Frågor och svar: Intels defekta styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Frågor och svar: Intels defekta styrkretsar för Sandy Bridge

För ungefär ett dygn sedan släpptes bomben; Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge. Här följer är en snabb genomgång för den som inte hängt med i rapporteringen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra sammanfatning för oss som inte har läst igenom alla kommentarer till den förra nyheten tycker jag

Stavfel
Permalänk

Verkar som detta är rätt stort ändå med tanke på alla nyheter om detta?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Verkar som detta är rätt stort ändå med tanke på alla nyheter om detta?

Jo, fast moderkort för ~ 700 miljoner dollar (någon som vet exakt?) är väl en ganska stor grej tycker jag

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bli någon sb moderkorts recension med tanke på det här

Permalänk
Medlem

Fan, jag som tänkte skaffa ett SB-system nästa vecka eller så. Bör man vänta eller satsa på något annat? Sålde min gamla dator så har inget alls (förutom en Atom-HTPC och en netbook) tills jag skaffar nytt system.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har påbörjat tillverkningen av uppdaterade styrkretsar där problemet ska vara avhjälpt. Det dröjer dock till april innan volymerna är tillbaka på normala nivåer.

Är det inte just i April som Bulldozer ska släppas?

Permalänk
Skrivet av misiler:

Jo, fast moderkort för ~ 700 miljoner dollar (någon som vet exakt?) är väl en ganska stor grej tycker jag

Men Seagate hade ju lite prob med en Firewire för nått år sen som en del whinade om. sen så finns de ju många företag som fått dra tillbaka batterier för de exploderat mm men det har då inte blivit lika stora nyheter?

frågan är om 700 miljoner dollar isf är i handeln eller om det är pengar som de 'förlorar' för att de måste återkalla och sen starta upp en ny produktion. viss skillnad på vad de kostar isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är det inte just i April som Bulldozer ska släppas?

Jo det är det.

Måste igen säga mycket bra jobbat Sweclockers!
Bästa bevakningen i världen? Har inte sätt något I samma klass som eran rapportering.
+++++!

Permalänk
Medlem

Jag som just köpt ett ASUS P8P67EVO, märkte efter en dag att någon disk bara försvann, har kopplat övar alla till 6Gb portarna nu i väntan på utbyte.

Permalänk
Medlem

"Råkade" beställa äldre sockeln med en i5 760 typ samma dag som SB lanserades, vart först lite irriterad men brydde mig sen inte då det ändå vart ett j*vla upphopp från min gamla trogna Athlone 2a. Tur i oturen visar det sig nu kanske.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men Seagate hade ju lite prob med en Firewire för nått år sen som en del whinade om.

Då ska jag whina på dig, du menar Firmware?
Jag hade inga problem med mina ES.2 men uppdaterade ändå.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

En fråga som jag skulle vilja ha svar på (tar på mig foliehatten) är om Intels återköp av aktier som lanserats nyligen kan ha påverkat enligt många världens bästa Q&A avdelning som enligt en del borde ha hittat en strömläckande transistor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

frågan är om 700 miljoner dollar isf är i handeln eller om det är pengar som de 'förlorar' för att de måste återkalla och sen starta upp en ny produktion. viss skillnad på vad de kostar isf.

Anandtech gjorde en liten analys av detta, och de 700 miljonerna är vad Intel har satt undan för att fixa problemet. Dvs. det är kostnaden för att skicka tillbaks och reparera moderkorten. Intel uppskattar även att de kommer förlora ca. 300 miljoner dollar p.g.a. förseningen innan nya moderkort kommer ut på marknaden. Så totalt räknar Intel med att förlora runt 1 miljard dollar, så de är nog inte allt för glada just nu.

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Fan, jag som tänkte skaffa ett SB-system nästa vecka eller så. Bör man vänta eller satsa på något annat? Sålde min gamla dator så har inget alls (förutom en Atom-HTPC och en netbook) tills jag skaffar nytt system.

