Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning till ny maskin

Tjenare, la upp en tråd under köpråd, dock verkar de inte riktigt va lika många vattenkylare som tittar dära!

ASUS MAXIMUS IV EXTREME P67 S-1155 ATX
COOLER MASTER SILENT PRO GOLD ATX12V 2.3 1200W
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
ZOTAC GEFORCE GTX 580 AMP! 1536MB PCI-E DVI/HDMI

Ska kylas med:

http://www.indomo.se/pdf/6dff20fd0f258d5f56c6fbecd677d1bd.pdf

Funkar det? Har jag tillräckligt med slang osv? Kom gärna med tips och ideer.

Permalänk
Medlem

*bookmärke*

Ska ta en titt när jag kommer hem från skolan

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Tjenare, la upp en tråd under köpråd, dock verkar de inte riktigt va lika många vattenkylare som tittar dära!

ASUS MAXIMUS IV EXTREME P67 S-1155 ATX
COOLER MASTER SILENT PRO GOLD ATX12V 2.3 1200W
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
ZOTAC GEFORCE GTX 580 AMP! 1536MB PCI-E DVI/HDMI

Ska kylas med:

http://www.indomo.se/pdf/6dff20fd0f258d5f56c6fbecd677d1bd.pdf

Funkar det? Har jag tillräckligt med slang osv? Kom gärna med tips och ideer.

Ser bra ut så jag har inget att anmärka på

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte vad du använder datorn till men är det för spel så måste det vara bättre att använda de 3300kronorna för vattenkylningen du plockat ihop till ett GTX580 och luftkylning. Visst du kanske klarar klocka CPU lite mer med vatten men CPU kommer inte vara din flaskhals med endast ett GFX-kort

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Ett till GTX kort menar du då?

På orginaltråden under köpråd nämde faktiskt jag att de kan bli så att jag köper ett till GTX kort vid ett senare tillfälle, Kommer jag behöva en starkare pump då? större res? eller klarar jag mig endå?

Permalänk
Medlem

Precis!

Ingen aning om du behöver starkare pump, min reflektion var endast om det var värt att lägga alla dessa pengar på kylning som antagligen inte kommer att ge en stor ökning i prestanda sett till spenderad krona.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk

ta en meter slang till, det går alltid åt...

Permalänk
Medlem

Okej hmm, en annan fråga då out of the blue! Eftersom jag vill nå en så tyst dator som möjligt är de då bättre med luft? Alltid trott att vatten ska vara tystare.

Permalänk
Medlem

Vatten har jag upplevt som tystare (kanske psykologiskt), men du behöver ju en fläkt på radiatorn i vilket fall så det handlar ju om hur tyst den är?

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Jag har personligen mer använding av 90 graders fittings än 45.

Vad har du tänkt att köra för vätska?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har personligen mer använding av 90 graders fittings än 45.

Vad har du tänkt att köra för vätska?

Kanske man ska ta 2 st 45 och 2 st 90 då.

Gällande vätskan så trodde jag att typ destillerat och avjoniserat vatten som man kan köpa på bilmackar va de bästa? heter typ batterivatten.

Permalänk
Medlem

Blanda metaller kan ibland vara lite småjobbigt, nu vet jag dock inte hur kännsliga acetal och nickel är mot varandra men jag hade rekommenderat lite glykol i också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så ska Acetal och Nickel funka bra tillsammans, de e just om man blandar koppar och nickel de kan gå åt fanders om jag läst rätt

Permalänk
Medlem

Dåså! Dock så kör jag med glykol för att få en fin färg med

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Blanda metaller kan ibland vara lite småjobbigt, nu vet jag dock inte hur kännsliga acetal och nickel är mot varandra men jag hade rekommenderat lite glykol i också.

Acetal är ingen metall

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Vad jag har läst så ska Acetal och Nickel funka bra tillsammans, de e just om man blandar koppar och nickel de kan gå åt fanders om jag läst rätt

Risken med rost är liten med dagens moderna vattenblock. Kör batterivatten och kanske npgra droppar av någon tillsats. Använd dock inte färgtillsatser!

Jag köpte också vattenkylning från Indomo för bara någon månad sedan. Tog svart slang men köpte också 1m genomskinlig PVC-slang för fillport-anslutningen. Den är inte rolig kan jag säga. Kinkar sig och är hård och styv som tusan! Ta en annan slang är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Ah får bli en annan slang då, tack för tipset.

Om jag nu tänker kasta in ett till GTX 580 i denna loop, klarar jag mig? eller borde jag köpa starkare pump?, större res?

Permalänk
Medlem

Gällande dessa två radiatorer:

http://www.indomo.se/7300-XSPC-RX360-Triple-Radiator

http://www.indomo.se/7467-EK-CoolStream-RAD-XT-360-G1-4

Samma storlek och båda från kända företag men prisskilladen är nästan det dubbla, någon som har en personlig erfarenhet men någon av dessa?

Permalänk
Medlem

Den dyrare modellen kanske är endast i koppar och ingen mässing alls. Koppar är en dyrare metall.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Den dyrare modellen kanske är endast i koppar och ingen mässing alls. Koppar är en dyrare metall.

Och när det kommer till nerkylning av vatten antar jag att koppar presterar bättre än mässing?

edit: Hittade lite info på EK's hemsida va de har i sin iaf:

Material:
- Copper fins
- Brass chambers

Och på XSPC hittade jag enbart:

High Performance Copper Fin Radiator

Permalänk
Skrivet av Tirzah:

Ah får bli en annan slang då, tack för tipset.

Om jag nu tänker kasta in ett till GTX 580 i denna loop, klarar jag mig? eller borde jag köpa starkare pump?, större res?

den pumpen skall klara 3 block

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem

Koppar har nästan fyra gånger bättre värmeledningsförmåga än mässing om jag inte missförstår.
Tror dock inte att de kan skilja nå märkvärt i ett system som man har i en vanlig dator.

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Hej alla igen! nu har jag fått hem alla produkter och sitter och kopplar in, undrar om det är möjligt att man lägger pumpen på sidan istället? tycker att slangen böjer sig om den ska stå upp.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Är det ett bra alternativ med glykol i loopen? Måste komma på nåt snart, jag kör bara med dest vatten just nu. Vad finns det för sorter av glykolen? Finns det på biltema?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Hej alla igen! nu har jag fått hem alla produkter och sitter och kopplar in, undrar om det är möjligt att man lägger pumpen på sidan istället? tycker att slangen böjer sig om den ska stå upp.

Det går nog bra, tror inte det spelar någon roll för pumpen.

Skrivet av flIpz0R:

Jag lånar tråden lite. Är det ett bra alternativ med glykol i loopen? Måste komma på nåt snart, jag kör bara med dest vatten just nu. Vad finns det för sorter av glykolen? Finns det på biltema?

Glykol är egentligen ingenting du behöver ha i systemet alls, såvida du inte mixar metaller
(läs: aluminium.) Gör väl ingen direkt skada heller. Ja, glykol finns på biltema/mack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det går nog bra, tror inte det spelar någon roll för pumpen.

Glykol är egentligen ingenting du behöver ha i systemet alls, såvida du inte mixar metaller
(läs: aluminium.) Gör väl ingen direkt skada heller. Ja, glykol finns på biltema/mack.

Tack för svaret! Kommer det att korrodera med ett block av nickel-coppar cpublock, och ett koppar-gpu block?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack för svaret! Kommer det att korrodera med ett block av nickel-coppar cpublock, och ett koppar-gpu block?

Nepp.

Permalänk
Medlem

Jag kör ca 30% glykol. Giftfri så det inte gör nått om detläcker lite och katterna slickar i sig. Annars kan det gå illa

Sen är den blå också vilket passar mitt system helt perfekt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Nu har jag maskinen igång med vattenkylningen, dock har jag lite funderingar kring temperaturen, eftersom jag kör gpun innan cpun så blir den självklart varmare, dock i 0 load ligger gpun i 33 grader och cpun i 35-39 (märkt som många andra att ena coren på sandybridge blir varmare). Tycker att det låter lite väll mycket för sedan har jag ju en 360 EK radiator som kyls med 3 st Sycthe Typhoon 1450 rpm på max. Tycker ni att jag borde nå lägre temepraturer?

Allt är självklart oklockat, bara gpun som e maskinsöverklockad av zotac, AMP ver.

Kan även säga att under load (enbart rift men iaf nått) toppar enbart gpun i 40 och cpun i 53 ibland, de är varmare än va jag hade med min noctua kylflens -_-, nått måste vara fel?

Kan jag ha för mycket kylpasta på cpun? EK vill ju att man ska göra en stjärna, liksom inte lite pasta då inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Hej alla!

Nu har jag maskinen igång med vattenkylningen, dock har jag lite funderingar kring temperaturen, eftersom jag kör gpun innan cpun så blir den självklart varmare, dock i 0 load ligger gpun i 33 grader och cpun i 35-39 (märkt som många andra att ena coren på sandybridge blir varmare). Tycker att det låter lite väll mycket för sedan har jag ju en 360 EK radiator som kyls med 3 st Sycthe Typhoon 1450 rpm på max. Tycker ni att jag borde nå lägre temepraturer?

Allt är självklart oklockat, bara gpun som e maskinsöverklockad av zotac, AMP ver.

Kan även säga att under load (enbart rift men iaf nått) toppar enbart gpun i 40 och cpun i 53 ibland, de är varmare än va jag hade med min noctua kylflens -_-, nått måste vara fel?

Kan jag ha för mycket kylpasta på cpun? EK vill ju att man ska göra en stjärna, liksom inte lite pasta då inte..

40c i load på bara GPU:n är ju riktigt bra! Att du får över 50c på CPU:n är knappast alarmerande heller, det är helt godtagbara temperaturer. Om du tror det kan ge någonting så är det ju knappast jobbigt att montera om kylblocket till CPU:n och smeta på lite ny kylpasta.