Minskad försäljning av grafikkretsar Q4 2010

Permalänk
Melding Plague

Minskad försäljning av grafikkretsar Q4 2010

Det sista kvartalet 2010 innebar en kalldusch grafikmarknaden. Försäljningen minskade och tillväxten för helåret landar på betydligt lägre siffror än väntat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roliga siffror det där, roligt att AMD håller sig kvar! Helt otroligt dock att Intel har så mycket som de har, föga oväntat men lite scary

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Inte konstigt heller att det säljs mindre, finns inte så intressanta kort ute nu helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det finns intressanta kort nu, men Q4 2009 var GeForce GTX400-serie superheta och Q4 2010 fanns ingen nysläppt "måste ha".

/Olle

Permalänk
Medlem

Räknar dom med Intels inbyggda grafikkort?
Jag vet ingen som har ett externt gafikkort från dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Räknar dom med Intels inbyggda grafikkort?
Jag vet ingen som har ett externt gafikkort från dom.

Det handlar om grafikkretsar, inte grafikkort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur är det med Sandy Bridge, förresten? Den borde ju räknas som både grafikkrets och processor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Räknar dom med Intels inbyggda grafikkort?
Jag vet ingen som har ett externt gafikkort från dom.

mm tänkte samma..
Blir ju litet konstigt då det förmodligen är många som köper en intel processor och bara får med en grafikkrets på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Hur är det med Sandy Bridge, förresten? Den borde ju räknas som både grafikkrets och processor.

Just Sandy Bridge hade inte släppts Q4 10, men de mobila i3, i5 och i7 räknas troligen med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mandrag0ran:

mm tänkte samma..
Blir ju litet konstigt då det förmodligen är många som köper en intel processor och bara får med en grafikkrets på köpet.

Skrivet av Zarper:

Just Sandy Bridge hade inte släppts Q4 10, men de mobila i3, i5 och i7 räknas troligen med.

"Intel was the leader in unit shipments for Q4’10, elevated by Clarksdale, continued Atom sales for Netbooks, and Sandy Bridge"

Från källan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är för att många från förra generationens grafikkort (gtx 2xx/ATI HD 4xxx) tiden fortfarande inte känner behov av att uppgradera då spelens utveckling inte rört sig mycket alls på PC marknaden (förutom vissa få undantag som bl.a Metro 2033).

En del av dom skaffade väl GTX 4xx serien och/eller ATI 5xxx-6xxx i slutet av förra året och om man har något av de korten behöver man inte uppgradera förrän om 2-3 år om inte spelmarknaden tar fart igen på PC fronten.

Synd att det mesta vi får på PC är multiplatformsspel nu för tiden så de är inte så snygga och krävande som de skulle kunnat vara

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag tror att det är för att många från förra generationens grafikkort (gtx 2xx/ATI HD 4xxx) tiden fortfarande inte känner behov av att uppgradera då spelens utveckling inte rört sig mycket alls på PC marknaden (förutom vissa få undantag som bl.a Metro 2033).

En del av dom skaffade väl GTX 4xx serien och/eller ATI 5xxx-6xxx i slutet av förra året och om man har något av de korten behöver man inte uppgradera förrän om 2-3 år om inte spelmarknaden tar fart igen på PC fronten.

Synd att det mesta vi får på PC är multiplatformsspel nu för tiden så de är inte så snygga och krävande som de skulle kunnat vara

på den goda sidan gör det att man kan spela titlarna i 3d/med flera monitorer utan att ha en monster-pc

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Va tror dom, att vi ska köpa grafikkort oftare och oftare? När tror dom att det inte ska säljas mer grafikkretsar per år, när varje enskild människa eller företag byter ut dom varje lördag?

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på gtx 295, jag har då inte känt nåt större behov av nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Va tror dom, att vi ska köpa grafikkort oftare och oftare? När tror dom att det inte ska säljas mer grafikkretsar per år, när varje enskild människa eller företag byter ut dom varje lördag?

Det är nog ungefär något sånt dom önskar ja

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Va tror dom, att vi ska köpa grafikkort oftare och oftare? När tror dom att det inte ska säljas mer grafikkretsar per år, när varje enskild människa eller företag byter ut dom varje lördag?

Med tanke på hur många miljarder som inte köper nytt grafikkort ens var 5 år än mindre någonsin köpt ett grafikkort, att jordens befolkning fortfarande ökar, färre lever i fattigdom och fler använder datorer mer och mer så har dom nog LÅNG tid kvar innan dom träffar någon typ av gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag tror att det är för att många från förra generationens grafikkort (gtx 2xx/ATI HD 4xxx) tiden fortfarande inte känner behov av att uppgradera då spelens utveckling inte rört sig mycket alls på PC marknaden (förutom vissa få undantag som bl.a Metro 2033).

En del av dom skaffade väl GTX 4xx serien och/eller ATI 5xxx-6xxx i slutet av förra året och om man har något av de korten behöver man inte uppgradera förrän om 2-3 år om inte spelmarknaden tar fart igen på PC fronten.

Synd att det mesta vi får på PC är multiplatformsspel nu för tiden så de är inte så snygga och krävande som de skulle kunnat vara

Tänkte precis skriva liknande! Man tycker att grafiken i spel som utvecklas för multiplattform borde anpassas för PC i första hand för att sedan bli nerskalad för de klenare plattformarna. Visst finns högre grafikval att välja i spelen för PC men i grund och botten verkar grafikmotorerna vara anpassade för alla plattformar. De konsoller som gäller idag är ju svingamla!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tänkte precis skriva liknande! Man tycker att grafiken i spel som utvecklas för multiplattform borde anpassas för PC i första hand för att sedan bli nerskalad för de klenare plattformarna. Visst finns högre grafikval att välja i spelen för PC men i grund och botten verkar grafikmotorerna vara anpassade för alla plattformar. De konsoller som gäller idag är ju svingamla!

Fast mest logiskt är väl ändå att optimera för den plattform man tror man kommer sälja mest på. Sen kan man inte stirra sig blind på hårdvaran när det gäller konsoler då spelen skrivs till den specifika hårdvaran och inte som på PCs där det skrivs för kompatibilitet till all hårdvara som finns. Att den normala PC användaren sitter på minst 1650x1050 och ofta 1920x1200 tar också ut sin rätt i prestanda mot 360/PS3s 1280x720.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hade jag haft ett jobb så hade jag dratt mitt strå ti stacken genom att köpa ett Radeon HD 6950 2GB. Nu lär det snarare bli ett GTX 560 :/

Men hur kan Q4 2010 vara en besvikelse när BÅDE AMD och Nvidia ÖKADE i procentenheter?? För de räknar väl inte Intels skräp..? Liksom vem bryr sig om det möget..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Fast mest logiskt är väl ändå att optimera för den plattform man tror man kommer sälja mest på. Sen kan man inte stirra sig blind på hårdvaran när det gäller konsoler då spelen skrivs till den specifika hårdvaran och inte som på PCs där det skrivs för kompatibilitet till all hårdvara som finns. Att den normala PC användaren sitter på minst 1650x1050 och ofta 1920x1200 tar också ut sin rätt i prestanda mot 360/PS3s 1280x720.

Skalar man ner grafiken för de andra plattformarna kan man optimera i efterhand tycker man. Självklart är det lättare att optimera grafiken när alla har samma hårdvara men tänk om konsollerna var uppe i samma prestandaklass som PC, då hade grafikutvecklingen kommit igång igen

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hade jag haft ett jobb så hade jag dratt mitt strå ti stacken genom att köpa ett Radeon HD 6950 2GB. Nu lär det snarare bli ett GTX 560 :/

Men hur kan Q4 2010 vara en besvikelse när BÅDE AMD och Nvidia ÖKADE i procentenheter?? För de räknar väl inte Intels skräp..? Liksom vem bryr sig om det möget..?

Ta ett 6950 1Gb istället?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

Ska man byta grafikkort lika ofta som man byter sina kläder?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Oggyoc:

Ta ett 6950 1Gb istället?

Finns det nån som HELST anledning till att göra det när 2GB versionen kostar 200kr mer..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

aa den har lägre timings för minnesmodulerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Finns det nån som HELST anledning till att göra det när 2GB versionen kostar 200kr mer..?

I hans fall verkade den skillnaden vara viktig. Jag säger inte att jag själv skulle ha valt det

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hade jag haft ett jobb så hade jag dratt mitt strå ti stacken genom att köpa ett Radeon HD 6950 2GB. Nu lär det snarare bli ett GTX 560 :/

Men hur kan Q4 2010 vara en besvikelse när BÅDE AMD och Nvidia ÖKADE i procentenheter?? För de räknar väl inte Intels skräp..? Liksom vem bryr sig om det möget..?

Att de vinner marknadsandelar på en vikande marknad betyder inte att de själva ökar sin försäljning. Allt man kan vara säker på är att intel minskar mer än de övriga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag tror att det är för att många från förra generationens grafikkort (gtx 2xx/ATI HD 4xxx) tiden fortfarande inte känner behov av att uppgradera då spelens utveckling inte rört sig mycket alls på PC marknaden (förutom vissa få undantag som bl.a Metro 2033).

En del av dom skaffade väl GTX 4xx serien och/eller ATI 5xxx-6xxx i slutet av förra året och om man har något av de korten behöver man inte uppgradera förrän om 2-3 år om inte spelmarknaden tar fart igen på PC fronten.

Synd att det mesta vi får på PC är multiplatformsspel nu för tiden så de är inte så snygga och krävande som de skulle kunnat vara

Det du säger tror jag är en stor anledning. Om AMD och Nvidia vill sälja mer grafikkort så måste de sponsra spel som bara är till PC så de som gör spel kan maxa dagens och morondagens grafikkort.

Om inget händer så kommer man inte att behöva byta grafikkort fören det kommer ut nya spelkonsoller.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090