Sapphire Radeon HD 5570 XtendTV med inbyggd DVB-T

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon HD 5570 XtendTV med inbyggd DVB-T

Välkända Sapphire släpper ett nytt grafikkort som även kan användas för att ta emot tv-signal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice. Då slipper man köpa extra tv-kort

Permalänk
Medlem

Htpc slog just ut både dvd/bray och hd-boxen ganska brutalt! Ser minst sagt ut som ett spännande kort!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Kan vara något för kompakta byggen.

Varför inte perfekt för mini-ITX som har lite kraft att spela lite spel med också. Eller andra m-ATX Byggen där PCI portar redan används med annat men vill inte gå till större ATX.

Permalänk

Skoj. Dock så vad är det för fel på USB varianterna med DVB-T? har en själv som funkar även om mjukvaran kanske haltar lite då jag tycker den känns rörig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Känns lite meningslöst utan DVB-T2.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, synd att den inte har DVB-T2 men detta är ju i rätt riktning.

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Medlem

snabb fråga, om jag köper detta kort och kopplar in det med hdmi till tv'n samtidigt som jag har te.x ett 5870 med eyefinity till 3 skrämar, skulle detta fungera samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Känns lite meningslöst utan DVB-T2.

Håller med. Och det är knappast troligt att det går att fixa till med en uppdatering av firmware eftersom vanliga TV-apparater inte kan göra det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Htpc slog just ut både dvd/bray och hd-boxen ganska brutalt! Ser minst sagt ut som ett spännande kort!

Tyvärr så blir du inte av med HD-boxen, om du inte nöjer dig med dom fria kanalerna. 1:an, 2:an, 4:an och kunskapskanalen, eller bor i ett hus med analog kabel-tv

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyvärr så blir du inte av med HD-boxen, om du inte nöjer dig med dom fria kanalerna. 1:an, 2:an, 4:an och kunskapskanalen, eller bor i ett hus med analog kabel-tv

Finns väl TV-kort med kortläsare och DVB-S/S2?

Permalänk
Medlem

Nackdelen är om man vill byta grafikkort så försvinner också TV-kortet.

Jag hade själv ett ATI All-In-Wonder Radeon för 10 år sedan när första Radeon-korten släpptes. Det upplevdes som snabbt och bra ett par år men sedan ville man ha nytt grafikkort och då fick man välja, behålla TV-kortet och dålig grafik eller skaffa nytt grafikkort och även nytt TV-kort. Insåg då att det är bättre att ha TV-kort separat. Kostar inte grafikkortet mycket mera än utan TV-mottagare kan det väl kvitta men måste man lägga en tusenlapp extra så skulle jag hellre skaffa separat TV-kort. Finns externa med USB eller Firewire om man nu inte skulle ha ledig plats inuti datorn.

På den tiden var drivrutinerna för TV-kortet från ATi ganska så dåliga. Kanske har de bättrat sig men själv skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag gick på detta igen... Då skröt de med realtidskomprimering av MPEG-2. Nu skryter de med realtidsstreaming via internet. Då var det ganska usel kvalitet på MPEG-2 encodern (eller så fick man fläska på onormalt mycket bitrate för att få det acceptabelt). Undrar hur kvaliteten på deras internetstreaming är? Man kanske lika gärna kan streama själv med hjälp av ffmpeg?

Som ni märker är jag skeptisk till denna lösning...

EDIT: När det gäller HD-kanaler så brukar de vara pairade till TV-leverantörens digitalbox och kan sällan tas emot med DVB-kort i datorn. SVTHD funkar dock eftersom de kör okrypterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Finns väl TV-kort med kortläsare och DVB-S/S2?

Jo förvisso, men det är inte 100% till alla kanalen och alla operatörer. Vet tex att Canal digital inte är så förtjusta i detta. Har inget själv men skulle köpa om jag visste att det funka helt och hållet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Det lät trevligt, då kanske man för en gångs skull får ett tv-kort som faktiskt fungerar som det är tänkt?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

TV-kort i dator är inget som TV-operatörerna brukar supporta överhuvudtaget. De supportar bara de boxar som de själva säljer tillsammans med abonnemangen. Däremot kan det ju ändå fungera så det man får göra är att söka runt på internet och fråga folk vad som fungerar och inte fungerar.

