Intel: Två SATA-portar berörs inte av felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Här är ännu en person som är förvirrad/tveksam över den utgivna informationen...

Jag har en SSD som systemdisk på SATA0 och en vanlig mekanisk hårddisk för lagring på SATA1. På SATA2 däremot, så har jag naturligtvis DVD-spelaren.

Så min fråga är denna: Innebär detta att bägge mina hårddiskar är helt säkra från skada, medan min DVD-läsare kan eventuellt skadas med någon form av prestandaförsämring (den lär väl knappast förlora data), eller hur kan det hela tänkas fungera?

Svaret är JA

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Här är ännu en person som är förvirrad/tveksam över den utgivna informationen...

Jag har en SSD som systemdisk på SATA0 och en vanlig mekanisk hårddisk för lagring på SATA1. På SATA2 däremot, så har jag naturligtvis DVD-spelaren.

Så min fråga är denna: Innebär detta att bägge mina hårddiskar är helt säkra från skada, medan min DVD-läsare kan eventuellt skadas med någon form av prestandaförsämring (den lär väl knappast förlora data), eller hur kan det hela tänkas fungera?

Enheten som sådan kommer inte skadas. Däremot kommer du få problem med läsningar från den (och skrivningar om det är brännare) och till slut så kan det bli så att kontrollern inte ens hittar enheten (men sätter du den på en fungerande port så kommer den att fungera 100%)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

5-15% kommer drabbas på 2 år enligt INTEL, på hur många miljoner moderkort? Jadu.... Man klarar nog sig till utbytesprogrammet kommer igång.

Permalänk
Medlem

Så hur kommer det funka, ska man själv ta kontakt med sin återförsäljare av moderkortet eller kommer de göra det?

ett jävla meck i vilket fall!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skyw00lker:

Så hur kommer det funka, ska man själv ta kontakt med sin återförsäljare av moderkortet eller kommer de göra det?

ett jävla meck i vilket fall!

Det är ingen idé att kontakta återförsäljaren innan moderkortstillverkarna gått ut med information om hur detta kommer att hanteras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Svaret är JA

Skrivet av Tempel:

Enheten som sådan kommer inte skadas. Däremot kommer du få problem med läsningar från den (och skrivningar om det är brännare) och till slut så kan det bli så att kontrollern inte ens hittar enheten (men sätter du den på en fungerande port så kommer den att fungera 100%)

Tackar! Det var vad jag trodde men det kändes liksom bäst att få en "Second Opinion" eller två.

DVD:n är ju en av de billigaste standard modellerna, så då känns inte situationen värst hotfull längre. Bara att avvakta och se om det blir något inbyte eller vad som nu kan bli av den här soppan.

Permalänk

Bra för de berörda att 2 portar sägs fungera riskfritt då Nyheten har ju skrivits om ett par gånger för innan var de nästan så att sata 0 och 1 lät som någon standard vilket naturligtvis inte är utan en mer korrekt skrivning är ju sata port 0 och 1 som har rättats till nu ser jag

Visa signatur

I am Extrazz.