AMD: Bulldozer 50 procent snabbare än Intel Core i7 950

Permalänk

varför ska jag ta fram källor? det ärju bara min och några kompisars upplevelse att amd är opolitliga, lär knappast vara ett stort problem, då skulle ju ingen köppa amd

men du kanju söka på te,x amd speedhack, finns rätt mkt från det, deras hotfixar gjorde en del andra spel ospelbara,

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

varför ska jag ta fram källor? det ärju bara min och några kompisars upplevelse att amd är opolitliga, lär knappast vara ett stort problem, då skulle ju ingen köppa amd

men du kanju söka på te,x amd speedhack, finns rätt mkt från det, deras hotfixar gjorde en del andra spel ospelbara,

Jag har haft både Intel och AMD.

för mig är de snarare
Intel = lite dyrare skit som knappt lovar vad de säger. Hyfsat stabil i klock. Känns inte så snabba som de ska vara, Sen så Behöver man ju kräma på mycket för att ens Intel ska ge någon märkvärd ökning.

AMD = Billigt som går att klocka och stabil för det mesta. Känns snabba i org klock och känns som att man byter tryckrklocka på bilen och får ut massa mer kraft för liten modifiering.

Iaf vad jag tycker kortfattat.

Jag har haft Intel som varit stabila och ostabila. jag har även haft stabila AMD's och endel som varit lite griniga. men det är snarare moderkorten och avsaknaden av drivisar eller rätt/fel drivrutiner.
Bara för de finns den senaste drivrutinen så betyder det inte att den är den bästa för dig.
Jag testat alltid ett par drivrutiner upp/ner innan jag väljer en som passar just mig. har man problem med att datorn är fel så ska man undersöka sitt system.

Sen det finns mycket som kan strula i ett datorsystem CPU'n är nästan aldrig att den går sönder. mer troligt är att moderkort, ram eller hårddiskar är boven i dramat.
Dåliga kondensatorer på moderkortet kan få en dator väldigt instabil.
Trasiga sektorer på hårddiskar kan ge mycket hängningar och frysningar.
Trasiga ram minnen som fungerar för de mesta men som har någon skada som medför att de blir minnes fel.
Sen värme problem eller så har du och dina kompisar byggt datorer utan ESD armband.

nej jag söker ingen ESD fajt om att de är bluff som typ hälften på forumet tror på.

Sen så köper man de dyraste av varje så är de nog ingen skillnad på systemen men köper man billigaste som går och sen väljer tex en bra komponent så blir det ju flaskhalsar.

Sen så kan mjukvara och kunskap spela in mycket. folk som surfar på mystiska sidor hela tiden och inte vet vad de gör och sen skyller på att Intel/AMD är skit bara för de sugit ner massa virus etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle@anka:

varför ska jag ta fram källor? det ärju bara min och några kompisars upplevelse att amd är opolitliga, lär knappast vara ett stort problem, då skulle ju ingen köppa amd

men du kanju söka på te,x amd speedhack, finns rätt mkt från det, deras hotfixar gjorde en del andra spel ospelbara,

Om det är otur eller skit bakom spakarna struntar jag i, varför skall du trolla sönder en hel tråd? du säger ju själv att det knappast kan vara ett stort problem.
AMD har inte kommit med något jävla speedhack, de kom däremot med, Dual-Core Optimizer, som åtgärdade att en del programmerare inte använde sig av riktiga timers, vilket gjorde att programmet gick ryckigt på tvåkärninga processorer, alternativet var att köra spelet på bara en kärna.
Detta orsakades bara av att AMD var tidigt ute med tvåkärninga prollar och klantiga programmerare, inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=FULLMOON=-:

---Bra text---

Så jädra rätt! håller helt med dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

ok, har märkt att det är oftare problem med billigare moderkort oavset intel elr amd

Skrivet av Ratatosk:

trollar inte sönder tråden, vill bara veta om man kan köppa amd nu utan att få problem

amds optimizers fixade en del spel och förstörde andra, du kanske också kan svara på varför det inte var några större problem med intels dualcore i samma spel/patcher/windows

ta te,x nfsu2 speedhack med amds x2 men inga problem med intels?¨

så för att kortfarta: kan man köppa en dator med amds nya cpuer utan mer problem än intel nu?
inget speedhack/ konstiga hack i spel och med bra prestanda

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle@anka:

ok, har märkt att det är oftare problem med billigare moderkort oavset intel elr amd

trollar inte sönder tråden, vill bara veta om man kan köppa amd nu utan att få problem

amds optimizers fixade en del spel och förstörde andra, du kanske också kan svara på varför det inte var några större problem med intels dualcore i samma spel/patcher/windows

ta te,x nfsu2 speedhack med amds x2 men inga problem med intels?¨

så för att kortfarta: kan man köppa en dator med amds nya cpuer utan mer problem än intel nu?
inget speedhack/ konstiga hack i spel och med bra prestanda

Du skall inte tro att man kan undslippa krångel genom att välja ett speciellt cpu-märke, en kompis till mig berättade att han har förstört lite USB-portar genom att klocka sin i5 750 lite väl hårt(över 4.2 med h50).

jag har däremot haft lite problem med drivrutinerna till grafikkortet, fick tillslut köra driversweper och så var det problemet löst.

måste erkänna att sandybridgeprocessorerna faktiskt har ok pris/prestanda, bulldozer kommer förändra den saken med
-125W tdp.
-upp till 500MHZ turbo när alla kärnor används.
-klockfrekvens på ca 3.5 GHZ.
-80% mer prestanda av 12% mer kärnyta.
-bättre prestanda per klockcykel än penom II och kanske även sandy bridge.
-8 MB l3$ och 2 MB l2$ per modul.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Axplock av CPUer jag ägt

Celeron 333mhz
K6 - 350mhz
Athlon 550mhz
Athlon 1300ghz
Duron 800mhz
Duron 1100mhz
Athlon XP 1700+
Athlon XP 2400+
Athlon XP 2500+
Pentium 3 1300mhz
Pentium 4 2200mhz
Pentium 4 2800mhz
Celeron 2533mhz
Celeron 2800mhz
Celeron 2930mhz
Phenom 955
Q6600
Q9300
Q8200
Q9550
E6300

Har ägt över 100 CPUer... flesta av dem har först torterats som spel CPUer med klockning för att sen
avsluta sitt värdiga liv som hobby server CPUer. Kan säga att den Duron 800 köpte jag dagen den kom. Den klockades skiten ur o låstes upp med blyertspenna. Den har torterats på alla konstens vis, för att inte snacka om volt ökning. Efter 3 år i en spel dator med grov tortyr var den server CPU i en CS server i måååånga år utan en enda krash....

har ALDRIG märkt någon skillnad i stabilitet och kvalitet på en AMD eller intel CPU. Vill man snacka stabilitet och bygg kvalitet
så är det 100% upp till minne och moderkort. Resten är bara rykte.

AMD är billigare, och lite slöare oftast
Intel dyrare och oftast snabbare

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Axplock av CPUer jag ägt

Celeron 333mhz
K6 - 350mhz
Athlon 550mhz
Athlon 1300ghz
Duron 800mhz
Duron 1100mhz
Athlon XP 1700+
Athlon XP 2400+
Athlon XP 2500+
Pentium 3 1300mhz
Pentium 4 2200mhz
Pentium 4 2800mhz
Celeron 2533mhz
Celeron 2800mhz
Celeron 2930mhz
Phenom 955
Q6600
Q9300
Q8200
Q9550
E6300

Har ägt över 100 CPUer... flesta av dem har först torterats som spel CPUer med klockning för att sen
avsluta sitt värdiga liv som hobby server CPUer. Kan säga att den Duron 800 köpte jag dagen den kom. Den klockades skiten ur o låstes upp med blyertspenna. Den har torterats på alla konstens vis, för att inte snacka om volt ökning. Efter 3 år i en spel dator med grov tortyr var den server CPU i en CS server i måååånga år utan en enda krash....

har ALDRIG märkt någon skillnad i stabilitet och kvalitet på en AMD eller intel CPU. Vill man snacka stabilitet och bygg kvalitet
så är det 100% upp till minne och moderkort. Resten är bara rykte.

