Silverstone Fortress 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Är nog äldre än vad du är. Men att säga att 1 HDD är mer än nog är precis lika barnsligt som du säger att mitt är. För att inte tala om hela BS med att folk som har fler bara har det för att de laddar ner massa pirat saker...

Så om du ska gnälla gör det i alla fall konsekvent.

Jag har alltid haft mer än 1 HDD.

i en tidigare dator så va två RAID0ade 80 gigare system disk och fyra 320 i RAID5 som lager.

De behövdes till alla spel, bilder och annat crap man hade i burken.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

hej å hå vilken tråd.....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
hej å hå vilken tråd.....

och DÄÄÄR dog den...

---BIIIIIIIIiiiiipppppppp---

Permalänk
Medlem

Världens glipa mellan chassi-sidan och taket, ser rakt igenom det på recensions bilderna =P ..

Lite halvfail imo.

Permalänk

Örk vilket fult chassi. FT01 är ju 100 gånger snyggare

Permalänk
Avstängd

Lian lee wannabe xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cryptic
Världens glipa mellan chassi-sidan och taket, ser rakt igenom det på recensions bilderna =P ..

Lite halvfail imo.

Du tror inte att de kan va för att taket inte sitter fast ordentligt eller nått???

för de e inte så på andra SS FT02;or jag har sett.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Hade varit lämpligt att göra ett undantag och mäta ljudnivån _ovanpå_ chassit när det som utmärker modellen ska vara att moderkortet monteras vinklat. Säger ju sig självt att den kommer vara tyst baktill med sådan montering...

Har man chassit brevid sig på golvet (vilket gissningsvis minst 95% av användarna har) är det alltid ljudet ovanpå chassit som utmärker sig eftersom fläkten/fläktarna i toppen av chassit är de som kommer närmast öronhöjd. Eftersom moderkortet monteras vinklat vill jag tänka mig att fläktljud från grafikkort utmärker sig mer i detta chassi än hos andra. Jag hoppas jag har fel, men det är ju svårt att bli motbevisad om ni inte redovisar siffror på det.

Annars fin recension som vanligt! Ser ut att vara ett riktigt fint chassi, men jag är på tok för nöjd med mitt P182 för att byta ut det.

Off Topic: Efterfrågar recensioner på trådlösa t-bord/möss. Var ett tag sedan man såg recensioner på tidigare nämnda tillbehör här hos Swec. Intressanta modeller är väl främst senaste trådlösa från microsoft, Logitech, Razer mfl.

Köper man ett chassi för 2000 kr tror jag nog att man ställer upp det på skrivbordet. Annars känns det ju lite som att det kan kvitta

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Varför existerar inget FT02S-W, åtminstone inte i Sverige? Så jag måste välja mellan silverfärg och fönster? Diskriminering...

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av PaE:

En videorecension kanske?

Finns massvis på youtube

Permalänk

jag beställde en från Tyskland, Chassiking tror jag de hette, hittade de under prisjakt.

Chassin är riktig bra på många sätt. Den är förvånansvärt rymlig med tanke att det är en midi tower. Innan hade jag en Antec P182 som jag var nöjd med men Siverstone kommer en annan värld känns det som. I den har jag klämt en Noctua Nh-D14, 2st 5770 och det är inte trångt. Antec är en trång låda för stora pjäsar!

Smart design och kvalite lyser rakt igenom den!

Nackdel: Inga 3,5 tumsplatser så min kortläsare fick jag byta ut till modellen större.

Permalänk

betsällde mitt från caseking.de tidigare i höstas och är grymt nöjd med det. Var inga i SWE som hade det i lager då plus att jag sparade en 600:-
Det står på skrivbordet och jag störs inte av ljudet.. mitt GPU kort har aldrig kommit över 57C vilket får anses som bra tycker jag.
Jag är grymt nöjd med detta chassi.. både kylmässigt, estetiskt och hanterbarhet

Visa signatur

Asus Rampage III Gene | i7 950 | 3x2Gb Dominator | Gigabyte HD5870 | 5040x1050 | AX750 | Silverstone FT02BW

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket bättre kylningen blir efter v1.4+ (FT02B/S) och v1.7 (FT02B-W). Alltså med Air Penetrator fläktarna?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur det blir med en radiator i botten?? Det följde ju med något fäste till det men en bild på hur det ser ut och vilken typ av radda som passar hade varit trevligt att få veta. Är det 240/280 eller 360/420 som passar?? För övrigt helt klart det chassi jag kommer köpa till nästa bygge om det inte kommer något ännu raffigare tills dess

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Någon som vet hur mycket bättre kylningen blir efter v1.4+ (FT02B/S) och v1.7 (FT02B-W). Alltså med Air Penetrator fläktarna?

Recensioner här:
http://www.overclock.net/air-cooling/768340-silverstone-ap181...
http://www.kitguru.net/components/cooling/zardon/silverstone-...

(har nämnts tidigare på Swec i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Under 1000kr hos Komplett i helgen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575978

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Blev ett köp för mig

...

Ett problem med FT02 och andra Silverstonechassin med 90 graders rotation av moderkortet är nog bra läge att väcka nu dock: det tenderar att fungera sämre med vissa eftermarknadskylare till grafikkorten!

Detta beror på att många GPU-kylare verkar snåla med heatpipelösningarna, så de påverkas ganska mycket av gravitation... Se denna jämförelse när de kör ett RV02 normalt, eller ställt på högkant:
http://en.expreview.com/2010/11/15/90%C2%B0-rotationhow-to-in...

Skillnaden är IMHO ganska brutal! 15-20+ graders skillnad!! (Sid 4 visar dock att referenskylaren är i princip opåverkad)

Rotar man lite så hittar man ganska snart att Silverstone är medvetna om problemet:
http://www.silverstonetek.com/qa/qa_contents.php?pno=FT02&are... (se fråga 1)

Det verkar alltså vara så att ju högre upp värmekällan (dvs GPU:n) sitter jämfört med sträckningen av heatpipesen, desto sämre funkar den... Och det problemet gäller ju nästan alla lite fetare eftermarknadskylare jag kan komma på

Det finns ju dock olika sorters heatpipes som påverkar olika mycket... Undrar om det finns en lista nånstans vilken typ av heatpipe olika GPU-kylare har?

Finns det nåra FT02 ägare här med erfarenhet av höga GPU-temps?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Tusen tack för påpekandet Roger W. Glömde bort den aspekten i upphetsningen över fyndet.

Jag hade nog bara monterat mitt nuvarande moderkort i chassiet utan att fundera så mycket på det, men eftersom det för närvarande sitter en Noctua C12-kylare så är orienteringen helt avgörande. Kom på det nu eftersom jag lyckades montera den fel från början då jag mest tittade på maximal kylning på nordbryggan, vilket var anledningen till att jag valde en "nedåtblåsare" som C12. Kör fortfarande ett HD4890 XFX och där kan jag inte göra mycket år kylningen, så hoppas det kommer fungera.

Så fort Bulldozer kommer ut ska jag byta rubbet, då gäller det att studera kylningen en gång extra innan köp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mmm, även CPU:n påverkas ju, fast jag undrar om de inte oftare kör mer påkostade heatpipes som påverkas mindre. Sen kör ju många tornkylare, som även de bör påverkas ganska lite, då rikningen på heatpipesen blir nästan helt horisontellt. Men du har rätt: det lönar sig nog med lite eftertanke även på hur man placerar CPU-kylaren! (speciellt på nedåtblåsare som C12)

Märkte du någon praktisk skillnad på temps beroende på orientation på din C12? (det du skriver verkar ju indikera att det diffade?)

*edit*

En annan grej: Bara jag som funderar på om det kanske är lika bra eller bättre att ha nätagget med fläkten inåt? Med tanke på det massiva övertrycket i burken, så kanske det inte är så dumt med lite hjälp från nätagget att få ut luften ur lådan? Jo, det lär innebära att det går in varmare luft in i nätagget jämfört med att ha det utåt/bakåt, men så farligt borde det inte vara... En annan fördel är att då finns det inga luftintag att ta höjd för i aktern, så man kan pressa lådan i princip hela vägen mot bakre väggen om man vill.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.