Minns när jag försökte fråga comhem och de sa att det funkar inte (eller snarare vi supportar/stödjer inte detta) men det funkade ju ändå. Ungefär samma sak som att man kan köpa en egen digitalbox istället för den man fick via abonnemanget men då supportas ju inte den boxen via de som levererar abonnemangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jo förvisso, men det är inte 100% till alla kanalen och alla operatörer. Vet tex att Canal digital inte är så förtjusta i detta. Har inget själv men skulle köpa om jag visste att det funka helt och hållet.

Jag är visserligen totalt novis på ämnet, men som jag förstått det är det normalt en CA/CI ingång på TV-korten som man sedan sätter i den typ av kryptering man vill ha. Conax för CanalDigital eller Viaccess för Viasat.
Vad är det för problem som kan uppstå? Syftar på själva kanalerna och inte olika extratjänster nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

TV-kort i dator är inget som TV-operatörerna brukar supporta överhuvudtaget. De supportar bara de boxar som de själva säljer tillsammans med abonnemangen. Däremot kan det ju ändå fungera så det man får göra är att söka runt på internet och fråga folk vad som fungerar och inte fungerar.

Minns när jag försökte fråga comhem och de sa att det funkar inte (eller snarare vi supportar/stödjer inte detta) men det funkade ju ändå. Ungefär samma sak som att man kan köpa en egen digitalbox istället för den man fick via abonnemanget men då supportas ju inte den boxen via de som levererar abonnemangen.

Både comhem och boxer har ju varsina CI+ Moduler nuförtiden.
Går loss på 500kr. Dom andra vet ja ikke

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

Jag är visserligen totalt novis på ämnet, men som jag förstått det är det normalt en CA/CI ingång på TV-korten som man sedan sätter i den typ av kryptering man vill ha. Conax för CanalDigital eller Viaccess för Viasat.
Vad är det för problem som kan uppstå? Syftar på själva kanalerna och inte olika extratjänster nu.

För att få in HDkanaler krävs CI+ som har högre säkerhet mot kopiering mot gamla CI annars har du rätt.
Då programägarna kräver att de inte ska gå och spela in HDmaterial fråga mig ej varför.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfa-Omega:

Det lät trevligt, då kanske man för en gångs skull får ett tv-kort som faktiskt fungerar som det är tänkt?

DVB-T = marksända kanaler. Då får du in svt1/2 tv4
Typ eller skaffa boxer men dom e ju kassa

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Både comhem och boxer har ju varsina CI+ Moduler nuförtiden.
Går loss på 500kr. Dom andra vet ja ikke

Dessa är inte tänkta för TV-kort i datorn och ger inga HD-kanaler om man kör med TV-kort i datorn. Däremot funkar de med vissa TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dessa är inte tänkta för TV-kort i datorn och ger inga HD-kanaler om man kör med TV-kort i datorn. Däremot funkar de med vissa TV-apparater.

Nä det är vad jag fått det till också, att det numera finns godkända visasat/boxer tv apparater. Men HD kanalerna är inte med där tyvärr.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag fattar inte varför tillverkarna verkar vilja hindra oss att se tv i datorn?
Den ska ju vara centrum för allt.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Jag fattar inte varför tillverkarna verkar vilja hindra oss att se tv i datorn?
Den ska ju vara centrum för allt.

Enkelt att förstå: GIRIGHET är svaret, mycket vill ha mer
Dom vill inte vi ska kopiera från TV, dom vill vi ska köpa dom på DVD/Bluray/VOD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

skulle det gå att spela xbox på datorn då? eller sabbar pal 60 det som vanligt

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Får man med en fjärrkontroll också eller, någon som vet.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Nä det är vad jag fått det till också, att det numera finns godkända visasat/boxer tv apparater. Men HD kanalerna är inte med där tyvärr.

De borde väl komma.

Eller så kommer de på skummissidor snart.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Htpc slog just ut både dvd/bray och hd-boxen ganska brutalt! Ser minst sagt ut som ett spännande kort!

har den inte alltid gjort det?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Får man med en fjärrkontroll också eller, någon som vet.

Borde väl vara det mest logiska? Inte så sugen att hålla på och byta kanal med musen, blir fel på nåt sätt tror jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Osmart grafikkort. Dels finns det ofta jordspänningar i antennsystemet samt att om blixten är framme är grafikkortet rökt plus att om man vill uppgradera grafikkort måste man byta ut det..

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nä det är vad jag fått det till också, att det numera finns godkända visasat/boxer tv apparater. Men HD kanalerna är inte med där tyvärr.

Finns även godkända canaldigital tv apparater med. Endast samsung i nuläget.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1