Inet tex säljer inte 1155 moderkort längre. De kommer väl när de med fungerande styrkretsarna skickats ut. Så du kommer inte få ihop en sb föränn typ om en månad(?)

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men Seagate hade ju lite prob med en Firewire för nått år sen som en del whinade om. sen så finns de ju många företag som fått dra tillbaka batterier för de exploderat mm men det har då inte blivit lika stora nyheter?

Helt rätt iofs, nu tycker jag alla ska skapa en jätteseriös konspirationsteori, det är nog ett gigantiskt PR-jippo från Intel för att få rubriker XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

Helt rätt iofs, nu tycker jag alla ska skapa en jätteseriös konspirationsteori, det är nog ett gigantiskt PR-jippo från Intel för att få rubriker XD

Ja men att förlora grymma mängder pengar på de, så de känns väl lite väl
Dock skulle de inte vara så förvånande om de inte handlade om såna enorma summor med pengar.

Permalänk
Medlem

Struntar man i Intels egna portar så finns det ändå fyra till(på mitt iallafall). Lär ju inte plocka ner datorn igen för ett sånt litet fel. Behöver man flera portar kan man ju fixa tillägskort. Tycker nästan man gör en höna av en fjäder.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Får han/de som designat detta sparken? haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Får han/de som designat detta sparken? haha.

Instämmer, dessa klåparingenjörer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Haha det här är så komiskt.

Man följer "utvecklingen", det låter så dramatsikt, ungefär som kravallerna och oroligheterna i Egypten. Liksom inom samma skala.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Instämmer, dessa klåparingenjörer.

Mest troligt är det någon ekonom som tyckte att utvecklingen tog för lång tid. Det är nästan alltid det som är felet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Euklides.:

Mest troligt är det någon ekonom som tyckte att utvecklingen tog för lång tid. Det är nästan alltid det som är felet.

Amen.

Kanske inte ekonom men affärsutvecklare. De brukar vara experter på att köra över tekniker och annat för att få ut produkterna inom planerad tid och till rätt (låga) pris. Tulla på kvalitén för de där extra kronorna som sen i slutändan slutar som detta spektakel. *burr*

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Man får ju uppfattningen att det här är en mindre världskatastrof om man läser originalnyheten

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att få veta exakt vad som orsakar felet , och hur intel fixar problemet sen i de kommande styrkretsarna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja genom att byta felaktig transistor som verkar vara just felet?

Läste FAQ'n lite snabbt så jag kan ha missat några ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

skulle vara kul att få veta exakt vad som orsakar felet , och hur intel fixar problemet sen i de kommande styrkretsarna.

Anandtech skriver att problemet är en transistor som får mer ström än den är specificerad för. Transistorn är egentligen inte viktig, utan bara en kvarleva från en tidigare design, men verkar ändå kunna påverka chipsettet om man har otur. Lösningen är helt enkelt att stänga av transistorn helt eftersom den inte behövs.

Permalänk

Jag vill byta ut mitt moderkort, hur gör jag?
Asus, Gigabyte och MSI accepterar returer och levererar ersättningskort i april. Det finns även möjlighet att häva köpet och få pengarna tillbaka (återköp).
- - - - - -

Menar dom att man kan häva hela sitt datorköp eller enbart moderkortet??..
Är inte direkt roligt att veta att man kommer få tillbaka massa reparerade moderkort när man får tillbaka "det nya"..

Kommer inte sponsra intel mer för SB..
Kommer gå över till AMD igen.. <-

Så är det någon som vet om man kan skicka tillbaka hela datorn?
Köpt på inet (2veckor sedan)

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Hade Intel skippat SATA 3.0 Gbps och bara använt den bättre SATA 6.0 Gbps så hade dom sluppit allt det här eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Hade Intel skippat SATA 3.0 Gbps och bara använt den bättre SATA 6.0 Gbps så hade dom sluppit allt det här eller har jag fel?

Antar det. Hur stor kan prisskillnaden vara egentligen? Det kan också vara en slump att det är just den äldre varianten det är fel på, om ni förstår.