AMD Radeon HD 6670, HD 6570, HD 6450 släpps för OEM

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 6670, HD 6570, HD 6450 släpps för OEM

Radeon HD 6000-serien utökas med tre nya modeller för de lägre prisklasserna. Det handlar om grafikprocessorerna Turks och Caicos med 480 respektive 160 streamprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande o se när de tar sig ut till oss och vad de kan komma att kosta då.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Finns de någon igentlig mening med att ha särskilda oem kort? varför kan dom ínte ha dom vanliga? eller de är för att folk ska bli förvirrade och köpa ett skit kort med 2GB minne och tro att de är the top of the line?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ett 6450 blir perfekt i surfmaskin som man vill ha tre skärmar till. Inbyggt och så två skärmar på det kortet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl bli ett 6670 för min del när de släpps, borde vara mer än tillräckligt för mina behov. Man behöver inte värstinggrafikkort längre för att få hög framerate i spelen.

Permalänk
Medlem

Perfekt för min framtida htpc

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

eller de är för att folk ska bli förvirrade och köpa ett skit kort med 2GB minne och tro att de är the top of the line?

Helt korrekt min vän.
Hos hemelektronikkedjorna är det siffrorna som säljer.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Finns de någon igentlig mening med att ha särskilda oem kort? varför kan dom ínte ha dom vanliga? eller de är för att folk ska bli förvirrade och köpa ett skit kort med 2GB minne och tro att de är the top of the line?

Tyvärr är det enda sättet att överleva på dagens marknad. Läser dagligen i tidningen om prestandamonster med hela 8 gb ram och 1gb grafikminne. Så sitter där en athlon x2 och ett gts240 för hutlösa pengar.

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Kan mycket väl bli ett 6670 för min del när de släpps, borde vara mer än tillräckligt för mina behov. Man behöver inte värstinggrafikkort längre för att få hög framerate i spelen.

Håller med dig. Sitter kvar på mitt HD4770 som jag köpte i Oktober 2009. Kör alla spel på hög grafik utan problem.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Håller med dig. Sitter kvar på mitt HD4770 som jag köpte i Oktober 2009. Kör alla spel på hög grafik utan problem.

Tror knappas att du kör alla spel på hög grafik utan problem, det beror ju helt klart på vad du spelar, har du 19" skärm och spelar med låg/medium upplösning så kan det räcka men vill man har lite styrka i det hela så får man pröjsa mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Finns de någon igentlig mening med att ha särskilda oem kort? varför kan dom ínte ha dom vanliga? eller de är för att folk ska bli förvirrade och köpa ett skit kort med 2GB minne och tro att de är the top of the line?

Datortillverkarna säger vad de vill ha, dvs, billiga kort med mycket minne, och sedan tillverkar Nvidia och AMD dem. Dessa kort hittar sällan ut som enskilda komponenter eftersom ingen som köper komponenter löst tror att det är något att ha (med rätta).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Riddlz:

Tror knappas att du kör alla spel på hög grafik utan problem, det beror ju helt klart på vad du spelar, har du 19" skärm och spelar med låg/medium upplösning så kan det räcka men vill man har lite styrka i det hela så får man pröjsa mer

Körde precis Napoleon Total War på min 32 tums LCDTV i 1280*1024 upplösning på hög grafik utan problem. Vissa spel går i 1920*1080 tex Mass Effect 2. Empire Total War kör jag i 1360*768 med hög grafik inga problem. Anledningen att jag kör 1280*1024 i Napoleon Total War är för att fonterna i det spelet och även Empire Total War är extremt små.... Dock tror jag inte att grafikkortet hade pallat varken Napoleon Total War eller Empire Total War i 1920*1080.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlz:

Tror knappas att du kör alla spel på hög grafik utan problem, det beror ju helt klart på vad du spelar, har du 19" skärm och spelar med låg/medium upplösning så kan det räcka men vill man har lite styrka i det hela så får man pröjsa mer

Tja, jag hade ett HD4770 och har nu ett HD6870 och jag håller nog med Swedish Berserk.
HD6870 tillåter lite mer, men om man inte aktiverar sånt som är direkt störande som t.ex. DOF, eller sånt som inte spelar någon roll som en del spetsfundigheter i skuggrendrering (vem sitter och letar brister i kantutjämningen på skuggor i spel egentligen?), så räcker ett HD4770 eller HD5750 långt.

Om man rutinmässigt ställer allt på max och sedan gnyr för att något specifikt spel går långsamt, då handlar det nog mer om att man vill motivera sin hårdvarufetish än om att man vill spela spel. Det är OK, men man kanske inte skall sälja på andra dyra prylar för den sakens skull. Både handeln, och de som tar handelns annonspengar vill naturligtvis ha pengarullning. Det räcker som bias, IMHO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, jag hade ett HD4770 och har nu ett HD6870 och jag håller nog med Swedish Berserk.
HD6870 tillåter lite mer, men om man inte aktiverar sånt som är direkt störande som t.ex. DOF, eller sånt som inte spelar någon roll som en del spetsfundigheter i skuggrendrering (vem sitter och letar brister i kantutjämningen på skuggor i spel egentligen?), så räcker ett HD4770 eller HD5750 långt.

Om man rutinmässigt ställer allt på max och sedan gnyr för att något specifikt spel går långsamt, då handlar det nog mer om att man vill motivera sin hårdvarufetish än om att man vill spela spel. Det är OK, men man kanske inte skall sälja på andra dyra prylar för den sakens skull. Både handeln, och de som tar handelns annonspengar vill naturligtvis ha pengarullning. Det räcker som bias, IMHO.

Nä, men när man ser "sågtandade" kanter så ser det billigt och overkligt ut...Men håller med dej om att ett HD 5750 räcker för de flesta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, jag hade ett HD4770 och har nu ett HD6870 och jag håller nog med Swedish Berserk.
HD6870 tillåter lite mer, men om man inte aktiverar sånt som är direkt störande som t.ex. DOF, eller sånt som inte spelar någon roll som en del spetsfundigheter i skuggrendrering (vem sitter och letar brister i kantutjämningen på skuggor i spel egentligen?), så räcker ett HD4770 eller HD5750 långt.

Om man rutinmässigt ställer allt på max och sedan gnyr för att något specifikt spel går långsamt, då handlar det nog mer om att man vill motivera sin hårdvarufetish än om att man vill spela spel. Det är OK, men man kanske inte skall sälja på andra dyra prylar för den sakens skull. Både handeln, och de som tar handelns annonspengar vill naturligtvis ha pengarullning. Det räcker som bias, IMHO.

Tack för att du håller med mig. Man sparar precis som du säger mycket grafikkraft om man stänger av skuggor och kör med liten eller ingen kantutjämning. Texturer och själva grafiken överlag kör jag alltid på hög än så länge. Har inte stött på ett spel där jag tvingats köra medium än.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tittar man på specifikationerna ligger de på samma nivå som korten i 5000-serien med samma suffix, och bör prestera motsvarande.
Inget av dem når upp till "monsterprestandan" hos 5750...

/Olle

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för att du håller med mig. Man sparar precis som du säger mycket grafikkraft om man stänger av skuggor och kör med liten eller ingen kantutjämning. Texturer och själva grafiken överlag kör jag alltid på hög än så länge. Har inte stött på ett spel där jag tvingats köra medium än.

Vet inte om jag vill slå av skuggor eller sänka på inställningar i de spel där man vill ha max grafik. Cod4 kan jag acceptera lägre inställningar för att få så hög fps som möjligt. Men min laptop med ett 5650 (400 shaders) klarar inte ens borderlands på någorlunda inställnigar och det är i en upplösning på 1366*768.

Den här diskussionen är för övrigt väldigt onödig då alla kör med olika upplösningar och smak på vad som är duglig fps.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Vet inte om jag vill slå av skuggor eller sänka på inställningar i de spel där man vill ha max grafik. Cod4 kan jag acceptera lägre inställningar för att få så hög fps som möjligt. Men min laptop med ett 5650 (400 shaders) klarar inte ens borderlands på någorlunda inställnigar och det är i en upplösning på 1366*768.

Den här diskussionen är för övrigt väldigt onödig då alla kör med olika upplösningar och smak på vad som är duglig fps.

Jag kan också spela de flesta spel på hög grafik utan kantutjämning med mitt 3870 på 1920*1200 bara på några speltitlar som 512mb minne är för lite så man får gå ner till high/medium.

Sen är Borderlands är ett väldigt dåligt exempel då man med ett ati/amd kort måste gå in i configfilen manuellt för att få samma optimering av texturer osv som används automatiskt på ett nvidiakort. Det laggade ganska duktigt för mig också innan jag ändrade och nu kör jag på 1920*1200 på max grafik med mitt 3870 512mb (320shaders)

Undvik catalyst 10.7 och ändra i configfilen.

I mappen:
C:\Users\"UserName"\Documents\My Games\Borderlands\WillowGame\Config\WillowEngine.ini

Tror det bara va de här sakerna som man behövde ändra till "false":

[Engine.ISVHacks]
bInitializeShadersOnDemand=False
DisableATITextureFilterOptimizationChecks=False
UseMinimalNVIDIADriverShaderOptimization=False

[Engine.GameEngine]
bSmoothFrameRate=False

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Skrivet av Kristers bensin:

Vet inte om jag vill slå av skuggor eller sänka på inställningar i de spel där man vill ha max grafik. Cod4 kan jag acceptera lägre inställningar för att få så hög fps som möjligt. Men min laptop med ett 5650 (400 shaders) klarar inte ens borderlands på någorlunda inställnigar och det är i en upplösning på 1366*768.

Den här diskussionen är för övrigt väldigt onödig då alla kör med olika upplösningar och smak på vad som är duglig fps.

Jaha okej.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Yeay, HD6450 i datorn med HELA 2GB VIDEO-MINNE!!!11oneone (GDDR2 förstås).
Justja, glöm inte processorn på 3,6 GHz (som egentligen är en dual core på 1,8 GHz) och 6GB RAM-minne (i en dator som ska ha dual channel)

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Yeay, HD6450 i datorn med HELA 2GB VIDEO-MINNE!!!11oneone (GDDR2 förstås).
Justja, glöm inte processorn på 3,6 GHz (som egentligen är en dual core på 1,8 GHz) och 6GB RAM-minne (i en dator som ska ha dual channel)

pris: 11999:-

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta e en av anledningarna till att jag skulle ha problem med att arbeta på SIBA, Elgiganten, MediaMarkt, OnOff o liknande. Att lura på på folk sånt här SKRÄP(!) för dyra pengar skulle jag må dåligt av :/

12-åringen med sina föräldrar som köper en Athlon II x2 på 3.0 Ghz, 4GB DDR 3 och ett 6670 med 2GB minne som e hur glad som helst när de köper det kommer bli besvikna när nån i hans CS klan som kan lite data säger att han kunde fått rätt mycket bättre grejer för de pengarna.

Kanske t.o.m blir så att han köper en konsol nästa gång eftersom han tyckte det blev för dyrt med dator senast

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Den här diskussionen är för övrigt väldigt onödig då alla kör med olika upplösningar och smak på vad som är duglig fps.

Njaä, det har med attityd att göra.
Vill du spela spelet? I så fall vill du ha bra kontroll. Och ett rationellt sätt att försäkra sig sig om bra kontroll är att gå igenom settings och aktivera dem som man tycker är relevantast, tills man tycker att spelet svarar sämre eller flimrar, och så backar man sista steget så att det fortfarande flyter bra i alla lägen.
Alternativt att man med erfarenhet ställer in en vettig bas (för mig hög texturupplösning och detaljupplösning, 4xMSAA, 4x anisotropisk filtrering, avstängd DOF och motion blur, låga inställningar på skuggkvalitet, osv.) och sedan gör justeringar uppåt eller neråt efter behov och utrymme.

Poängen är att man utgår från hur man upplever spelet snarare än grafikfeatures, eller ännu extremare urskiljningslöst maxar allt och hoppas att det skall funka bra.

Och om man utgår från spelbehoven så täcker även ett mellankort någon generation tillbaka in väldigt mycket. Jag hade pengar att bränna och en skärm med 4MPix som jag gärna ville kunna driva med lull-lull påslaget. Men i ärlighetens namn hade en HD6670 funkat den också för mina behov, och om man bara kör 1920x1200 eller lägre....

Permalänk
Medlem

Skräp. skräp och mera skräp

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linxz:

Skräp. skräp och mera skräp

Håller helt med! Varför ha mellanklasskort om man kan ett högklasskort istället?? Sure ska man inte spela
spel, men då kan man lika gärna skaffa en bärbar dator tycker jag, men visst man kanske vill syssla med
bilder eller videoredigering och vill ha bra processor då. Men men, jag kommer aldrig köpa mellanklasskort.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Håller helt med! Varför ha mellanklasskort om man kan ett högklasskort istället?? Sure ska man inte spela
spel, men då kan man lika gärna skaffa en bärbar dator tycker jag, men visst man kanske vill syssla med
bilder eller videoredigering och vill ha bra processor då. Men men, jag kommer aldrig köpa mellanklasskort.

\\\ AplAy ///

Så du menar att bara för man inte spelar så skall man sitta på en laptop? Vad tycker du en laptop tillför mig som idag inte spelar nått som kräver ett avancerat grafikkort men har två skärmar och funderar på en tredje vilket skulle innebära att jag behöver ett grafikkort. Exakt hur får du ihop det med en laptop?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Skräp. skräp och mera skräp

Om man bara vill spela CS och HoN? Om man vill köra flera skärmar? Accelerera 3D-program? Alla behöver inte maxa Crysis, alla behöver inte köpa ett kort för 5000 kr.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Hjälpsam

HD6670 bör nafsa HD5770 och HD5750 i hälarna, det är ett sådant generationsskifte man vill se.
HD6450 har 160 SP medan HD5450 har 80, dessutom är ju AMDs nya SP mer effektiva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

nice med kort som enbart är nedklockade i förhållande till sin storebror. Förutsatt att man får med rätt minnestyp då dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Turkprocessor!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit