intel sandy bridge i5 2500K / i7 2600K 1.52v är max för 24/7

Permalänk
Medlem

intel sandy bridge i5 2500K / i7 2600K 1.52v är max för 24/7

Hej

Ville bara säga att 1.52v är max för 24/7. Jag pratade just med en från intel, här är konversationen:

You are now chatting with 'Brian'
Brian: Hello. Thank you for using the Intel Customer Support chat service. We are glad to be of service. How can I help you today?
we_kk_tor@hotmail.com: Hi
we_kk_tor@hotmail.com: I want to know what is the max safe voltage for sandy bridge?? no one really seems to know that, thx
Brian: Do you have the model number of one of the Intel products?
we_kk_tor@hotmail.com: you mean i5 2500k?
Brian: I am going to transfer you over to the technical department and they will continue with the process.
Brian: Please hold.
we_kk_tor@hotmail.com: ok thx
Please wait while I transfer the chat to the best suited site operator.
You are now chatting with 'Dago'
Dago: Hello. Thank you for using the Intel Customer Support chat service. We are glad to be of service. How can I help you today?
we_kk_tor@hotmail.com: Hi
we_kk_tor@hotmail.com: I want to know what is the max safe voltage for sandy bridge?? no one really seems to know that, thx
Dago: let me check, the processor specifications, please wait
Dago: this is the processor page, now let me check your inquiry:
Dago: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52210&code=Intel%c2%ae+C...)
we_kk_tor@hotmail.com: I cant find any volt values?
we_kk_tor@hotmail.com: the intel specs says 0.025v - 1.52v range in volt, but 1.52v just cant be safe for 24/7
we_kk_tor@hotmail.com: some says 1.38v too but I want a official max safe volt from intel, dont you know the max safe volt ?
Dago: I am checking the datasheet, please wait sir
we_kk_tor@hotmail.com: ok thx
Dago: let me confirm, are you looking the max safe voltage for the supported ram or for the processor cores?
we_kk_tor@hotmail.com: not ram, I want to know the vcore for the processor
we_kk_tor@hotmail.com: max safe
Dago: ok fine, I am checking
Dago: thanks for your patience
we_kk_tor@hotmail.com: np
Dago: please check page 78 of the following document:
Dago: http://download.intel.com/design/processor/datashts/324641.pd...
we_kk_tor@hotmail.com: ok
we_kk_tor@hotmail.com: yes it is this I mean, MAX = 1.52v, but for 32nm, that just can be a safe volt for 24/7 ?? Shouldnt it be much lower ?
we_kk_tor@hotmail.com: I mean wasnt the previous 45nm max = 1.45v or something like that?
Dago: those are the specifications for this processor, the VID is (0.25) min and (1.52) max, and it is safe for 24*7
we_kk_tor@hotmail.com: ok Thx, so 1.52v for 24/7 is safe
we_kk_tor@hotmail.com: yes or no
Dago: yes
we_kk_tor@hotmail.com: Thx!
Dago: Is there something else I would be able to assist you with?
we_kk_tor@hotmail.com: no sir, this was what I want to know! thx
Dago: Thank you for using chat. We value your suggestions and would appreciate it if you would take a moment to complete our survey. The survey will appear when you click "Close'' to close the chat window. Have a nice day.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Så att köra 1333MHz är nästan det enda alternativet isåfall, för det är väl inte många 1600MHz minnen som som ligger under 1.52?

Permalänk
Medlem

nej nej, det är inte minnesvolten jag pratar om där, det är volten till cpun. Max säkra volten för minnena enligt intel spec är 1.575v för sb

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Låter ganska högt...
Är det inte så att processorns "Wear and Tear" är en kombination av MHz-tal och spänning? M.a.o kan det vara så att ett "safe" värde enligt INTEL (1.52v) avser då processorn körs i fabriksklock (3.3 el. 3.4GHz)... bara en tanke.

1.52v på 5.5GHz är kanske inte att rekommendera för 24/7.... om man nu skulle nå så högt.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Du borde döpa om tråden, trodde även att de handlade om volten till ramminnena.
Keep the god jobb up

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i OC men hur många Ghz skulle man teoretiskt kunna få ut med en sån hög volt?

Bra tråd!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

jäklar ! de var goda nyheter! tänk bara på att man måste kunna kyla bort det oxå . de här var det jag hittade TCASE_MAX = 72,6 grader.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Är inte så insatt i OC men hur många Ghz skulle man teoretiskt kunna få ut med en sån hög volt?

Bra tråd!

5.4-6ghz.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Wow grymt!

Permalänk

Skulle vara intressant att få ett definitivt svar för max spänning på RAM också. Det råder ju stor förvirring när det gäller det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tror nog att supporten inte var kompetent nog att ge ett svar på frågan...

Läser man fotnoten till värdet 1.52 står det att värdet programmeras in och är unikt för varje processor, så det verkar ju vara något absolut maximum för vad som kan programmeras in snarare än vad som är säkert att köra.

Det finns ju andra som fått andra svar från Intel: http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=18190523&post...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Så att köra 1333MHz är nästan det enda alternativet isåfall, för det är väl inte många 1600MHz minnen som som ligger under 1.52?

Corsairs Vengeance-serie kör i 1.5V. Letar man sig utomlands så kan nog importera minnen från t.ex. G.SKILL som körs i 1.5V också.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

tror inte att 1.52v i detta dokument syftar till 24/7 safe volt, iaf inte om du ska ha din cpu i 2+ år :D.
Den posten på overclockers låter mer pålitlig än tech support snubben.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Corsairs Vengeance-serie kör i 1.5V. Letar man sig utomlands så kan nog importera minnen från t.ex. G.SKILL som körs i 1.5V också.

Fast spänningen som talas om i tråden är Vcore, inte minnesspänningen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

5.4-6ghz.

JÄKLAR! Hört rykten om 5.5Ghz men attköra det 24/7 xD

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

JÄKLAR! Hört rykten om 5.5Ghz men attköra det 24/7 xD

beror på om man vågar.
kan troligen köra min på 5.3-5.4ghz 24/7 men 5ghz är dock en mer optimal balans.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Men hur blir det om man då tex kör 5.1gz och med inställningen att den går ner till 1.6ghz då den inte används så hårt, då borde de ju vara mindre risk för skada osv?

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem

Det man behöver oroa sig för är temperaturen. Tumregeln när man snackar material så säger man att livslängden halveras för var 10:e extra grad.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Det man behöver oroa sig för är temperaturen. Tumregeln när man snackar material så säger man att livslängden halveras för var 10:e extra grad.

Menar du att spänning inte har någon inverkan på materialet förutom värmen den genererar? finns det någon fakta bakom det som man kan få del av i så fall? låter intressant, men är en sån som vill ha mer fakta innan jag tror

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Menar du att spänning inte har någon inverkan på materialet förutom värmen den genererar? finns det någon fakta bakom det som man kan få del av i så fall? låter intressant, men är en sån som vill ha mer fakta innan jag tror

Exakt, så länge du kan kör med flytande kväve 24/7 så lär du inte behöva bekymra dig :P.
Hittade följande på google då jag har noll koll på ellära själv men det bekräftar det jag sa.
-------
I took my electronic class way back in the '80s, so 'am a little rusty on this part.
Voltage is just a carrier, think of it as a water pipe. And water flow is the current.
For example:
1 diameter of water pipe = 1 volt. = 1 Amp.
When you increase the voltage you increase the provability of current. Therefore more watts, which mean more heat as well.
So your question of Voltage is yes. It will kill your processor eventually. Depend on you CPU thermal breakdown.
-------
Varje ny design som tillverkas provas genom att stoppas in i ett värmeskåp och ska sedan klara en viss tid för att vara godkänd, det var så här problemen på SB upptäcktes. Med andra ord släpptes SB innan komponenterna hade fullt OK från testlabbet.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Exakt, så länge du kan kör med flytande kväve 24/7 så lär du inte behöva bekymra dig :P.
Hittade följande på google då jag har noll koll på ellära själv men det bekräftar det jag sa.
-------
I took my electronic class way back in the '80s, so 'am a little rusty on this part.
Voltage is just a carrier, think of it as a water pipe. And water flow is the current.
For example:
1 diameter of water pipe = 1 volt. = 1 Amp.
When you increase the voltage you increase the provability of current. Therefore more watts, which mean more heat as well.
So your question of Voltage is yes. It will kill your processor eventually. Depend on you CPU thermal breakdown.
-------
Varje ny design som tillverkas provas genom att stoppas in i ett värmeskåp och ska sedan klara en viss tid för att vara godkänd, det var så här problemen på SB upptäcktes. Med andra ord släpptes SB innan komponenterna hade fullt OK från testlabbet.

hittade en diskussion om electromigration som beror på just spänning, och det blir värre med hög spänning, framför allt om man matar med högre spänning än nödvändigt, om jag förstog det hela rätt, förstog inte allt som skrevs men det var intressant läsning, http://www.overclock.net/amd-cpus/679418-so-whats-point-stress-tests-5.html#post8614603
Det var ett långt inlägg kan jag säga

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

hittade en diskussion om electromigration som beror på just spänning, och det blir värre med hög spänning, framför allt om man matar med högre spänning än nödvändigt, om jag förstog det hela rätt, förstog inte allt som skrevs men det var intressant läsning, http://www.overclock.net/amd-cpus/679418-so-whats-point-stress-tests-5.html#post8614603
Det var ett långt inlägg kan jag säga

Hittade också en del senare, men då jag precis som du inte orkade sätta mig in i all konstigheter runt elektriska kretsar som jag har små till inga kunskaper inom postade jag det inte då.

http://ixbtlabs.com/articles/pentium4athlonxpthermalmanagemen...
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=132275

Permalänk
Skrivet av Tobbee:

Så att köra 1333MHz är nästan det enda alternativet isåfall, för det är väl inte många 1600MHz minnen som som ligger under 1.52?

Jag kör I5 3570k

Jag gick in i BIOS och ställde upp ram en till 2000Mhz som det ska vara då har den cklockat sig själv får ut 3,9 Ghz. Kör P8z77, kanske är det någon som kan svara på hur jag gör mer exakt i själva bios för övercklokning? Guiderna förstår jag, Till viss del ställa upp IDL verkar inte gå på mitt modekort därimot volt och core speed massa andra grejer kan jag röra hur jag vill känns lite riskabelt bara

Permalänk
Skrivet av Tobbee:

Så att köra 1333MHz är nästan det enda alternativet isåfall, för det är väl inte många 1600MHz minnen som som ligger under 1.52?

Jag kör I5 3570k

Jag gick in i BIOS och ställde upp ram en till 2000Mhz som det ska vara då har den cklockat sig själv får ut 3,9 Ghz. Kör P8z77, kanske är det någon som kan svara på hur jag gör mer exakt i själva bios för övercklokning? Guiderna förstår jag, Till viss del ställa upp multiplier verkar inte gå på mitt modekort därimot volt och core speed massa andra grejer kan jag röra hur jag vill känns lite riskabelt bara