Permalänk
Medlem

H50/H70 och andra "Vattenkylare"

Kan någon förklara för mig den här trenden? För själv blir jag rätt förbluffad när jag ser folk som kör fulltowers skaffa dessa "vattenkylare" när tester påvisar att de stora luftkylarna presterar bättre, eller på lika nivå?

Är det bara för att folk ska kunna säga "Öh, jag kör vattenkylning, jag är så uber" eller? Jag har sett exempel på när folk försöker bygga ett prestanda monster i en liten låda; då kan en ditvåldad H70 vara rimlig. Är det för att corsair är ett respekterat varumärke? Såsom att alla antar att Obsidian är en bra luftkylningslåda för att det har en corsair logga?

Det som gör det än mer komiskt är att det ej finns slutna, simpla vattenkylare för de ställen där det behövs; d.v.s grafiken. Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga massiva heatsinks vid processorn; så bara tanken att känna att man måste leda bort värmen till en fläns längre bort är suspekt.

Men med grafiken är det en helt annan deal, det är därför grafikortet lätt blir ens mest högljudda komponent (om man inte kör vatten eller treslotskylare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Kan någon förklara för mig den här trenden? För själv blir jag rätt förbluffad när jag ser folk som kör fulltowers skaffa dessa "vattenkylare" när tester påvisar att de stora luftkylarna presterar bättre, eller på lika nivå?

Är det bara för att folk ska kunna säga "Öh, jag kör vattenkylning, jag är så uber" eller? Jag har sett exempel på när folk försöker bygga ett prestanda monster i en liten låda; då kan en ditvåldad H70 vara rimlig. Är det för att corsair är ett respekterat varumärke? Såsom att alla antar att Obsidian är en bra luftkylningslåda för att det har en corsair logga?

Det som gör det än mer komiskt är att det ej finns slutna, simpla vattenkylare för de ställen där det behövs; d.v.s grafiken. Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga massiva heatsinks vid processorn; så bara tanken att känna att man måste leda bort värmen till en fläns längre bort är suspekt.

Men med grafiken är det en helt annan deal, det är därför grafikortet lätt blir ens mest högljudda komponent (om man inte kör vatten eller treslotskylare).

Enda andledning till att jag köpte min CoolIt var att jag ville inte ha ~1kg hängandes i moderkortet. Visst jag kan inte klocka lika högt om jag vill ligga "bra till" med temps.
Ska man enbart kolla prestanda så är det Noctua NH-D14 som gäller eller riktigt vattenkylning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Enda andledning till att jag köpte min CoolIt var att jag ville inte ha ~1kg hängandes i moderkortet. Visst jag kan inte klocka lika högt om jag vill ligga "bra till" med temps.
Ska man enbart kolla prestanda så är det Noctua NH-D14 som gäller eller riktigt vattenkylning.

Jo kör med Noctua D14 själv. Frågan som slår än däremot är "Varför vill du inte ha 1 kg" hängande i moderkortet? Noctua och andra tillverkare skulle ha fått lägga ner för länge sedan om deras kylare orsakade skada på moderkortet p.g.a av dess vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jo kör med Noctua D14 själv. Frågan som slår än däremot är "Varför vill du inte ha 1 kg" hängande i moderkortet? Noctua och andra tillverkare skulle ha fått lägga ner för länge sedan om deras kylare orsakade skada på moderkortet p.g.a av dess vikt.

