Intel uppdaterar firmware för X25-M/V G2

Permalänk
Musikälskare

Min rullar på bra som det är, har redan uppdaterat den en gång så det får räcka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Men ger AHCI någon prestandaskillnad i förhållande till RAID?

Det är olika saker. AHCI är utökade styrkommandon för hårddiskar. RAID är en teknik för att utöka lagringsyta med flera hårddiskar och kan samtidigt, om så konfigureras, erbjuda feltolerans.
Intel rekommenderar att ställa ICHxR-kretsen är i RAID-läge även om man bara har en hårddisk, eftersom man då lätt kan skapa en RAID i efterhand. AHCI-kommandona som NCQ, Hot-Swap och TRIM fungerar även i RAID-läge. TRIM fungerar dock inte på SSD i RAID-konfiguration.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Segas;10743025"]Om du läser readme.txt (som du faktiskt sagt "ja" till att du läst), så står det att du måste sätta disken i ACHI (eller vad det heter), annars hittas inte disken i initieringsprocessen.

Jag har precis uppdaterat min firmware och det gick alldeles smärtfritt. Säkert bara inbillning, men det kändes bra mycket kvickare i bl.a uppstarten.

Men säg mig...vad gör det för skillnad om man kör en SSD i ACHI eller RAID? Kör jag bara i ACHI kan jag inte nyttja Asus RAID konfiguration och förlorar då mina andra fyra diskar parade i raid1. :/[/QUOT

IDE-mode funkade perfekt att uppdatera för mig. Har inte AHCI på mitt moderkort, nforce 780i.

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade både min 80GB (G2) och min 160GB (G2). Det gick fort och smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Inga problem med uppdateringen, lite bätre i 4k-64 read. Får 433p med c-state på vilket sänker 4k read med ca 5 mb/s.

Permalänk
Medlem

Första gången jag uppdaterat min och gick från 6,9 till 7,3 i Windows klassificeringssystem.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Uppdaterade med hjälp av ett Unetbootin-skapat FreeDOS-usb-minne. AHCI-läge var aktiverat och SSDn var inkopplat på SATA6-porten. Gick utan problem.
Windows Experience-index ökade från 7,6 till 7,7 på min 80 GB X25-M

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Har precis uppdaterat 2st 80GB G2 och en 120GB G2 utan problem.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min SSD igår utan problem. Vart bra mycket snabbare vid uppstart. Bilden frös på allt möjligt första 5-10 minuterrna men sen har allt funkat klockrent.

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Medlem

Kan dock medela att det blir en liten extra boost fick 10 mer poäng i as ssd benchmark

Permalänk

Uppdaterade nyss. Det gick utmärkt, har inte märkt nåt än, men min dator är inte direkt perfekt
Windows Experience Index ligger kvar på 7,5. Antar att det är pga. nForce4 sata-kontrollern som inte har achi-läge.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min 160GB G2, gick från 7,8 till 7,7 i Windows Experience Index. Jag har alltid kört min disk i AHCI samt i en SATA3-port (6GB/s).

Första gången jag försökte uppdatera lyckades den inte hitta en fil på skivan (letade på Floppy av någon konstig anledning). Efter en omstart gick det dock smärtfritt.

Permalänk

Oyeah!

Sen julklapp eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gick från ~132 MB/s till ~144 MB/s i slumpmässig läsning av 4K-block (32 trådar). Motsvarande för skrivningar var ganska oförändrat. I CrystalDiskMark 3.0 x64 alltså. Trevligt!

edit:

Såg även att Media Wearout Indicator hoppade upp till 99 (från 97).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Uppdaterade med hjälp av ett Unetbootin-skapat FreeDOS-usb-minne.

Jamen se så bra hur gjorde du? har problem serru.. har ingen dvd drive.

för jag testade med unetbootin och skapa ett bootbart usb minne med FreeDOS men.. ingenting hände :/ visst den skapade filer på usbminnet men gick inte att boota med dem

Permalänk
Medlem

fick en bra boost känner jag .

Fick detta med förra firmware vilket var hur bra som helst

och detta får jag nu inget alls att klaga på

har en Intel 80gb ssd v2

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

fick en bra boost känner jag .

Fick detta med förra firmware vilket var hur bra som helst

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ssd%20gammla%20firmware.jpg

och detta får jag nu inget alls att klaga på

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ssd%20med%20nya%20firmware%...

har en Intel 80gb ssd v2

Den blev ju långsammare i write och acesstime? :/ Kan inget om ssd men det känns ju inte som något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Jamen se så bra hur gjorde du? har problem serru.. har ingen dvd drive.

för jag testade med unetbootin och skapa ett bootbart usb minne med FreeDOS men.. ingenting hände :/ visst den skapade filer på usbminnet men gick inte att boota med dem

Var USB-minnet formaterat med FAT32? Har haft problem själv om det varit NTFS-formaterat.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Den blev ju långsammare i write och acesstime? :/ Kan inget om ssd men det känns ju inte som något bra.

det är helt normalt, om du går in här -> #10748901 och kollar vad de andra har i acc tider så är detta mer än godkänt ..

och sedan så varierar det från gång till gång du gör testet .. gjorde ett precis och fick acc read 0.084ms och acc write 0.095ms

eller vad säger andra här på forumet?

Rätt eller fel?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franz:

Var USB-minnet formaterat med FAT32? Har haft problem själv om det varit NTFS-formaterat.

Nejdå, kör det såklart i Fat32 eftersom jag ofta rör mig mellan mac och pc.
Men det är lungt, jag hittade ett program som heter easyBCD som tillät mig lägga till en Iso-loader till BCDn i windows 7 som gjorde att jag kunde starta på skivan!

Permalänk

Efter 20 omstarter och trixande med unetbootin så fixade det sig tillslut!

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

fick en bra boost känner jag .

Fick detta med förra firmware vilket var hur bra som helst

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ssd%20gammla%20firmware.jpg

och detta får jag nu inget alls att klaga på

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ssd%20med%20nya%20firmware%...

har en Intel 80gb ssd v2

Jag får cirka 270 poäng i AS SSD och jag har trim, achi, sata 6gb/s, stängt av allt i windows som kan sega ner men har iofs bara 10gb ledigt av 75

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Jag får cirka 270 poäng i AS SSD och jag har trim, achi, sata 6gb/s, stängt av allt i windows som kan sega ner men har iofs bara 10gb ledigt av 75

oj, det var ju inte så bra =P har 18gb kvar på min och får det resultatet

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Inga problem att uppdatera. Körde test innan och efter updaten men märkte ingen större skillnad.

Visa signatur

MCP and CCNA