IBM visar 100 år av teknikhistoria

Permalänk
Medlem

Stort grattis gamling ;)..... 100 år av härligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Bara jag som tyckte filmen var galet pampig och rörande? Kan vara min feber som spelar mina sinnen ett spratt dock...

Du är inte ensam...

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kan man, med vanlig hederlig kompression.

Visa mig den komprimeraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Visa mig den komprimeraren.

winrar? lol

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Händer mycke på 100 år!
Datorn måste vara i "baby" stadie fortfarande mot vad den kommer vara om ytterligare 100år.

De pratade ju om i slutet om att de jobbade på att datorerna skulle tänka mer som människor.
(Yippie! )

Skrivet av Freezard:

Tror knappast man har webbläsare om 100 år.

Kanske integrerar allt direkt i huvudet á la Matrix eller Johnny Mnemonic.

Men som andra säger, mycket intressant, och helt klart värt en kvart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

De pratade ju om i slutet om att de jobbade på att datorerna skulle tänka mer som människor.
(Yippie! )

Kanske integrerar allt direkt i huvudet á la Matrix eller Johnny Mnemonic.

Men som andra säger, mycket intressant, och helt klart värt en kvart.

För att en dator ska tänka som en människa krävs en biologisk processor (gjord i biologiskt material, med konstgjorda celler typ. lik våran hjärna.). Det finns redan idag och utvecklas. Har dock inte kommit direkt långt..

Dagens datorer tänkter ju inte själva, utan det är en människa som tänkt åt den, sen utför den bara beräkningarna. De biologiska processorerna kan tänka helt själva och utveckla sig själva. Jävligt skrämmande

Permalänk
Medlem

De glömde deras samarbete med nazisterna under andra världskriget. Det är om något väldigt intressant, varför tog de inte med det? Tatueringen var ett IBM nr för att hålla koll på alla fångar.

"Remember, IBM custom-designed the machines, custom-designed the applications and custom-printed the punch cards. There were no universal punch cards or machine wiring. Programs to identify Jews, Jewish bank accounts, barrels of oil, Luftwaffe flights, welfare payments, train schedules into camps, and even the concentration camp information--all these had to be tailored for each application."
-"IBM and the Holocaust: The Strategic Alliance Between Nazi Germany and America's Most Powerful Corporation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

För att en dator ska tänka som en människa krävs en biologisk processor (gjord i biologiskt material, med konstgjorda celler typ. lik våran hjärna.). Det finns redan idag och utvecklas. Har dock inte kommit direkt långt..

Dagens datorer tänkter ju inte själva, utan det är en människa som tänkt åt den, sen utför den bara beräkningarna. De biologiska processorerna kan tänka helt själva och utveckla sig själva. Jävligt skrämmande

Ok, jag är inte såå insatt i hur de fungerar.
Ja, det är skrämmande. Får fortsätta köpa nya datorer några år till för att kunna spela, men
sen får man ställa sig på andra sidan och bli militant grottmänniska!

Edit: stavfel...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Grymt härlig film detta IBM har verkligen hunnit med en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

De glömde deras samarbete med nazisterna under andra världskriget. Det är om något väldigt intressant, varför tog de inte med det? Tatueringen var ett IBM nr för att hålla koll på alla fångar.

"Remember, IBM custom-designed the machines, custom-designed the applications and custom-printed the punch cards. There were no universal punch cards or machine wiring. Programs to identify Jews, Jewish bank accounts, barrels of oil, Luftwaffe flights, welfare payments, train schedules into camps, and even the concentration camp information--all these had to be tailored for each application."
-"IBM and the Holocaust: The Strategic Alliance Between Nazi Germany and America's Most Powerful Corporation"

Nej, inte så troligt att de i en propagandafilm tar upp hur de hjälpte nazisterna. Det är något som de nog helst vill glömma och framförallt vill att konsumenterna, vare sig det är företag eller privatpersoner, ska glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

winrar? lol

OK testade Winrar. Den är faktiskt bättre än jag trodde, men blir ändå dubbelt så stort som det jag sa inte borde gå.
Nu har jag inte räknat på det, men det ska ju vara statistiskt omöjligt att komprimera under en viss gräns med "normalt" innehåll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atomico:

De glömde deras samarbete med nazisterna under andra världskriget. Det är om något väldigt intressant, varför tog de inte med det? Tatueringen var ett IBM nr för att hålla koll på alla fångar.