Det är väl mer psykologiskt. Jag vet att det klarar en hel del vrid och böjmoment men det sitter ändå i bakhuvudet sen så har min i7 930 inte gått på knäna än i nåt spel så köra 4GHz eller mer 24/7 har jag ingen nytta av just nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma här är inte så förtjust att ha många Hg stående rätt ut, har haft det förut på gamla datorn, visst funkar det, men man får flytta och transportera datorn försiktigt när man har det, sedan ger dessa H50/H70 m.f väldigt jämn temperatur emellan cores, kanske för att det inte är just en tung tornkylare, även om dom bästa sådana är ett snäpp bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jag valde H70 till min uppgradering av samma anledning... vill inte ha en stor fet klump hängande på moderkortet. Den kyler iallafall bättre än min gamla Thermalright 120... o ändå har jag satt fläktarna på LOW.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Dominatorminnena brukar inte få plats med tornkylare.
Därför är H50/H70 lämpliga kylare till det.
Samtidigt som det är lite säkrare vid transport.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag tror att många som köper slutna vattensystem just vill påpeka att de kör vattenkylning just. kanske inte folk här på swec som har bättre argument.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt tråden. Som du påpekar så presterar de i nivå med de bra luftkylarna. Och kostar inte mer. Så varför skulle folk inte köpa dom? De är bra och prisvärda kylare. Kan du komma på ett argument varför man inte skulle skaffa en?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jag förstår inte riktigt tråden. Som du påpekar så presterar de i nivå med de bra luftkylarna. Och kostar inte mer. Så varför skulle folk inte köpa dom? De är bra och prisvärda kylare. Kan du komma på ett argument varför man inte skulle skaffa en?

Det är väl främst det att kylare som Noctua DH-14 klår vattenlösningarna prestandamässigt. Och om man jämför push-pull H70 mot DH-14 i överklockade riggar så verkar Noctuan vara tystare.

Jag har rotat runt nätet lite och jag kan faktiskt inte hittat någon som faktiskt kan säga att deras moderkort tagit skada av en tung proccesorfläkt. Den är fäst med en retention plate, en rätt stor en på baksidan av moderkortet. Visst, tappa datorn från 1 meters höjd..... Om datorn får så mycket stryk att vikten på kylaren lägger en sån belastning på moderkortet... Ja då kan man räkna med att en del annat i lådan gått sönder även. Räcker bra att behandla datorn som all känslig elektronik som jag ser det; bör inte bli extra känsligt p.g.a kylaren.

Ram minnes biten är vad jag ser som den enda riktigt legitima punkten. Förvisso finns det lite knep för att använda Noctua-D14 med Dominators; men jag kan förstå att man väljer bort vissa tornkylare om man ska köra dominators. Känns däremot som det är en liten minoritet som skaffat H50/H70 av minneskäl (om man utgår från posts på t.e.x detta forum, och speccsen folk visar).

Den vägande anledningen är "Öh, Thomas; jag kör vattenkylning; se min stolta E-Peen svälla!"

Ingenjörer har tillverkat tornkylaren, den hålls på plats och skadar inte moderkortet förräns man börjar utsätta riggen för den sortens våld som ändå fuckar upp datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det som gör det än mer komiskt är att det ej finns slutna, simpla vattenkylare för de ställen där det behövs; d.v.s grafiken.

CoolIT Omni A.L.C.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det är väl främst det att kylare som Noctua DH-14 klår vattenlösningarna prestandamässigt. Och om man jämför push-pull H70 mot DH-14 i överklockade riggar så verkar Noctuan vara tystare.

Jag har rotat runt nätet lite och jag kan faktiskt inte hittat någon som faktiskt kan säga att deras moderkort tagit skada av en tung proccesorfläkt. Den är fäst med en retention plate, en rätt stor en på baksidan av moderkortet. Visst, tappa datorn från 1 meters höjd..... Om datorn får så mycket stryk att vikten på kylaren lägger en sån belastning på moderkortet... Ja då kan man räkna med att en del annat i lådan gått sönder även. Räcker bra att behandla datorn som all känslig elektronik som jag ser det; bör inte bli extra känsligt p.g.a kylaren.

Ram minnes biten är vad jag ser som den enda riktigt legitima punkten. Förvisso finns det lite knep för att använda Noctua-D14 med Dominators; men jag kan förstå att man väljer bort vissa tornkylare om man ska köra dominators. Känns däremot som det är en liten minoritet som skaffat H50/H70 av minneskäl (om man utgår från posts på t.e.x detta forum, och speccsen folk visar).

Den vägande anledningen är "Öh, Thomas; jag kör vattenkylning; se min stolta E-Peen svälla!"

Ingenjörer har tillverkat tornkylaren, den hålls på plats och skadar inte moderkortet förräns man börjar utsätta riggen för den sortens våld som ändå fuckar upp datorn.

Ärligt talat så känns det mer som att du bara fastnat för att reta dig på detta och nu anstränger dig avfärdar varje legitimt användningsområde för dessa produkter. Jag får intrycket av du fortfarande tror att den största anledningen är för att man ska kunna säga att man kör med vattenkylning. Är det verkligen så du tror? Att ha en H50 är ungefär lika mycket e-penis som att ha en hårddisk.

Får jag påminna om att Noctuas 14"-kylare är i princip den enda luftkylaren i världen som slår H70. Möjligen Silver Arrow och någon till. Hela din argumentation bygger ju på att lösningar som H50 eller H70 det skulle vara dyrare och sämre än tornkylare och det är helt enkelt inte sant. Varför ska du tvunget ha det till att det ligger något annat bakom än bara att de är bra och prisvärda kylare?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Kan någon förklara för mig den här trenden? För själv blir jag rätt förbluffad när jag ser folk som kör fulltowers skaffa dessa "vattenkylare" när tester påvisar att de stora luftkylarna presterar bättre, eller på lika nivå?

Är det bara för att folk ska kunna säga "Öh, jag kör vattenkylning, jag är så uber" eller? Jag har sett exempel på när folk försöker bygga ett prestanda monster i en liten låda; då kan en ditvåldad H70 vara rimlig. Är det för att corsair är ett respekterat varumärke? Såsom att alla antar att Obsidian är en bra luftkylningslåda för att det har en corsair logga?

Det som gör det än mer komiskt är att det ej finns slutna, simpla vattenkylare för de ställen där det behövs; d.v.s grafiken. Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga massiva heatsinks vid processorn; så bara tanken att känna att man måste leda bort värmen till en fläns längre bort är suspekt.

Men med grafiken är det en helt annan deal, det är därför grafikortet lätt blir ens mest högljudda komponent (om man inte kör vatten eller treslotskylare).

Jag köpte en TRUE för ett par år sedan och något senare köpte jag Dominator minnen som inte passade.
I samma veva kom H50 på allvar att få bra renomé här i forumet och jag provade en sådan och jag kunde ha Dominatorminnena i alla slott.
Det går ju at köra två dominator med tornkylare om minnena sitter i dom yttre slottarna.
Men jag har även ett par lådor som är för smala för tornkylate och där passade H50 in bra.
Jag har 3st H50, 1st NorthQ. 3st TRUE och 3st CM 212+ mfl.
Alla mina kylare är rätt för det dom ska göra jag har provat fram och tillbaks med olika fläktar och olika puch/pull mm
Har en TRUE i min R3a och en H50 i min R2a och dom kyler nästan lika bra.
Har en Noctua NH-U12P och en H50 i mina Antec 300, samma där liknande kylförmåga.
Tilloch med Obsidian bryr sig inte om vilken kylning som sitter på processorn för den sväljer allt.

Sedan så är H50/H70 Vätske-kylning och inte Vatten-kylning. utan en smidig lösning då man har en trång låda.

Vad har TS själv för kylning?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Av vilken anledning skulle man inte kunna ha H50/70 som alternativ till luft? Den kyler minst lika bra/bättre. Det är ett alternativ och du slipper tex att värma komponenter runt om, blir av med en STOR klump på moderkortet. Byter du dessutom fläktarna till tex. noctua blir H70 knäpptyst. Kör min i7 920 i 4200mhz med HT/on med maxtemp på 80 grader. Kylaren låter inte märkbart.

Vad är meningen med tråden TS?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Har själv en H50 och största anledningen till det valet var att varför gömma ett vackert moderkort bakom en jättekylare

PS: Dock så är Noctua NH-D14 en kanonkylare. Inget snack om det :)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som jag sade i min första tråd så riktade jag mig till folk som skaffar H50/H70 till sina fulltowers. Finns i min första post. Jag sa aldrig "Det finns inget användingsområde för den, den är värdelös". Det jag vill påpeka däremot är att om man kör ett stort fulltower så har man plats för en stor luftkylare som utpresterar de 'färdiga vattenlösningarna'.

