Geforce GTX 560 Ti dyker upp i svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 560 Ti dyker upp i svenska butiker

Med lanseringen av Nvidias nya mellanklassare Geforce GTX 560 Ti i backspegeln börjar grafikkorten sakta men säkert dyka upp hos svenska återförsäljare. Samtidigt stabiliseras priserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabyte kortet känns faktiskt som ett hyfsat alternativ framför AMD varianten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Nej eftersom AMD sänkte priserna så får det bli ett HD6950 då... mer prisvärt än 560 just nu.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar att Gigabyte kortet har 3 års garanti :). Det tycker jag inte man brukar se..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej eftersom AMD sänkte priserna så får det bli ett HD6950 då... mer prisvärt än 560 just nu.

Ja mina Gigabyte HD6950 har jag låst upp och dom fungerar okladerligt som HD6970.
Inga värmeproblem, inga störningar osv.
Om det pajjar så är det bara att köra på det bios som är låst på kortet. det finns ju 2 lägen
Och eftersom korten kommer med möjlighet att flasha det ena bioset så gäller garantin ju om det skiter sig.
Har kört mina i ett par veckor nu utan problem.
Om priserna sjunker mera så kan det bli ett till.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

6950 var väl något bättre än 560 men är ju dyrare, men ett överklockat 560 är en del bättre än ett överklockat 6950.
Fast flashar du upp ett 6950 så är ju potentialen rätt hög, fast det finns inte med i något test att det skall prestera lika bra som ett 6970.
Tycker iaf att det inte går att säga att det ena är mer prisvärt än det andra såvida du inte vill chansa på att köra ett 6950 som ett 6970 med långsamma minnen.
Sen vill man se dom slutgiltliga priserna också.

fel ordval
Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja mina Gigabyte HD6950 har jag låst upp och dom fungerar okladerligt som HD6970.
Inga värmeproblem, inga störningar osv.
Om det pajjar så är det bara att köra på det bios som är låst på kortet. det finns ju 2 lägen
Och eftersom korten kommer med möjlighet att flasha det ena bioset så gäller garantin ju om det skiter sig.
Har kört mina i ett par veckor nu utan problem.
Om priserna sjunker mera så kan det bli ett till.

Om det "pajjar" innebär det förmodligen att du eldat minnena el. liknande. Finns inget bios i världen som fixar det.

Lämnar du in ett kort med brända komponenter är nog inte handlarna dummare än att dom listar ut varför kortet är bränt = adjöss garantin.

Som ex kan jag ju nämna att (vad jag läst) garantin på 6970 ej gäller om du bränt kortet pga att du använt power tuner funktionen i CCC.

Permalänk
Medlem

Nvidias egna kort var galet snyggt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Om det "pajjar" innebär det förmodligen att du eldat minnena el. liknande. Finns inget bios i världen som fixar det.

Lämnar du in ett kort med brända komponenter är nog inte handlarna dummare än att dom listar ut varför kortet är bränt = adjöss garantin.

Som ex kan jag ju nämna att (vad jag läst) garantin på 6970 ej gäller om du bränt kortet pga att du använt power tuner funktionen i CCC.

Så listiga är inte handlarna.
Om man ställer biosknappen i läget för det låsta bioset så kan dom väl inte säga nått.
Dom lär väl inte reparera kortet så dom kan se vilket bios man har använt.
Om man ger möjlighet att flasha bioset så är förmodligen korten så starka att dom klarar det.
Hur många har bränt sina 6950 kort med en flash till 6970?.
Sedan kan man ju alltid överklocka med specialprogram och höjja volt mm med då är man ju fel ute iallafall.
Så länge man håller sig i CCC så kan inget hända om det inte är nått fel på kortet från början.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hehe, jag funderar på Zotacs variant som inte fanns med här, man får tydligen med ett assasin's creed brotherhodd. Då är priset 2350kr och 2495kr.
2350 verkar det ju luta mot eftersom att jag planerar klocka upp det lite, ungefär till den nivån som den för 2495kr har, vilket är 850MHz. Tror någon att detta är möjligt, eller har jag helt fel?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad fan Inet höjde precis priset med mer än 200:- på Gigabyte 560 GTX TI OC

