Asus upprättar returprogram för drabbade kunder

Permalänk
Melding Plague

Asus upprättar returprogram för drabbade kunder

Moderkortstillverkaren Asus är först ut med ett officiellt returprogram för alla kunder som drabbas av Intels designfel i styrkretsarna för Sandy Bridge. Leveranserna dröjer dock till april.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man måste skicka in sitt kort direkt eller om man får använda det tills de nya korten kommer och byta då?!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tyrgrim:

Frågan är ju om man måste skicka in sitt kort direkt eller om man får använda det tills de nya korten kommer och byta då?!

Personligen skulle jag vänta tills det finns ersättningskort, annars blir du utan moderkort tills dess.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Precis, man behöver ju inte skicka in redan nu.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Tyrgrim:

Frågan är ju om man måste skicka in sitt kort direkt eller om man får använda det tills de nya korten kommer och byta då?!

Du får använda det tills det finns nya moderkort med nya revisionen cougar point tillgängligt. Garantin kommer att återställas och gälla för det ersättande moderkortet med full längd från det datumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Du får använda det tills det finns nya moderkort med nya revisionen cougar point tillgängligt. Garantin kommer att återställas och gälla för det ersättande moderkortet med full längd från det datumet.

Bra jobbat, Asus! Snabbt och bra respons, kudos.

Men lite off topic:

För oss "stackare" som kör med alla portar är det HW-mässigt olämpligt att köra, borde vi köpa något 4-ports RAID-PCIx under tiden? Just i detta nu har jag just 4 RAID'ade Spinpoints i 3Gbps'en och det känns lite scary

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Du får använda det tills det finns nya moderkort med nya revisionen cougar point tillgängligt. Garantin kommer att återställas och gälla för det ersättande moderkortet med full längd från det datumet.

Låter bra. Kan du svara på hur många av dessa moderkort ni har sålt i Sverige, eller förblir det en företagshemlighet? Några besked om hur stor del av era och återförsäljarnas kostnader som Intel kommer att stå för?

Permalänk
Avstängd

Fråga till Kinc:
Ringde det nummret som Asus angivet här i Serige kl 9:11 dvs 11 minuter efter att de öppnade supporten för dagen och möttes av "Vi har för närvarande ingen komponentsupport." Jag trodde det var viktigt att ha stor bemanning på detta område med tanke på det inträffade.
Varför ingen support?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Ture72:

Låter bra. Kan du svara på hur många av dessa moderkort ni har sålt i Sverige, eller förblir det en företagshemlighet? Några besked om hur stor del av era och återförsäljarnas kostnader som Intel kommer att stå för?

Har tyävrr ingen siffra på antalet moderkort. Kan dock säga att av alla 6-serien moderkort som sålts så är 70-80% ASUS.

Skrivet av Electronic:

Fråga till Kinc:
Ringde det nummret som Asus angivet här i Serige kl 9:11 dvs 11 minuter efter att de öppnade supporten för dagen och möttes av "Vi har för närvarande ingen komponentsupport." Jag trodde det var viktigt att ha stor bemanning på detta område med tanke på det inträffade.
Varför ingen support?

Välj notebook i menyn. Vi har tyvärr inte haft möjlighet att ändra i telefonmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Fråga till Kinc:
Ringde det nummret som Asus angivet här i Serige kl 9:11 dvs 11 minuter efter att de öppnade supporten för dagen och möttes av "Vi har för närvarande ingen komponentsupport." Jag trodde det var viktigt att ha stor bemanning på detta område med tanke på det inträffade.
Varför ingen support?

Det är bara att sitta ner och vänta. Tror du det underlättar om en massa oroliga kunder ringer ner supporten.
Aldrig i historien har väl det varit enklare att reklamera en produkt.

Det här är ju en massreklamation som Intel kommer att sköta förträffligt.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Hoppas Gigabyte erbjuder samma form av garanti.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Hoppas på att MSI gör samma

Visa signatur

=)

Permalänk

70-80% var ju rätt stor del av marknaden på den fronten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grabben!:

Det är bara att sitta ner och vänta. Tror du det underlättar om en massa oroliga kunder ringer ner supporten.
Aldrig i historien har väl det varit enklare att reklamera en produkt.

Det här är ju en massreklamation som Intel kommer att sköta förträffligt.

Tydligen skulle man välja notebook i telefonmenyn. Inte lätt att veta det när det inte står på deras officiella sida utan bara här på sweclockers. Hur som helst så inväntar jag svar på gårdagens mejl till Dustin.

Permalänk
Avstängd

Ny fråga till Kinc,
Vad kommer att hända med alla inbytta moderkort? Läste att Gigabyte inte visste.

Skulle viljakomma med ett förslag då eftersom det bara är en liten del av kortet som är drabbat. Skänk dessa till vetenskapen för att bygga superkluster av. Kanske en eget Folding-lag som hjälper till i vetenskapligt syfte. Tror att många skulle uppskatta detta jämfört med att de hamnar på tippen då systemet som sådant är riktigt vasst.

Permalänk
Medlem

Bra av asus att hålla lite på infon tills dom hade mer "kött på benen" Fint också att dom skriver klart och TYDLIGT att dom kommer att ersätta defekta kort!

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Ny fråga till Kinc,
Vad kommer att hända med alla inbytta moderkort? Läste att Gigabyte inte visste.