Vattenlösningarna blir klådda av de stora tornkylarna (i alla test jag sett) så att hävda att de presterar bättre eller precis lika bra är inte korrekt. Men visst, har man en liten låda; eller väljer H70 av estetiska skäl så är det ju helt legitima val.

Tron att en tornkylare "värmer upp" andra komponenter är falsk. Endast om man kör ett chassi med 0 luftflöde kan det ha någon vikt. Luftströmmen från en Noctua-D14 går rakt in mot de flesta chassis bakre utsugs fläkt; tvärtom så suger tornfläktar sin luft från ram-minnena och moderkortet, extra flöde- extra kylning.

Meningen med tråden är väl främst det att jag för mitt liv inte förstår varför folk väljer 'vattenlösningarna' när det finns luftkylare i samma prisnivå som utpresterar dem. Vi talar nu folk som kör fulltowers med gott om utrymme för torn. Nu har jag fått ett par anledningar utpekade:

1. Dominators och andra ram med biffiga kylflänsar. Finns work arounds men det är en legitim anledning.
2. Estetiska skäl: Smaken är som baken, så gillar man sin rigg mer en H70 på moderkortet så är det en legitim anledning.
3. Små chassin där torn inte får plats. Den biten hade jag däremot redan listat tidigare.

Det mest intressanta med tråden för mig är GPU infon som era909 gav. Förhoppninsvis släpper de 240 crossfire versionen snart.

Permalänk
Avstängd

kommer att köpa Thermalright Silver Arrow eftersom att H50 kostar ~800kr i Finland och Silverarrow ~650kr (Då får du med två 140mm fläktar ) Så tack men nej tack till H50/H70 för min del...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

goralux: Den vägande anledningen är "Öh, Thomas; jag kör vattenkylning; se min stolta E-Peen svälla!"

Det är väl bara omogna 13-17 åringar som är så patetiska att köpa vattenkylning för att imponera på andra! Skrattretande!

Kan du säga mig vad som är den stora nackdelen med Corsair H50/70? Måste man har Noctua för att man har ett stort chassi? Har du aktier i Noctua?
Jag kör med en H70 i ett fulltower för att den passar mina behov och kylar bra, men skiter da fullständigt i vad andra tycker om detta!

Har kört med stockkylaren som kylar sämre och ger ett skramlande ljud. Thermalright Ultra-120 eXtreme är bättra men fick klippa av en bit av understa kylfläns p.g.a. minnen.
Sen kör jag med PWM-fläktar (2x Nexus D12SL-12PWM / 500-2000 rpm i push-pull) som styrs genom CPU-fläktuttaget ansluten med en Akasa PWM- splitter

Ska ha ”riktig” vattenkylning på GPUerna (EK Water Blocks) när jag får tid; tänker använda lite gamla pumps osv. som jag har liggande.

Till dina 3 anledningar kan du lägga en 4. Jag kör med en H70 för att jag vill och för att den passar mina behov!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Det är väl bara omogna 13-17 åringar som är så patetiska att köpa vattenkylning för att imponera på andra! Skrattretande!

Kan du säga mig vad som är den stora nackdelen med Corsair H50/70? Måste man har Noctua för att man har ett stort chassi? Har du aktier i Noctua?
Jag kör med en H70 i ett fulltower för att den passar mina behov och kylar bra, men skiter da fullständigt i vad andra tycker om detta!

Har kört med stockkylaren som kylar sämre och ger ett skramlande ljud. Thermalright Ultra-120 eXtreme är bättra men fick klippa av en bit av understa kylfläns p.g.a. minnen.
Sen kör jag med PWM-fläktar (2x Nexus D12SL-12PWM / 500-2000 rpm i push-pull) som styrs genom CPU-fläktuttaget ansluten med en Akasa PWM- splitter

Ska ha ”riktig” vattenkylning på GPUerna (EK Water Blocks) när jag får tid; tänker använda lite gamla pumps osv. som jag har liggande.

Till dina 3 anledningar kan du lägga en 4. Jag kör med en H70 för att jag vill och för att den passar mina behov!

