Sista blocket med IPv4-adresser utdelat

Permalänk
Medlem

Finns det överhuvudtaget någon router i konsumentskiktet som har stöd för automatisk konfigurering av IPv6. Just nu så kör jag DD-WRT hemma och pfSense på servern. Båda har stöd för IPv6 (nu har jag iofs inte stöd för IPv6 hemma, men servern hade det, tills jag skaffade en extramaskin och ett behov av router). MEN! För att få det att fungera så måste jag veta IPv6 default gateway, och exakt vilket subnät som jag kommer att få tilldelat, vilket känns lite som ett steg tillbaka i användarvänlighet.

Permalänk

Sen när fick pfsense stöd för ipv6?! jag vet att monowall har stöd för ipv6 men inte pfsense kollar deras sida nu ,, vad jag kan läsa så är det ett inofficiellt stöd som är väldigt dåligt och buggigt. I monowall kan man sätta brandväggsregler ner på varje ipv6adress och skapa static route för ipv6 , ra (router advertisement) funkar bra, dock funkar inte dhcpv6 vilket är synd och man kan inte sätta dns severar som har ipv6 adress. Så stödet för ipv6 i monowall är inte 100% heller men det är nog bättre än i pfsense. Jag skulle rekomendera monowall över pfsense om man skall köra ipv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På vilket sett är NAT ett säkerhetsproblem? Det flesta företag har inget intresse av att unik identitet för varje klient ut på internet alla fall. Att det dessutom spärrar möjligheten till server-tjänster är en fin bonus.

Många av säkerhetsproblemen med NAT handlar om brist på kunskap. De som administrerat nätverken har använt vissa av nackdelarna med NAT som "säkerhet", men inte betäkt att dessa går att ta sig runt, så i slutändan har de lämnat sina nätverk öppna för intrång eftersom "den sortens attacker borde inte funka över NAT".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

På vilket sett är NAT ett säkerhetsproblem? Det flesta företag har inget intresse av att unik identitet för varje klient ut på internet alla fall. Att det dessutom spärrar möjligheten till server-tjänster är en fin bonus.

Jag såg inte din fråga förrän nu. Om vi frånser det knöliga i att jobba på det här sättet, särskilt om nätverk ska sammanföras, så finns det andra nackdelar som gör det besvärligt att få det helt rätt. Flera protokoll och program fungerar faktiskt dåligt i en NAT miljö. Ta en så enkel sak som FTP, som för att fungera tillfredsställande bäst ställs i passivt läge. För varje krånglighet som NAT orsakar ökar också risken för fel.

Permalänk
Citat:

IPv6 erbjuds dessutom av många svenska internetleverantörer och webbhotell, vilket underlättar övergången för svenska internetanvändare.

Ehh? Nämn en internetleverantör som kan leverera IPv6 till mig som privatperson idag.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Gissar att alla kommer dra ut på Ipv6 till den grad att enda lösningen i slutändan blir carrier-grade NAT.
Det är trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag såg inte din fråga förrän nu. Om vi frånser det knöliga i att jobba på det här sättet, särskilt om nätverk ska sammanföras, så finns det andra nackdelar som gör det besvärligt att få det helt rätt. Flera protokoll och program fungerar faktiskt dåligt i en NAT miljö. Ta en så enkel sak som FTP, som för att fungera tillfredsställande bäst ställs i passivt läge. För varje krånglighet som NAT orsakar ökar också risken för fel.

Vilket egentligen inte har med säkerhet att göra. Man har inte valt NAT för att man har brist på adresser utan det ger den funktion man behöver istället för att sätta publika-ipn med brandvägg.
Gamla aktive-ftp har jag inte stött på någon som saknar men vist vissa protokoll skulle vara trevliga med direkt-access som t.e.x ip-telefoni (SIP) men tyvärr aldrig något som nämnts som en fördel för ipv6.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag såg inte din fråga förrän nu. Om vi frånser det knöliga i att jobba på det här sättet, särskilt om nätverk ska sammanföras, så finns det andra nackdelar som gör det besvärligt att få det helt rätt. Flera protokoll och program fungerar faktiskt dåligt i en NAT miljö. Ta en så enkel sak som FTP, som för att fungera tillfredsställande bäst ställs i passivt läge. För varje krånglighet som NAT orsakar ökar också risken för fel.