Skulle viljakomma med ett förslag då eftersom det bara är en liten del av kortet som är drabbat. Skänk dessa till vetenskapen för att bygga superkluster av. Kanske en eget Folding-lag som hjälper till i vetenskapligt syfte. Tror att många skulle uppskatta detta jämfört med att de hamnar på tippen då systemet som sådant är riktigt vasst.

Annars kan jag ta ett par. Även om dom är "drabbade"

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Ny fråga till Kinc,
Vad kommer att hända med alla inbytta moderkort? Läste att Gigabyte inte visste.

Skulle viljakomma med ett förslag då eftersom det bara är en liten del av kortet som är drabbat. Skänk dessa till vetenskapen för att bygga superkluster av. Kanske en eget Folding-lag som hjälper till i vetenskapligt syfte. Tror att många skulle uppskatta detta jämfört med att de hamnar på tippen då systemet som sådant är riktigt vasst.

Ärr det inte troligt att man byter chip till ett fungerande och låter dem gå ut i butik igen?
Allternativt plockar bort de extra sata-portarna och låter dem gå ut till OEM tillverkare. OEM tillverkarna kan ju lägga på ett extra kontrollerkort om det så skulle va.

Permalänk
Medlem

Skönt att man har ett Asus-kort då

@Lurcazzus: Möjligtvis med de kort som inte än sålts, men de som skickas tillbaka från kunderna är ju begagnade moderkort, folk hemma kan ha lekt en hel del med dem så att kortet tagit stryk, vore inte riktigt rätt att skicka ut dem till butikerna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emoless:

Skönt att man har ett Asus-kort då

@Lurcazzus: Möjligtvis med de kort som inte än sålts, men de som skickas tillbaka från kunderna är ju begagnade moderkort, folk hemma kan ha lekt en hel del med dem så att kortet tagit stryk, vore inte riktigt rätt att skicka ut dem till butikerna igen.

Vad som är "riktigt rätt" och vad som är ekonomiskt bäst för företagen går inte alltid ihop
Det händer ju titt som tätt t.ex. att folk som köper "nya" mobiltelefoner upptäcker att de innehåller telefonnummer och foton tagna av tidigare ägare som lämnade tillbaka dem, och sedan har tillverkarna paketerat om dem som nya

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med hattelco (importör) I dag och just handläggaren jag pratade med hadde sett til att flera affärer fått utskickat moderkort med felet idag, för han hadde ingen aning om det förräns jag kom med mina frågor *LOL* Så detta kan ta tid... Men jag tror innan detta är helt avklarat har jag nog bytt upp mig til 2011 plattformen. Jag började sniffa på P67 för i7 980x är bara för dyr och 1366 är inte längre adekvat ens mot 2600K som kommer til en halvsnusdosas pris i förhållande til prestanda per sykel, och med tanke på att 2600K gör lättare 5ghz än vad 1366 prollarna gör 4,5ghz så blir man ju nyfiken... Men vi som är halvtokiga och lägger pengar i sånt här får nog vänta på 2011 lika gärna, för en upgradering med rejäl skjuts i. Det hjälpte på mitt tålamod att vänta med att upgradera min propp när jag fick dessa nyheterna !

Permalänk
Medlem

Är det då värt att lämna tillbaka moderkortet och få pengarna samt att sälja sin SB prolle???
Tänkte ifall man vill köpa amds bulldozer!

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Är det då värt att lämna tillbaka moderkortet och få pengarna samt att sälja sin SB prolle???
Tänkte ifall man vill köpa amds bulldozer!

Lär ju inte få många kronor för en propp utan moderkort innan april... Det är ju det som är det riktigt tråkiga i det här; det är ju förutom moderkort även en "värdelös" CPU. Man vill troligen ha annat RAM och annan CPU-kylare dessutom, så det rinner ju iväg rätt friskt med $$$.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Lär ju inte få många kronor för en propp utan moderkort innan april... Det är ju det som är det riktigt tråkiga i det här; det är ju förutom moderkort även en "värdelös" CPU. Man vill troligen ha annat RAM och annan CPU-kylare dessutom, så det rinner ju iväg rätt friskt med $$$.

Kan väl ändå inte så vara värst farligt? Finns säkert polare som är intresserade utav bara en prolle och sen köper det allt annat själv. Hur menar du med värdelös CPU? Den är ju den absolut bästa på marknaden idag.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Kan väl ändå inte så vara värst farligt? Finns säkert polare som är intresserade utav bara en prolle och sen köper det allt annat själv. Hur menar du med värdelös CPU? Den är ju den absolut bästa på marknaden idag.

Inga köper väl en propp nu och ett moderkort i april. Bulldozer har kommit då, 2600K torde gå ned i pris då.

(Och en CPU utan moderkort är inte så hett. Vad ska man göra, titta på den i 3 månader? )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

Fråga till kinc : Gäller detta även om man köper sitt moderkort nu, eller måste det vara köpt innan felet upptäcktes?
T ex om man tänker bygga en dator nu, kan man köra med sandy bridge och asus kort, och sedan byta kort i april?

Permalänk
Medlem

Kommer man att kunna byta sitt kort mot någon annan modell i samma prisklass, typ AM3+ eller Z68? Eller måste man maka sig in bland alla andra som kommer att försöka sälja sina utbytta P67/H67-kort när Z68/Bulldozer kommer? Alternativt göra ett återköp nu och sitta utan dator i 2 månader?