Permalänk
Medlem

Dåliga ddr3 minnen.

Jag har ett problem med att datorn stannar upp i några sekunder i bland och är lite seg samt surfar jag på internet och lyssnar på spotify samtidigt och ska stänga ett fönster så händer det det står bara och tuggar en stund musiken blir tyst sen startar det igen det va ramminnena som krånglar?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Hedersmedlem

Det är antagligen din/a HDD:s som gått ned i hastighet/strömsparläge, så det tar lite tid för dem att varva upp igen därav den tystnad du får

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är antagligen din/a HDD:s som gått ned i hastighet/strömsparläge, så det tar lite tid för dem att varva upp igen därav den tystnad du får

Så det är inte säkert att det är minnena för det har precis börjat göra så här har inte haft det problemet förut.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Inaktiv

Nej, troligtvis inte dina minnen. Kanske dags att kontrollera hårddisken/-arna i nåt bra program.

Permalänk
Hedersmedlem

Lyssna lite just i de ögonblick detta händer så bör du höra att hdd:rna varvar upp, och nej det inte fel på ditt DDR3 minne för då skulle datorn antagligen hängt sig, med blåskärm som följd

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Lyssna lite just i de ögonblick detta händer så bör du höra att hdd:rna varvar upp, och nej det inte fel på ditt DDR3 minne för då skulle datorn antagligen hängt sig, med blåskärm som följd

Hur kan det börja bara så där?
Har aldrig haft det problemet förut?
I och för sig så hade jag en konstig grej med datorn för några veckor sedan jag stängde av den på kvällen och på morgonen när jag skulle starta den så blev ikonerna på skrivbordet inte riktiga som dom ska se ut när jag klicka på en ikon så sa datorn att det inte fanns några program till genvägen och en del program slutade att fungera sen försvann det program bland annat office 2003 fungerade inte mer.
Så det var bara att installera om.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gameman:

Hur kan det börja bara så där?
Har aldrig haft det problemet förut?

Vilken inställning har du på dina energiinställningar? I kontrollpanelen har du denna. Det är antagligen inget fel, utan bara en inställning som sagt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Om det är dina hårddiskar som går i energisparläge som orsakar detta så kan du förhindra att de går in i energisparläget.

1. Gå in på Kontrollpanelen\System och underhåll\Energialternativ
2. Klicka på Ändra schemainställningar vid det det energischema som är valt.
3. Klicka på Ändra avancerade inställningar
4. Expandera alternativet Hårddisk i dialogrutan Energialternativ som visas.
5. Expandera alternativet Stäng hårddisken efter
6. Markera alternativet Inställning (minuter) och skriv ett värde i rutan bredvid eller klicka på pilen upp och ner för att ändra befintligt värde. Sätt värdet till 0 (noll) för att förhindra att hårddiskarna går in i energisparläge.
7. Klart!

Detta gäller för Windows Vista. Om du har Windows 7 kan du göra så här.

1. Öppna Kör prompten (Win+R).
2. Skriv powercfg.cpl och tryck Enter eller klicka på OK
3. Följ stegen ovan från 3 till 6.
4. Klart!

Du kan använda kortkommandot powercfg.cpl för Windows 98, 2000, Me, XP, Vista och Windows 7. För Windows 95 skriver du main.cpl power istället. Normalt skriver man också control före detta, dvs. control powercfg.cpl eller control main.cpl power. Men för det mesta behöver man inte skriva control, men om det inte fungerar så kan du alltså prova att skriva så istället. Vad dessa kommandon gör är att de tar fram energialternativen i respektive Windows operativsystem.

Jag vet att min bror brukar klaga på att han upplever fördröjningar när han ska spela upp en ljudfil eller en videofil från sin WD Caviar Green WD15EARS. Den tar alltså en liten tid på sig för att spinna upp och starta uppspelningen. Det är inga jättelånga fördröjningar egentligen. Men de är märkbara och han upplever de som irriterande.

Han brukar säga att det är mitt fel eftersom det var jag som sa att han skulle köpa den hårddisken. Han tror att det beror på att det är en energisnål disk på 5400 RPM istället för det mer vanliga 7200 RPM. Men även jag har flera hårddiskar i datorn, och även för mig blir det såna fördröjningar om hårddisken är i viloläget, oavsett hur snabb hårddisk det är.

Ni vet, idag vill folk att allting på datorn ska ske snabbare än ögat hinner se eller örat hinner höra. Folk har blivit alldeles för kräsna, och lite dumma faktiskt. Jag önskar att de fick smaka på 80-talet lite och hur datorerna var då. Men om man upplever detta som ett problem så kan man inaktivera energisparläget för hårddiskarna som jag beskrev ovan.

Men tänk på att detta påverkar alla hårddiskar som är kopplade till datorn. (Någon som vet om det gäller både interna och externa?) Det går alltså inte att styra varje hårddisk individuellt. Så tänk efter om det är verkligen nödvändigt, eller om det är bättre att spara in några Watt och krona på att ha de avstängda när de inte används. De väsnas också när de hela tiden ska snurra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om du misstänker att det kan vara dina RAM minnen som spökar så kan du testa dem. Använd då Memtest86 eller Memtest86+.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111