AMD är billigare, och lite slöare oftast
Intel dyrare och oftast snabbare

Precis. Jag har använt en hel del processorer - både från Intel och AMD. Inga fel överhuvudtaget. Jag har dock lyckats döda processorer genom att råka göra hack i kretsen.

Inte heller med några minnen jag haft - från riktiga budget-minnen till prestanda-minnen (har använt MÅNGA). Jag gick dock runt med en sticka i nyckelringen ett tag (nörd-mode!) och det verkade dött när jag testade det :).

Moderkort brukar funka bra för mig också. nVidia-chipset har gått varma och trilskats lite ibland, men för det mesta har de funkat bra också. Det värsta jag varit med om är nog de ~10 år gamla moderkort som led av de ökänt dåliga kondensatorerna. Jag har sett många moderkort runt den perioden med läckande kondingar. Äldre eller nyare moderkort har inte det problemet iaf.

Värst är nog nätaggen egentligen. Nu verkar det som det blivit bättre med tanke på 80Plus-direktivet, men fy fan vad dålig kvalitén kunde, eller kan fortfarande, vara i vissa fall. Har haft några sunk-agg som dödat datordelar. För mig vände trenden när jag köpte några Seasonic S12. Köper endast 80Plus-agg numera.

De flesta känner väl till bumpgate-skandalen också. nVidia visste att de hade dålig "underfill" på vissa kretsar, men sålde dem ändå. På sidan http://www.electroiq.com/index/display/semiconductors-article... finns det en bild på vad "underfill" är för något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Känner mycket folk som köpt billiga moderkort och nätagg. Som gjort att datorn varit instabil, kortat hela riggen osv. Många av dem har tolkat det som att det var CPUns fel. Det är liksom en okunnig uppfattning, dyrt nätagg? det ger juh bara ström? Dyrt moderkort? det är juh bara en fästplatta till CPUn.

Rekordet har en granne till mig. Han köpte 3 nya moderkort på raken och brände dem en efter en. Han svor o klaga på AMD's "billiga skit" moderkort. "Hade aldrig hänt om det var Intel". När då moderkort nr 3 brände så felsökte han hoss en riktigt dator reparatör. Det var juh ganska uppenbart tyckte jag, men där fick han bekräftat att det var nätagget som gav felaktig ström....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Känner mycket folk som köpt billiga moderkort och nätagg. Som gjort att datorn varit instabil, kortat hela riggen osv. Många av dem har tolkat det som att det var CPUns fel. Det är liksom en okunnig uppfattning, dyrt nätagg? det ger juh bara ström? Dyrt moderkort? det är juh bara en fästplatta till CPUn.

Rekordet har en granne till mig. Han köpte 3 nya moderkort på raken och brände dem en efter en. Han svor o klaga på AMD's "billiga skit" moderkort. "Hade aldrig hänt om det var Intel". När då moderkort nr 3 brände så felsökte han hoss en riktigt dator reparatör. Det var juh ganska uppenbart tyckte jag, men där fick han bekräftat att det var nätagget som gav felaktig ström....

haha, att köpa ett billigt nätagg brukar inte vara en besparing direkt.

i efterhand så har det visat sig att jag valde rätt processormärke nu när intel kommer med 2-3 nya socketar medan amd endast kommer med am3+ som funkar med min nuvarande processor. för de som klagar över att man som mest har 8 kärnor och dual channel ram(fast de har ändå förbättrat minnesbussen med 50-80%) kommer interlagos senare med quad channel ram och 16 kärnor till inte en g34 socket. jag skulle tro att valencia då passar i både g32 och g34.

vi får se när amd:s tiokärniga processor till am3+ kommer, tycker nog att tio kärnor är rätt lagom då prestandan per kärna lär bli rätt mycket bättre än hos phenom II och troligtvis kosta ungefär lika mycket som zambezi kommer göra vid lanseringen(om inte billigare)

http://hothardware.com/News/AMDs-Takes-The-Fight-To-Intel-Wit...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

Detta förklarar en hel del problem folk har/haft iaf. Det var rätt vanligt för ett par år sedan att de gjorde så här. det var billigare
Har sett någon film om det där en man sitter på en bakgata över en öppen eld och 'löder' loss gamla komponenter som säljs som 'nya' man ser det ibland på att infästningar och benen på komponenterna är lustiga eller förkorta ben.

