EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

men det är bara intel som snålar med sata 2 titta på amd dom har hu gått med alla portar sata 6gb nu

Men en särskild drivrutin fodras. Marvel.
Lite lurigt tycker jag, när det gäller att få med enheter på portarna redan från tidig uppstart. Bios tex.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Kan någon snälla berätta om man fortfarande får pengarna tillbaks även om man på något sätt skadat moderkortet fysiskt som inte täcks av garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickejonsson:

Kan någon snälla berätta om man fortfarande får pengarna tillbaks även om man på något sätt skadat moderkortet fysiskt som inte täcks av garantin?

No questions asked!

REF: ASUS

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Det är ju kyl. beställde asrock p67 extreme 4 och inte core i7 2600k för ett tag sen och visste inte om detta. stod inget på sidan där jag beställde och det va när jag fick oderbekräftelse då stod det att det kunde vara fel på port 2-5 :S och odern va fast ställd så bara hoppas att det fungerar. va ju nått med att bara 5-15% skulle sluta fungera. vilken tur man har :S

Permalänk

skicka tillbacka grejena dirr olsson

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson123:

Det är ju kyl. beställde asrock p67 extreme 4 och inte core i7 2600k för ett tag sen och visste inte om detta. stod inget på sidan där jag beställde och det va när jag fick oderbekräftelse då stod det att det kunde vara fel på port 2-5 :S och odern va fast ställd så bara hoppas att det fungerar. va ju nått med att bara 5-15% skulle sluta fungera. vilken tur man har :S

Det kortet har ju 4 st SATA 6Gbps portar. Har du inte ett överflöd av hårddiskar är det nemas problemas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultimadriver:

men det är bara intel som snålar med sata 2 titta på amd dom har hu gått med alla portar sata 6gb nu

Ja, men jag fattar fortfarande hur så många har överseende med trasiga kort.
Om det så finns 30 sataportar så ska ju alla fungera även om man inte behöver alla.
Kan sata port felet vara en täckmantel för något ännu värre fel?

Det verkar som om folk bara rättar in sig i ledet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, men jag fattar fortfarande hur så många har överseende med trasiga kort.
Om det så finns 30 sataportar så ska ju alla fungera även om man inte behöver alla.
Kan sata port felet vara en täckmantel för något ännu värre fel?

Det verkar som om folk bara rättar in sig i ledet

håller med fullkomligt och när nått blir för tungt belastat blir det varmt och värme kan döda hela kontrollen

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Får väl hoppas att man kan få en ny bräda utskickad innan man behöver skicka tillbaks den gamla.

så kinkiga butiker brukar vara så vet man aldrig
nä, men fasiken vad tråkigt för dom som råkar ut för detta, vet ju själv hur kul det är att riva datorn, skicka iväg & vänta på nytt och till sist plocka ihop skiten igen :S

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Det kortet har ju 4 st SATA 6Gbps portar. Har du inte ett överflöd av hårddiskar är det nemas problemas!

Är det säkert? jag har bara 2 st hårddiskar på 1 tb x2.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Ja, men jag fattar fortfarande hur så många har överseende med trasiga kort.
Om det så finns 30 sataportar så ska ju alla fungera även om man inte behöver alla.
Kan sata port felet vara en täckmantel för något ännu värre fel?

Det verkar som om folk bara rättar in sig i ledet

Mitt problem är att jag har så svårt att hitta rätt saker till datorn. plocka ihop en amd dator men va tydligen inte det bästa då så då rekomendera någon på detta forum att jag skulle ta ett asrock p67 extreme 4. satt flera dagar och försökte leta på bra grejer så därför jag helst vill att detta ska fungera.

Permalänk

Problemet med alla dessa undermåliga kretsar heter Kina! Underbetalda utarbetade kineser som skall övervaka och till viss del tillverka superbilliga komponenter ... kan ju inte ge något annat än kass kvalitet.

nVidias 7950-kort för några år sedan (köpte ett av dessa skitkort) led ju av att man hade valt en fabrik i Kina för tillverkning av vissa nyckel-komponenter. Minns inte vilket land men tror att det var från Japan de nya felfria komponenterna kom efter att man avslutat tillverkningen ifrån Kina.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Well så länge vi är bortskämda med billiga produkter och vill ha våra produkter lika billiga eller billigare så lär vi inse att de kommer produceras i tredje världen. Skulle vilja se en svensk fabrik producera lika bra kvalitet för samma pris jag.