"Remember, IBM custom-designed the machines, custom-designed the applications and custom-printed the punch cards. There were no universal punch cards or machine wiring. Programs to identify Jews, Jewish bank accounts, barrels of oil, Luftwaffe flights, welfare payments, train schedules into camps, and even the concentration camp information--all these had to be tailored for each application."
-"IBM and the Holocaust: The Strategic Alliance Between Nazi Germany and America's Most Powerful Corporation"

Säg nåt företag som inte arbetat åt regeringar under krigstider?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

the big blue dreams of past greatness...
vem gav bort x86 till intel, big blue....
det ångra dom sig "lite" över så här sett i backspelglen

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

haha, ironiskt nog sitter jag på dual IBM P76 screens från 98. Underbara skärmar som kostade en halv förmögenhet på sin tid.

Visa signatur

Intel i5 750 @ 4,2Ghz | EVGA P55 FTW | WesternDigital Black 640GB | 4GB OCZ Cl7 @ 1866 | 6950Crossfire w/ 6970bios @ 840Mhz | Cougar CM 700W | Lancool K-62

Permalänk
Medlem

Riktigt härlig film måste jag säga

Skrivet av backfeed:

Det kan man, med vanlig hederlig kompression.

Nej. Komprimerad information är inte likadan som den okomprimerade och alltså har inte den ursprungliga informationen ändrat storlek. När man packar upp det för att få fram samma information så är det fortfarande lika stort. Lite som att det finns olika sätt att räkna fram samma summa. Vissa är effektivare än andra, men de är inte likadana för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Säg nåt företag som inte arbetat åt regeringar under krigstider?

Tycker du att det fortfarande är okej bara för att "alla andra gör ju så också"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atomico:

Tycker du att det fortfarande är okej bara för att "alla andra gör ju så också"?

Tycker du det?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Skit, Detta var ju riktigt bra gjord film. Har suttit vid en IBM för många år sen. Men kul att de går framåt för dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag blev glad av att kika på det här klippet. Förmågan till utveckling hos oss människor, och tillhörande organisationer är sannerligen imponerande.

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra rulle. <3 IBM

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

En trevlig film från IBM och dess långa historia i förkortad form, så grattis till IBM och dina fyllda 100 år!

/Saint25

Permalänk

En annan film som IBM släppte samtidigt är den här: http://www.youtube.com/watch?v=XrhDaAmn5Uw&feature=player_emb...
, och den tycker jag nog själv var intressantare. (hoppas det funkar, tog länken från intranätet)

Intressant är också den mängd material som släpps internt på IBM i det här sammanhanget - det är väldigt lite fokus på historien, och väldigt mycket på hur man skall kunna fortsätta vara framgångsrika. Sorry, ingen länk till det.

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

the big blue dreams of past greatness...
vem gav bort x86 till intel, big blue....
det ångra dom sig "lite" över så här sett i backspelglen

Nix 8086/8088 var en befintlig Intelprodukt som IBM använde sig av i konstruktionen av PC:n. Fanns inte tid att ta fram en egen processor. Lite synd, med bättre timing hade det kunnat sitta POWER-processorer i PC idag i stället...

Permalänk
Skrivet av judge:

Säg nåt företag som inte arbetat åt regeringar under krigstider?

IBM är ju inte direkt tyskt och dealen skedde väl knappast under krigstid.
Bussiness is bussiness.

IBM verkade ju rätt schyssta med deras mänskliga rättigheter och rättvisa för anställda och what not.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på filmen men tycker inte att man behöver ta upp varje år i presentationen, det blir lite rörigt.
Saknar även hur deras bolag är idag. T.ex. att företaget idag har ca 400.000 anställda även om de bara var ca 3000 på 20 talet.
Saknar även lite mer tyngd på läget idag, vad de jobbar med. Förra året gjorde IBM ca 5.000 paten i USA.

Permalänk
Skrivet av abki:

Det är inget fel på filmen men tycker inte att man behöver ta upp varje år i presentationen, det blir lite rörigt.
Saknar även hur deras bolag är idag. T.ex. att företaget idag har ca 400.000 anställda även om de bara var ca 3000 på 20 talet.
Saknar även lite mer tyngd på läget idag, vad de jobbar med. Förra året gjorde IBM ca 5.000 paten i USA.

Som sagt, det finns en film till...

Det finns redan mer material på nätet, och det kommer att komma mer under året. Själv ser jag mest fram emot två saker:
1. Watsons "riktiga" match i Jeopardy. Han vann förmatchen, men de riktiga TV-matcherna är kvar. 12-14 februari.
2. "Göra gott dagen" 15:e juni där alla anställda uppmuntras (jag hoppas det innebär att göra det på betald arbetstid) att göra något för välgörenhet. Kan tillägga att IBM är väldigt duktiga på att uppmuntra, stötta och sponsrar sånt.
Men nätet lär vara fullt med saker under hundraårsfirandet!