Asrock blir världens tredje största moderkortstillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Abit hade stora kvalitetsproblem vilket var en av orsakerna till att man inte finns kvar längre, dom brukade alltid toppa listorna när det gällde returer/defekta moderkort, även om du har haft tur med Abit så betyder det inte att märket var bra

Intressant med tanke på att Abit var älskade av många och den riktiga anledningen till nedstängningen var inte pga. mycket RMA utan ekonomiska problem som uppstod i och med konkurrens från giganterna som inte går att överleva.

http://www.nordichardware.se/index.php?option=com_content&cat...

http://www.tweaktown.com/news/10853/exclusive_abit_closing_it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Intressant med tanke på att Abit var älskade av många och den riktiga anledningen till nedstängningen var inte pga. mycket RMA utan ekonomiska problem som uppstod i och med konkurrens från giganterna som inte går att överleva.

http://www.nordichardware.se/index.php?option=com_content&cat...

http://www.tweaktown.com/news/10853/exclusive_abit_closing_it...

Liksom med allting annat så fanns det förstås en orsak till varför man inte sålde tillräckligt bra, Abit hade sina förtjänster, främst när man höll på med överklockning men det ändrar inte faktumet att kvalitén var dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Skulle tippa på ca 800-1000 ABIT kort per år under de åren, o många av dem var döda "out-of-the-box".

Med den inställningen så förstår jag inte varför du läser på forum över huvudtaget, eftersom du verkar skita allt annat än vad du själv redan tycker? Eller?

ASUS och Gigabyte är stora av en anledning! De gör bra produkter! Så enkelt är det!
Sen har väl samtliga tillverkare haft problem med vissa modeller, men för ABIT var det ett generellt kvalitetsproblem, precis som både IBM och Seagate haft med vissa diskar!

Ok, jag antar att jag har haft tur. Ledsen för inställningen, jag uttryckte mig fel, det jag menade var att om jag tillhör skaran som har en god erfarenhet av en produkt/tillverkare är det högst ointressant för MIG om någon annan har otur med samma pryl. Det betyder inte att jag inte lyssnar på dig och struntar i dina åsikter eller försöker hjälpa till. Vi för ju redan en diskussion som jag kan tycka skulle vara mer givande om du kommenterar Foxconns innovationer som jag la fram i mitt förra inlägg.

Skrivet av Zyriak:

Liksom med allting annat så fanns det förstås en orsak till varför man inte sålde tillräckligt bra, Abit hade sina förtjänster, främst när man höll på med överklockning men det ändrar inte faktumet att kvalitén var dålig.

Läs ovan citerat inlägg. Jag har haft tur med mina exemplar antar jag.

Men en sak kan väl alla vara överrens om: Att det behövs fler tillverkare, stora såväl som små, mainstream såväl som nischade för att det ska finnas något för alla. Det tycker jag inte det gör till 100% som när dessa små tillverkare fanns. Oavsett om någon hade 15% RMA eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Har alltid varit sjukt nöjd med asrock.

Samma här.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Men en sak kan väl alla vara överrens om: Att det behövs fler tillverkare, stora såväl som små, mainstream såväl som nischade för att det ska finnas något för alla.

Det hålller jag med om!

Permalänk
Medlem

Alltid sett Asrock som ett av de mindre företagen, i klass med EVGA.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Asrock har ibland lite speciella moderkort såsom AGP och PCIe på samma moderkort och fiffiga kombinationer med udda chipsets. Själv tuffar mitt Asrock 939 dual sata2 fortfarande på utan några problem förutom att det inbyggda ljudet aldrig har fungerat på moderkortet. Hmmm, var det inte möjligt att skaffa ett instickskort för AM2-processor också apropå udda lösningar. De levererar nog rätt mycket som OEM till datortillverkare har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Asrock har ibland lite speciella moderkort såsom AGP och PCIe på samma moderkort och fiffiga kombinationer med udda chipsets. Själv tuffar mitt Asrock 939 dual sata2 fortfarande på utan några problem förutom att det inbyggda ljudet aldrig har fungerat på moderkortet. Hmmm, var det inte möjligt att skaffa ett instickskort för AM2-processor också apropå udda lösningar. De levererar nog rätt mycket som OEM till datortillverkare har jag för mig.

Jodå, du har helt rätt för dig när det gäller upgrade card till AM2,DDR2

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intressant att jämföra med statistiken för det andra kvartalet 2010 (Norden). Både Asus och Gigabyte är överrepresenterade här.

Edit: Korrigerade mig själv. Av de Top 6 listade tillverkarna ligger ASUS på 32,7% och Gigabyte på 27,0%. Gigabytes världsvida marknadsandel torde överskrida den inom Norden.

Permalänk

Hade vart intressant om SweC kunde få fram lite RMA-statistik också
Själv föredrar jag Gigabyte till Intel, och Asus/MSI till AMD.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Trodde ECS hade stängt ner tillverkningen mer eller mindre.
Grattis Asrock får man väl säga

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går bra för dom då deras utbud på 1155 sockeln är av bästa kvalité

+ Lika trevligt som alltid att läsa att företag blir "B" klassade av folk för dom är billigare, men använder samma komponenter som Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Trevligt att det går bra för dom då deras utbud på 1155 sockeln är av bästa kvalité

+ Lika trevligt som alltid att läsa att företag blir "B" klassade av folk för dom är billigare, men använder samma komponenter som Asus.

Folk undviker nog asrock mest pga gamla erfarenheter.
När dom introducerades på marknaden var deras moderkort inte så mycket att hurra över.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Tycker att Msi har bra priser men inte så bra utbud...Asrocks nya moderkort är ju lite CC på Asus monsterkort, lite tråkigt

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det hålller jag med om!

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Köper alltid Gigabyte nu för tiden. Förut köpte jag bara ABIT.

Seriöst, måste märken som ABIT, Foxconn och DFI försvinna bara för att folk vill ha det tråkigaste på marknaden såsom ASUS?! De var ju dom enda tillverkarna som faktiskt var inriktade på entusiaster. Jag gillar inte företag som sysslar med olika segment och olika produkter i för stor utsträckning. Jag vill ha tillbaka en tillverkare som endast sysslar med entusiastmoderkort och inte något halvdant vid sidan av. Då vet man att får grejer som är tillverkade med expertis och omsorg.

Ta Noctua som exempel. De sysslar bara med kylning. Hur går det? Jo, det går jättebra. Men om de blir FÖR stora kanske de börjar syssla med surfplattor (ni förstår principen) och vips så har vi en ostädad produktportfölj.

Testa EVGA

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag är också nöjd med mina Asrock kort...1156 och AM2+ (P55 extreme samt det lite udda N68C-S...som stödjer både ddr2 och ddr3...men inte samtidigt). De funkar och har aldrig strulat! P55 kortet är dessutom grymt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

funderar på Asrock Fatality eller Asus Sabertooth tillsammans med en I5 2500k till min nästa upgradering. Inte säker dock

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Tycker ASRock är riktigt bra, klockar alltid riktigt bra för prislappen och håller hög kvalité

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens... Hoppas dock att Gigabyte kommer stå sig lika bra när det gäller sandybridge som med core 2 duo plattformarna. Stort bakslag dock att H67 plattformen helt saknar överklockningsmöjligheter då gigabyte har dominerat när det kommer till klockvänlighet och prestanda i budget segmentet, dessutom har jag alltid föredragit awardbios framför konkurrenternas. Aldrig någonsin kört amd men börjat blicka åt deras håll för mitt måtto när det kommer till datorer är att dom ska va gratis och prestera sjukt bra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag gillar ASRock för budget byggen. Har alltid fungerat och kommer nog alltid att göra. För lite tyngre grejer använder jag näst intill bara gigabyte till mina kunder.

Permalänk
Medlem

ASrock är riktigt bra. Billigt med samma specs som för dom "större" tillverkarna. Klockar otroligt bra och ej haft problem med mitt än så länge. ++

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Har ägt moderkort från Asus, Gigabyte, ECS, eVGA och MSI (kanske fler, minns inte riktigt).. Jag har inte stött på några uppenbara problem med nån av dessa tillverkare, dock måste jag säga att jag gillar Asus mest just nu. Lätt att överklocka och lätt att uppgradera. Vad mer behöver man liksom.

Det enda jag inte gillar, som kan sägas för de flesta moderkort är att det blir väldigt trångt när man har SLI/CF. Man får inte plats med ett ordentligt ljudkort. Chassit har ju plats för ett bra mycket större.. Jävla standarder ^^

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/08/17/Marknad_norde...

Intressant att jämföra med statistiken för det andra kvartalet 2010 (Norden). Både Asus och Gigabyte är överrepresenterade här.

Edit: Korrigerade mig själv. Av de Top 6 listade tillverkarna ligger ASUS på 32,7% och Gigabyte på 27,0%. Gigabytes världsvida marknadsandel torde överskrida den inom Norden.

Jag förstår vekligen inte varför Asus är så stora!:O

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Jag undviker MSI och Giggabyte. Som strular. ABIT och A-Open funkat bra med nya kondingar...:)
Jag säger bara BH5 eller ZM

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Grattis till ASRock och deras framgångar som moderkortstillverkare... och lycka till med framtiden.

OT. Ja, många gånger duger deras moderkort väl för t.ex. ett enklare vardagligt datorsystem... och jag själv har använt mig av ASRock moderkort, det första var det "klassiska" ASRock AMD 939 Dual-SATA2 moderkortet som flera personer på tråden skriver om men tyvärr när Nivida köpte upp chip-tillverkaren ALi för många år sedan, blev ASRock tvungna att lägga ned tillverkningen för detta och kommande moderkort med ALi-chippet. Mitt Dual-SATA2 moderkort fungerar fint fortfarande efter ca 4,5 års tid men ska snart bytas ut till ett nyare ASRock moderkort, för ett enklare system.

/Saint25