Men det funkar ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poseur:

Well så länge vi är bortskämda med billiga produkter och vill ha våra produkter lika billiga eller billigare så lär vi inse att de kommer produceras i tredje världen. Skulle vilja se en svensk fabrik producera lika bra kvalitet för samma pris jag.

Men det funkar ju inte.

Jag skulle faktiskt kunna tänkta mig att betala 300-400:- mer för tex moderkort om det vore tillverkat i Sverige eller något annat EU land!
mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Jag skulle faktiskt kunna tänkta mig att betala 300-400:- mer för tex moderkort om det vore tillverkat i Sverige eller något annat EU land!
mvh

Samma här! Om jag vet med säkerhet att en produkt som passar mig är producerad i Sverige så stödjer jag hellre inhemskt än exempelvis kineserna och deras slavhandelsliknande arbetsmarknad.

OT: De som inte väljer att byta ut sina moderkort för att dessa fungerar bra på 0/1 lär ju inte få något andrahandsvärde kvar alls. Att acceptera ett SATA-instickskort istället för utbyte av mobot är ju ung. som att köpa en bil med kass klimatanläggning men acceptera en handhållen värmefläkt samt instruktioner om att man kan öppna rutorna på sommaren för svalare luft ...

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darklorden:

Problemet med alla dessa undermåliga kretsar heter Kina! Underbetalda utarbetade kineser som skall övervaka och till viss del tillverka superbilliga komponenter ... kan ju inte ge något annat än kass kvalitet.

nVidias 7950-kort för några år sedan (köpte ett av dessa skitkort) led ju av att man hade valt en fabrik i Kina för tillverkning av vissa nyckel-komponenter. Minns inte vilket land men tror att det var från Japan de nya felfria komponenterna kom efter att man avslutat tillverkningen ifrån Kina.

Är iof relativt säker på att det inte var kineserna som stoppade dit en transistor som egentligen inte behövs, i b2 steppingen som är den som gick ut till konsument efter det att Intel hade gjort sina interna tester på b1.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag skulle faktiskt kunna tänkta mig att betala 300-400:- mer för tex moderkort om det vore tillverkat i Sverige eller något annat EU land!
mvh

Problemet ligger knappast hos den enskilda konsumenten heller, men det är bra att några visar upp modet att kunna betala extra för svenskt/EU-producerat åtminstone. Jag sållar mig till den gruppen också, jag skulle inte ha något emot att betala några hundra extra för t.ex. ett moderkort.
Men i det stora hela så skulle det springa iväg med tusenlappar efter tusenlappar om man börjar räkna in att köpa alla produkter ifrån Sverige, vi pratar ju i stort sett allt som produceras må det vara råvaror eller färdia produkter.

Men jag tror heller inte att det skulle räcka med några hundralappar för att få ett moderkort i samma kvalitetsgrad om det görs i Sverige. Tror det blir väsentligt dyrare än så.

Å andra sidan tjänar tredje världen på att vi handlar från dem och i det korta loppet så tjänar ju vi också på det. I det långa loppet är det ju dock som att sälja sin själ för en femkrona och ett glasspaket.

Men hej vad vi är OT nu

Permalänk
Medlem

Inet har skickat mitt ersättningskort nu, men ser på fakturan att jag skall betala 944kr för att kunna hämta ut det.... någon som vet hur detta kommer sig ?

Permalänk
Skrivet av Neeco:

Inet har skickat mitt ersättningskort nu, men ser på fakturan att jag skall betala 944kr för att kunna hämta ut det.... någon som vet hur detta kommer sig ?

Låter jäkligt skumt faktiskt, kontaktat Inet?
Verkar som de satt fraktbetalningen (din returfrakt till dem och deras frakt tillbaka till dig) på dig samt felsökningskostnaden på 250:-.

Ber om ursäkt för stavfel, har ögoninfektion och sår på hornhinnan, ser dubbelt ;P

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II