Amd x6 1090t 3.9ghz - Skulle behöva lite hjälp med OC

Permalänk
Medlem

Amd x6 1090t 3.9ghz - Skulle behöva lite hjälp med OC

Hej, de är nu så jag suttit nästan hära i några dagar nu och försökt klocka upp datorn till 4 - 4.2ghz
Jag sitter nu på 3.9ghz och har klarat av alla prime95 tester och får 22349 score på 3d markt.
Men ja kommer inte längre än detta, någon som skullle vara snäll och kika på mina volt och freq och skulle kunna tipsa mig lite. Jag bifogar 2 bilder på mina värden,temps osv.

Tempen som visas på bilderna är efter 2 timmars körning prime95, som fortfarande håller på.
annars ligger tempen på ca 30c idle

Något som fattas? bara fråga så får du svaret
Bild 1
http://www.ladda-upp.com/bilder/47367/amdx6-1090
bild 2
http://www.ladda-upp.com/bilder/47366/processor

Amd x6 1090t 3.2 (3.9)
asus formulaiv
2x2gb corsair 1600mhz (4gb)
noctuna d-14 cpu fan
radeon hd 6950 gigabyte
5st chassiofläktar i R3 chassi.

Mvh Mike!

Permalänk
Medlem

Du måste öka volten till CPU'n. För att nå över 4,0 GHz så brukar man få gå upp till 1,42 - 1,46 V. Se bara till att du kan hantera den ökande värmeutvecklingen och håll dig under 62 grader C under belastning.

Sen kan det vara bra att låta frekvensen på NB och HT hänga med upp lite i frekvenserna. Original kör dom 2000 MHz. Vissa får upp sin CPU i högre fekvenser om dom ökar dom till runt 2400 - 2800 MHz. Man kan även öka volten på NB en liten aning. Se till att dom går lika snabbt bara! Och HT-frek får aldrig vara högre än NB-frek.

edit: såg nu att du kör HT-link i runt 2300 MHz, vad kör du NB i för MHz?

Sen har du ju ökat FSB'n, vilket är ok, men har du koll på minneshastigheten samt deras latancy? För säkerhetsskull så är det bra att sänka båda för att vara säker på att det inte är minnena som spökar. I.a.f om du försöker klocka med FSB'n. Det är dock mycket enklare att klocka med multipliern så varför gör du inte det?

Så sänk fsb till 200 MHz, öka volten till 1,46ish och sen ökar du multipliern så du kommer upp i 4,0 GHz. FSB'n kan du använda för att finspela med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hej tack för ditt svar.

Jag har testat lite smått olika inställningar i bios, just nu kör jag ht link 2000 och nb 2200 fsb 200 och multi 20x och ökat volten till 1.46
Men mina temps stiger så mycket när jag kör prime,kommer upp i 62 grader ganska snabbt, borde inte en Noctua NH-D14 kyla ner cpun bättre?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Säger bara Corsair H70. Guld värd!

Permalänk
Medlem

Litar inte riktigt på dessa färdiga byggda vatten system, men hur bra/dåligt fungerar dom? Om amn jämnför med ett "vanligt" vatten system och fläkt kylning?

Jag har nu 8 st fläktar i datorn med cpu fläktarna, så luftflödet ska de inte vara något fel på och har ett r3 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen89:

Hej tack för ditt svar.

Jag har testat lite smått olika inställningar i bios, just nu kör jag ht link 2000 och nb 2200 fsb 200 och multi 20x och ökat volten till 1.46
Men mina temps stiger så mycket när jag kör prime,kommer upp i 62 grader ganska snabbt, borde inte en Noctua NH-D14 kyla ner cpun bättre?

Mvh Micke

Den ska klara det utan problem.

Säker på att du monterat den rätt? 1,46Vcore är ingenting för en Noctua

Permalänk
Medlem

Jag ska ta lös fläkten ikväll och lägga ny kylpasta och se om de fungerar bättre, ja var rätt trött när jag kopplade in fläkten så de kan lika gärna hänt något dära.. såg att du har en likadan cpu kylare, vad ligger dina temps på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scetchy:

Säger bara Corsair H70. Guld värd!

Du är allt rolig, du. NH-D14 kyler snäppet bättre än H70.

Skrivet av kungen89:

Hej tack för ditt svar.

Jag har testat lite smått olika inställningar i bios, just nu kör jag ht link 2000 och nb 2200 fsb 200 och multi 20x och ökat volten till 1.46
Men mina temps stiger så mycket när jag kör prime,kommer upp i 62 grader ganska snabbt, borde inte en Noctua NH-D14 kyla ner cpun bättre?

Mvh Micke

Det låter nästan som du har ULN motstånden på om än lite väl högt ändå. Om motstånden inte är på måste kylaren vara felmonterad. 1.46V är som tidigare nämnt ingenting för NH-D14.

Permalänk
Medlem

Hallå, jag tog lös kylaren och gjorde nya test på datorn, kör just nu 1.45v på cpun datorn ligger på 4016ghz just nu.
Men ändå ligger min temp på 61c full load och ca 30-35 idle.
Funderar på beställa ny kylpasta de kanske löser problemet, tips på BRA kylpasta ?

Permalänk
Skrivet av kungen89:

Hallå, jag tog lös kylaren och gjorde nya test på datorn, kör just nu 1.45v på cpun datorn ligger på 4016ghz just nu.
Men ändå ligger min temp på 61c full load och ca 30-35 idle.
Funderar på beställa ny kylpasta de kanske löser problemet, tips på BRA kylpasta ?

Vad kör du för pasta nu? kör du med AS5 så kan den efter någon vecka sjunka några grader då den får "bränna in"
Dom pastorna som rekommenderas flitigt är AS5 och Arctic Cooling MX-x, tror det är 2 och 4 som är bäst, 2 flyter ut bättre men är _lite_ sämre än 3an. 4an ska ha bägge egenskaperna

Du behöver inte byta kylare, D14 är en av dom bästa kylarna på marknaden det är inte rimligt att byta upp sig, om man inte går till riktig vattenkylning.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

just nu kör jag på artic cooling mx-3, funderar på om man skulle beställt denna pasta Arctic Silver 5 kylpasta, 12g 157kr, ( http://www.inet.se/artikel/5321166/arctic-silver-5-kylpasta-1... ) lite dyrt låter de men alla verkar nöjda med den. Men vad är de för skillnad på artic cooling och artic silver om någon vet?

Mvh Micke

Permalänk
Skrivet av kungen89:

just nu kör jag på artic cooling mx-3, funderar på om man skulle beställt denna pasta Arctic Silver 5 kylpasta, 12g 157kr, ( http://www.inet.se/artikel/5321166/arctic-silver-5-kylpasta-1... ) lite dyrt låter de men alla verkar nöjda med den. Men vad är de för skillnad på artic cooling och artic silver om någon vet?

Mvh Micke

MX-4 presterar ca 2grader c bättre än AS 5, kostar typ samma för 4g. så det är inga jättestora hopp vi snackar om

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Okej, så du menar så. ja ska testa as5 såg att den fann i 3.5g också:)
Hur rengör ni cpun? bara vanligt papper och sedan ny pasta eller behövs de något medel?

Mvh Micke

Permalänk
Skrivet av kungen89:

Okej, så du menar så. ja ska testa as5 såg att den fann i 3.5g också:)
Hur rengör ni cpun? bara vanligt papper och sedan ny pasta eller behövs de något medel?

Mvh Micke

Du måste använda speciel bortagningsmedel, själv använder jag Artic Cleaner som är ett två stegs kit. Där du först sätter på ett lite grövre bortagningsmedel och torkar bort kylpastan med papper. Sedan så sätter du på den lite finare rengöringen och rengör med papper igen. För bästa resultat kan man även använda specielt papper, vet dock inte vad det heter men står det i manualen.

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Skrivet av kungen89:

Okej, så du menar så. ja ska testa as5 såg att den fann i 3.5g också:)
Hur rengör ni cpun? bara vanligt papper och sedan ny pasta eller behövs de något medel?

Mvh Micke

Kaffefilter och T-röd är kung:) ta bort det mesta med kaffefiltret och sen så tar du finliret med t-röd + kaffefilter. Anledningen att jag kör med kaffefilter är att det inte luddar.

Skrivet av eriand08a:

Du måste använda speciel bortagningsmedel...

Skojjar du? självklart kan han använda vilket medel som helst som löser kylpastan och inte lämnar något efter sig, tex. olika oljor. Isopropanol ska funka jätte bra, oljefri aceton är bra det också.

/S

Edit: kanske lite hård men jag reagerar på att du uttrycker "måste", det behöver man inte.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av kungen89:

Okej, så du menar så. ja ska testa as5 såg att den fann i 3.5g också:)
Hur rengör ni cpun? bara vanligt papper och sedan ny pasta eller behövs de något medel?

Mvh Micke

kaffefilter, rengöringsmedel används på egen risk såvida det inte är gjort för just kylpasta, då det är osäkert om tex T-röd kan ha någon negativ effekt. men räcker att putsa med kaffefilter.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem

Okej, jag kände mig lite osäker med kaffe filtret och t-röd.
Så jag beställde något rengörnings medel på inet, skulle ändå beställa ny kylpasta och en ny mus matta, tyckte funcen börjat ge upp nu ;O

Mvh Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scetchy:

Säger bara Corsair H70. Guld värd!

Rofl... NH-D14 > H70

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag är då mycket nöjd med min NH-D14,super enkel montering till min amd och tyst är den. även fast man kör utan motståndet.

Vilka temps ska min data ligga på i full load dvs idle på 4000ghz? (ungefär)

Mvh Micke