Win7 / Div frågor från en XP- användare

Permalänk

Win7 / Div frågor från en XP- användare

Jag har fallit till föga och installerat Win7 på en av mina datorer. Jag kan dock inte påstå är frälst direkt. Följande frågor / problem har uppstått:

Hur städar man upp, tex genom att gruppera i undermappar, på Startmenyn? Väljer man Startmenyn / Alla program så ligger allt i en salig röra. Jag vill skapa nya mappar med undermappar och lägga in programmen i. Går detta?

Kan man ändra utseende på utforskaren? Nu verkar bara finnas ett läge som jag inte gillar alls.

Finns det inget verktygsfält "Snabbstart" till höger om Startmenyn pss som i XP?

Hur får man nätverksikonerna synliga i Systray?

Jag lyckas inte få ikonen för Messenger i Systray. Detta borde väl gå att fixa?

Hur gör man för att få en mapp i win7 synlig i nätverket för andra datorer som kör XP?

//Frustrerad XP användare

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du högerklickar på "alla program" och väljer "öppna" kan du ordna som du vill.
Ändra utseende på utforskaren, menar du som nedanstående bild?

Det finns ingen snabbstart längre, det heter "superbar". Du kan klistra fast ikoner på den, likt t.ex. internet explorer som finns där som standard. Högerklicka på en genväg och välj "pin to taskbar", vad det nu kan heta på svenska När du startar programmet ändras ikonen lite så du ser att programmet är igång.

Individuella nätverksikoner tror jag inte du kan få synliga i trayen, men du kan ändra vad som ska vara där genom att göra som nedanstående bild:

Tror att nätverksanslutningen är där "out of the box".

För att få WLM synligt i trayen högerklickar du på exe-filen och väljer egenskaper, sen fyll i såhär:

För att göra en mapp synlig i nätverket är det bara att dela ut den, väl? Kan inte svara så bra där, men hoppas resten av svaren är givande

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Har för mig att du kan fulhacka till en quick launchbar. Men finns ju ingen anledning

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Har för mig att du kan fulhacka till en quick launchbar. Men finns ju ingen anledning

http://www.sevenforums.com/tutorials/888-quick-launch-enable-...

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk

Mm, precis. Men tycker att det funkar skitbra som det är

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Tackar för tipsen. //TB