Jag undrar snarare om det inte blir större säkerhetsproblem när NATen skrotas och man helt plötsligt ska ha sina datorer med skarpa adresser mot nätet. Även om man har mjukvarubrandvägg tycker jag det är trevligt med en NAT i vägen också.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Lurcazzus:

Jag undrar snarare om det inte blir större säkerhetsproblem när NATen skrotas och man helt plötsligt ska ha sina datorer med skarpa adresser mot nätet. Även om man har mjukvarubrandvägg tycker jag det är trevligt med en NAT i vägen också.

Det är lite skruvat att se begränsningarna i NAT som en säkerhetsfunktion. Med samma logik går det att argumentera för att dialup är överlägset fasta uppkopplingar eftersom datorn då inte alltid är ansluten till internet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Man har inte valt NAT för att man har brist på adresser utan det ger den funktion man behöver istället för att sätta publika-ipn med brandvägg.

Både och. Det ursprungliga orsaken var just begränsningen i antalet av utdelade adresser utrymmen till organisation och företag.

Det s k säkerhetstänket du refererar till är egentligen en tankevurpa. Problemet är att IPv4 standarden inte har samma inbyggda säkerhet som IPv6, och därför har NAT ibland fått tjäna som en extra barriär. IPsec fungerar t ex inte bra tillsammans med IPv4, eftersom standarden inte har det säkerhetsramverk som krävs. IPv6 däremot inte bara fungerar bra med IPsec, utan ska användas med IPsec.

Boven i dramat är alltså IPv4 standarden vilken utformades under den "naiva" bardomen av det som nu är kolossen Internet. Lappa och laga koncept är ingen lösning att hänga sig fast vid, när flera av problemen redan är lösta på grundläggande standardnivå, dvs IPv6.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag undrar snarare om det inte blir större säkerhetsproblem när NATen skrotas och man helt plötsligt ska ha sina datorer med skarpa adresser mot nätet. Även om man har mjukvarubrandvägg tycker jag det är trevligt med en NAT i vägen också.

Vad säger att du inte ska ha en IPv6 brandvägg? Brandväggens uppgift försvinner ju inte bara för att det inte behövs någon NAT routing, eller hur?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur en IPv6 brandvägg kommer se ut ska den blockera likt NAT att allt inkommande förfrågningar blockeras. kan vi lika gärna köra vidare på NAT med ipv4. ipsec är intressant men frågan är om det kommer användas i praktiken känns lit vrickat att lägga autentisering och kryptering på ip-nivå när vi redan har det på applikations nivå till stor del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Frågan är hur en IPv6 brandvägg kommer se ut ska den blockera likt NAT att allt inkommande förfrågningar blockeras. kan vi lika gärna köra vidare på NAT med ipv4. ipsec är intressant men frågan är om det kommer användas i praktiken känns lit vrickat att lägga autentisering och kryptering på ip-nivå när vi redan har det på applikations nivå till stor del.

Jag är lite osäker på varför du frågar. Du kan enkelt söka efter tips om hur du definierar IPv6 regler för både Linux och BSD.

Om IPsec anses "lite vrickat" måste det ju betyda att vi i dagsläget inte har några säkerhetsproblem med kompromissade program. Fast det har vi ju. Generellt anser i alla fall jag att det är bättre att lösa/eliminera problem på lägsta möjliga nivå, istället för att skapa ett gytter om lösningar på alla möjliga nivåer.

Jag förstår inte riktigt varför du är så negativ till IPv6. Det är absolut inte någon ny oprövad standard.

Permalänk
Medlem

jag är bara allmänt skeptiskt då jag sett så många olika myter och oklarheter kring ipv6. ta exemplet med anonym VPN http://www.idg.se/2.1085/1.328420/bugg-i-anonymitetstjanster-...
Man ska komma ihåg att det är ett helt nytt protokoll som kan liknas vid hjärt och lungbyte på hela internet. Vi kommer behöva leva med båda protokollen i åratal. Finns lösningar för det men kommer leda till dubbel administration och sämre prestanda.

jag vet själv fortfarande väldigt lite om ipv6 men det är svårt och få något helhetsgrepp då jag inte hört om ipv6 i någon större skala hos slutanvändare. Vilket är det trots allt det som slukar adresser. Min bedömning är att att ipv6 fortfarande har ganska långt kvar . Att ipv4-adresserna är slut är fortfarande inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Va fan ish du är ju överallt

Ja det blir så när man turnerar vet du väl.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

En sak jag inte kommit överfund med ännu är att behöver alla nätverkshårdvara bytas ut till ipv6 hårdvara eller är det endast mjukvaran som kan uppdateras? hur blir det med en del spel/program som är kodade efter ipv4'a går det fortfarande på ett enkelt sätt att använda dessa sen vid en fullständig ipv6 övergång?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

En sak jag inte kommit överfund med ännu är att behöver alla nätverkshårdvara bytas ut till ipv6 hårdvara eller är det endast mjukvaran som kan uppdateras? hur blir det med en del spel/program som är kodade efter ipv4'a går det fortfarande på ett enkelt sätt att använda dessa sen vid en fullständig ipv6 övergång?

Antagligen på liknande sätt som det länge fanns IPX/SPX-över-TCP/IP-lösingar kommer det nog finnas kompabilitetslager för dessa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Frågan är hur en IPv6 brandvägg kommer se ut ska den blockera likt NAT att allt inkommande förfrågningar blockeras. kan vi lika gärna köra vidare på NAT med ipv4. ipsec är intressant men frågan är om det kommer användas i praktiken känns lit vrickat att lägga autentisering och kryptering på ip-nivå när vi redan har det på applikations nivå till stor del.

Det kanske är dags för dig att läsa på vad en branvägg borde göra och faktiskt gör?
Det exemplet du tar upp där är en gammal klassiker som hänger ihop med admins lidande av det gamla ID-ten-T-problemet, och inte tar chansen att göra sig av med problemet i övergången och får för sig att den gamla sandlådan fortfarande håller, utan att inse att ett barn och en spade och du har sart all sand utanför lådan.

En brandvägg till ett nätverk ska inte blockera, den ska filtrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

jag är bara allmänt skeptiskt då jag sett så många olika myter och oklarheter kring ipv6. ta exemplet med anonym VPN http://www.idg.se/2.1085/1.328420/bugg-i-anonymitetstjanster-...

Roligt att "buggen" du drar upp inte har med IPV6 att göra utan med dåligt skrivna program. Att påstå att detta beror på IPV6 är ungefär som att påstå att Tjernobyl berodde på uranet, inte på hur man använde det.

Skrivet av Meto:

Man ska komma ihåg att det är ett helt nytt protokoll som kan liknas vid hjärt och lungbyte på hela internet. Vi kommer behöva leva med båda protokollen i åratal. Finns lösningar för det men kommer leda till dubbel administration och sämre prestanda.

Hjärt-och-lugnbyte kanske är lite överdrivet. Vad som ändras är IP-adresserna och hur dessa hanteras. För källar-gamern, dess morsa, eller källar-kusinen på skype kommer inte märkas någon skillad.

Dubbel administration av dåligt planerade nätverk kanske, men inte mycket mer, och frågan är ens där, då det IIRC finns sätt så man kan sätta upp sitt nätverk helt i ipv6, och seda i sin router/brandvägg routa om trafiken över ipv4 på sådant sätt att man fortfarande kan tala med ipv4-folk. Så eda extra administrationen är lite i brandväggen.
Vad det gäller hastighet så vet jag inte hur det skulle påverkas, mer än för folk som har hårdvaruaccelererade ipv4-enheter, vars ens uppdaterade mjukvara inte kan accelerera ipv6.

Skrivet av Meto:

jag vet själv fortfarande väldigt lite om ipv6 men det är svårt och få något helhetsgrepp då jag inte hört om ipv6 i någon större skala hos slutanvändare. Vilket är det trots allt det som slukar adresser. Min bedömning är att att ipv6 fortfarande har ganska långt kvar . Att ipv4-adresserna är slut är fortfarande inte sant.

Och trevligt att du erkäner något du skyltat med som en illskrikande neonskylt ett tag. Varför man inte hört mycket rån slutanvändare beror oftast på en sak: it just works. Personer som har problem med ipv6 verkar mest vara folk som försöker applicera ipv6 som om det vore ipv4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

En brandvägg till ett nätverk ska inte blockera, den ska filtrera.

Om det för vanliga internet anslutningar kommer krävas IPS/IDS(och allt vad det heter) för att uppnå "standard säkerhet" är vi riktigt ila ute.

Skrivet av Xake:

För källar-gamern, dess morsa, eller källar-kusinen på skype kommer inte märkas någon skillad.

Det är grundläggande problemet med införandet med ipv6 . Det finns inget behov för slutkund och man kan inte motivera de stora investeringar som krävs med att det kommer fungera precis som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

...Det är grundläggande problemet med införandet med ipv6 . Det finns inget behov för slutkund och man kan inte motivera de stora investeringar som krävs med att det kommer fungera precis som innan.

Är väl just därför det har dragit ut på tiden så fruktansvärt. Men när någon ISPs adresser börjar ta slut, så uppstår behovet av IPv6. Tror inte kunderna skulle bli glada om de var tvungna att sitta i kö för att komma in på internet. För oss i Sverige är kanske inte behovet så stort då de flesta ISPs säkert har stora lager med adresser. Men i utvecklings regioner som Afrika och Asien kommer nog behovet komma ganska snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Det är grundläggande problemet med införandet med ipv6 . Det finns inget behov för slutkund och man kan inte motivera de stora investeringar som krävs med att det kommer fungera precis som innan.

Så var ligger egentligen problemet? Alla har varit medvetna i åratal om vad som till slut måste göras, men om företag och organisationer är så dåliga på att ha en hållbar långsiktig strategi, vilket de bevisligen har, ja då uppkommer problem med att det blir för dyra investeringar.

Om företag nu 2011 bromsas av att det inte funnits någon framförhållning, ja då borde de väl sparka IT ledningsgruppen, eller hur? Det har och finns hårdvara med IPv6 stöd, mjukvaran har stöd , och kunskapsbanken är det heller inget fel på. Jag tog därför fram en bok i bokhyllan, "IPv6 Essentials" från O'Reilly förlaget, och än om just denna är 2:a upplagan ifrån 2006 så visar det sig att första kom ut år 2002. Hur såg din PC ut år 2002? Med tanke på alla andra skutt i utvecklingen som gjorts är det väl ändå inte för mycket begärt att de verksamma i branschen sett till att uppdatera sina kunskaper till kraven för IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Om det för vanliga internet anslutningar kommer krävas IPS/IDS(och allt vad det heter) för att uppnå "standard säkerhet" är vi riktigt ila ute.

Det var inte det jag menade, det har du nog ändå redan inbyggt i din lokala brandvägg om du inte kör en väldigt basic sak (typ windows inbyggda).
IDS handlar om att djupläggande gå igenom paketen och komma fram till om denna har rätt att passera eller inte. Jämför Posten och tullen. Tullen öppnar paket för att se om de har rätt att passera, posten kollar på ettiketten för att se så de är på väg till rätt ställe eller ska skickas tillbaka (eller slängas vilket kan göras om adressen/adressaten är onåbar och avsändaren inte går att utröna).

Edit: glömde ge korrekt kontext, varje paket på internet har liksom varje paket posten hanterar en adresslapp (kallad header) och denna innehåller oftast information som till exempel om paketet är ett http-paket, ett ftp-paket, eller liknande. Denna information kan en brandvägg använda för att likt posten filtrera paket utan att som en IDS eller tullen behöva öppna paketet och kolla i det.

Skrivet av Meto:

Det är grundläggande problemet med införandet med ipv6 . Det finns inget behov för slutkund och man kan inte motivera de stora investeringar som krävs med att det kommer fungera precis som innan.

Det grundläggande problemet är snarare att det finns ett behov, men att utrullandet har gått så smärtfritt för slutkunder i hemmen. De flesta som kör windows7 har till exempel ipv6-anslutning i någon form (oftast turedo eller någon annan ipv6 över ipv4 teknik) om de inte själva stängt av det. Och programvara som kan hantera ipv6 gör det i dessa fall automagiskt. Och jag hör om slutkunder som har problem med ipv4. Inte så ofta i sverige, men börjar du läsa planets där mycket net-admins hänger som tar småuppdrag i spanien eller italien till exempel kan du springa på folk som behövt skapa ipv6 tunnlar för att det lilla företaget de försökt sätta upp nätverk åt fick en 10.x.x.x address tilldelad av sin ISP. Detta innebar att de var tvungna att utnyttja ipv6 för att bryta sig ut ur deras NAT, för att kunna sätta upp P2P/egna servrar/VoIP och jag har för mig de till och med hade problem att få kortbetalningssystemet att funka eftersom den bråkade med det NAT som ISPn körde och som var utanför adminens kontroll...
Likadant så kan du glömma mer avancerade saker på din smartphone i många länder eftersom du även där får 10.x.x.x adresser, och för att komma åt vissa saker som kräver aktiva anslutningar behöver du därför bryta dig ut ur operatörens NAT...
Dessa är dock problem som din mormor och kusin till källar-gamer aldrig kommer se eftersom de är glada så länge de kan surfa, skicka epost och WoW funkar, och dessa funkar antagligen smärtfritt eftersom de funkar med passiva anslutningar.
Dessa problem har oftast även sällan större företag eller har haft hittils eftersom som de till stor del oftast har haft möjlighet att kräva/betala för publika adresser till de system som krävt dem.

Permalänk
Medlem

Ja som alla vet så är det större företag som till till stor del bestämmer här välden. Fler och fler kommer lägga ut sina tjänster i "molnet" hos Google och Microsoft vilket ytligare kommer minska efterfrågan på publika adresser. Inget som är så önskvärt kanske men ändå så det ser u. Även om det är inget hinder för att ipv6 kommer ta fart ändå någon gång.

Där ipv6 används idag rör det sig om interna system och långt ifrån är det publika Internet protokollet . Bara för att windows 7 är klart för ipv6 så är det föga få som har tillgång till någon vettigt ipv6 länk varken tunnlad eller native.

Skrivet av KimTjik:

Om företag nu 2011 bromsas av att det inte funnits någon framförhållning, ja då borde de väl sparka IT ledningsgruppen, eller hur? Det har och finns hårdvara med IPv6 stöd, mjukvaran har stöd , och kunskapsbanken är det heller inget fel på. Jag tog därför fram en bok i bokhyllan, "IPv6 Essentials" från O'Reilly förlaget, och än om just denna är 2:a upplagan ifrån 2006 så visar det sig att första kom ut år 2002. Hur såg din PC ut år 2002? Med tanke på alla andra skutt i utvecklingen som gjorts är det väl ändå inte för mycket begärt att de verksamma i branschen sett till att uppdatera sina kunskaper till kraven för IPv6.

Helt klart men istället för att skrämma upp folk att adresserna kommer ta slut.(vilket inte är ett problem för det flesta) Borde med prata om det verkliga fördelarna med unika adresser åt alla på internet samt vilka risker det kommer medföra. Min känsla är att det fortfarande är ganska oklart kring detta. Även kring de som borde veta Ta bara exemplet med anonym VPN som drabbade det flesta stora VPN-leverantörerna.
Många som talar sig varma om ip-v6 är ofta konsulter som gärna ser att hela IT-system uppgraderas vilket förövrigt jag tror en bra anledning till att Microsoft promptar det så hårt i deras senaste OS.

Permalänk
Medlem

Tror inte William Gibson tänkte på detta när han hittade på Cyberspace...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift