Permalänk

överklocka en I7 2600k "lagom"?

HEJ!
skall försöka på mig detta med överklockning...
undrar om det är ngn som kan ge mig tips om vad som är en stabil och "lagom" nivå att överklocka (inget som är på gränsen)
asrock p67 extreme moderkort (ej köpt ännu, finns det ngt bättre val/enklare att överklocka)
i7 2600K 3.4
8gb dominator minnen 1600mzh
2st hd6950 CF

om det sedan finns ngn guide för just denna processor, är det ju ännu bättre! (jag har sett den övergripande guiden på typ 100 sidor... )

TACK!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewolf_68:

HEJ!
skall försöka på mig detta med överklockning...
undrar om det är ngn som kan ge mig tips om vad som är en stabil och "lagom" nivå att överklocka (inget som är på gränsen)
asrock p67 extreme moderkort (ej köpt ännu, finns det ngt bättre val/enklare att överklocka)
i7 2600K 3.4
8gb dominator minnen 1600mzh
2st hd6950 CF

om det sedan finns ngn guide för just denna processor, är det ju ännu bättre! (jag har sett den övergripande guiden på typ 100 sidor... )

TACK!!

Jag skulle utan tvekan testa vad den går för på org vcore och stanna där.
Skulle tippa på att den gör 4ghz+ på org vcore, sedan kan du vara nöjd..!
mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag skulle utan tvekan testa vad den går för på org vcore och stanna där.
Skulle tippa på att den gör 4ghz+ på org vcore, sedan kan du vara nöjd..!
mvh

Varför?

Jag kör min på 4,8, tempen är på gränsen till för hög med nh-d14 på låg fläkthastighet.

4,6 ghz skulle jag säga är lagom och väldigt safe, med en bra kylare. Vcore är knappt höjt då och du behöver inte PLL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Varför?

Jag kör min på 4,8, tempen är på gränsen till för hög med nh-d14 på låg fläkthastighet.

4,6 ghz skulle jag säga är lagom och väldigt safe, med en bra kylare. Vcore är knappt höjt då och du behöver inte PLL.

Får jag fråga vilken vcore du kör på på 4.8ghz?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Varför?

Jag kör min på 4,8, tempen är på gränsen till för hög med nh-d14 på låg fläkthastighet.

4,6 ghz skulle jag säga är lagom och väldigt safe, med en bra kylare. Vcore är knappt höjt då och du behöver inte PLL.

Beror ju helt vad han har fått för exemplar också...Men 4 - 4,5GHz borde inte vara några större problem. Det är bara att prova sig fram helt enkelt

Min måste ha 1,36V för att klara 4,5GHz, då är den primestabil 10h+ Ska jag upp till 4,7GHz behöver jag 1,4V ungefär och då blir den typ 80-85 grader efter 1h prime...

Har en thermalright Ultra-120 kylare.

Då kör jag hellre 4,5 och är nöjd, skillnad märks inte ändå finns inte tillräckligt bra grafikkort än ändå så

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Får jag fråga vilken vcore du kör på på 4.8ghz?

1,38
pll 1,725

75 grader intelburn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

"skillnad märks inte ändå finns inte tillräckligt bra grafikkort än ändå så"

emh.. va?

de finns garanterat flertalet kort som får en prolle på 4.5ghz att flaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Då kör jag hellre 4,5 och är nöjd, skillnad märks inte ändå finns inte tillräckligt bra grafikkort än ändå så

Klart man kan ha användning av det... T ex när man streamar 1080p Gossip Girl på tv´n åt flickvännen och samtidigt spelar datorspel.. Då spelar det roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

emh.. va?

de finns garanterat flertalet kort som får en prolle på 4.5ghz att flaska

Kan du förklara vilket kort du syftar på?
Vad jag vet så finns det inget "vanligt" singel av snabbaste sort som cpun:n kommer flaska!
Men du kanske syftar på något "hollywood" som inte existerar.

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Kan du förklara vilket kort du syftar på?
Vad jag vet så finns det inget "vanligt" singel av snabbaste sort som cpun:n kommer flaska!
Men du kanske syftar på något "hollywood" som inte existerar.

Eller hur, I bc2 allt maxat så flaska min 460 sli setup, och den är ändå clockad till 840 och detta med default turbo på 2500k (3.33ghz) . Ingen skillnad om jag drar den till 4ghz. Ska man flaska prollen så måste man ju dra fram någon omega 480/580 setup känner jag.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Klart man kan ha användning av det... T ex när man streamar 1080p Gossip Girl på tv´n åt flickvännen och samtidigt spelar datorspel.. Då spelar det roll

Mmm för det går inte göra med 4,5GHz man behöver 4,8 för det

Skrivet av woobiin:

emh.. va?

de finns garanterat flertalet kort som får en prolle på 4.5ghz att flaska

Vilket då? Kolla swecs recension och säg att det ger något att klocka processorn med ett GTX580 som dom körde med i Bad Company 2 i 1920*1200.
Alla processorer låg på i princip samma fps.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Kan du förklara vilket kort du syftar på?
Vad jag vet så finns det inget "vanligt" singel av snabbaste sort som cpun:n kommer flaska!
Men du kanske syftar på något "hollywood" som inte existerar.

nä ok, uttryckte mig lite klumpigt.. ingen "singel" lösning slår 4.5ghz

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Klart man kan ha användning av det... T ex när man streamar 1080p Gossip Girl på tv´n åt flickvännen och samtidigt spelar datorspel.. Då spelar det roll

lol!

äsch det ska vara Steven Seagalfilmer annars räknas det inte

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

nä ok, uttryckte mig lite klumpigt.. ingen "singel" lösning slår 4.5ghz

Inte ens tri sli eller quad crossfire kan flaska en överklockad processor...

http://benchmarkextreme.com/Articles/GTX%20480%20%20Radeon%20...

Märk att detta test är med en "gammal" I7 920 processor men det visar tydligt att, om processorn överklockad till 3,9GHz eller mera så ligger begränsningen inte hos processorn utan endast hos grafikkorten.

2500K 0ch 2600K processorerna presterar långt bättre än valfri 1366 processor vid överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

nä ok, uttryckte mig lite klumpigt.. ingen "singel" lösning slår 4.5ghz

Mina GTX480 flaskar en i5 760 @ 3.6GHz ibland så jag tvekar på att en i7 2600K @ 4.5GHz flaskar något i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080