inte vara intresserad så förekommer ditt namn märklig ofta i just diskussioner gällande Apple

Ser personligen inget problem med att Sweclockers har vidgat sina vyer. Var längesen jag såg det som en sida om ren hårdvara för datorentusiaster.

Skrivet av Albinfiskare:

Eftersom jag är uppvuxen med microsofts OS så tror jag inte att jag kan lära mig Apples dito lika bra. Tror så är fallet för rätt många här.

Vad är det där för inställning Jag har själv vuxit upp med Microsofts OS och körde det fram till snart tre år sedan. Att komma in i med OS X gick mycket snabbare än jag trodde det skulle göra, det mesta känns väldigt logiskt upplagt. Har haft större problem när jag skall hjälpa bekanta/föräldrarna med sina Win7 burkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

köp en apple dator så kanske du förstår många förstå sig påare, som aldrig ägt en, vilket är synd.

du äger ingen bil va? o du kör väll inte windows? för jag menar, både stämmer ju in på kriterierna som du satt upp för vad du inte vill köpa.

Windows följer med burken. Bil nej. När och om det kommer så får jag jämföra och se vilken som gör minst reklam.

Poängen är att det bör finnas måtta med reklamen, butikerna och sådana "flash"-utgifter. Ungefär som man jämför välgörenhetsorganisationer. Hur stor del av pengarna går verkligen iväg till själva syftet? 50%? 75%? Högt ska det vara helst.

Apple är nere på botten av en sådan lista tillsammans med modebranchen men dem lirar ändå på starkt. Hjärnan säger undvik men ögonen gillar.

Tro inte att jag inte varit sugen på en macbook som kör windows. Det enda som håller mig borta är överpriset egentligen och eftersom det inte kommer bli bättre där, snarare värre med tiden så kommer det aldrig bli någon verklighet av allt detta. Kanske bara om en faller från himlen rakt ner i knät på en.

Så här generöst skrivet mot Apple har jag aldrig i mitt liv gjort heller.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970