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk

EVGAs kort är ju ett 460!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Nice att nvidias nya kort håller markant lägre ljudnivå samt presterar sjukt bra, visst, tempsen kan gå upp en del men jag föredrar det framför amds lövblåsare samt 470 och 480. Dessutom verkar 560 klocka som ett jäkla monster, blir nog ett sådant när priserna går under 2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Nvidias egna kort var galet snyggt.

Och du avser...?! Jag ser då inget grafikkort från nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Och du avser...?! Jag ser då inget grafikkort från nvidia.

De första.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

De första.

Som är KFA?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Nvidias egna kort var galet snyggt.

Skrivet av mini-ryttge:

De första.

Alltså KFA² då. De är inte nvidias egna. (Nvidia hade en begränsad utgåva av GTS 450 i USA.)

Edit: Någon hann före

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog tills det dyker upp Gtx 560 med 2GB minne (T.ex. Gainward GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom")
Vet inte riktigt varför Nvidia snålar med grafikminne.
512 MB Vram kom ju 2004-2005 någon gång så en fördubbling till 1024Mb år 2011 känns inte som en speciellt snabb utveckling.
Känns mera som lågpris-varianten. Inte för att jag tycker 1.5 Gb på Gtx 580 känns så där prisvärt egentligen heller.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Jag väntar nog tills det dyker upp Gtx 560 med 2GB minne (T.ex. Gainward GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom")
Vet inte riktigt varför Nvidia snålar med grafikminne.
512 MB Vram kom ju 2004-2005 någon gång så en fördubbling till 1024Mb år 2011 känns inte som en speciellt snabb utveckling.
Känns mera som lågpris-varianten. Inte för att jag tycker 1.5 Gb på Gtx 580 känns så där prisvärt egentligen heller.

är gainward kända för att ha bra prestanda & support då?

Permalänk
Medlem

Då till en av de frågorna som jag anser missas allt för ofta.
Är det något av alla dessa kort där det är enkelt att öppna upp konservburken och göra rent kylflänsen från allt damm? Flera personer som jag reparerat datorer åt på sistone har brännt sina kort helt enkelt för att de inte får rent ordentligt. De försöker så gott det går men när plasten sitter ivägen är det inte enkelt för en medelanvändare. Det är inte många av dessa som vågar sig på att dissikera ett grafikkort när det ska göras rent, och heller inte många av dem som ens känner till tryckluft, så hur tror ni deras flänsar ser ut?
Ett medelklasskort där det är enkelt att demontera plastkåpor och fläkt vid rengöring skulle jag rekomendera dessa kunder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bjurran:

Då till en av de frågorna som jag anser missas allt för ofta.
Är det något av alla dessa kort där det är enkelt att öppna upp konservburken och göra rent kylflänsen från allt damm? Flera personer som jag reparerat datorer åt på sistone har brännt sina kort helt enkelt för att de inte får rent ordentligt. De försöker så gott det går men när plasten sitter ivägen är det inte enkelt för en medelanvändare. Det är inte många av dessa som vågar sig på att dissikera ett grafikkort när det ska göras rent, och heller inte många av dem som ens känner till tryckluft, så hur tror ni deras flänsar ser ut?
Ett medelklasskort där det är enkelt att demontera plastkåpor och fläkt vid rengöring skulle jag rekomendera dessa kunder.

Bra synpunkt.
Finns ett märke Galaxy, vet inte om dom finns i Sverige dock.
http://www.anandtech.com/show/3706/galaxy-gtx-470-gc-the-worl...
Men det borde vara enklare om man kunde ta bort hela kåpan på ett enkelt sätt.
Annars är ju ett kort med passiv kylning ett bra alternativ.
http://www.inet.se/artikel/5408639/powercolor-radeon-hd5750-1...
Själv använder jag tryckluft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |