Permalänk

Hej Att ta bort kylpasta med fönsterputs

Hej

Jag vet att denna tråd finns: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

men jag undrar om det går att ta bort kylpasta från CPU med hjälp av fönsterputs? det innehåller:

vatten, denatuerad alkohol, parfym, Cl42090

problemet bör vara parfym...? men hur är det i praktiken ?? jag pallar inte köpa t-röd eller nåt jag inte kommer att använda i framtiden.........

Permalänk

Innehåller ju vatten också som kan rinna ner i sockeln, inget att rekommendera alls. T-röd eller kemisk bensin är ju inte precis några stora slantar.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Ingen som du känner som har det då?
Nästan alla jag känner har t-röd eller någit liknande i garaget eller i skrubben.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

jag bor i en studentlägenhet, har ingen här

Permalänk

Fönsterputs går jättebra, ta en ren trasa, på med lite fönsterputs på trasan och tvätta!

Men var lite försiktig, vill ju inte ha sönder nått.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Innehåller ju vatten också som kan rinna ner i sockeln, inget att rekommendera alls. T-röd eller kemisk bensin är ju inte precis några stora slantar.

alltså man tar väl inte så mkt att det börjar rinna eller så... spruta lite på en tops o sen försöka torka av, försiktigt... skulle det gÅ?

Permalänk
Medlem

Du vet väl att det går att köpa kemiskt ren bensin på småflaska i din lokala Konsum/Ica-butik.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Skrivet av Daffas77:

Du vet väl att det går att köpa kemiskt ren bensin på småflaska i din lokala Konsum/Ica-butik.

jag har en ICA nära, jag vet inte om det säljs där...

Permalänk
Skrivet av constipation:

alltså man tar väl inte så mkt att det börjar rinna eller så... spruta lite på en tops o sen försöka torka av, försiktigt... skulle det gÅ?

Det är klart det går om du är försiktigt, men risken finns alltid att något går lite snett. Men give it a try vettja.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte testa fönsterputs, speciellt inte parfyrmerad. Men jag är också ganska feg när det gäller sånt här. Det handlar ju inte bara om att få bort kylpastan. Du vill inte lämna några rester som stör nästa applicering av ny pasta.

Permalänk
Skrivet av Beace:

Personligen skulle jag inte testa fönsterputs, speciellt inte parfyrmerad. Men jag är också ganska feg när det gäller sånt här. Det handlar ju inte bara om att få bort kylpastan. Du vill inte lämna några rester som stör nästa applicering av ny pasta.

precis... ska kolla "ica nära" imorrn, va ska jag fråga efter? t-röd/sprit ?

Permalänk
Skrivet av constipation:

precis... ska kolla "ica nära" imorrn, va ska jag fråga efter? t-röd/sprit ?

Antingen det eller "Kemiskt ren bensin"

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Antingen det eller "Kemiskt ren bensin"

//BG

Går inte bara använda sårsprit?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Jag har även använt lacknafta, om något av det andra verkar svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Kolla efter någon av dessa:

Permalänk
Medlem

Enl. min erfarenhet så brukar dessa flaskor stå på samma hylla som klorin och andra rengöringsmedel.

EDIT:
Jag måste ju bara nämna också att det egentligen bästa att göra rent med är ISOPROPYLALKOHOL.
Finns att köpa på apoteket.

Varunr: 337329 Förpackning: 100 ml Pris: 56 kr

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag aceton på örontofsar... funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Etanol funkar utmärkt.

Permalänk
Entusiast

Eller så tar man bara lite dasspapper och hoppar över de organiska lösningsmedlen helt. Du som student lär väl redan ha eldorados dasspapper som är strävt och luddfritt.
Annars är det inga problem att spruta lite fönsterputs på en trasa och torka med det. Hade alla dagar valt fönsterputs före lacknafta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol bör man använda och det finns på apoteket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alcogel och kaffefilter funkar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Enl. min erfarenhet så brukar dessa flaskor stå på samma hylla som klorin och andra rengöringsmedel.

EDIT:
Jag måste ju bara nämna också att det egentligen bästa att göra rent med är ISOPROPYLALKOHOL.
Finns att köpa på apoteket.

Varunr: 337329 Förpackning: 100 ml Pris: 56 kr

Skrivet av Json_81:

Isopropylalkohol bör man använda och det finns på apoteket.

Instämmer. Isopropylalkohol är de bästa som går att använda som privatperson. När jag jobbade som kylmontör så fanns de andra medel men de är ju för industriellt bruk.

Så lägg du dom ynka 56kr på en flaska på apoteket. Varför använda något annat än de bästa när de ändå handlar om så lite pengar?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Instämmer. Isopropylalkohol är de bästa som går att använda som privatperson. När jag jobbade som kylmontör så fanns de andra medel men de är ju för industriellt bruk.

Så lägg du dom ynka 56kr på en flaska på apoteket. Varför använda något annat än de bästa när de ändå handlar om så lite pengar?

Räcker en evighet dessutom kan jag tillägga.
Jag har nog haft min i närmare 10 år och fortfarande en hel del kvar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Minns ja använder nagelbortagningsmedel en gång, när ja skulle byta kylare, den innehöll iaf Isopropylalkohol, men parfym med, fan va datorn luktade som en utekväll, sprit och äcklig parfym haha

Visa signatur
Permalänk

om du inte har råd med något liknande kan du lika gärna bara torka av det med hushållspapper och se till att det inte blir något papper kvar.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

om du inte har råd med något liknande kan du lika gärna bara torka av det med hushållspapper och se till att det inte blir något papper kvar.

Använd helst inte vanligt papper, ta istället kaffefilter. Men denna diskussionen har spårat ur lite, vi alla har olika erfarenheter om hur man ska göra och vad man ska använda. Dom flesta mer eller mindre framgångsrika. Men det vi förmodligen är ganska eniga om är att processorn ska vara kliniskt ren och helst INTE ska ha rester kvar efter rengöringsmedel.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Varenda fruntimmer har ju en flaska aceton i badrumsskåpet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Alcogel och kaffefilter funkar perfekt

Återfettande handsprit? Fett är det man ska undvika på en yta som ska leda värme.