Intressant hur folk blir så defensiva; det enda jag noterat är att de stora vattenkylarna tenderar att att vara:

1. Bättre än vattenkylarna; eller på samma nivå. Samtidigt..
2. Tenderar de vara på samma nivå när det gäller ljudnivå. (eller tystare) Och..
3. Så när man googlar runt på priserna så finns det ingen verklig fördel med vattenlösningarna.

Att du "Jag kör med en H70 för att jag vill och för att den passar mina behov!" är inte riktigt ett argument. Visst om du säger... "Jag kör dominator minnen och jag orkar inte work-arounda". Eller... "Jag kör en liten M-ATX låda." Då har du en förklaring.

Tvärtom; ju fler av dessa upprörda inlägg jag får så cementeras min uppfattning av e-peen förklaringen. Om de stora tornkylarna kyler bättre, har samma ljudnivå (eller lägre), samt är i samma prisnivå? Vad är då justifieringen om du sitter på ett fulltower utan RAM med feta kylflänsar? Något man för övrigt ser rätt ofta på forumen.

Om folk, som en del redan sagt säger "Jag tycker H70 ser sexig ut, därför kör jag med det" så då accepterar jag det. Det är en verklig anledning som på en subjektiv nivå är helt legiitim.

Det finns massor av utrymme att ha en stor radiator vid processorn. Att flytta den radiatorn 6 cm bort är i vissa chassistorlekar en bra plan. Men i ett fulltower där radiatorn och dess fläktar lika bra kan ligga vid värmekällan så är det bara ett onödigt steg.

Jag blir att tänka på K.I.S.S regeln. Att applicera en vattenlösning såsom H70 på ett fulltower som i regel har dugligt luftflöde är att skapa en Rube Goldberg maskin där det redan finns en simpel och välfungerande lösning.

Permalänk
Medlem

Om du hade kollat min signatur hade du sett att jag faktiskt har Dominator–minnen, men du är så upptagen av ditt märkvärdiga korståg mot Corsairs vattenkylning att man blir fundersam vad ditt motiv egentligen är!
Är det en vedertagen regel att man måste ha luftkylning även om vattenkylning teoretisk kylar tio gångar bättra?
Jag ärtrött på monsterkylare – en till anledning att ha H70!

Citat:

goralux: Tvärtom; ju fler av dessa upprörda inlägg jag får så cementeras min uppfattning av e-peen förklaringen……."Jag tycker H70 ser sexig ut, därför kör jag med det"

Du är alltså en av dessa omogna 13-17 åringar eftersom du tänker som du gör!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Om du hade kollat min signatur hade du sett att jag faktiskt har Dominator–minnen, men du är så upptagen av ditt märkvärdiga korståg mot Corsairs vattenkylning att man blir fundersam vad ditt motiv egentligen är!
Är det en vedertagen regel att man måste ha luftkylning även om vattenkylning teoretisk kylar tio gångar bättra?
Jag ärtrött på monsterkylare – en till anledning att ha H70!

Du är alltså en av dessa omogna 13-17 åringar eftersom du tänker som du gör!

Snälla... "kyler" inte "kylar"

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Jag föredrog H50 på grund av storleken på kylaren gentemot en tornkylare. Men å andra sidan har jag inget Fulltower heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Saknas centimeter? trådskaparen har vänt hela resonemanget till sin nackdel.
Huruvida någon överhuvudtaget köper något är upp till dem och "Jag vill ha" är ett rimligt argument, eller ska bilfärgsvalet motiveras objektivt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

om vi säger såhär. varför tror du att det finns så otroligt många CPU-kylare på marknaden? Folk är ute efter olika saker, gillar olika saker, kan tänka sig olika saker etc. Fördel med kylare utan vatten s a s är ju att dom kyler sakerna runt om, men det är och andra sidan knappast svårt att fixa vi vilket fall som. tycker mest att denna diskussion är rätt löjlig. låt folk välja det dom väljer. om du sen personligen tycker att dom gör fel val eller kastar pengarna i sjön så låt dom. det drabbar väl inte dig?