Sen hur vanligt det är just idag vet jag inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

http://static.electro-tech-online.com/imgcache/4440-NXvpJs8Dz...

Detta förklarar en hel del problem folk har/haft iaf. Det var rätt vanligt för ett par år sedan att de gjorde så här. det var billigare
Har sett någon film om det där en man sitter på en bakgata över en öppen eld och 'löder' loss gamla komponenter som säljs som 'nya' man ser det ibland på att infästningar och benen på komponenterna är lustiga eller förkorta ben.

Sen hur vanligt det är just idag vet jag inte.

WTF!

De där är väl såna stora kondingar som sitter i nätagg, va? Jag skulle inte vilja ha nåt sånt i mitt nätagg, men det kanske endast gäller Ace eller liknande.

Skulle vara komiskt om det sitter ytterligare en liten kondensator i den som sitter inuti.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

WTF!

De där är väl såna stora kondingar som sitter i nätagg, va? Jag skulle inte vilja ha nåt sånt i mitt nätagg, men det kanske endast gäller Ace eller liknande.

Skulle vara komiskt om det sitter ytterligare en liten kondensator i den som sitter inuti.

Tror inte att det är beställaren av nätaggen (Ace, Corsair etc.) som bestämmer att det ska vara felaktiga kondensatorer och inte heller tillverkarna (FSP, Seasonic etc.). Utan är nog de som tillverkarna köper sina komponenter av.

Permalänk
Medlem

Galet illa. Sen undrar folk varför billiga skitnätagg som specar 500watt vid 300 börjar ta fyr o rökutveckla...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hmmm... det här ska bli intressant att följa om AMD Bulldozer och om hur den kommer att stå sig mot Intels nyare processorer när den väl släps ut på i handeln för dator och elektronikmarknaden framåt sommaren.

/Saint25

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kalle@anka:

ok, har märkt att det är oftare problem med billigare moderkort oavset intel elr amd

trollar inte sönder tråden, vill bara veta om man kan köppa amd nu utan att få problem

amds optimizers fixade en del spel och förstörde andra, du kanske också kan svara på varför det inte var några större problem med intels dualcore i samma spel/patcher/windows

ta te,x nfsu2 speedhack med amds x2 men inga problem med intels?¨

så för att kortfarta: kan man köppa en dator med amds nya cpuer utan mer problem än intel nu?
inget speedhack/ konstiga hack i spel och med bra prestanda

Kan inte svara på varför Intel drabbades mindre, men är du verkligen säker på att det var så?
AMD kom ju tex med sina tvåkärniga prollar mycket tidigare än Intel, dessutom använde fler gamers AMD innan Intels C2D kom.
Det finns också möjligheten att MS patchade Intel via en uppdatering, sånt har skett förr.
Men nu till frågan, kan man köpa AMD nu utan att få problem?
Även om de flesta aldrig får problem så kan jag givetvis inte garantera att inte du skulle kunna ha otur, generellt tror jag att kvalitén är jämngod även om den tippat över till AMD fördel på senare.
Intels moderkort är bara bajs

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gaah.. hade hoppats att bulldozer släpptes tidigare. Idag finns inget uppgraderingsalternativ med tanke på intels blunder.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kan inte svara på varför Intel drabbades mindre, men är du verkligen säker på att det var så?
AMD kom ju tex med sina tvåkärniga prollar mycket tidigare än Intel, dessutom använde fler gamers AMD innan Intels C2D kom.
Det finns också möjligheten att MS patchade Intel via en uppdatering, sånt har skett förr.
Men nu till frågan, kan man köpa AMD nu utan att få problem?
Även om de flesta aldrig får problem så kan jag givetvis inte garantera att inte du skulle kunna ha otur, generellt tror jag att kvalitén är jämngod även om den tippat över till AMD fördel på senare.
Intels moderkort är bara bajs

ok, får helt enkelt prova

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Bugatti veyron supersport är 20% starkare än vanliga veryon, men bara 6% snabbare

logiken i det svaret går ju inte att anpassa på datorer eftersom det är modernatur som sätter stopp
bara att nå 400km/h så behövde trycka ner 600hästar till för att öka cirkus 100km/h bara för att moder natur sätter stopp därför behövs det larvigt mycket mer kraft för att se mer ökning än 6%

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

http://static.electro-tech-online.com/imgcache/4440-NXvpJs8Dz...

Detta förklarar en hel del problem folk har/haft iaf. Det var rätt vanligt för ett par år sedan att de gjorde så här. det var billigare
Har sett någon film om det där en man sitter på en bakgata över en öppen eld och 'löder' loss gamla komponenter som säljs som 'nya' man ser det ibland på att infästningar och benen på komponenterna är lustiga eller förkorta ben.

Sen hur vanligt det är just idag vet jag inte.

Hahaha, känner igen den där bilden. Kinesiska skräpkomponenter, det är förklaringen att saker och ting går sönder fortare

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har haft både Intel och AMD.

för mig är de snarare
Intel = lite dyrare skit som knappt lovar vad de säger. Hyfsat stabil i klock. Känns inte så snabba som de ska vara, Sen så Behöver man ju kräma på mycket för att ens Intel ska ge någon märkvärd ökning.

AMD = Billigt som går att klocka och stabil för det mesta. Känns snabba i org klock och känns som att man byter tryckrklocka på bilen och får ut massa mer kraft för liten modifiering.

Iaf vad jag tycker kortfattat.

Vad då inte håller vad de lovar? Hyfsat stabil i klock, behöver kräma på mycket för att det ska ge en märkvärd ökning?

Det första påståendet förstår jag inte alls, du får gärna utveckla. Det andra kanske stämde på tiden intel hade högre klockfrekvenser för samma prestanda, och det var senast på P4 tiden om inte jag är helt borta.

AMD bra efter en liten modifiering? Vänta nu...

Tycker testena visar att det är just EFTER överklockning AMD halkar efter, kan ta i5 750 och Phenom II 965 som exempel. Det har diskuteras ganska flitigt mellan vilken av dem man ska välja, då priset var i princip detsamma och prestandan innan klockning var också i princip densamma.

Det roliga är ju att en vanlig "hemma överklockare" vilket jag tycker passar på majoriteten av Sweclockers besökare drar upp en i5 750/760 till ca 4Ghz +-300Mhz och ungefär det samma gäller Phenom II 955/965/970 dvs ca 4Ghz +-300Mhz.

Här har du lite tester som jag gjort själv, då jag faktiskt inte lyckades hitta några seriösa tester mellan båda processorerna på 4Ghz. Försök också tänka på hur staplarna skulle se ut, då prestandaskillnaden kan se mycket mindre ut när det handlar om lägre siffror. Eller så kollar du bara på poängen från i5 750 och tänker dig dem i testerna från http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x4-965-be-revision-c3... där AMD poängen kommer ifrån.
Och intel testerna har jag gjort själv, kan även tillägga att min dator är sämre i övrigt än Guru3Ds testrigg. Och sanningen är ju att AMD i princip alltid har sämst prestanda vid samma klockfrekvens i det mesta: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

FPU mandel
i5 750 @ 4 Ghz = 8037
amd P2 965 @ 4 Ghz = 6740

CPU Queen
i5 750 @ 4 Ghz = 27800
amd P2 965 @ 4 Ghz = 24877

ZLiB
i5 750 @ 4 Ghz = 90033
amd P2 965 @ 4 Ghz = 105630

3D mark 06
i5 750 @ 4 Ghz = 6050
amd P2 965 @ 4 Ghz = 5487

3D mark vantage
i5 750 @ 4 Ghz = 18382
amd P2 965 @ 4 Ghz = 13468

Memory Read test
i5 750 @ 4 Ghz = 14214 MB/s
amd P2 965 @ 4 Ghz = 8608 MB/s

Memory write test
i5 750 @ 4 Ghz = 14460 MB/s
amd P2 965 @ 4 Ghz = 6848 MB/s

Och vad jag vet går alla Quad Cores från Intel på S1156/S1366 att klocka till 4Ghz stabilt med en H50 eller liknande, vilket är detsamma som för AMDs Quad Cores på AM3.

Kort sagt skulle jag bara vilja säga, jag tror prestandan/pris EFTER överklockning är det intressanta för de flesta här och inte innan. Så sluta stirra blint på prestandan innan, vilket sjukt många AMD fanboys är jävligt duktiga på. AMD har inte haft en chans efter överklockning på ett bra tag nu, men alltid varit prisvärda om du inte ska överklocka tack vare billigare moderkort, men det borde inte tilltala majoriteten av Sweclockers läsare. (Bortsett från AMD fanboysen ofc)

Sen är ju i5 2500K och i7 2600K prestanda efter klockning helt brutal om jag får säga det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4.0:

Vad då inte håller vad de lovar? Hyfsat stabil i klock, behöver kräma på mycket för att det ska ge en märkvärd ökning?

Det första påståendet förstår jag inte alls, du får gärna utveckla. Det andra kanske stämde på tiden intel hade högre klockfrekvenser för samma prestanda, och det var senast på P4 tiden om inte jag är helt borta.

AMD bra efter en liten modifiering? Vänta nu...

Tycker testena visar att det är just EFTER överklockning AMD halkar efter, kan ta i5 750 och Phenom II 965 som exempel. Det har diskuteras ganska flitigt mellan vilken av dem man ska välja, då priset var i princip detsamma och prestandan innan klockning var också i princip densamma.

Det roliga är ju att en vanlig "hemma överklockare" vilket jag tycker passar på majoriteten av Sweclockers besökare drar upp en i5 750/760 till ca 4Ghz +-300Mhz och ungefär det samma gäller Phenom II 955/965/970 dvs ca 4Ghz +-300Mhz.

Här har du lite tester som jag gjort själv, då jag faktiskt inte lyckades hitta några seriösa tester mellan båda processorerna på 4Ghz. Försök också tänka på hur staplarna skulle se ut, då prestandaskillnaden kan se mycket mindre ut när det handlar om lägre siffror. Eller så kollar du bara på poängen från i5 750 och tänker dig dem i testerna från http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x4-965-be-revision-c3... där AMD poängen kommer ifrån.
Och intel testerna har jag gjort själv, kan även tillägga att min dator är sämre i övrigt än Guru3Ds testrigg. Och sanningen är ju att AMD i princip alltid har sämst prestanda vid samma klockfrekvens i det mesta: http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

FPU mandel
i5 750 @ 4 Ghz = 8037
amd P2 965 @ 4 Ghz = 6740

CPU Queen
i5 750 @ 4 Ghz = 27800
amd P2 965 @ 4 Ghz = 24877

ZLiB
i5 750 @ 4 Ghz = 90033
amd P2 965 @ 4 Ghz = 105630

3D mark 06
i5 750 @ 4 Ghz = 6050
amd P2 965 @ 4 Ghz = 5487

3D mark vantage
i5 750 @ 4 Ghz = 18382
amd P2 965 @ 4 Ghz = 13468

Memory Read test
i5 750 @ 4 Ghz = 14214 MB/s
amd P2 965 @ 4 Ghz = 8608 MB/s

Memory write test
i5 750 @ 4 Ghz = 14460 MB/s
amd P2 965 @ 4 Ghz = 6848 MB/s

Och vad jag vet går alla Quad Cores från Intel på S1156/S1366 att klocka till 4Ghz stabilt med en H50 eller liknande, vilket är detsamma som för AMDs Quad Cores på AM3.

Kort sagt skulle jag bara vilja säga, jag tror prestandan/pris EFTER överklockning är det intressanta för de flesta här och inte innan. Så sluta stirra blint på prestandan innan, vilket sjukt många AMD fanboys är jävligt duktiga på. AMD har inte haft en chans efter överklockning på ett bra tag nu, men alltid varit prisvärda om du inte ska överklocka tack vare billigare moderkort, men det borde inte tilltala majoriteten av Sweclockers läsare. (Bortsett från AMD fanboysen ofc)

Sen är ju i5 2500K och i7 2600K prestanda efter klockning helt brutal om jag får säga det.

angående priset: jag betalade 1690kr för min phenom x4 965 c3 BE, annars fanns phenom x4 945 c3 till ett lägre pris ifall man inte hade velat ha upplåst multippel. i5 750 kostade 200kr mer än phenom x4 c3 med multippel plus att amd:s moderkort var billigare, dess utom så kommer am3+ att stödja am3 processorer, tror därför att jag valde rätt.

det du också missar är strömförbrukningen, en i5 750 @ 4GHZ är betydligt varmare än en phenom x4 c3 @ 4GHZ. jag kunde även undervolta min phenom x4 en hel del(1.2635 vid 3616 MHZ).

angående överklockningen så lyckades en kompis till mej med konststycket att förstöra lite usb portar när han klockade sin i5 750 till över 4 GHZ. nu finns ju sandy bridge...

för de som ville bränna pengar på dyrt moderkort fanns chrosshair IV formula.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adolf512:

angående priset: jag betalade 1690kr för min phenom x4 965 c3 BE, annars fanns phenom x4 945 c3 till ett lägre pris ifall man inte hade velat ha upplåst multippel. i5 750 kostade 200kr mer än phenom x4 c3 med multippel plus att amd:s moderkort var billigare, dess utom så kommer am3+ att stödja am3 processorer, tror därför att jag valde rätt.

det du också missar är strömförbrukningen, en i5 750 @ 4GHZ är betydligt varmare än en phenom x4 c3 @ 4GHZ. jag kunde även undervolta min phenom x4 en hel del(1.2635 vid 3616 MHZ).

angående överklockningen så lyckades en kompis till mej med konststycket att förstöra lite usb portar när han klockade sin i5 750 till över 4 GHZ. nu finns ju sandy bridge...

för de som ville bränna pengar på dyrt moderkort fanns chrosshair IV formula.

Nu hann jag inte kolla priserna på SB moderkorten innan korten försvann igen. Hur mycket skiljer det sig mellan AMDs dyraste och Intels SB kort?

Permalänk

Att Intel fansboys inte bara kan sluta klanka ner för att de är rädda att AMD kanske kommer ta prestanda kronan igen?

Liksom Intelfansboysen blir ju så krniga så fort någon AMDfanboy nämner något i en Intel tråd.. suck

Kan folk fatta att en del gillar att köra en Svensk bil medans andra gillar Japanskt etc?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

angående priset: jag betalade 1690kr för min phenom x4 965 c3 BE, annars fanns phenom x4 945 c3 till ett lägre pris ifall man inte hade velat ha upplåst multippel. i5 750 kostade 200kr mer än phenom x4 c3 med multippel plus att amd:s moderkort var billigare, dess utom så kommer am3+ att stödja am3 processorer, tror därför att jag valde rätt.

det du också missar är strömförbrukningen, en i5 750 @ 4GHZ är betydligt varmare än en phenom x4 c3 @ 4GHZ. jag kunde även undervolta min phenom x4 en hel del(1.2635 vid 3616 MHZ).

angående överklockningen så lyckades en kompis till mej med konststycket att förstöra lite usb portar när han klockade sin i5 750 till över 4 GHZ. nu finns ju sandy bridge...

för de som ville bränna pengar på dyrt moderkort fanns chrosshair IV formula.

När jag köpte min i5 750 kostade Phenom II 965 i princip exakt lika mycket (+-50kr), och vad jag vet var aldrig skillnaderna mycket större max +-200kr. Det var moderkorten som gjorde prisskillnaden. 945 C3 var något billigare ja, men den presterade ännu sämre oklockat och var helt chanslös efter klockning. Sen var i5 760 mycket prisvärdare än Phenom II 970 om man bortser från moderkorten. Sen finns det egentligen ingen anledning att köpa ett dyrt AM3 moderkort med en x4, då den egentliga fördelen ur ett pris/prestanda perspektiv efter överklockning mot i5 är just billiga moderkort, eller ja den ENDA fördelen.

Skippa skitsnacket om saker så går sönder, som tidigare nämnt så är det antagligen någon som snålar för mycket eller att personen är helt ute och cyklar när han överklockar. Sånt skitsnack hör inte hemma i intel vs amd diskussion, då det inte finns någon fakta alls och det bara är skitsnack som oftast kommer från totalt okunniga personer. Länka lite tester istället tack.

Frågan är ju vem som bryr sig en sån liten skillnad på strömförbrukningen på en performance rigg? Inte då jag iaf. Sen så blir större delen av energin värme, som du säger vilket i sin tur sparar på elräkningen.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Att Intel fansboys inte bara kan sluta klanka ner för att de är rädda att AMD kanske kommer ta prestanda kronan igen?

Liksom Intelfansboysen blir ju så krniga så fort någon AMDfanboy nämner något i en Intel tråd.. suck

Kan folk fatta att en del gillar att köra en Svensk bil medans andra gillar Japanskt etc?

Skillnaden är ju att det finns objektiva tester på datorhårdvara på ett helt annat sätt än i bilvärlden tex. Det finns tester som visar vad som är bäst i vad, som stämmer till 99.9% till skillnad från bilvärlden där alla verkligen kan tycka olika om en viss bil.

Enligt mig borde det vara omöjligt att ha en egen åsikt gällande hårdvara, då alla borde följa testresultaten. Det borde inte finns folk som säger "Intel är bäst" eller "AMD är bäst", utan varje person borde läsa testerna och köpa det som har bäst prestanda i den prisklassen, easy as that.

Och som sagt, jag anser att AMD 965 tex var prisvärdare än i5 750 om du INTE skulle överklocka, så det finns såklart lägen den också passar. Så jag står inte här och säger att Intel är bäst i alla prisklasser etc.

Dock har Intel varit överlägsna det senaste året i prestanda/pris efter överklockning förutsatt att du tänkte lägga så mycket att du hade råd med en i5 750/760, under det var det iofs bara AMD som gällde. Någon AMD fanboy kan ju komma och länka lite tester som visar motsatsen eller sluta fanboya, samma gäller intel fanboysen.

Permalänk
Avstängd

Mina AMD datorer har inte gått sönder nån gång (utom de kort som jag själv lyckats paja men det är ju inte hårdvarans fel), så lägg inga skulder på AMD. Ta bara monteringen av CPU fläkten, där vinner AMD lätt. Intels pushpin är inget att hänga i granen. Är det pushpin även på Sandy Bridge korten? i såna fall har Intel inte lärt sig nåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4.0:

Frågan är ju vem som bryr sig en sån liten skillnad på strömförbrukningen på en performance rigg? Inte då jag iaf. Sen så blir större delen av energin värme, som du säger vilket i sin tur sparar på elräkningen.

en oklockad i5 750 drar nästan lika mycket som en oklockad phenom x4 och betydligt mer än vissa modeller. en i5 750 drar normalt sett upp mot 95W under användning medan min amd phenom drar ca 106W klockad i 3616 MHZ under stabilitetstestet i overdrive, du kan skälv räkna ut att strömförbrukningen skiljer en del vid samma frekvens.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

en oklockad i5 750 drar nästan lika mycket som en oklockad phenom x4 och betydligt mer än vissa modeller. en i5 750 drar normalt sett upp mot 95W under användning medan min amd phenom drar ca 106W klockad i 3616 MHZ under stabilitetstestet i overdrive, du kan skälv räkna ut att strömförbrukningen skiljer en del vid samma frekvens.

Jaha, vad exakt får du ut av den längre strömförbrukningen? Kommer knappast märka den på räkningen direkt. Kan förstå att man bryr sig om det handlar om en laptop eller en server.

Permalänk
Skrivet av AMD Rox:

Mina AMD datorer har inte gått sönder nån gång (utom de kort som jag själv lyckats paja men det är ju inte hårdvarans fel), så lägg inga skulder på AMD. Ta bara monteringen av CPU fläkten, där vinner AMD lätt. Intels pushpin är inget att hänga i granen. Är det pushpin även på Sandy Bridge korten? i såna fall har Intel inte lärt sig nåt

Japp, är det på Sandy Bridge korten också. Tycker inte heller de är något att ha, men oftast kör man väl inte standardkylaren idag.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av DanneBern:

Japp, är det på Sandy Bridge korten också. Tycker inte heller de är något att ha, men oftast kör man väl inte standardkylaren idag.

till intels k modeler förljer det väll inte ens med nån kylare längre?
rätt bra, kylaren ligger endå bara o skräppar sen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo