Permalänk
Medlem

Man kan köra WEP, om man vill bli hackad på fem sekunder klockrent ^^

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hehe är WEP så dåligt? visst det är det gamla säkerhetskryppteringen men är det verkligen så dåligt?:P

Ja, fast bättre än inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hehe är WEP så dåligt? visst det är det gamla säkerhetskryppteringen men är det verkligen så dåligt?:P

google säger allt : WEP+hack

Med alla dessa gudier kan vilken svärmor som helst hacka WEP kryptering

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte just är ute efter n-specifikation så har Asus också haft en mini-router på marknaden några år nu (mått: 86 mm (L)* 62 mm (W)* 17 mm (H) ). Efter jag dragit nätverkskablar dolt i lägenheten har den endast som uppgift att finnas för bärbara datorer och dylikt, samt trådlösa skrivare. Fungerar utmärkt. Är gömt med resten av centralen för nätverket bakom en liten lucka i hallväggen.

Permalänk
Medlem

Eller så använder man den inbyggda routern i android 2.2 på din mobiltelefon. mycket smidigare och ingen ac adapter eller ens mini-router att ta med sig!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lazzar:

Eller så använder man den inbyggda routern i android 2.2 på din mobiltelefon. mycket smidigare och ingen ac adapter eller ens mini-router att ta med sig!

Blir ju dyrt att surfa med mobilen om man t.ex. är på CES i Las Vegas.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Grymt att kunna använda den som en AP för det priset. Någon som vet en sjysst AP (behöver inte vara så liten) som är billig? För att användas med befintlig router/server.

TP-link har vettiga produkter till låga priser, deltaco är dist i Sverige så du borde hitta dem lite överallt.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

google säger allt : WEP+hack

Med alla dessa gudier kan vilken svärmor som helst hacka WEP kryptering

Hehehe inte bra ! men jag minns att jag försökte sätta upp med wpa från början fast alla enheter vill inte leka då min PS3'a, belkin mottagare, TP router och 4 laptops plus skrivare och 3 mobiler med wifi
Så tills vidare kör jag med detta, routern räcker inte långt utanför huset och jag är nog den mest dator kompetenta på kvarteret iaf:P

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en mobil router-lösning för sina mobiler/datorer så finns ju lösningar så som http://www.vodafone.com.au/personal/mobile-broadband/pocket-w... ,

"A portable way to wirelessly connect your devices to the internet, Pocket WiFi™ is an ingenious little device that slips into your pocket and broadcasts the internet wirelessly to up to five compatible devices. In essence it is both a Portable Modem and a WiFi router and because it's completely wireless you can securely connect devices like your smartphone, laptop, tablet computer and gaming console to the internet while you're on the move."

borde ju gå att hitta en upplåst som går att använda i sverige med valfritt sim.
-> review http://www.cnet.com.au/vodafone-pocket-wifi-339305439.htm .

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Varför man skulle vilja driva den här prylen via USB?

Jusst därför att den kanske är främst tänkt till resan? Alla länder kör inte med europluggar och dessutom är det ju inte särskilt smidigt att behöva släpa runt på en massa strömadaptrar (särskilt som strömadaptern nästan är klumpigare än enheten själv).

För det är ju ganska troligt att man redan har en strömadapter för USB (som dessutom är betydligt smidigare än den där) till hands (telefon, MP3-spelare osv.) och jag brukar i alla fall redan som det är ha alldeles för många strömadaptrar med mig (med sladdar som trasslar in sig osv.) så att kunna driva den via USB är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Varför man skulle vilja driva den här prylen via USB?

Jusst därför att den kanske är främst tänkt till resan? Alla länder kör inte med europluggar och dessutom är det ju inte särskilt smidigt att behöva släpa runt på en massa strömadaptrar (särskilt som strömadaptern nästan är klumpigare än enheten själv).

För det är ju ganska troligt att man redan har en strömadapter för USB (som dessutom är betydligt smidigare än den där) till hands (telefon, MP3-spelare osv.) och jag brukar i alla fall redan som det är ha alldeles för många strömadaptrar med mig (med sladdar som trasslar in sig osv.) så att kunna driva den via USB är guld värt.

Um.. om man driver den med usb går ju hela den trådlösa funktionen bort. Eftersom routern kräver en kabel till WAN för att komma ut på nätet så är blir det ju självklart en kabel från router till WAN. Om den dessutom ska drivas med en USB-kabel krävs det ju ytterliggare en kabel från dator till router. Då kan man ju inte använda routern trådlöst utan kan lika gärna köra en vanlig nätverkskabel rakt in i väggen.

Se min fina schematiska skiss:
Internet------router )))) dator (så här är det tänkt)
Internet-----router------USB----dator (så här tänker du)

Ser inte hur den ska kunna drivas av USB utan att inskränka på trådlösheten.

Permalänk
Skrivet av Anthor:

Um.. om man driver den med usb går ju hela den trådlösa funktionen bort. Eftersom routern kräver en kabel till WAN för att komma ut på nätet så är blir det ju självklart en kabel från router till WAN. Om den dessutom ska drivas med en USB-kabel krävs det ju ytterliggare en kabel från dator till router. Då kan man ju inte använda routern trådlöst utan kan lika gärna köra en vanlig nätverkskabel rakt in i väggen.

Se min fina schematiska skiss:
Internet------router )))) dator (så här är det tänkt)
Internet-----router------USB----dator (så här tänker du)

Ser inte hur den ska kunna drivas av USB utan att inskränka på trådlösheten.

Kunde verkligen inte säga det bättre själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anthor:

Um.. om man driver den med usb går ju hela den trådlösa funktionen bort. Eftersom routern kräver en kabel till WAN för att komma ut på nätet så är blir det ju självklart en kabel från router till WAN. Om den dessutom ska drivas med en USB-kabel krävs det ju ytterliggare en kabel från dator till router. Då kan man ju inte använda routern trådlöst utan kan lika gärna köra en vanlig nätverkskabel rakt in i väggen.

Se min fina schematiska skiss:
Internet------router )))) dator (så här är det tänkt)
Internet-----router------USB----dator (så här tänker du)

Ser inte hur den ska kunna drivas av USB utan att inskränka på trådlösheten.

Har du använt den här typen av enheter? Att använda den som router är endast ett av dess användningsområden, likt andra liknande produkter. Recensionen omnämner att den kan ställas i AP-läge. Du kan därför använda den på många olika sätt.

1.) Ifall datorn inte har inbyggt trådlöst nätverkskort kan den ta den rollen (ett plus är då att det inte krävs några drivrutiner, eftersom ifrån datorn sett är en eth anslutning). Att föredra att den då drivs av en USB-port.

2.) Den skulle kunna fungera ensamt som en central för ett intranät. Inte för att den är nätverksansluten till en dator, men den kan ändå smidigt dra nytta av att få strömförsörjningen genom USB-port.

3.) Hur först bakvänt det än kan te sig, kan det ju faktiskt vara en vettig lösning att i fall där det endast finns ett nätverksuttag, låta enheten fungera som router/AP för flera trådlöst anslutna enheter. Beroende på omständigheterna kan det vara ett plus att strömförsörjningen kan ske genom USB-port.

I hemmet har jag en liknande produkt, och den är ansluten till en brandvägg (AMD Geode + Monowall), både för eth för nätverk, och USB för strömförsörjning. Mycket smidigt och utrymmessparande. Trådlöst är i mitt fall ändå endast ett komplement till de fasta dragningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthor:

Um.. om man driver den med usb går ju hela den trådlösa funktionen bort. Eftersom routern kräver en kabel till WAN för att komma ut på nätet så är blir det ju självklart en kabel från router till WAN. Om den dessutom ska drivas med en USB-kabel krävs det ju ytterliggare en kabel från dator till router. Då kan man ju inte använda routern trådlöst utan kan lika gärna köra en vanlig nätverkskabel rakt in i väggen.

Se min fina schematiska skiss:
Internet------router )))) dator (så här är det tänkt)
Internet-----router------USB----dator (så här tänker du)

Ser inte hur den ska kunna drivas av USB utan att inskränka på trådlösheten.