Permalänk
Medlem

Jag köpte H70 för att jag vill kunna ha vilka minnen jag vill. Dessutom presterar den bra. Inte bäst. Men bra. Riktigt bra.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Jexmark har en bra poäng, samt när jag köpte min H70 visste jag inte att noctuan var tystare, det är lite svårt att avläsa när det bara går att mäta i decibel och man kan inte alltid provlyssna.
Finns det verkligen så många som vill kunna säga att de har vatten-kylning? Sorligt.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrenberg:

Jexmark har en bra poäng, samt när jag köpte min H70 visste jag inte att noctuan var tystare, det är lite svårt att avläsa när det bara går att mäta i decibel och man kan inte alltid provlyssna.

Å andra sidan kan du byta fläktar på vilken som. Bägge kan vara pratiskt taget ljudlösa(med fläktar).

Det enda man inte kan komma ifrån är ljudet från pumpen. Men med ett FD Define så hörs den inte igenom.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Om du hade kollat min signatur hade du sett att jag faktiskt har Dominator–minnen, men du är så upptagen av ditt märkvärdiga korståg mot Corsairs vattenkylning att man blir fundersam vad ditt motiv egentligen är!
Är det en vedertagen regel att man måste ha luftkylning även om vattenkylning teoretisk kylar tio gångar bättra?
Jag ärtrött på monsterkylare – en till anledning att ha H70!

Du är alltså en av dessa omogna 13-17 åringar eftersom du tänker som du gör!

Varför blir du då så upprörd? Jag tyckte att jag redan tog upp Dominator- som en legitim orsak att gå med H70? Vattenkylningen har potentialen att vara bättre än luft men endast i rätt konfiguration. I H50/H70s fall så leder man värmen ett par centimeter in i radiator som är halva storleken av en tornkylares radiator.

Leder du värmen några centimeter till en stor radiator i taket då talar vi fördel. Men att i princip flytta radiatorn ett få tal centimeter samtidigt som man förminskar radiatorn har ingen vettig logik eller försvar. Visst... Som tidigare sagt, om andra delar av chassit kräver det (p.g.a storlek på chassit, och andra delar) så är det försvarligt. Annars inte.

Som jag tog upp med grafiken: Där finns det ett problem. Tack vare att pci-slotsen ligger så nära varandra är det klurigt att få ditt ett massivt heatsink. Och när man gör det så äter man upp pci-slots, såsom treslots kylare gör. Där; där... Finns det en legitim anledning att flytta radiatorn bort från värmekällan.

Men när värmekällan har ett stort utrymme, som ligger i direkt anslutning till 99% av chassinas utsug så finns det inget behov av att leda bort värmen till radiator längre bort.

Permalänk
Medlem

Jag kör på H50 i mitt Obsidian, och det av två anledningar:

1) Jag finner H50n mer tilltalande rent estetiskt än en stor luftkylare
2) Flera tester som publicerades i samband med att jag byggde systemet gav H50n genomgående mycket testresultat. Jag valde att lita på testerna...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Kan någon förklara för mig den här trenden? För själv blir jag rätt förbluffad när jag ser folk som kör fulltowers skaffa dessa "vattenkylare" när tester påvisar att de stora luftkylarna presterar bättre, eller på lika nivå?

Är det bara för att folk ska kunna säga "Öh, jag kör vattenkylning, jag är så uber" eller? Jag har sett exempel på när folk försöker bygga ett prestanda monster i en liten låda; då kan en ditvåldad H70 vara rimlig. Är det för att corsair är ett respekterat varumärke? Såsom att alla antar att Obsidian är en bra luftkylningslåda för att det har en corsair logga?

Det som gör det än mer komiskt är att det ej finns slutna, simpla vattenkylare för de ställen där det behövs; d.v.s grafiken. Det finns hur mycket utrymme som helst att lägga massiva heatsinks vid processorn; så bara tanken att känna att man måste leda bort värmen till en fläns längre bort är suspekt.

Men med grafiken är det en helt annan deal, det är därför grafikortet lätt blir ens mest högljudda komponent (om man inte kör vatten eller treslotskylare).

För att det är smidigare i vissa fall, ger mer utrymme runt CPU-socketen. Nackdelen är att luftflödet i bruken och för moderkortet blir sämre än med en Noctua kylare av tower-modell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro