AMD bekräftar ny turbofunktion i Bulldozer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer bulldozer funka till AM3-brädor eller kommer dom ändra på platformen också eller ?

Inga Bulldozer CPUs är planerade att fungera till AM3.

Permalänk
Avstängd

Trevligt Vad för fler överraskningar kommer? Kan Bulldozern flyga med? Leverera Kaffe till skrivbordet?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer bulldozer funka till AM3-brädor eller kommer dom ändra på platformen också eller ?

am3 prollar funkar med am3+ moderkort inte tvärtom dock på gott och ont.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Längtar så efter nya AMD brädan..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ge mig turboknapp!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ge mig turboknapp!

just ja den gamla knappen, tror det var en 386a jag hade med sån knapp från hela 66mhz --->75mhz med turbo knappen påslagen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer bulldozer funka till AM3-brädor eller kommer dom ändra på platformen också eller ?

Kommer inte funka
AM3+ heter plattformen till Bulldozer.
AM3+ är dock bakåtkompatibel.

Permalänk
Avstängd

Är inte denna nyhet lite gammal. Detta var saker som jag redan har läst på amd:s blogg

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

AMD hävdar att Bulldozer presterar i närheten av Intels 6-kärniga, alltså ssom SB. Att Bulldozer kommer vara snabbare tror jag inte.

Sen bör väl Ivy Bridge inte dröja länge efter omlanseringen av SB? Kommer dessa 6- och 8-kärniga processorer komma till 1155-plattformen?

Inte för att jag är säker, men var det AMD som påstod det?
Vet att jag har läst nåt om att de skulle vara lika snabba, men
om det var AMD som stod bakom uttalandet minns jag inte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

just ja den gamla knappen, tror det var en 386a jag hade med sån knapp från hela 66mhz --->75mhz med turbo knappen påslagen

Jag hade 120Mhz ---> 133Mhz
Det var bra att ha när man skulle spela Planescape Torment.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

am3 prollar funkar med am3+ moderkort inte tvärtom dock på gott och ont.

Precis som AM2+ och AM3 prollar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Inte för att jag är säker, men var det AMD som påstod det?
Vet att jag har läst nåt om att de skulle vara lika snabba, men
om det var AMD som stod bakom uttalandet minns jag inte.

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Okej, det var mer bestämt information som hävdats läckt från AMD.

Eftersom det är frågan om benchmark i program uppskalade till 6- och 8-kärnor kan man nog dra slutsatsen att prestandan kommer vistas nära i7 980X, medan 2600K kommer vara snabbare per kärna. Förutsatt att informationen är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Precis som AM2+ och AM3 prollar

Nej det är precis tvärtom jämfört med AM2+ och AM3.

Om man har AM2+ moderkort så kan man uppgradera processorn till en ny AM3 processor utan att byta moderkortet (man kan behöva uppgradera bios). Den gamla AM2+ processorn funkar inte i ett nytt AM3-moderkort.

Om man har en AM3-processor (oavsett om man har AM2+ eller AM3 moderkort) så kommer man att kunna uppgradera moderkortet till ett AM3+ moderkort utan att behöva byta processor. Den nya AM3+ processon (bulldozer) funkar inte i det gamla AM3 / AM2+ moderkortet.

Jättebra om man har AM3-processor alltså, eftersom dessa funkar med AM2+, AM3 och AM3+ moderkort.

Permalänk
Medlem

Någon som har hittat något mer greppbart releasedatum för bulldozer? Vill minnas jag har sett ett Q2/Q3

Permalänk
Skrivet av adolf512:

Är inte denna nyhet lite gammal. Detta var saker som jag redan har läst på amd:s blogg

Fast jag läser inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Som sagt det negativa med att klocka CPU högt är att den i dagsläget inte klockar ner sig själv i idle, vilket bidrar (kanske) till oljud när man kollar på film med datorn på. Om det hela fungerar riktigt bra så kan det vara en fördel över Intels SB vid överklockning.

Min amd phenom II x4 955 gjorde detta i alla fall.. Körde den i 3.8ghz, och den klockade ned sig till 800mhz när den inte stressades

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Okej, det var mer bestämt information som hävdats läckt från AMD.

Eftersom det är frågan om benchmark i program uppskalade till 6- och 8-kärnor kan man nog dra slutsatsen att prestandan kommer vistas nära i7 980X, medan 2600K kommer vara snabbare per kärna. Förutsatt att informationen är korrekt.

Det AMD officiellt har sagt är att de räknar med att Interlagos (16 cores) ska vara 50% snabbare än Magny-Cours (12 cores) vid samma TDP. Detta betyder att logiskt borde Orochi (8 cores) vara i runda slängar 50% (om AMDs uppskattning stämmer) snabbare än Thuban (6 cores) vid samma TDP. Den högst klockade Thuban presterar i bra trådad kod ungefär som en i7 950 vilket borde betyda att en high-end Orochi med bra trådad kod bör prestera ungefär 50% bättre, eller som en i7 980X.

En annan sak som AMD officiellt har sagt är att IPCn ska vara bättre på Bulldozer än Stars, hur mycket har de dock inte sagt. Om vi utgår från att spekulationen att Bulldozer skulle vara byggd för höga klocks (samt att 32nm HKMG ska ge ganska mycket) skulle vara sanna och tittar på 6 cores Bulldozer. Den högst klockade Thuban är på 3,3 GHz så vi kan nog räkna med minst 3,8 GHz för 6 cores Bulldozer. Om AMD får till Turbo CORE och en 8 cores Bulldozer till server kan ge 500 MHz vid 8 trådar om inte hela CPUn stressas ordentligt kan man gissa att det ger betydligt mer när bara 1 eller 2 moduler (1-4 trådar) används till en desktop. Rent spekulativt skulle då en 6 cores Bulldozer minst motsvara en Thuban i 4,6 GHz när inte alla cores används.

Detta är självklart rent spekulativt och utgår från det relativt lilla vi än så länge vet om Bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej det är precis tvärtom jämfört med AM2+ och AM3.

Om man har AM2+ moderkort så kan man uppgradera processorn till en ny AM3 processor utan att byta moderkortet (man kan behöva uppgradera bios). Den gamla AM2+ processorn funkar inte i ett nytt AM3-moderkort.

Om man har en AM3-processor (oavsett om man har AM2+ eller AM3 moderkort) så kommer man att kunna uppgradera moderkortet till ett AM3+ moderkort utan att behöva byta processor. Den nya AM3+ processon (bulldozer) funkar inte i det gamla AM3 / AM2+ moderkortet.

Jättebra om man har AM3-processor alltså, eftersom dessa funkar med AM2+, AM3 och AM3+ moderkort.

Ah just de, tänkte helt fel :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Någon som har hittat något mer greppbart releasedatum för bulldozer? Vill minnas jag har sett ett Q2/Q3

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20110121180012_AMD_R...

Det senaste jag läste är det där och det säger "sommaren"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20110121180012_AMD_R...

Det senaste jag läste är det där och det säger "sommaren"...

404 error

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer bulldozer funka till AM3-brädor eller kommer dom ändra på platformen också eller ?

Nepp, du behöver ett sockel AM3+ mobo

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Kommer bulldozer funka till AM3-brädor eller kommer dom ändra på platformen också eller ?

både och

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

både och

nej den kommer inte funka till AM3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Layon:

både och

Vad är det som är svårt att läsa? BD-prollar kommer bara att fungera i AM3+ socklar punkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som är svårt att läsa? BD-prollar kommer bara att fungera i AM3+ socklar punkt.

Nja, eventuellt att de kommer funka i AM3++ eller AM4 socklar också.
Så inte BARA i AM3+ kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som är svårt att läsa? BD-prollar kommer bara att fungera i AM3+ socklar punkt.

Detta är kanske inte så aktuellt, men BD kommer också finnas i C32 och G34. Finns även en chans att det kommer till andra socklar som någon bärbar eller APU, men inget sånt är planerat eller ens troligt.

Skrivet av Kilroy:

Nja, eventuellt att de kommer funka i AM3++ eller AM4 socklar också.
Så inte BARA i AM3+ kanske.

AM4 kommer troligen ha DDR4 och kommer väl tidgast 2015. Nästnästnästa generations Bulldozer kanske kommer ha det. Men då heter den kanske inte Bulldozer längre

Permalänk
Avstängd

Hittade en kul bild som troligen är fejk den med Skulle vara kul om den var sann

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD Rox:

Hittade en kul bild som troligen är fejk den med Skulle vara kul om den var sann

http://scarletwhore.com/wp-content/uploads/2011/02/bulldozer-...

med 2 kärnor mer, upp mot 500mhx turbo, frekvens på 3.5ghz utan turbo och ny akritektur är det ändå inte helt otänkbart. men det gäller isåfall bara ytterst paralella program.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adolf512:

med 2 kärnor mer, upp mot 500mhx turbo, frekvens på 3.5ghz utan turbo och ny akritektur är det ändå inte helt otänkbart. men det gäller isåfall bara ytterst paralella program.

Bulldozer känner vi inte till, men de andra resultaten var realistiska fast något avrundade

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html