Nu har KimTjik svarat på en del. Men missade du helt att jag skrev att de flesta antagligen redan har en laddare till sin telefon, mp3-spelare etc. som redan laddas via USB? Dvs. du har redan en laddare med USB-uttag och kan köra routern på denna - utan att förlora någon som helst mobilitet.

Läs om läs rätt.

Permalänk

Öh, vad ska man med den där till?

Har en 3G router som är mindre... så det här är ju bara junk.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Anthor:

Um.. om man driver den med usb går ju hela den trådlösa funktionen bort. Eftersom routern kräver en kabel till WAN för att komma ut på nätet så är blir det ju självklart en kabel från router till WAN. Om den dessutom ska drivas med en USB-kabel krävs det ju ytterliggare en kabel från dator till router. Då kan man ju inte använda routern trådlöst utan kan lika gärna köra en vanlig nätverkskabel rakt in i väggen.

Se min fina schematiska skiss:
Internet------router )))) dator (så här är det tänkt)
Internet-----router------USB----dator (så här tänker du)

Ser inte hur den ska kunna drivas av USB utan att inskränka på trådlösheten.

Sedan finns de ju även USB batterier (laddare) vilka borde fungera också för att driva den? Då behövs ju ingen vägg adapter t.ex utan bara internet uttag. Iallafall temporärt tills batteriet dött. Beror väl på vilket man har dock. Finns ju alltid de med solpaneler. Då behöver du ju inte ens betala för strömmen den förbrukar om solpanelerna alstrar ström tillräckligt snabbt!
Exempel:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.40210
Kanske är helt ute o cyklar och detta inte är möjligt. De är ju aningen halt ute så cykla är ju ingen bra idé isåfall!

Skrivet av quattro-2.6:

Öh, vad ska man med den där till?

Har en 3G router som är mindre... så det här är ju bara junk.

Den klarar av n standarden. Något din 3G router inte ens kommer i närheten av i fart! Dessutom behöver du inte ha ett simkort för att använda den.

Jag tycker det skulle varit nice att t.ex om man kom till en kompis som bara har en vanlig router och jag ville bli uppdaterad på mina mail på min android telefon medans jag var där. Hur enkelt som hellst då att bara plugga in denna och voila. Trådlöst internet utan att han vet om de. (För den inte syns! ;O )

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Skulle den haft 3gkort så hade den sålt som smör, men den ser trevlig ut även utan.

Du menar 4G?

Permalänk
Skrivet av Pettingson:

Sedan finns de ju även USB batterier (laddare) vilka borde fungera också för att driva den? Då behövs ju ingen vägg adapter t.ex utan bara internet uttag. Iallafall temporärt tills batteriet dött. Beror väl på vilket man har dock. Finns ju alltid de med solpaneler. Då behöver du ju inte ens betala för strömmen den förbrukar om solpanelerna alstrar ström tillräckligt snabbt!
Exempel:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.40210
Kanske är helt ute o cyklar och detta inte är möjligt. De är ju aningen halt ute så cykla är ju ingen bra idé isåfall!

Den klarar av n standarden. Något din 3G router inte ens kommer i närheten av i fart! Dessutom behöver du inte ha ett simkort för att använda den.

Jag tycker det skulle varit nice att t.ex om man kom till en kompis som bara har en vanlig router och jag ville bli uppdaterad på mina mail på min android telefon medans jag var där. Hur enkelt som hellst då att bara plugga in denna och voila. Trådlöst internet utan att han vet om de. (För den inte syns! ;O )

Nja, jag behöver ingen sim i mitt heller.
Fungerar som en WiFi router men går även att använda för 3G, köpte en Siba LL 7ck100 surfplatta utan 3G och denna router krävdes tyvärr för att kunna surfa någon annanstans än soffan.. Fick inte tethering i min SE Xperia X10 mini pro å fungera efter otåliga försök.
Och lustigt nog krasha mobilen och fick uppdateras för att fungera, dock med senaste uppdateringen fungerar inte ROOT längre.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Du menar 4G?

Kan folk sluta kalla LTE för 4G? Operatörerna har gjort en fuling och marknadsför LTE som 4G trots att det inte uppfyller kraven.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Kan folk sluta kalla LTE för 4G? Operatörerna har gjort en fuling och marknadsför LTE som 4G trots att det inte uppfyller kraven.

Så du menar att efter 4G kommer LTE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Så du menar att efter 4G kommer LTE?

LTE är det vi har nu, det som telia, tele2, telenor osv marknadsför som 4G. Som inte uppfyller kraven för att få kallas för 4G. Skämtsamt kallas LTE för 3,9G av några.

När vi får riktiga 4G återstår att se.

LTE
4G

Permalänk
Medlem

Minstase jag har sett.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hehehe inte bra ! men jag minns att jag försökte sätta upp med wpa från början fast alla enheter vill inte leka då min PS3'a, belkin mottagare, TP router och 4 laptops plus skrivare och 3 mobiler med wifi
Så tills vidare kör jag med detta, routern räcker inte långt utanför huset och jag är nog den mest dator kompetenta på kvarteret iaf:P

Du kan dölja ssid'n dvs att nätverksnamnet inte kommer upp när du ser samtliga nätverk. Du måste veta nätverkets ssid(namn) för att kunna ansluta till det
Funkar oberoende av vilken kryptering du använder om jag inte har helt fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Du kan dölja ssid'n dvs att nätverksnamnet inte kommer upp när du ser samtliga nätverk. Du måste veta nätverkets ssid(namn) för att kunna ansluta till det
Funkar oberoende av vilken kryptering du använder om jag inte har helt fel

Hmm har inte tänkt på detta innan, ofta får man ju ändå konfiga för hand
Himla bra idé faktiskt för jag tänker inte strula med wpa igen (:

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

TP-link har vettiga produkter till låga priser, deltaco är dist i Sverige så du borde hitta dem lite överallt.

Tack för tipset, verkar grymt! Billiga också

Du råkar inte veta skillnaden på TL-WA901ND och TL-WA801ND?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Mejlade TP-link's support och frågade vad skillnaden på TL-WA901ND och TL-WA801ND var. Fick snabbt svar, men förstår inte riktigt. Kan någon med hjälp av deras svar nedan förklara vad skillnaden är?

Citat:

Dear Markus,
Thank you very much for your email requesting information about our product.
This is Hannah from TP-LINK technical support department.

TL-WA801ND has two antennas while TL-WA901ND has three antennas. Yet the max
power and antenna gain of the two products are the same. TL-WA801ND support
only CCA technology while the other one supports both CCA and SST
technology.

Clear Channel Assessment,CCA;Signal Sustain Technology,SST;Please google
them for more details.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av znarkus-o:

Mejlade TP-link's support och frågade vad skillnaden på TL-WA901ND och TL-WA801ND var. Fick snabbt svar, men förstår inte riktigt. Kan någon med hjälp av deras svar nedan förklara vad skillnaden är?

De är likvärdig till skillnad från SST som jag inte vet vad är och att WA901ND har 3 antenner och WA801ND har 2. 3 Antenner krävs för de teoretiska 300Mbps. Är det låg prisskillnad hade jag tagit den med 3 antenner. Varsågod för tipset föresten.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

De är likvärdig till skillnad från SST som jag inte vet vad är och att WA901ND har 3 antenner och WA801ND har 2. 3 Antenner krävs för de teoretiska 300Mbps. Är det låg prisskillnad hade jag tagit den med 3 antenner. Varsågod för tipset föresten.

Citat:

Dear Markus,
Thank you very much for your valuable feedback.

They are 11N access point with 300Mbps.

SST is a technology to adjust the signal direction automatically to get the best signal communication between the two devices.

Fick det svaret när jag bad dem förtydliga. Tack igen Lurcazzus, köper nog WA901ND.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig använding om man ska ta ström via USB från något annat än en dator. T.ex en gigabit router om man kör den som AP. Eller även om man har en dator på sitt hotelrum och vill att andra personer som sitter i samma rum eller rummet bredvid ska nå den, mm

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.